Specificaties Inkjet all-in-one (Kleur) met WiFi - Bekijk alle specificaties

Canon Pixma MP560 Review

bert74 8 maart 2010, laatste update op 8 maart 2010, 7.285 views

Canon Pixma MP560

Pluspunten

• Uitstekende kwaliteit foto's
  • Draadloos printen met Wi-Fi
  • Probleemloze werking en installatie

Minpunten

• Kwaliteit tekst duidelijk lager in vergelijking met laserprinter

Scansnelheid Score: 4
Scankwaliteit Score: 4
Afdruksnelheid Score: 5
Afdrukkwaliteit Score: 4
Drivers en stabiliteit Score: 5
Aanleiding

Ik heb kortgelden de Canon Pixma MP560 aangeschaft. De aanleiding was vooral de wens van mijn wederhelft om foto’s af te drukken wanneer het haar uitkomt, opdat ze niet meer hoeft te wachten op de fotocentrale.

An sich vond ik deze aankoop een beetje overbodig, ik heb immers al een laser all-in-one (zwat-wit) voor (semi) zakelijk gebruik. Het afdrukken van foto’s doe ik via een afdrukcentrale.

Desalniettemin toch de knoop maar doorgehakt en de Canon gekocht. Hierbij mijn uiteenzettingen van mijn ervaring tot nu toe.

De belangrijkste vragen die ik mijzelf stelde waren:
  • Kan de MP560 mijn laser vervangen?
  • Is de MP560 een alternatief voor de afdrukcentrale?
Ik zal proberen die vragen te beantwoorden.

Featureset
Elke fabrikant kan tegenwoordig een kwalitatief behoorlijke printer/scanner leveren tegen een schappelijke prijs. Printen en Scannen kunnen ze allemaal. De meer professionele apparaten hebben ook een fax-functie, wat de MP560 niet heeft.

Naast de basis functionaliteiten heeft de Canon MP560 een WI-FI module, die het mogelijk maakt draadloos te kunnen printen. Daarnaast heeft MP560 ook een duplex module, die dubbelzijdig printen mogelijk maakt zonder steeds het papier te hoeven omkeren.

Het apparaat heeft aan de voorkant een bedieningspaneel met een scroll-wiel in combinatie met een led-display. Hiermee zijn veel functies zonder pc in te stellen.Op de voorkant bevinden zich ook aansluitingen voor diverse geheugenkaartjes een een USB aansluiting om camara’s direct op aan te sluiten.

De Canon maakt gebruik van 5 inkt-tanks: 3 voor de basiskleuren, 1 zwarte voor tekst, 1 kleinere zwarte ter ondersteuning voor kleurenafdrukken.

Aan de onderkant van het apparaat zit de lade voor gewoon papier, aan de achterkant zit de lade voor speciale papiersoorten.

Installatie

Apparaat
Het eerste wat mij opviel was toch de behoorlijke omvang van het apparaat. De minimale omvang is natuurlijk A4 vanwege de scanfunctie, toch is het apparaat een stuk groter en kan je hem niet zomaar op een vensterbank of iets dergelijks kwijt. Dit wordt nog verergert door de opvangbak van het papier aan de voorkant.

Ik ben zoals altijd te eigenwijs om de handleiding te pakken, toch had ik die wel even nodig voor de installatie van de (losse) printkop en de inkttanks. Als je dat eenmaal gedaan hebt, is het een fluitje van een cent.

In het pakket zit geen USB kabel om de printer met de PC te verbinden. Lastig als je die niet hebt liggen.

Overigens zijn de basis functies (printen, kopiëren) ook beschikbaar zonder een aangesloten pc. Ik heb dit getest door mijn Nikon D40 rechtreeks met een USB kabel te verbinden. Dit gaat prima.

Software-installatie
Nadat ik de USB kabel had verbonden met mijn pc, werd de printer automatisch herkend door Windows 7 Home premium (32-bit). Ik moest Windows 7 even een “schopje” geven om de drivers te downloaden met Windows update, maar dat ligt aan mijn Windows instellingen.

Ik heb er voor gekozen om niet de installatie CD te gebruiken omdat ik huiverig ben voor overbodige troep op mijn systeem. Met de standaard Windows 7 drivers werken de basisfuncties prima. Alle printinstellingen zijn aan te passen. Scannen is alleen mogelijk met standaard instellingen.

Op de website van Canon zijn de afzonderlijke applicaties te vinden die je individueel kunt installeren. Naast de basisdrivers heb ik alleen de applicatie geïnstalleerd die het mogelijk maakt om scans te beheren en instellingen aan te passen. De installatie ging probleemloos. Hiermee kun je ook PDF’s maken en OCR toepassen

Wi-Fi installatie
Ik heb de printer verboden met mijn draadloze router. Het netwerk is voorzien van WPA2 beveiliging, na het ingeven van mijn string kreeg ik direct verbinding met DHCP. Vervolgens heb ik mijn laptop gepakt. De laptop zag de printer meteen en kon de printer draadloos installeren.

Printkwaliteit- en snelheid

Tekst
Mijn referentie voor printkwaliteit en snelheid is mijn eenvoudige zwart-wit laser all-in-one. Om maar meteen met de deur in huis te vallen: dat haalt deze printer niet. Met de standaard kwaliteit is de snelheid wel goed, maar is de afdrukkwaliteit maar matig. Geen kwaliteit om een zakelijk rapport mee af te drukken. Gelukkig is de kwaliteit in de stand “hoog” een stuk beter. Er blijft een verschil met een laserprinter, maar dan moet je er goed op letten. De snelheid gaat wel behoorlijk omlaag.

Foto’s
Hier ging het mij om en ik moet zeggen dat het resultaat mijn verwachtingen heeft overtroffen. Ik heb hierbij gebruik gemaakt van huismerk fotopapier (123-ink premium Glossy). En ik sta er versteld van hoe foto-realistisch de afdrukken zijn. Een leek zal niet snel het verschil zien met foto’s uit de afdrukcentrale.

Ik heb de snelheid niet geklokt, maar op een 10x15 afdruk kun je gewoon wachten zonder je te hoeven ergeren.

Scankwaliteit –en snelheid
Het scannen heeft voor mij niet de hoogste prioriteit. De resultaten zien er “gewoon goed” uit. Wat mij positief opviel was de snelheid.

Inktverbruik
Ik heb de printer nog maar kort en kan er nog niet echt een oordeel over geven. Ik heb een stuk of 15 10x15 foto’s mee geprint en de printer geeft nog steeds “vol” aan op het indicatie scherm. To be updated.

Ik heb ¤ 129 betaald voor deze all-in-one. Dit is wat hoger dan een instapmodel die tegenwoordig bijna niets meer kosten. De wat hogere prijs wordt veroorzaakt door de Wi-Fi module. Zie je af van Wifi, dan betaal je circa ¤ 40 minder. Ik vind het die meerprijs waard.

In het begin heb ik mezelf twee vragen gesteld:
  • Kan de MP560 mijn laser vervangen?
  • Is de MP560 een alternatief voor de afdrukcentrale?
Het antwoord op de eerste vraag is nee: een eenvoudige laserprinter levert betere zwart-wit afdrukken, met een hogere snelheid en tegen lagere kosten.

Het antwoord op de tweede vraag kan ik wel positief beantwoorden. De afdrukken op fotopapier vind ik echt goed. Uiteraard zijn de afdrukken wel duurder door het speciale papier en het inktverbruik, maar zolang je geen honderden vakantiefoto’s afdrukt is het goed te doen.

Het afdrukken van tekst is dan ook het enige wat mij een beetje tegenviel van deze printer. Voor al het overige overtreft het apparaat mijn verwachtingen. De Wi-Fi verbinding is reuze handig, de software is prima en foto afdrukken zijn zoals al gemeld uitstekend.

Heb jij ook een Canon Pixma MP560?

Prima review, al blijf ik het schandalig vinden dat er tegenwoordig geen kabeltje bij zit. Misschien een puntje om ook nog bij de negatieve eigenschappen te vermelden?
Heb je ook nog enig idee van de range van de wi-fi?
Een kabel bijvoegen zou het produkt waarschijnlijk net weer een tikkie duurder maken. Als je er dan nog één hebt liggen betaal je voor iets wat je niet nodig hebt. Ik heb ooit bij mijn eerste usb printer een kabel moeten bijkopen, daarna nooit meer.
Inderdaad, als je om de 2 jaar een nieuwe printer zou halen zou je dus aan het eind van je levensjaren een aardige collectie USB kabeltjes. Overigens is het geen grote investering (afhankelijk van de lengte); zon €5-€10. Range van de Wifi is redelijk kan ik je wel vertellen, bij haalt ie sowieso ±10 meter zonder problemen.

Overigens snap ik je (Bert74) negatieve punt niet echt. Inkt komt er nat uit en Laser is erin gebrand, maar tekst gewijs gezien is de kwaliteit hetzelfde sinds een zwart-wit tekst maar 600x600 pixels gebruikt. Maar ben het met je eens dat de foto's van de MP560 er goed uitzien mede dankzij de 9600x2400 dpi :Y)
Het verschil in printkwaliteit tussen mijn laserprinter en de MP560 is eenvoudig met blote oog waarneembaar.

Dat komt echt door het verschil in afdrukproces. Bij laserprinters wordt met een laser een gevoelige plaat/trommel verlicht. Ook wel drum genoemd. Op de verlichte plaatsen blijft de toner "hangen", waar vervolgens het papier over wordt heengeleid. Gevolg een strakke afdruk die niet meer uitloopt.

Bij inkjes loopt de natte inkt altijd nog een beetje uit, gevolg minder stak resultaat.

Dit is overigens ook de reden waarom fotoafrukken zo mooi zijn bij inkjets. Door het vloeien lopen de kleuren mooi in elkaar over. Met een kleurenlaser lukt dat nooit zo mooi als bij inktjets.

[Reactie gewijzigd door bert74 op 9 maart 2010 10:12]

Waarom heb je een kabbel nodig? Ik print en scan draadloos met deze printer en dat gaat prima. het is niet voor niks een WiFi printer
4 sterren, inhoud is goed. Je mag alleen nog iets meer letten op "fouten". Ik heb de snelheid niet geklokt, maar op een 10x15 afdruk kun je gewoon wachten zonder.... en toen?
Dank voor je feedback. Ik heb het bovenstaande aangepast. Ik zal er nog een keer doorheen lopen.
Bert,
Bedankt voor de duidelijke review, ik overweeg nu serieus de MP560 aan te schaffen.
Kun je ook iets zeggen of je probleemloos kunt scannen via WiFi, en of WiFi connectiviteit blijft werken met PC's met zowel XP als Win7 in het netwerk?
Ik heb nadat mijn MP130 het na 3 jaar begaf een HP WiFi printer gekocht (Photosmart C4580), en ik moet nu steeds via USB aansluiten om te kunnen scannen naar m'n laptop.
Verder moet ik regelmatig printer en PC rebooten om te kunnen printen sinds ik een Win7 laptop in het netwerk heb toegevoegd.
Ben benieuwd of dat met de Canon MP560 beter gaat.
René