QNAP TS-859 Pro Review
De installatie was wat moeizaam op een oudere Windows 2000 machine. De besturing gaat met een latere versie van IE die niet op mijn pc zat. Na 2 dagen formatteren kwam ik er achter dat het niets deed. De melding was dat het even duurde. Via het frontpaneel was het in een kwartiertje klaar.
Werkt prima. Mijn oude USB disks met het onbetrouwbare NTFS onder windows zijn nu de backup schijven geworden onder linux via de 4 usb poorten op de achterzijde. Ook inlezen van externe USB disks gaat op volle snelheid. Dit gaat factoren sneller dan via windows. Nadeel is dat de externe backup schijven onder windows geen label kunnen krijgen waardoor de netwerk koppeling na disk wisseling de delfde drive blijft met andere inhoud. Dit is een windows...
Pluspunten
Ruim aantal disks Raid 6 USB support Een hoop ingebouwde funcionaliteit voor een webserver. Meerdere netwerk aansluitingen
Minpunten
De goede versie van IE of de speciaal instellingen voor Firefox staan niet op de bijbehorende CD. Zonder dat krijg je het niet aan de praat. De handleiding is mij te summier.
Eindoordeel
Werkt prima. Mijn oude USB disks met het onbetrouwbare NTFS onder windows zijn nu de backup schijven geworden onder linux via de 4 usb poorten op de achterzijde. Ook inlezen van externe USB disks gaat op volle snelheid. Dit gaat factoren sneller dan via windows. Nadeel is dat de externe backup schijven onder windows geen label kunnen krijgen waardoor de netwerk koppeling na disk wisseling de delfde drive blijft met andere inhoud. Dit is een windows probleem.
De netwerk koppeling naar het normale filesysteem op de disks blijft keurig werken. Ik heb het meteen onder raid6 gedaan. Merk niets van dat het extra tijd kost.
Reacties (7)
Wellicht kun je nog iets meer schrijven over je ervaringen met deze NAS en waarom je voor dit model hebt gekozen? Misschien kun je ook nog iets meer specificeren waarom er na 2 dagen formatteren nog niets was gebeurd? Het opzetten van een RAID6 volume kost best wat tijd en vindt de 15 minuten dan ook zeer snel.
[Reactie gewijzigd door -Elmer- op 24 juli 2024 06:54]
Steeds meer websites stoppen met de ondersteuning van IE6 (bron). Ergens vind ik het wel begrijpelijk dat hardware-ontwikkelaars dat ook doen. IE6 is inmiddels 9 jaar oud en er zijn, zeker tegenwoordig, legio betere alternatieven. Volgens spafu is het marktaandeel vorig jaar al beneden de 10% gezakt: http://www.spafu.nl/marktaandeel-browsers-2009/
wat een onduidelijke review.
na 2 dagen kwam je er achter dat het niets deed? wat deed het niet en waar kwam je achter?
je verhaal is waarschijnlijk vooral voor jezelf duidelijk, maar voor anderen is er geen touw aan vast te knopen.
wat fotootjes erbij, 'ietwat' uitgebreider vertellen hoe en waarvoor je je QNAP gebruikt. snelheden erbij vermelden en je bent al een heel eind.
Heb je uberhaupt een idee wat een review is?
Ik zal je een hint geven: Dit in ieder geval niet.
Edit: Heb je je nu geregistreerd om hier je gal te spugen?
[Reactie gewijzigd door Twan V op 24 juli 2024 06:54]
Had inderdaad een uitgebreidere review verwacht, maar toch leuk te lezen dat dit kastje goed zijn werk doet.. Onbetrouwbare NTFS opmerking mag je nog eens komen uitleggen.
Al mijn servers draaien hier NTFS, EXT3 of ZFS en ik kan absoluut niet zeggen dat het ouderwetse FAT beter is. Al is het alleen al om de lage capaciteits drempel.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

/u/333892/kuifje-0004.png?f=community)
:strip_icc():strip_exif()/u/37138/00.jpg?f=community)
:strip_icc():strip_exif()/u/296555/Discharge.jpg?f=community)