Specificaties Accu of lader (universeel) - Bekijk alle specificaties

Xiaomi Roidmi 3S FM Transmitter Review

Techrvw 3 juni 2018, laatste update op 5 juni 2018, 2.797 views

Xiaomi Roidmi 3S FM Transmitter

Met de Xiaomi Roidmi 3S heb je geen extra kabels meer om een FM Transmitor te gebruiken. De app zoekt zelf de beste frequentie en start zodra je de auto start. Super simpel in gebruik. Dit had ik veel eerder moeten gebruiken in mijn auto.

Pluspunten

• Features (Auto-Start, FM Transmittor, 2x Opladen)
  • Prijs/Kwaliteit
  • Formaat

Minpunten

• Geen

Er zijn veel apparaten beschikbaar om je smartphone te connecten met je auto zodat je naar je eigen muziek kunt luisteren. Veel werken bij mij echter niet goed, maar de Xiaomi Roidmi 3S heeft het voor elkaar gekregen! Geen kabels, niet elke 5 minuten van frequency verwisselen. Inpluggen, connecten en klaar!

De Xiaomi Roidmi 3S is bij GearBest te verkrijgen voor nog geen 15!

Introductie & Specificaties

We gebruiken onze telefoon steeds meer, ook in de auto. Dat klinkt een beetje gek, maar ik gebruik mijn smartphone steeds vaker. Niet om te appen, maar bijvoorbeeld om mijn Spotify lijst aan te zetten, mijn Waze navigatie aan te zetten of om Flitsmeister te activeren. Vooral Waze en Spotify zijn apps die ik veel gebruik, onder andere door de ingebouwde Spotify controls. Met de Xiaomi Roidmi 3S kan ik mijn telefoon opladen, navigatie gebruiken en naar mijn eigen muziek luisteren. Alles wat ik wil!

Specificaties
  • Brand: ROIDMI
  • Model: 3S
  • Input ( Car Charger ): 12 - 24V
  • Output ( Car Charger ): 5V 2.4A ( Max. 3.4A )
  • Working Temp.(℃): 10 - 60 Deg.C
  • Material ( Cable & Adapter): Stainless Steel
  • Product weight: 0.0320 kg
  • Package weight: 0.0560 kg
  • Product size (L x W x H): 6.50 x 2.60 x 2.60 cm / 2.56 x 1.02 x 1.02 inches
  • Package size (L x W x H): 8.50 x 8.50 x 3.00 cm / 3.35 x 3.35 x 1.18 inches
  • Package Contents: 1 x Car Charger, 1 x English User Manual

Unboxing

De doos is best klein en is in de standaard style van Xiaomi. Wit met wat specificaties op de achterkant. Binnen in de doos vinden we een kleine handleiding en de Xiaomi Roidmi 3S. Op de Roidmi 3S zit een sticker met welke je app je moet downloaden om hem te gebruiken.

Hardware & Design

Het formaat is eigenlijk standaard voor auto lader. Hij is niet te groot, heeft een simpel design maar werkt effectief. Hij voelt goed in de hand, hij is wat zwaarder dan een standaard lader waardoor je het premium gevoel weer krijgt. Erg fijn.

Het inpluggen van de Xiaomi Roidmi 3S is gemakkelijk en is volledige dummy proof. Je kan hem er niet verkeer in doen.

Features

Met de Xiaomi Roidmi 3S kan je twee apparaten tegelijk opladen en je muziek naar de autoradio streamen.
Opladen
Er zijn twee USB poorten op de Xiaomi Roidmi 3S. Beide geven 5V en 2.4A aan power. Dit betekent dat je helaas NIET kan snel laden. Voor mij is dat geen ramp, ik zie elke % die ik hoger krijg dan ik instapte als een gewonnen procent. Ik heb tenslotte navigatie gebruikt en muziek gestreamd en ik ben er niet op achteruit gaan (eigenlijk altijd met bijna 100% weer uitgestapt)
Roidmi App
Je moet de Roidmi app downloaden om gebruik te maken van de FM Tramsmittor. Deze app is gratis voor zowel iOS als Android en kan je downloaden via de linkjes hieronder. In de app moet je kiezen wel apparaat je hebt, en kies je voor de Xiaomi Roidmi 3S. Zorg dat de Xiaomi Roidmi 3S al in de auto zit en dat je een Bluetooth connectie gemaakt hebt via de Bluetooth instellingen.

De app ziet dat je een Bluetooth connectie gemaakt en gaat nu, automatisch, de beste FM frequentie zoeken om te gebruiken. Zodra deze gevonden is, laat de app het zien en hoef je er alleen nog maar heen te gaan op de radio en je bent klaar om te stremen.

Download de Roidmi app voor Android: KLIK!
Download de Roidmi app voor iOS: KLIK!
FM Transmittor
Nu de Roidmi app de beste frequentie gevonden heeft, kan je het vanuit bijvoorbeeld Spotify stremen naar de radio. Zelf heb ik veel FM Transmittors gebruikt, maar moest ik om de 5 minuten van frequentie veranderen omdat er teveel ruis was. Gelukkig heb ik hier totaal geen probleem gehad met de Xiaomi Roidmi 3S! Ik ben van Amsterdam naar Brussel gereden, zonder op enige moment te moeten wisselen van frequentie. Geen ruis of iets dergelijks de gehele weg.
Auto Start
De Xiaomi Roidmi 3S heeft een auto start/connect feature. Zodra je je auto start, wordt de Roidmi 3S automatisch gestart en verbinding gemaakt met je smartphone. Als je de radio op de juiste frequentie laat staan, kan je direct beginnen met streamen. Hiervoor hoef je niet meer eerst handmatig de verbinding te maken en alles. Starten en go!

De Xiaomi Roidmi 3S heeft het voor mij echt veel gemakkelijker gemaakt. Ik heb nu niet meer extra kabels voor de FM Transmittor, alleen maar een kabel om op te laden. Nu kan je je telefoon opladen en muziek luisteren, allemaal over de auto radio, zonder elke 5 minuten van frequentie te veranderen. Je hebt daarnaast twee USB poorten dus je passagier kan ook nog snel even wat extra stroom mee pakken.
Helaas kan de Xiaomi Roidmi 3S niet snel laden, maar persoonlijk vind ik het niet super erg.

Heb jij ook een Xiaomi Roidmi 3S FM Transmitter?

Mijn zekering brandt steeds, na enkele uren of dagen, door bij het gebruik van de 3S, ook wanneer ik geen apparaat aan het opladen ben. Dit is dus geen standaardeigenschap van het apparaat? Maar eens contact opnemen met de verkoper dan ;(

Edit: Eerst maar eens in een ander auto proberen...
Edit 2: Apparaat werkte voor de rest wel goed :)

[Reactie gewijzigd door TJakeis op 8 juni 2018 11:26]

ik had hetzelfde probleem. gevalletje poor design.
De glimmende ring rond de +pin staat ook onder panning, deze komt makkelijk tegen de ringaarde van de sigaretaansteker aan. Kortsluiting en een zekering.

Ik heb een beetje isolatietape om de ring geplakt, nu gaat het prima.
Bedankt voor de tip! Ga ik ook eens proberen. Garantie kan ik niet meer claimen.
Ik heb hetzelfde probleem! Volvo V70 uit 2002. Ik dacht eigenlijk dat het aan het opladen lag.
Bij mij een Astra uit 2002. Andere opladers hebben nooit problemen gegeven.
Dat lijkt me inderdada niet helemaal goed! Ik zou ook even contact opnemen met de verkoper :)
Bij mij trekt de 3S ook de accu van de Ford Focus leeg, binnen een aantal sec!
ik durf hem niet meer te gebruiken..
Leuk om van dit soort apparaatjes een review te zien :) Heb nooit begrepen waarom auto's niet standaard een line-in hebben. Heb vorig jaar een veel simpeler dingetje gekocht met 5 vaste frequenties waar je uit kunt kiezen.

Vraagje over de app: kun je hiermee ook instellen welke apps hun geluid over de BT moeten sturen?

Ik gebruik m'n telefoon zowel voor navigatie als voor muziek, alleen wordt de muziek steeds onderbroken bij een melding vanuit de navigatieapp, iets wat behoorlijk irritant wordt. Wat je wilt is muziek over BT en navigatie via phone-speaker.
Dat hoor je dan ook altijd te regelen op de telefoon aangezien dat de doorgever van het geluid is... die ontvanger doet alleen wat het moet doen: ontvangen wat er door de zender wordt uitgezonden. Probleem is alleen dat het geluid van de navigatie en van de muziek beide als 'media' worden gezien door bluetooth en dus onder het zelfde 'vinkje' vallen.... oftewel je kan ze niet los van elkaar schakelen met bluetooth.
Klopt, maar de app draait op je telefoon, dus daarmee zou je in theorie kunnen bepalen welke geluidsstroom er naar de BT wordt gestuurd en welke niet.
Dat is niet hoe de audiostromen binnen Android werken... als sinds versie 4 niet meer als ik mij niet vergis. De navigatiestem roept dezelfde api aan al je mediaspeler doet, oftewel ze gebruiken dezelfde routes.

Zie bijvoorbeeld hier voor een korte uitleg: https://android.stackexch...m_campaign=google_rich_qa
Helaas is dat niet mogelijk. Hij kiest zelf de frequentie en verder kan je niet instellen wat wel en wat niet over de BT komt.
Jammer :( Maar wat doet de app dan eigenlijk wel? Alleen de gebruikte FM frequentie weergeven?
Even een vraag: kan ik hiermee een zender vast instellen op mijn radio en standaard storingsvrij gebruiken als tekefoonaudio?
De app kiest vanzelf de beste zender om op uit te zenden. Dat is echter op dat moment. Het kan zijn dat als je gaat rijden, er ruis in de zender komt omdat er een andere sterkere zender in de buurt zit.

Als je de auto uit zet en opnieuw start, blijft de zender hetzelfde in de app.
Ja, dat kan. Ik heb 'm in de app op een vaste frequentie ingesteld, en diezelfde frequentie onder een sneltoets in m'n autoradio geprogrammeerd.
Ik heb versie 2, maar heb echt heel veel last van frequentie storing in de auto.
Vind dit echt super irritant, zo erg zelfs dat ik hem niet meer gebruik, behalve dat mijn vrouw en ik nu beide kunnen opladen onderweg ;-)
Ja dat is echt mega vervelend! Ik heb het ook met een aantal Chinese goedkopere versies gehad. Gelukkig heeft de 3S bij mij totaal geen last daarvan. Zeker het proberen waard, helemaal gezien de redelijk goedkope prijs :)
Toch maar even V3 besteld. Als die ook storting heeft mag mijn vrouw hem hebben in haar auto :P
Ik heb deze in zowel in Ford Fiesta 2015 als een Volvo v40 2015 getest. In beiden zijn de pinnetjes niet wijd genoeg en maakt hij geen contact.
Dat is vreemd! Ik heb het in de Renault Twingo geprobeerd, maar daar werkt het prima. Wel apart dat daar andere maten in zijn.
Ik heb ook zo'n eentje. In m'n Corsa uit 2002 maakte hij kortsluiting, maar in m'n Peugeot 207 werkt hij prima.
Mr, ik heb wel een paar nadelen ontdekt:
- Bij mij lukt het niet om de firmware te updaten.
- 'RDS' knippert op mijn autoradio, omdat de Roidmi geen RDS signaal uitstuurt.
- Zit geen microfoon in, terwijl dit in de oude versie wel zo was. Beetje onhandig als je wilt bellen.

Voor de rest, prima ding.

[Reactie gewijzigd door Pilovali op 9 juni 2018 19:54]

ik heb zelf de versie 2.
AANRADER!
Dat is helemaal mooi! Gelukkig komt dat steeds meer in nieuwe auto's. Mocht je nog "achter" lopen, is die zeker een uitkomst :)
Ik kan van deze melden dat ook aan de power-kant van de zaak alles netjes in orde is.
Ding presteert erg goed, boven z'n specs zelfs.

[Reactie gewijzigd door dodge_911 op 5 juni 2018 18:56]

Ah! Zou het daardoor kunnen komen dat @LucvdM en ik hem zo goed vinden opladen zelfs zonder QC? :)
Yep, max output per poort is 2,5A, meer dan specced.
Simultaan haal je 4,8A, meer dan specced.
Gecombineerd met een goeie kabel een ideaal maatje voor je auto en telefoon, zelfs al doet'ie geen QC.

[Reactie gewijzigd door dodge_911 op 5 juni 2018 20:59]

Interessant om dat eens te testen terwijl hij audio streamed? Mijn ervaring is juist dan namelijk dat hij erg langzaam oplaad :P
Goed idee voor 'n follow-up video!
Ik heb zelf de 2S, die bijna het zelfde is buiten het feit dat ie een andere 12v stekker heeft. Op de route die ik relatief rij (Amersfoort-Enschede), heb ik nog wel eens storing. Omdat het device geen fysieke knoppen heeft, en ik niet op mijn telefoon ga zitten klooien tijdens het rijden, is het niet mogelijk om snel te switchen naar de beste frequentie.

Daarnaast vind ik de geluidjes die het ding maakt als status updates (connected, next song etc) verschrikkelijk irritant, en je kan ze helaas niet uitzetten. Daarnaast wil de app ALTIJD een muziek app openen als deze verbonden is. Ik snap het idee, maar ik zou het gewoon fijn vinden als ik het uit kon zetten.

Verder is het eigenlijk een prima ding, en indd de beste fm transmitter die ik heb gebruikt :)
Ik ervaar ook deze problemen niet met een 3s. Misschien eens kijken om een ander voorgestelde frequentie reeds vooraf in te stellen? Ik rij bijvoorbeeld soms van Limburg naar Rotterdam en heb met mijn voorgesteld frequentie in de buurt van Tilburg storing. Voor mij geen ramp, rij het niet heel vaak en heb in mijn regio nergens last van, maar kan mij voorstellen dat het irritant is.

Sidenote voor de lezers nog, ondanks deze geen QC heeft, laadt hij beduidend beter dan een andere "West-Europese" autocharger van deze prijs
Goed om te zien dat er toch echte verbeteringen zijn tegenover de 2S.
Het opladen gaat bij mij inderdaad ook erg goed en ik mis de QC totaal niet in het apparaat. Toch kan ik me voorstellen dat het voor sommige mensen wel handiger is om te hebben, ondanks dat het verschil misschien erg klein is. :)
De 3S is gewoon een 2S maar dan met de reguliere aansluiting van 12v zodat ie in alles past en zonder de microfoon. Verbeteringen zijn er dus ook niet gemaakt ;)
Precies ik wil namelijk mijn 'domme' auto 'slim maken', als ik QC wilde had ik voor mijn Oneplus wel een Oneplus-dashcargecompatible autolader gekocht (die daarnaast ook dubbel zo duur is)
Bij de 3S heb ik die problemen eigenlijk helemaal niet. Het enige wat ik hoor is een geluidje als hij connected is, verder hoeft er geen muziek app geopend te worden als dat niet gewenst is.

Daarnaast ben ik ook zeer tevreden over de 3S :)