Cooler Master MasterBox MB500

Specificaties Tower • 4 interne bays - Bekijk alle specificaties

Cooler Master MasterBox MB500 Review

PC_EVERYDAY 29 mei 2018, 254 views

Cooler Master MasterBox MB500

Cooler Master zet met deze MB500 een hele goede behuizing neer. 3 meegeleverde RGB fans en dat alles voor onder 70 euro op het moment. Ik ben erg onder de indruk van de afwerkingen van deze kast.

Pluspunten

• 3x 120mm RGB fans
  • Tempered glas
  • Afwerking
  • Design

Minpunten

• Je ziet de lijm resten op het glas onderin als je goed kijkt. In normaal gebruik valt dit echter niet op

Cooler Master MB500

Specificaties
Buitenkant
Binnenkant
Inbouwen

We kijken weer eens naar een behuizing, dit maal naar de MB500 van Cooler Master. Het is een mid-tower en deze behuizing word geleverd met 3x 120MM RGB Fans, kijk nu word het interessant voor veel mensen, maar ik kan het nog mooier maken, de behuizing waar we vandaag naar gaan kijken kost 65,- Euro. Kijk dat is nou nog eens een mooie prijs voor een behuizing met Tempered glas, en 3 meegeleverde RGB Ventilatoren! Ik ga jullie dan ook niet langer lastig vallen met een heel verhaal, we gaan gewoon beginnen met de review!

Specificaties

Buitenkant

Toen ik de behuizing binnen kreeg had ik mezelf voor genomen om er niet te veel van te verwachten, want als je kijkt naar de prijs en dan de features die erbij zitten verwacht ik geen hoge kwaliteit. Echter toen ik de behuizing uit de doos haalde was ik aangenaam verast, de behuizing zag er goed uit, veel beter dan op de foto’s van Cooler Master zelf. Zelf vind ik het mooi om te zien dat ze hebben gekozen voor grijs kleurende plastic covers aan de voorkant, de behuizing zelf dus het frame is wel gewoon zwart. Echter stoort dit helemaal niet en valt het ook helemaal niet op. De agressieven lijnen in het plastic aan de voorkant vind ik geweldig, ik hou hier ontzettend van en ik vind de agressieven lijnen dan ook wel wat weg hebben van de H500P van Cooler master, dit komt ook mede door dat er weer met dat mooie grijs is gewerkt.

Wat opvalt is dat ze dit keer niet hebben gekozen voor acryl in de voorkant, ze hebben een mesh gebruikt en dit vind ik ook een betere keuze puur als ik kijk naar de looks van de case. Het zwart komt overeen met de kleur zwart op de behuizing zelf en dit zorgt voor een goed eindresultaat wat kleuren betreft. Ook vinden we zoals op elk product tegenwoordig een logo van de fabrikant zelf. MSI is hier altijd heel erg goed in en op een product word het logo dan ook meerdere malen toegepast wat zorgt dat het vaak een beetje to much is. Cooler Master heeft het in dit geval rustig aangedaan met logo’s, de enigste die ik kan vinden is het logo op het front panel. Dit logo is mooi afgewerkt en is 3D, echter steekt hij niet uit en zit hij gelijk met de bovenkant van het paneel. De kleuren die in het logo zelf zijn gebruikt zijn wederom weer mooi in balans!

De boven kant (IO) ziet er super strak uit en dit vind ik erg gaaf, want er worden veel lijnen gebruikt en rondingen vooral in het voor paneel maar des ondanks dat deze removable is ziet het er super strak uit. Wanneer het paneel op de behuizing zit geklikt zit alles mooi gelijk met elkaar en dit laat zeker zien dat Cooler Master weet waar ze mee bezig zijn en dat ze ook zeker wat kunnen in deze prijs categorie. Zelf zeg ik altijd dat het hem in de kleine dingen zit, bij mijn weten heb ik dit nooit verteld tegen Cooler Master of tegen Jerry zelf maar ik zie het wel terug. Kijk bijvoorbeeld naar de USB poorten in de voorkant, ja dat klopt USB 3.0 en ja deze zijn normaal blauw van kleur. Niet bij Cooler Master, hier hebben ze hem de zelfde kleur gegeven als de voorkant zodat hij niet zou opvallen en mooi zou blenden met het design. We hebben het hier nu over een USB poort hoe raar wil je het hebben, maar ik vind wel dat ik dit even moest mededelen want hier word ik blij van! Goed bezig Cooler Master! Ook de power button is erg leuk vorm gegeven, misschien is het je al opgevallen maar hij is in de vorm van het logo van Cooler Master. Gelukkig heet het geen MSI en staat er niet het logo op… Wanneer het systeem aan staat licht deze knop op in het wit en wanneer de PC in slaapstand staat knippert deze. Erg fijne toevoeging van dat Slaapstand gebeuren want mocht je een HDD hebben en geen SSD dan zet je hem nogal vaak in Slaapstand en nu zie je ook daadwerkelijk of hij uit staat of, of dat hij een dutje aan het doen is.

Verder kun je in de boven kant enkel 2 fans installeren en geen AIO, deze moet je dan echt in de voorkant van je behuizing plaatsen en als je een 120mm AIO bezit dan kunt u deze ook nogal altijd in de achterkant van uw behuizing plaatsen. Er is enkel alleen de mogelijkheid aanwezig om 120mm Fans vast te schroeven in de boven kant. En nu ga ik het weer hebben over de kleine dingen, je kunt dan wel maar enkel 120mm Fans installeren maar als je goed kijkt zie je dat de dust filter (die overigens magnetisch is) breder is gemaakt zodat het visueel niet zou storen en offset zou staan. Nu zit de dust filter in het midden van de behuizing en dit is wel zo goed voor het oog. Dit is echt alleen puur gedaan voor het visueel effect en dat in deze prijs klasse, bravo!

Als we het dan toch hebben over de kleine dingen laat ik jullie meteen de onderkant zien, je ziet meteen dat het voor paneel overloopt in de pootjes van de behuizing, waarom dit zie je toch niet? Nee maar die ene keer wanneer je dan je PC op zijn zij legt valt het wel op. De kleine dingen jongens!

Dan als laatste nog even de achter kant en dan gaan we naar het interieur van deze kast van een behuizing. Wanneer je de PSU wilt installeren zie je dat je een bracket tegen komt wat removable is. Dit dient ervoor dat je deze bracket buiten de behuizing alvast op je PSU kunt schroeven en dat het daadwerkelijke inbouwen van de PSU vlotter gebeurt. Leuk om dit tegen te komen voor deze prijs. Ook zitten de PCI covers allemaal los van elkaar en zitten deze bevestigt met ieder hun eigen schroefje. Je hoeft deze dus niet los te gaan breken of iets dergelijks wat je vaak wel moet bij wat goedkopere behuizingen als deze. Mocht je een Vertical GPU bracket willen installeren hoef je dus niet alles open te gaan slijpen, de kleine dingen wederom..

Binnenkant

Wanneer we het glas verwijderen komen we niet veel tegen binnenin, alles is lekker zwart zelfs de IO kabels. Echt alle kabels zijn zwart die bij de behuizing komen en dit vind ik wel echt een groot pluspunt! Er zijn al 2 SSD brackets voor geïnstalleerd tegen de wand in de behuizing zelf. Deze brackets zijn makkelijk in het gebruik en je kunt ze op verschillende plaatsen monteren, zowel op de PSU shroud als tegen de dubbele wand. Dit betekend dus ook dat je een totaal van 4 SSD’s kunt plaatsen op deze manier. Er komen zoals altijd wel maar 2 SSD brackets bij wat in de meeste gevallen eigenlijk wel genoeg moet zijn. Ook bij de SSD brackets heeft Cooler Master gedacht aan de kleine dingen…, in dit geval met captive thumb screws. De Stand offs voor het moederbord zijn niet voor geïnstalleerd behalve de gene in het midden. Alles staat duidelijk aangegeven welke je waar in moet draaien voor jou moederbord en dit hebben ze dan ook mooi op orde. De stand offs zijn ook zwart net als alles in de behuizing. Dat ze alles zwart hebben gemaakt vind ik een professionele uitstraling hebben en ik ben er dan ook erg blij mee. Wat ik ook erg fijn vind is dat er in de PSU shroud 2 openingen zitten voor kabels voor je IO aan te sluiten op je MOBO en mocht je SSD’s op je PSU shroud hebben dan kun je hiervan ook netjes de kabels weg werken.

Bij de behuizingen die tegenwoordig voortaan uitkomen komen we vrijwel altijd een klik systeem tegen voor de HDD zodat je deze zonder gereedschap kunt monteren. Vaak is dit gewoon een plastic bracket die je buigt en erom heen klikt. Bij Cooler Master is dit niet het geval. Hier kun je namelijk de bracket uitschuiven in de breedte en op deze manier word de bracket dus breder, dan is het enkel nog een kwestie van HDD erin leggen en de bracket weer terug schuiven zodat hij vast komt te zitten.

De panelen daar ben ik ook erg over te spreken, laten we eerst kijken naar het rechter zij paneel. Dit paneel is erg gemakkelijk vast te schuiven op de behuizing in tegen stelling tot sommige andere fabrikanten. Wat Cooler Master heeft gedaan is dat ze grove en daar bedoel ik mee sterke/grote klipjes hebben gemaakt die vast klikken op de behuizing zelf. Dit hebben ze niet enkel alleen boven en onder gedaan maar ook aan de voorkant zodat het gehele paneel strak gemonteerd zit op de behuizing zelf.

Als we dan kijken naar het glazen paneel dan valt op dat er enkel schroeven zitten in de boven kant, eentje links boven in de hoek en eentje rechts boven in de hoek. Onderin zit namelijk een gebogen metalen stip dit op het frame van de behuizing zelf steunt. Het is hierdoor dus vlugger en gemakkelijker om het paneel te verwijderen. Wel zie je de lijm onderin waarmee de metalen stip is vast gelijmd op het glas zelf. Dit is moeilijk te voorkomen maar dit moet wel zeker te doen zijn. Klein aandacht puntje hier dus.

Inbouwen

Natuurlijk moet een behuizing er goed uitzien maar je moet er uiteindelijk ook je systeem in gaan bouwen en dit hoort wel bij de gehele ervaring vind ik. Ja het klopt je kunt dit voorlief nemen maar dat doen we vandaag niet. Ik heb zelf mijn huidige systeem gebouwd in deze Cooler Master MB500 en dit ging erg gemakkelijk. Er zitten genoeg punten waar je de kabels aan vast kunt maken voor cable management en er is genoeg ruimte om kabels weg te werken achterin. Bovenin zit een uitkeping voor je CPU power cable en deze is net groot genoeg voor een 8 pins kabel. Dit is ook de enigste uitsparring boven het moederbord, zelf had ik er graag nog eentje bij gezien voor het gemak. Ook ben je een beetje beperkt met de cable management van de IO kabels als je gebruik maakt van een Micro ATX moederbord. De IO kabels zijn dan net iets te kort zodat je ze niet op de gewenste manier kunt weg werken.

Verder ging alles erg gemakkelijk en was het een prettige ervaring, wel moet je de stand offs goed vast draaien want als je ooit je Moederbord eruit haalt dan bestaat de kans dat de stand offs mee komen en je MOBO beschadigd maar als je deze gewoon goed strak aandraait dan is dit geen enkel probleem. Voor het vast draaien van de stand offs heeft Cooler Master een opzet stukje meegeleverd voor je schroeven draaier. Zo is het erg gemakkelijk ze er goed strak in te draaien. Ook heeft Cooler Master er een hoop Ti wraps bij gedaan, toch gebruik ik altijd liever mijn eigen maar dat is een persoonlijke voorkeur. De RGB controller die erbij zit is ook erg gemakkelijk te installeren, alles wijst voor zich en is zo gedaan. De RGB controller heeft SATA power nodig.

In het begin had ik er niet al teveel van verwacht maar man wat hebben ze goed werk geleverd en dan vooral in deze prijsklasse. Ik ben erg onder de indruk van de kwaliteit en wat er allemaal bij zit. De behuizing voelt robuust aan en voelt ook als een kwaliteit product. Door zijn vriendelijke prijs en redelijk dure RGB fans die meegeleverd komen maakt dit een goede behuizing voor de mid end PC builders. Wat ik erg gaaf vind om te zien is dat Cooler Master aan vrijwel alles heeft gedacht en dan bedoel ik vooral de ‘’kleine dingen’’. Dat doet het hem wel voor mij, het gevoel dat klopt! Als je zou hebben gezegd dat deze 80,- Euro zou hebben gekost dan had ik dat geloofd. Cooler Master doet er slim aan om deze ‘’goedkoop’’ te positioneren in de huidige markt en deze springt er dan ook echt wel uit. Ik kijk er naar uit om ander Cooler Master producten onder de loep te nemen maar ik kan ze wel alvast vertellen dat ze de lat meteen erg hoog hebben gelegd voor zich zelf. Ik raad de Cooler Master MB500 dan ook zeker aan, zeker als je opzoek bent naar een ‘’goedkope’’ RGB behuizing!

Heb jij ook een Cooler Master MasterBox MB500?