Specificaties 8,9" (1024x600), Win 7 St., WiFi - Bekijk alle specificaties

Archos 9 PC Tablet 60GB Zwart Review

hommer 8 maart 2010, laatste update op 11 maart 2010, 11.805 views

Archos 9 PC Tablet 60GB Zwart

Pluspunten

• ***Bling***
  • Handzaam
  • Portable
  • Accu duur
  • Redelijk scherm

Minpunten

• Prestaties
  • USB poort
  • On-screen keyboard
  • Geen sleeve

Het doel was simpel: een windows 'laptop' met een hoog bling gehalte, touch interface en minimaal 1 USB poort. Er waren meer kandidaten, maar die hadden toch meer een laptop uitstraling die voor de toepassing niet echt gewenst was. Het systeem wordt gebruikt om een userinterface met drukknoppen te ontwikkelen en testen op gebruikers.

Eerste indruk
Klein systeem, erg makkelijk in de handen te houden. Voor één hand is het weer té groot. De positionering van de muis en bijbehorende knoppen is bijna perfect. Het on-screen toetsenbord van Archos werkt verrassend goed al is het natuurlijk niet je-van-het. Helaas schiet ook Windows wel eens te kort hierin want hoe moet je in hemels naam bij de eerste systeem setup (als het Archos toetsenbord nog niet actief is en je aangewezen bent op het on-screen toetsenbord van Windows) je WPA key invoeren als je de accessibility opties niet beschikbaar zijn.... lastig.
Scherm is redelijk helder, lichtelijk spiegelend maar toch ook wel weer mat. Resolutie is in mijn ogen te laag (1024x600, afgrijselijk), maar de werkbaarheid valt me reuze mee. Ik vraag me nog af of een screen protector nog nodig is al heb ik het idee dat dit scherm niet zo vatbaar voor krassen is. Wel Chrome als webbrowser geinstalleerd zodat het maximale scherm gebruikt wordt voor de weergave van pagina's.
Toch even een bijzonder detail; het systeem heeft 4 knoppen: twee muisknoppen, een knop voor een onscreen keyboard en een knop die als ctrl-alt-del dient. Is het niet droevig?

Prestaties
Windows 7 starter edition is een uitgeklede versie. Zelf heb ik alleen maar ervaring met de Professional edition en het verschil viel me niet echt direct op. Het systeem presteert redelijk, maar goed laten we wel zijn, een Atom Z510 met 1G RAM, wat verwacht je eigenlijk?
Over het algemeen reageert het systeem en de applicaties redelijk snel op je acties al laat de uitwerking er van soms wel op zich wachten. Windows Update draaien is dramatisch..... 23 updates laten ruim 2 uur op zich wachten om geinstalleerd te worden. De harde schijf hoor je eigenlijk niet tenzij je je oor tegen de behuizing drukt. Toch jammer dat hierin nog steeds een harde schijf zit. Maar ja, anders wordt het wel weer een dure grap.
De accu is redelijk, Windows beweert dat hij het 2u en 49m uit gaat houden op een volle accu bij maximale helderheid en WLAN actief. Het is een kleine accu en als hij dat red lijkt me het een behoorlijke prestatie.

Troubles....
In de toepassing moet het systeem via USB aangesloten worden. Dat lukt dus niet want er wordt niets op de USB poort gedetecteerd. Nader onderzoek via de device manager leert dat de USB poort gedisabled is omdat het 'niet correct functioneerd'. Driver uit-, en inschakelen levert geen verschil op. Bij opnieuw opstarten valt ineens een (korte) BIOS melding op: de USB poort wordt uitgeschakeld i.v.m. over-current. Productie foutje??
Naar veel modderen met de USB poort en wat reboots (je geeft het immers niet zo makkelijk op), wil het systeem helemaal niet meer aan (oeps...). Accu er uit, voeding er af, 10 minuutjes laten wezen en opnieuw geprobeerd. Het systeem start weer op en vreemd genoeg doet de USB poort het ineens normaal.
Heel vreemd, en zeker niet iets dat veel vertrouwen geeft. Afwachten hoe lang dat goed gaat?

Overall
Ik hoop dat de USB poort blijft werken anders verdwijnt hij snel weer en sluit ik niet uit dat ik iets anders probeer te vinden want echt overtuigd ben ik niet. Ik mis wat handigheid in de interface. Omdat een muis/toetsenbord mist, mis je een makkelijke manier om te scrollen, je ontkomt nu niet aan het gebruik van de scroll balken wat weer omslachtig is. Ook merk ik dat ik verwend ben met mijn ervaring met het HTC sense on-screen toetsenbord. Die werkt een heel stuk sneller dan het on-screen toetsenbord hierop.
Als simpel platform om wat mee te internetten op de bank kan het prima werken. En voor de toepassing die ik voor ogen heb ook, maar als volwaardige laptop vervanger gaat dit zeker niet op.
Ook mis ik nog een nette sleeve om hem in op te bergen....

Update De USB poort blijft dood en het wordt een RMA :(

Heb jij ook een Archos 9 PC Tablet 60GB Zwart?

Ik surf met Windows 7 via T91 en dat werkt prima. Ik vermoed dat je de speciale optie in IE niet hebt gebruikt. 'Een icoontje met een handje'. Je kunt dan net zo scrollen als in een PDF document. Maakt dus niet uit waar je je vinger plaatst.

Ook het onscreen-keyboard van MS werk imho prima. Ik heb een 8.9 inch scherm. Kan redelijk rap typen. Maar in het begin was het wel even wennen.

edit: onscreen-keyboard opmerking (laatste alinea)

[Reactie gewijzigd door Hans Olo op 8 maart 2010 20:22]

Voor chrome heb je daar een extensie voor: chrometouch Daarmee kan je verschillende instellingen veranderen zodat je op de iPhone manier kan scrollen. :)

edit:
Link: https://chrome.google.com...gjifmmpnjaihnjpbpddjjebme

[Reactie gewijzigd door Fitz op 9 maart 2010 11:16]

Heb je ook ervaring met een onscreen keyboard op een telefoon? Mijn ervaring daarmee is gewoon veel beter. Voor mijn gevoel is daar meer tijd in gestoken om daar iets buikbaars van te maken dan de simpele versie die ik in Windows vind.

Ik zal eens kijken naar de opties van IE, thx voor de tip (al verfoei ik IE eerlijkgezegd).
Ik heb alleen ervaring met de iPhone. Fantastische ervaring. Ik ben nog niet iets beters tegengekomen kwa touchscreen icm reactietijd en gevoeligheid. Wat een genot.

Eigenlijk is Windows 7 net niet geschikt voor een tablet(pc)netbook met lichte processortjes zoals atom, via, etc. Ik denk dat Apple de goede weg in is geslagen met zijn iPad door het OSX-iPhone OS te gebruiken. Ik zag het liefste dat ik een ultra-licht LinuxOS kon draaien op mijn T91.

PS: ik vind de prijs van de Archos 9 behoorlijk.
Ik ben absoluut een fan van tablets. Laat het toetsenbord maar weg. Er zit toch altijd wel een USB-poort op waar indien nodig, zoals met installeren, een usb-keyboard kunt aansluiten.
Volgend jaar mag ik mezelf weer trakteren op een nieuwe laptop en dan ga ik voor de 2740p van HP. Of misschien daar weer de opvolger van. Jammer dat er nog steeds een toetsenbord aan vast zit. HP was zijn tijd ver voor met zijn TC1100 waarbij het toetsenbord los gekoppeld kon worden. Duur apparaat toendertijd.
Op een review van de 9" PCTablet zat ik al een tijd te wachten.
Dank hiervoor, het resultaat is wel een kleine teleurstelling. :/
Ibood had deze gebracht voor 229 euro, maar ik had die niet nodig :-)
Heel iBood afgezocht, kom niet verder dan Archos 5 refurbished.
Zou ook wel heel bijzonder zijn een apparaat wat net in de verkoop is om op iBood te verschijnen.
Kan 'em niet vinden, linkje??
ik zat er over te denken dit apparaatje te kopen, maar nu ik deze review lees valt het me een beetje tegen,
ik zat ook al op deze review een tijdje te wachten.

weet iemand nog een tabletje rond 9 of 10" met w7 erop? :)
Als de geruchten kloppen dan komt er na de zomer een verbeterde versie, met oa 1.2GHz processor met hyper threading en misschien zelfs 3G en een capacitive touch screen:

Ook ik ben een potentiele tablet klant. Ik wil een ereader kopen maar twijfelde of een tablet niet een soort best of both worlds zou zijn. Ik type dit zittend op de bank met mjn HTC thouch hd. Ik ga na het lezen van deze review toch voor een aparte ereader en een touch hd2 voor internet op de bank. Bedankt voor het delen van je ervaringen.
Pas op met aanbiedingen van de A9. Deze kunnen nog de oude Z510 processor bevatten. Dus vraag dit na bij de leverancier!
Is het mogelijk dat er 3D op zit zoals bij vele andere producten van ARCHOS?