QNAP TS-859 Pro Review

electronicsandbNewbie 9 maart 2010, 2.491 views

QNAP TS-859 Pro

Pluspunten

• Ruim aantal disks
  • Raid 6
  • USB support
  • Een hoop ingebouwde funcionaliteit voor een webserver.
  • Meerdere netwerk aansluitingen

Minpunten

• De goede versie van IE of de speciaal instellingen voor Firefox staan niet op de bijbehorende CD. Zonder dat krijg je het niet aan de praat.
  • De handleiding is mij te summier.

De installatie was wat moeizaam op een oudere Windows 2000 machine. De besturing gaat met een latere versie van IE die niet op mijn pc zat. Na 2 dagen formatteren kwam ik er achter dat het niets deed. De melding was dat het even duurde. Via het frontpaneel was het in een kwartiertje klaar.
Werkt prima. Mijn oude USB disks met het onbetrouwbare NTFS onder windows zijn nu de backup schijven geworden onder linux via de 4 usb poorten op de achterzijde. Ook inlezen van externe USB disks gaat op volle snelheid. Dit gaat factoren sneller dan via windows. Nadeel is dat de externe backup schijven onder windows geen label kunnen krijgen waardoor de netwerk koppeling na disk wisseling de delfde drive blijft met andere inhoud. Dit is een windows probleem.
De netwerk koppeling naar het normale filesysteem op de disks blijft keurig werken. Ik heb het meteen onder raid6 gedaan. Merk niets van dat het extra tijd kost.

• Hitachi 2TB disk
  • HP pc

Heb jij ook een QNAP TS-859 Pro?

Leuk om iets te lezen over iemand die deze NAS heeft aangeschaft. Het is niet bepaald een product voor huis-tuin-en-keuken gebruik en biedt ontzettend veel functies. In je punt qua browsercompatibiliteit kan ik me erg goed vinden. Qnap heeft, ondanks dat het gehele OS op Linux is gebaseerd, er wel een handje van alleen IE goed te ondersteuning. In de meeste gevallen werkt FF ook wel maar veel functies worden dan niet goed ondersteund. Zeker van zo'n zakelijk product zou je wel verwachten dat ze ook best iets meer aan backward-compatibiliteit zouden doen i.p.v. alleen een zeer gelikte GUI.

Wellicht kun je nog iets meer schrijven over je ervaringen met deze NAS en waarom je voor dit model hebt gekozen? Misschien kun je ook nog iets meer specificeren waarom er na 2 dagen formatteren nog niets was gebeurd? Het opzetten van een RAID6 volume kost best wat tijd en vindt de 15 minuten dan ook zeer snel.

[Reactie gewijzigd door -Elmer- op 9 maart 2010 19:52]

Ik heb thuis een 439 van QNAP, deze ondersteunt FF prima, ben nog niets tegen gekomen wat niet werkte of wat alleen onder IE zou werken.
Wij hebben hier de 239 op kantoor staan. De nieuwe webinterface is goed met Firefox te besturen. De oudere generaties hadden inderdaad wel een IE-voorkeur.

Steeds meer websites stoppen met de ondersteuning van IE6 (bron). Ergens vind ik het wel begrijpelijk dat hardware-ontwikkelaars dat ook doen. IE6 is inmiddels 9 jaar oud en er zijn, zeker tegenwoordig, legio betere alternatieven. Volgens spafu is het marktaandeel vorig jaar al beneden de 10% gezakt: http://www.spafu.nl/marktaandeel-browsers-2009/
ˆˆgal spuwen ;)
wat een onduidelijke review.
na 2 dagen kwam je er achter dat het niets deed? wat deed het niet en waar kwam je achter?
je verhaal is waarschijnlijk vooral voor jezelf duidelijk, maar voor anderen is er geen touw aan vast te knopen.
wat fotootjes erbij, 'ietwat' uitgebreider vertellen hoe en waarvoor je je QNAP gebruikt. snelheden erbij vermelden en je bent al een heel eind.
Alweer een review waarbij het jammer is dat ik geen 0 sterren kan geven.

Heb je uberhaupt een idee wat een review is?
Ik zal je een hint geven: Dit in ieder geval niet.

Edit: Heb je je nu geregistreerd om hier je gal te spugen? :|

[Reactie gewijzigd door BillsGate op 9 maart 2010 18:04]

Hebben ze eindelijk de interface verfrissed met een mooie AJAX gebaseerde frontend, zijn er altijd weer mensen die baalen dat het niet op een oudere browser draait.
Had inderdaad een uitgebreidere review verwacht, maar toch leuk te lezen dat dit kastje goed zijn werk doet.. Onbetrouwbare NTFS opmerking mag je nog eens komen uitleggen.
Al mijn servers draaien hier NTFS, EXT3 of ZFS en ik kan absoluut niet zeggen dat het ouderwetse FAT beter is. Al is het alleen al om de lage capaciteits drempel.