Arctic Silencer 64 Ultra TC Review

F for Fragging 25 januari 2006, 2.052 views

Arctic Silencer 64 Ultra TC

Pluspunten

• Stilte

Minpunten

• Installatie(instructies)
  • Compatibiliteit

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 5
Koelvermogen Score: 4
De gedachte dat een OEM versie van een AMD Athlon 64 3500+ Venice in combinatie met deze koeler iets goedkoper zou zijn dan de boxed versie van de CPU, en nog eens beter zou koelen en stiler zou zijn, leek mij wel een goede deal.

Ik geef deze koeler een negatieve beoordeling omdat ik deze koeler gewoon niet goed vast kan zetten op de zogenaamde "retention bracket". Ik neem aan dat dit niet aan mij zelf zal liggen, ik heb al een keer een AMD Athlon en een Athlon 64 systeem gebouwd, en ik had geen problemen met het bevestigen van de boxed cooler toen. Het stuk metaal van de koeler past wel op de uitsteeksels van de retention bracket, maar ik hoef de koeler maar een klein beetje te bewegen en deze schiet al los. Op dit moment wordt mijn CPU zo'n 55 graden idle, dit is gevaarlijk hoog en ik durf dus niet te gaan gamen of de verwarming aan te zetten omdat mijn processor anders te heet wordt, PC is al een keertje uitgevallen. Dit moet ik echter wel wat gedetailleerder uitleggen.

Nadat ik de koeler voor het eerst had geinstalleerd, gaf deze koeler 42 graden idle bij 600 RPM. Kan beter, maar voor mij goed genoeg. Later merkte ik dat de koeler scheef stond, omdat ik kennelijk een plastic hoek van de retention bracket had afgebroken tijdens de vervelende installatie. Ik heb er toen een andere retention bracket opgezet, en de koeler weer geinstalleerd. Hoewel deze retention bracket volledig identiek was aan de vorige (dit was zelfs de reserve retention bracket die meegeleverd werd met de koeler) blijkt dat de koeler nu dus niet meer goed vast te zetten is.

Op de doos van de koeler staan wat summiere installatie instructies. Er werd ook niet vermeld hoeveel van de meegeleverde koelpasta ik moest gebruiken en of ik die wel/niet moest uitsmeren.Tijdens de installatie heb ik daarom alle koelpasta gebruikt - dit was namelijk de eerste keer dat ik een niet-boxed koeler gebruikte - en deze uitgesmeerd, wist ik veel. Kijk ik later op de website van Arctic Cooling dan lees ik dat ik maar een derde deel van de koelpasta moest gebruiken, en het niet moest uitsmeren. Zet dan op zijn minst gelijk een verwijzing naar die uitgebreide installatie instructies op internet op de doos ofzo!

Verder is het niet echt fijn dat deze koeler TC - Temperature Controlled - is. Mijn A8N-E moederbord heeft daar grote problemen mee kennelijk, deze gaf eerst fan speeds van een paar duizend RPM weer in het BIOS (mijn A8N-E vertelt mij ook dat de standaard chipset fan zo'n 5000 RPM maakt, dus wie weet is Asus to blame). Daarnaast moet je ook de waarschuwing van het moederbord uitschakelen wanneer deze lage fan speeds detecteert, anders gaat de A8N-E dwarsliggen. Q-Fan heb ik ook maar uitgeschakeld omdat deze koeler dus zelf zijn RPM regelt op basis van de temperatuur. Veel gedoe, slechte compatibiliteit.

De prijs is zeer aantrekkelijk, je ziet maar weinig koelers voor zo weinig geld en een OEM CPU i.c.m. deze koeler is dus goedkoper dan een boxed CPU.

Het kan misschien zijn dat ik deze koeler verkeerd geinstalleerd heb, maar dat lijkt mij onwaarschijnlijk. De boxed koelers van AMD hebben mij immers nooit problemen opgeleverd. Eigenlijk wilde ik Arctic Cooling straffen voor deze miskoop, maar ik heb maar snel een Arctic Cooling Freezer 64 Pro bestelt om van dit gedonder af te zijn.

EDIT: Juliie hadden gelijk, ik had iets doms gedaan. Ik had de backplate van de retention bracket ondersteboven op de achterkant van het moederbord geschroefd toen ik deze had vervangen. Nu ik dat gefixt heb heeft dat als gevolg dat mijn PC zich weer normaal gedraagt, geen plotselinge uitval meer omdat de CPU te warm wordt. Helaas is de CPU nu nog steeds 50 graden idle, dit vindt ik slecht, maar het zal wel te maken hebben met mijn stommiteiten omdat hij eerst 42 graden idle was. Het blijft echter zo dat de koeler toch nog loslaat als ik deze wat beweeg, dit vind ik raar en daarom blijft mijn beoordeling voor installatiegemak negatief.

Heb jij ook een Arctic Silencer 64 Ultra TC?

Hmm, op mijn werk installeer ik deze cpukoelers erg vaak. Ik moet zeggen dat deze gewoon net zo makkelijk te installeren zijn als de boxed koelers van amd. Dat er een retention bracket meegeleverd wordt vind ik ook een plus punt, maar deze heb je bijna nooit nodig, heb je er iig nog 1 reserve :)

Verder is de koelpasta die je erbij krijgt wat minder makkelijk. Je moet gewoon een flinke druppel (nee, lang niet alles van het tubetje) op de cpu doen. Deze pasta is helaas niet goed uit te smeren en zou toch gewoon moeten gebeuren door de druk van de koeler. Koelprestaties zijn goed.
Dat is in ieder geval niet zo gek, chipset-fans zijn vaak erg klein en moeten dus een hoop toeren maken om voldoende lucht te verplaatsen. De chipset-fan op mijn A8N-Sli Del. maakte standaard ook 8000+ toeren, ik heb hem (met veel moeite) er afgesloopt en vervangen voor een passief Zalman blokje. 5000+ toeren op een Asus moederbord is dus zo gek nog niet ;)

55 graden is inderdaad gevaarlijk hoog voor een Athlon 64, volgens mij mag ie niet (veel) warmer worden. Geeft ook zeer instabiele systemen, zulke temps.
Dude, je kan altijd een fanmate kopen (zalman, 3 a 7 euro) en deze tussen de koeler en je moederbordaansluiting hangen. Dan bepaal je zelf hoe hard hij altijd draait (met behulp van draaiknopje), en kan je die flut bios programma's gewoon uitzetten. Werkt perfect!
Ik heb dezelfde koeler als jou, en ik ben er dik tervreden mee!
Ik heb een AMD 64 3200+@2.25ghz en hij wordt idle niet warmer dan 39 graden hoor.
Dus ik denk dat het echt aan jezelf ligt dat ie 55 graden wordt.
Aleen 1 minpunt vond ik de koelpasta die meegelevert werd, die was een beetje droog en moeilijk uit te smeren.
Kleine tip,.. koeler en processor schoonmaken en andere koelpasta gebruiken. Let wel, weer een rijstkorreltje en geen dikke laag. Ik heb deze koeler al bij 3 verschillende systemen geinstalleerd en heel makkelijk.

Ik denk dus dat je hetzelf niet goed hebt gedaan.
Zo, survey even wat ge-edit. Na wat problemen te hebben opgelost werkt deze koeler OK voor mij, maar ik sta nu toch op het punt om deze te vervangen door een Arctic Freezer 64 Pro.