Specificaties 3,5" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Samsung Vodafone 360 H1 Zwart Review

anthony1990 9 maart 2010, 1.120 views

Samsung Vodafone 360 H1 Zwart

Pluspunten

• Accu
  • Gebruiksgemak
  • Webbrowser
  • Snel en betrouwbaar

Minpunten

• Ondersteuning voor email
  • MSN werkt slecht

Na 2 jaar een HTC diamond gebruikt te hebben, werd eht tijd om een nieuwe telefoon uit te zoeken. Mijn eisen waren:

-Betrouwbaar
-Gebruiksvriendelijk
-Snel
-Goede accu
-Goede webbrowser
-Mogelijkheden voor MSN en Email

Hiervoor ben ik naar de vodafone winkel gegaan. Ik noemde deze eisen, en ze lieten mij dit toestel zien. Na hier een tijdje mee gespeeld te hebben, ben ik voor deze telefoon gegaan.

Email, msn en vriendendiensten

Dit is een telefoon, compleet geintergreerd met alle vriendendiensten die je maar kunt verzinnen. Ook kunnen emailaccounts en messenger contacten worden toegevoegd.

Echter werkt email nog niet echt goed en de synchronisatie met bijvoorbeeld outlook werkt ook niet. De email wordt in principe gesynchroniseerd met de vodafone 360 site. Daar wordt je email naartoe gestuurd, die het dan weer doorstuurd naar je telefoon. Je bent dus altijd afhankelijk van de vodafone servers voor het ontvangen van email. Helaas biedt deze telefoon vooralsnog geen ondersteuning voor @home email. (Welke ik zelf gebruik, en wat voor mij dus een groot minpunt betekent.) Dit zou overigens in de toekomst wel mogelijk zijn...

Contacten van vriendendiensten worden ook via de vodafone 360 website naar deze telefoon gesynchroniseerd. De eerste keer ging het goed, maar na wat geklungel met mijn contacten werkte de synchronisatie niet goed meer. Dit was ook wel een beetje mijn eigen schuld, maar aan de andere kant kunnen ze verwachten dat gebruikers dit kan overkomen. Na een nieuw account te hebben aangemaakt werkte dit allemaal weer perfect en heb ik er geen problemen meer mee gehad.

Messenger contacten worden eveneens naar je telefoonboek gesynchroniseerd via 360.com. De ondersteuning van MSN op deze telefoon vind ik matig tot slecht. Dit komt doordat de status van contactpersonen vrijwel niet bijgehouden wordt. Hiervoor moet je vaak afmelden en weer aanmelden. Ook is het geen echte MSN applicatie zoals ik die gewend ben van mijn HTC Diamond Touch. Het is meer een applicatie die er hetzelfde uitziet als het SMS scherm op de telefoon, maar dan stuur je de berichten direct naar je MSN contactpersoon. Hiervoor is wel beterschap beloofd, ik wacht af....

Daarnaast kun je verschillende contactengroepen maken. Ook kun je contacten managen via je persoonlijke account op de vodafone 360 account. Alleen als je veel contactpersonen op hyves hebt, die je ook in msn hebt, worden deze dubbel toegevoegd. (Een keer voor hyves en een keer voor msn.) Deze kun je vervolgens wel samenvoegen, maar dit is geen plezierig werkje als je een hoop contactpersonen hebt. Als je dit eenmaal hebt gedaan, werkt dit echter wel zeer goed.

Aangemaakte contacten en gemaakte foto's worden meteen gesynchroniseerd met de 360 website. Zo raak je nooit geen contacten of foto's van je telefoon meer kwijt! Met een druk op de knop kunnen foto's zelfs naar hyves gezet worden vanaf je telefoon. Erg leuk.

Featureset

De applicaties die te verkrijgen zijn hebben wel wat weg van Apple's Iphone. Alleen hier is helaas nog erg weinig voor te krijgen. De manier waarop de applicaties geinstalleerd worden is wel een groot pluspunt. Dit kan via de 360 website van Vodafone, maar ook direct vanaf je telefoon. De manier waarmee ze geopend worden, heeft ook zeer veel weg van de iphone. Dit zijn eigenlijk een soort vakjes met kleuren op basis van catagorie. (bijv. rood is email en sms en grijs is instellingen, bluetooth en wlan.) Dit werkt wel zeer goed.

Wat ik hier ook nog apart wil benoemen, is de werking van de meegeleverde webbrowser. Deze werkt verbazingwekkend goed. Alle websites worden volledig en juist weergegeven. Als je een hyperlink aanklikt, wordt deze eerst opgelicht, waar je vervolgends nog een keer op klikt, om te voorkomen dat je een verkeerde link aanklikt. Wanneer je het toestel dwars houdt, krijg je een website volledig in de breedte te zien. Erg goed dus!

De camera is een 5 MP camera met flitser. Deze werkt aardig goed, in een discotheek maakt deze telefoon goed zichtbare foto's. Bij daglicht is de kwaliteit voor een telefoon zeer goed. alleen nooit zo goed als een digitale camera uiteraard...

De telefoon heeft ook een geweldig mooi helder beeld om filmpjes op te kijken. Ook het geluid is meer dan voldoende.

Gebruiksgemak

Er zijn weinig telefoons met touchscreen die kunnen tippen aan zulk soort gebruiksgemak. Geen moeilijke instellingen, aanzetten en werken. De basis werkt als volgt.
Er zitten 3 knoppen onder het scherm:

De meest linker knop is om naar het telefoon gedeelte te gaan. Eerst kom je in een lijst uit met gemiste/pas gebelde oproepen uit. Deze kun je uiteraard sorteren. Druk je nog een keer op deze knop, kom je in een wat grafischer scherm uit, waarbij het meest recente / gebruikte telefoonnummer vooraan staat, en de minder gebruikte/ recente achteraan. Dit vind ik zelf niet handig, ik geef zelf de voorkeur aan de lijst. Om te bellen verschijnt er linksonderin op het touchscreen een knopje om een telefoonnummer zelf in te typen.

Met de middelste knop ga je naar contacten. Deze heeft ook weer twee menu's: Eerst de lijst weergave en dan de grafische weergave. Deze kun je ook sorteren op groepen. (Bv. Hyves, Messenger, Prive).

Met de meest rechter knop ga je naar je applicaties. Hier kom je in het scherm met de vierkante vakjes. Dit werkt erg goed, reageert goed en snel. Door nogmaals op deze knop te tikken kun je ook een lijst weergave gebruiken. Ook kunnen sommige vierkantjes (zoals buienradar) uitvergroot worden, zodat deze informatie meteen en altijd zichtbaar is bij je applicaties.

Het touchscreen zelf werkt ook zeer goed. Deze werkt niet met een pennetje, maar is gemaakt voor je vinger. Je hoeft ook niet hard te drukken, omdat deze reageert op warmte. Dit werkt erg prettig. Ook een berichtje typen (sms, email ed) werkt erg goed. Dit heeft ook wel weer wat weg van de Iphone.

Stabilliteit

Deze telefoon loopt nooit vast en reageert altijd. Meer heb ik er niet over te zeggen. Top!

Bereik

Met dit toestel heb ik eigenlijk overal vol bereik, en bijna altijd 3G. Dit is dus zeer goed.

Accu

De accuduur is 2-3 dagen. 2 dagen als je regelmatig op internet zit en met de telefoon zit te spelen, en 3 dagen als je alleen af en toe belt en een smsje stuurt. Voor zo'n telefoon is dat prima. Alleen als je heel de dag filmpjes zit te kijken, zal de telefoon slechts 1 dag meegaan.

Design , bouwkwaliteit en afwerking.

Dit is eerlijk gezegd iets wat ik persoonlijk minder belangrijk vind. Aan deze telefoon is niet zoveel aandacht besteed aan het design als bij mijn HTC touch diamond, maar deze telefoon is wel zeer robuust. Hij voelt stevig aan, geen losse klepjes of dingen die snel kunnen beschadigen. Ook het touchscreen is krasvrij. (In de winkel lieten ze zien hoe ze eroverheen gingen met een sleutel. Geen krasje te zien!) Het uiterlijk is niet veel bijzonders, maar hij ziet er wel gewoon strak uit.

Deze telefoon heb ik in combinatie met een abonnement van 34,50 inclusief "onbeperkt" internet. Hiervoor krijg ik 200 belminuten. Meer als voldoende voor mij. Dit is deze telefoon zeker waard, in vergelijking met mijn HTC Diamond Touch.

Conclusie:

Een fijn toestel, makkelijk, simpel en snel. Deze telefoon is zeer geschikt voor mensen die heel veel met vriendensites zoals Hyves of Facebook doen, en die veel contactpersonen hebben. Deze telefoon is helaas minder geschikt voor de tweakers onder ons. Je kunt niks zelf installeren, je zit echt vast aan de applicaties uitgegeven in de store van vodafone. Ook voor zakelijke gebruikers raad ik dit toestel af, ivm beperkte agenda / email / email synchronisatie mogelijkheden. Maar voor diegenen die een simpel gebruiksvriendelijke internet telefoon zoeken, is dit de telefoon.

Heb jij ook een Samsung Vodafone 360 H1 Zwart?

Inhoudelijk fijne review, met wat tags en afbeeldingen maak je 'm helemaal af d:)b

[Reactie gewijzigd door CodeCaster op 9 maart 2010 15:10]

Email werkt wel (alleen jammer dat de synchronisatie niet soepel verloopt en dat je geen duidelijke melding krijgt bij een nieuwe mail.) Alleen mijn email van @home werkt niet... Maar als ik dat zo van je hoor zal ik eens langsgaan bij de vodafone winkel;)

Maar voel me niet echt genaaid.... Hij werkt beter dan mijn htc:P
Maar voel je je niet eigenlijk heel erg hard genaaid door Vodafone?
Ik heb namelijk dezelfde telefoon en ik heb ze in gebreke gesteld omdat de mail het niet doet. heb dit jaar gratis internet van ze gekregen ^^