1 review

Asus ROG Swift PG27VQ Zwart

Specificaties 27" • 2560x1440 (Quad HD) • 165Hz • TN • 1ms - Bekijk alle specificaties

Asus ROG Swift PG27VQ Zwart Review

pclinde 29 mei 2018, laatste update op 29 mei 2018, 1.662 views
De reviewer ontving een beloning voor het schrijven van deze review, bijvoorbeeld korting op de aanschaf.pclinde schreef afgelopen jaar 27 reviews, waarvan 66% gesponsord.

Asus ROG Swift PG27VQ Zwart

De Asus ROG Swift PG27VQ is één van de snelste schermen op het moment. Een overstap van 60 Hz naar 165 Hz is massive, hier kan ik enkel maar van genieten. Wel vallen de kleuren en weergaven van het scherm direct uit de verpakking wat tegen.

Pluspunten

• Wat een design en bouwkwaliteit: om te smullen.
  • Nvidia G-Sync en 3D Vision.
  • Snel, sneller... snelst! Geweldige response tijd.
  • Curved display (1800R).
  • Praktisch OSD met fysieke knoppen voor navigatie.
  • Lekker kort: 165 Hz.
  • Iconische ROG logo in voet met RGB-verlichting op de achterzijde van het scherm.

Minpunten

• Pre-set kleuren (zonder kalibratie) en weergaven vallen wat tegen.
  • Ook na een kalibratie komt het scherm op sommige vlakken te kort (kleur en matige contrast).
  • Prijzig.

Review: Asus ROG Swift PG27VQ Zwart

- Resultaten
- Kijkhoeken
- Conclusie

Extra:
Een klein sprongetje naar de reacties

Links:
Asus ROG Swift PG27VQ Zwart productpagina

Terwijl de HDR monitoren stilletjes verschijnen op diverse websites, kan ik het niet laten om nog even aan de slag te gaan met deze Asus ROG Swift PG27VQ. Voor mij persoonlijk een totaal nieuwe ervaring als het om 144/165Hz refresh rates gaat, G-Sync en een lage response tijd. Zelf kom ik van een Philips BDM3490UC monitor af, een geweldig scherm wat mij betreft (AH-IPS) met zeer nette kleurwaardes, zwart is zwart en kijkhoeken waar je blij van wordt. De overstap naar een TN-paneel was dus even spannend, iets wat ik maar al te graag deel in deze review.

De Swift PG27VQ mag wel het paradepaardje op 2560x1440 (Quad HD) van Asus genoemd worden. Deze monitor kwam rond oktober – november vorig jaar (2017) uit. Zelf heb ik een Strix GTX 1080, een stap terug naar 1920x1080 (Full HD) was mij net wat te extreem. Met de Philips BDM3490UC lever ik namelijk al wat pixels in op 3440x1440 (UWQHD). Ik gebruik mij computer vooral voor productiviteit, met af en toe wat grafisch vormgeven. Dit maakt de BDM3490UC ideaal; veel werkruimte met nette kleuren, vooral na een kalibratie sessie. Er heerste toch een groot gemis aan ‘net wat meer’ tijdens gaming. Met een IPS-paneel ben je qua gaming niet altijd in het voordeel, vooral met de tragere response tijden. Ook de refresh rate van 60 Hz naar 144 Hz voelde als een verademing. Ik had al een beetje zitten spelen tijdens gaming events, pas als je beide monitoren naar elkaar zet in een thuissituatie, dan pas merk je de enorme verschillen.

Voordat ik te veel ga delen in de inleiding, gaan we eerst door naar de specificaties, gevolgd door nog genoeg praktijkervaring. Op het moment van schrijven kost de Asus ROG Swift PG27VQ 834 euro.

Een overzicht van de specificaties:

Tja, 830 euro is geen misselijk bedrag. Wat mag je hiervoor verwachten? Een 27- inch gebogen monitor met een resolutie van 2560x1440, met een standaard refresh rate van 144 Hz. Via de menu instellingen kun je deze 144 Hz nog eens hoger overklokken naar 165 Hz. Dit vereist geen wiskundige formules, enkel een druk op de knop, de optie selecteren en activeren maar. Wanneer je de computer de eerst volgende keer opstart, heeft de Swift PG27VQ een refresh rate van 165 Hz, dit is te herleiden in de OSD instellingen, maar ook in je Nvidia Control Panel.

Het paneel heeft een response tijd van 1ms, waar Asus zelf aanduidt: “lag free gaming.” De primaire focus is gaming, de Swift moet presteren! Het paneel heeft een kromming van 1800R samen met bezels van 8 mm. Als aanvulling op de snelle refresh rate en lage response tijd is deze monitor ook uitgerust met Nvidia G-Sync, om blur en tearing te voorkomen. Nvidia G-Sync past zich op de achtergrond automatisch aan, het vereist dus geen handmatige optimalisaties. Wanneer je monitor ‘G-Sync ready’ is, wordt de optie via het Nvidia Control Panel automatisch ingeschakeld.

De Swift PG27VQ is één van de eerste monitoren van Asus met RGB-verlichting. Je kunt deze synchroniseren met overige hardware van Asus. Andere modellen met RGB-verlichting zijn afkomstig uit de Asus Strix line-up aan monitoren. Onderaan de voet vinden we de iconische verlichting met het ROG logo. De Swift PG27VQ is verstelbaar in hoogte, te draaien en het scherm is van voor- naar achter te kantelen. Ook is het mogelijk om het scherm te monteren op een 100 mm x 100 mm VESA steun.

De Swift PG27VQ arriveert in een forse verpakking, waar het ROG logo en de RGB-verlichting direct met je kennis maken op de voorzijde. Overige specificaties, en features zijn volop te vinden op de verpakking. Binnenin vinden we een verzameling aan piepschuim, met daarin het scherm, de voet en accessoires. Het monteren van de voet vereist een handigheidje. Je hoeft je geen zorgen te maken, wanneer je dit met alle voorzichtigheid doet, is er geen enkel probleem. Wel is het even onwennig om het scherm (screen down) op een ondergrond te plaatsen.

We komen een plastic afdekplaatje tegen, deze is te bevestigen op de achterzijde van het scherm, precies waar de kabels de connectoren ontmoeten. Wanneer deze op zijn plaats zit, oogt het scherm net wat strakker, iets wat mooi samen gaat met de RGB-verlichting. De voet is vervaardigd uit staal, met een poeder gecoate afwerking, erg strak. De voet ontmoet het scherm op de steun, waarna je deze met één schroef aandraait. We zien hier ook de rode LED verwerkt in de steun. Je kunt het ROG logo onderaan de steun/voet zichtbaar maken met het plaatje van acryl. Deze kun je ook zelf modificeren met bijvoorbeeld je eigen logo.

Uiteraard mogen de boekjes niet ontbreken, de voedingskabel, een HDMI kabel en een DisplayPort kabel.

Nu de voet al op zijn plek is, komt de Swift PG27VQ tot zijn volledigheid samen. De eerste indruk is een geweldig scherm, met op de achterzijde veel kunststof, gebold, lekker in het ROG sfeertje. De oranje- bronzen kleur loopt mooi door vanaf de voet naar de achterzijde bij de steun. De ROG lijnen creëren een matrix, zelf kan ik het ontwerp waarderen, vooral als je van voor naar achter het scherm beweegt, gewoon even bewonderen. De curve speelt lekker in op de bolling, het totaal plaatje is gewoon lekker.

Wanneer de scherm de hoogte ingaat op de steun, voelt het design wat vrijer aan, in mijn optiek ook wat specialer. Wanneer het scherm zich verder naar beneden op de steun bevindt, is het ‘vrije’ gevoel van het scherm wat zoek, toch blijft het verstellen een handige functie is. Zelf zie ik het scherm liever hoog op de steun, je kunt de sierlijke voet dan beter zien. Tevens is de totaliteit wat imposanter, het voelt meer aan als een scherm, vreemd maar waar.

Aangekomen op de achterzijde van het scherm. Der ROG matrix, samen met de connectoren en de nu nog verborgen RGB-verlichting. Een stukje verstellen mag niet ontbreken, het scherm is namelijk ook naar voor- en achter te kantelen. Lig je achteruit in je stoel te chillen, dan kan deze kantel functie nog wel eens handig zijn. In de praktijk heb ik het vrij weinig gebruikt, gewoon netjes recht voor het beeldscherm zitten.

Wederom wat ROG branding op de steun. Op deze steun vinden we een uitsparing waar je kabels doorheen kunt verwerken. Deze komen dan netjes bij de connectoren uit, waar we eerder het kapje voor zagen in deze review. Zit alles op zijn plek, dan dek je het geheel af, kabelmanagement! We vinden op de rechterzijde (wanneer het scherm voor je gepositioneerd is) de knoppen voor het OSD. Een viertal knoppen, waarvan de onderste knop een aan- en uit knop is, de knop daarboven voor verschillende kleurprofielen, gevolgd door GamePlus features zoals een crosshair in je beeld en een FPS counter, daarboven een bevestig knop die je samen gebruikt met het stickje. Door te drukken op dit stickje kom je in het hoofdmenu terecht, deze werkt precies hetzelfde als vertrouwde N64 controller.

Aan aansluitingen vinden we DisplayPort, een HDMI poort, twee USB 3.0 poorten en een poweraansluiting. Laten we het trucje met het afdekplaatje even uitvoeren.

Met het afdekplaatje oogt de achterzijde net wat strakker aan, via het OSD (menu instellingen) kun je de RGB-verlichting beheren. Je kunt deze ook synchroniseren met overige hardware van Asus. Wel moet ik zeggen dat je vrij weinig meekrijgt van de RGB-verlichting, zelfs op een witte muur is er weinig illuminatie te zien. Tijdens LAN-parties val je gelukkig wel op.

In de resultaten ga ik dieper in op de Swift PG27VQ standaard uit verpakking en wanneer gekalibreerd. Uit mijn ervaring valt vooral op dat de Swift PG27VQ zijn focus op refresh rate, response tijd, G-Sync en het curved display. Dit zijn de features waar je mogelijk bij dit scherm als eerste naar kijkt. De refresh rate van 165 Hz wanneer overgeklokt is enorm snel. Mijn stap van 60 Hz naar 144/165 Hz op de Swift PG27VQ is MASSIVE. Wanneer ik tussen de twee schermen wissel, omdat mijn Philips BDM3490UC nog steeds actief is bij de test bench, heb ik soms het idee dat zaken op het scherm te langzaam gaan. Dit heeft herhaaldelijk gezorgd voor een bezoekje aan het Nvidia Control Panel om instellingen te controleren.

Gaming is voor mij een stuk plezieriger geworden. Waar ik oprecht kan zeggen dat ik geniet als er een game op het scherm siert. PUBG en Overwatch voelen beter aan. Ik heb zelfs het idee dat ik beter ben geworden. Het samenspel met de techniek van de Swift PG27VQ en het menselijk brein correspondeert in zijn algemeenheid stukken sneller, waardoor je ook alerter bent. Dit verbetert onbewust je reactietijd, terwijl de techniek zijn werk doet.

G-Sync is een deftige techniek. In het verleden was het altijd een gevalletje V-Sync aan bij games waar ik 60 FPS voldoende vindt, terwijl sommige games in FPS volledig mochten uitlopen. Hierdoor is er bij sommige games sprake van tearing of gestotter wanneer je de camera beweegt. Ik heb met de Swift PG27VQ deze eigenaardigheden niet opgemerkt, positief. G-Sync is onderdeel van de Swift PG27VQ, echter moet je bij ieder scherm wel serieus voor je zelf overwegen of het waardig genoeg is. Fabrikanten betalen namelijk licentie aan Nvidia, waardoor schermen met G-Sync flink wat duurder zijn.

De voet is vrij fors, dit maakt wel dat de Swift PG27VQ stevig op zijn ondergrond staat, tevens biedt het ruimte voor illuminatie van het ROG logo. De steun is fijn te verstellen, in hoogte verstellen gaat erg smooth. Ik wissel vaak tussen verschillende hoogtes, tijdens een gaming sessie mag het scherm wat hoger, terwijl ik tijdens het tekstverwerken liever het scherm centraal uitlijn met mijn ogen. Het scherm draaien is een fijne toevoeging, in de praktijk gebruik ik het vrij weinig. Wanneer je het scherm te ver doordraait, krijg je te maken met de kijkhoeken en gelige gloed, dit voorkomen we liever. De Swift PG27VQ komt gewoon het beste tot zijn recht wanneer je er gewoon netjes recht voor zit, de 1800R kromming (curve) maakt het dan een zeer comfortabele sessie, ongeacht wat je doet.

Het OSD menu is enorm gebruiksvriendelijk. Het besturen via de mini joystick gaat erg eenvoudig, tevens zijn de fysieke knoppen een gewenste toevoeging. In het OSD vinden we de gebruikelijk instellingen, een belangrijke is het overklok menu. Standaard staat de Swift PG27VQ ingesteld op 144 Hz. Wanneer je het scherm overklokt (letterlijk één optie selecteren), draai je na de eerste volgende keer opnieuw opstarten 165 Hz, zo eenvoudig is het. Opties voor kleuren, input en image behoren ook tot het lijstje.

Je kunt het ROG logo onderaan de voet via het OSD menu uitschakelen, indien je dit wenst. Ik kan mijn niet voorstellen dat je dit doet wanneer je voor dit scherm kiest. Tevens kun je de RGB-verlichting op de achterzijde van het scherm uitschakelen. Via het OSD menu kun je standaard RGB LED-effecten van het scherm selecteren. Synchroniseren met overige Asus hardware behoord ook tot de opties. Het GameVisual menu bevat verschillende opties om profielen in te schakelen. Bij de sRGB mode worden kleuren wat feller, waar het bij de FPS mode wat fletser oogt. De GamePlus optie bevat een crosshair, timer en FPS counter. Je kunt het scherm ook beter uitlijnen, mocht er een afwijking zijn.

De opvolgende testen- metingen zijn gemaakt met de X-Rite iDisplay Pro. Om de metingen te verrichten is gebruik gemaakt van DisplayCal. Het scherm heeft tijdens het testen van andere hardware voldoende de tijd gehad om op te warmen. Met de metingen wil ik meer diepgang creëren, zodat het niet alleen bij kijken en ervaren blijft. Belangrijk is dat het een praktisch verhaal blijft. Hieronder een overzicht van de testopstelling:

• Alle waardes zijn gereset (fabrieksinstellingen)
  • Kleurtemperatuur 6500k – normaal/daglicht
  • Tone curve sRGB
  • Gamma 2.2
  • Het beeldscherm staat vooraf aan de testen al langere tijd aan
  • Testen op ‘hoge kwaliteit’ afgenomen
Handig om vooraf te weten is dat de Swift PG27VQ standaard op de racing mode staat ingesteld. Dit is één van de beschikbare profielen via het OSD menu. Wanneer je het scherm volledig reset, staat deze weer op racing mode. De sRGB dekking is 97,5 procent, waar niks mis mee is. Wanneer dit scherm niet gekalibreerd is, dus in de gaming mode rechtstreeks vanuit de fabriek, zien we forse afwijkingen. De grijsafwijking is fors, tevens geldt hetzelfde voor de kleurafwijking. Voor een prijs van circa 834 euro zijn de afwijkingen, waaronder ook de combinatie van contrast wat teleurstellend. Na een goede kalibratiesessie komt het scherm al een stuk beter uit de verf, voornamelijk de kleuren en echtheid hiervan. De Swift PG27VQ valt niet tegen, maar wanneer je een paar beeldschermen eerder gekalibreerd hebt, vallen de tekortkomingen aan kleur en contrast al snel op. Hieronder een overzicht van het scherm direct uit de verpakking.

Wanneer gekalibreerd komen de kleuren een stuk beter tot hun recht. Wil je écht het beste uit de Swift PG27VQ halen, dan moet je kalibreren. Eigenlijk valt dit voor alle monitoren te zeggen, echter, moet en mag ik kritisch zijn: direct uit de verpakking hadden de bovenstaande punten gewoon beter gemogen. Je verkijkt je bijna op de fantastische specificaties van het TN-paneel als het om refresh rate, response tijd en G-Sync gaat, waardoor je het ‘proces aan kleuren op je monitor’ soms vergeet. De focus ligt vooral op snelheid, wat geweldig is met dit scherm. Toch vind ik het jammer, een gemiste kans dat dit scherm standaard zijn kleurpallet met contrast en overige variabelen relatief matig uitvoert. Hieronder een overzicht van de gekalibreerde Swift PG27VQ.

Wanneer gekalibreerd oogt de Swift PG27VQ frisser. Standaard heeft de racing mode een grauwere uitstraling, wanneer gekalibreerd oogt dit wat koeler. Wit oogt beter, tevens de achtergrond van dit Word document is natuurlijker. Gamma valt wat tegen, gemiddeld komen we op 2.4 uit. Wanneer gekalibreerd zitten we gemiddeld rond de 2.18, wat netjes is.

Een vrij compact hoofdstuk als het om kijkhoeken gaat. Het betreft hier een TN-paneel, vaak in het nadeel als het om kijkhoeken gaat. Kijkhoeken zijn net als de testresultaten direct uit de verpakking wat teleurstellend. Ook wanneer het scherm gekalibreerd is, vallen de resultaten wat tegen. Wanneer ik mijn hoofd naar links of rechts kantel, ontstaat er een gelige gloed. Vanaf de zijkant is deze gelige gloed erg aanwezig. Wel moet ik opmerken dat het paneel vrijwel geen last heeft van backlightbleeding.

Conclusietijd! Laat ik direct even scherp van start gaan. De Swift PG27VQ doet zijn naam eer aan: enorm vlot. De response tijd, een 165 Hz refresh rate, samen met G-Sync en 3D Vision, de deftige curve met een resolutie op 1440p. Sterke combinaties die dit scherm een échte gaming monitor maken. Gaming voelt op dit scherm heerlijk aan, iets waar ik direct van overtuigd was. Met de Swift PG27VQ heb je op dit moment één van de snelste schermen op de markt.

Het TN-paneel met de 1800R kromming is subtiel. Subtiel genoeg dat dit 27 inch paneel net wat overzichtelijker voelt. Naarmate je voor het scherm zit, valt het minder op, eenmaal als je er op gaat letten, of kijkt naar de onderrand, is de kromming wat beter zichtbaar. Eerlijk is eerlijk de Swift PG27VQ is een verdomd mooi scherm. De stalen voet, bezels van 8 mm (vergeet de in-edge rand niet), RGB-verlichting het iconische logo en het fijne gebruikersgemak van het OSD en de navigatie maken dit scherm gewoon erg compleet. Veel features in één scherm. Dit doet Asus goed, tevens mag je dit wel verwachten voor een scherm in deze prijsklasse.

Minder enthousiast ben ik over de pre-set kleuren (rechtstreeks uit de fabriek). De Swift PG27VQ staat standaard op het racing profiel, overige profielen kun je selecteren naar eigen smaak. Kleurechtheid- kleurbeleving blijft altijd iets persoonlijk. Wanneer je de kleuren dusdanig omhoog gooit, dat het verreweg van realistisch is, tja… dat is een keuze. Het mooiste is gewoon een scherm met minimale afwijking die netjes zijn sRGB dekking nakomt. Met een dekking van 97,5 procent hoor je mij niet klagen. Wel ben ik kritisch over de kleurechtheid, standaard uit de verpakking is deze gewoon niet op orde. Het contrast van dit beeldscherm en de standaard gammawaardes zijn ook off the chart. Hier had Asus echt wat beter zijn best mogen doen. Het scherm kalibreren doet al een klein wonder, toch blij ik het herhalen: voor een scherm in deze prijsklasse is het spijtig.

Gevoelsmatig heeft Asus zich volledig op de snelheid gefocust, waar de kleuren en verschillende weergaven vergeten worden. Idem dito voor de helderheid, het scherm is na kalibratie (zonder een cap op 120 cd/m2) te fel, wat handmatige aanpassingen (kalibratie instellingen- profielwijzigingen) vereist. Ik had bij mijn eerste kalibratie last van verkrampte oogjes, dit wil je toch vooral niet tijdens het gamen ervaren? Juist! Na wat tweaken was dit wel beter op orde, het gaat dus wel.

Bouwkwaliteit, features en vooral de snelheid zijn subliem. Je ziet dat de Swift PG27VQ een werkpaard… gamingpaard is! Het is net een Pikachu met behendigheid. De kleuren van (denkt aan een willekeurige Pokémon met veel kleur, om thema gebonden te blijven) zijn onvoldoende. Kalibratie helpt, maar naar een investering van bijna 834 euro, vermoed ik niet dat iedere willekeurige eindgebruiker de tools heeft om te kalibreren. Dit maakt de Swift PG27VQ één van de snelste schermen van het moment op de markt, hierover ben ik enthousiast. Minder enthousiast ben ik over de dekking van verschillende kleuren en weergaven. Hier had Asus net even wat beter zijn best moeten doen.

Heb jij ook een Asus ROG Swift PG27VQ Zwart?

Draait Windows buiten een game dan ook op 144hz maw is het verslepen van een venster dan ook smoother?
Volgens mij is dit redelijk genuanceerd, zal vanavond eens experimenteren. Heb je hier zelf ervaring mee of? :D Vind het wel een goede vraag. :)
Juist niet. Heb altijd 60hz schermen gehad maar game eigenlijk amper. Hoewel als heel je OS op 144hz oid draait en het daardoor de UI smoother is zou ik zo een scherm wel willen overwegen.
Heel je OS draait gewoon op 144hz met een scherm als deze en de UI is veel smoother :). Heb een scherm op 144hz en een op 60hz. Als ik een schermpje versleep van de ene naar de andere monitor is dat een verschil van dag en nacht.

@pclinde nice review!
Thanks! Ik heb er zelf ook nog even mee zitten spelen, met de BDM van Philips aangesloten op dezelfde computer. Precies dezelfde ervaring, wat een verschil. :D Nu nog tijd vinden voor gamen...
Een ASUStastische review!
Hopelijk gaat het nu beter. In ieder geval beterschap. :)
+3, well done,. jammer van de score Asus
Jep. :) Mooi scherm hoor, valt alleen op de aangehaalde aspecten wat tegen. Wat heb jij momenteel staan?
Ik heb zelf deze : pricewatch: Samsung LC27HG70 Grijs, Zwart

Heeft ook veel plusjes maar ook veel minnetjes :)

Support en firmware updates van Samsung zijn echt een drama.
Dat is wel zonde. Asus support is naar mijn ervaring goed, echter kan het soms wat lang duren. :p
Precies na dit bericht bracht samsung nieuwe firmware uit, alle bugs opgelost... lijkt bijna ... lezen ze mee of ? :+
Meen je dit? Damn. Samsung... Als je dit leest... What's up? :p
Jah geen grap, wachte al bijna 8 maanden hierop whahah.....
Je moet vaker een kleine #rant geven, het werkt. :D
Mag ik vragen welke bugs opgelost zijn? En maakt het dit scherm dan tot een aanrader?
Ben op zoek naar een monitor (144Hz, 1440P eventueel met G-synch) maar die Samsung viel af door de hoge input lag.

Hoe ervaar jij dit?
Hi,

Heb er zelf geen last van , Bug zijn opgelost, software werkt nu goed , ook werkt de freesync 2.0 range nu naar behoren.

Als je een Gsync oplossing wilt kun je de samsung zo i zo skippen :)
G-synch is geen verplichting, heb nu een 1080 TI. Dus dat moet qua FPS wel meevallen. Misschien anders toch maar eens bestellen en zelf ervaren.
Ik vind het panel persoonlijk prachtig, super goede kleurweergave ook.

Enige grote minpunt voor mij blijft de voet, die is erg diep ! en hij had net wat hoger gemogen voor mij
Bij de Asus ROG Swift PG27VQ is dit ook het geval, een prachtige voet, maar soms wat onpraktisch. :D
Leuke review! Doe het momenteel nog met een BenQ XL2420T en daarop zijn de kleuren ook niet al te best:)
Nog bedankt voor de reactie. Een beetje traag.. va... begrip... sor.. ry :D Wel tevreden met je scherm?
Dank voor de informatieve review!