1 review

NZXT H500i Zwart/Rood - Reviews

Specificaties Tower • 6 interne bays - Bekijk alle specificaties

NZXT H500i Zwart/Rood Review

Foritain 24 mei 2018, 1.248 views

NZXT H500i Zwart/Rood

Mooi stukje evolutie over de NZXT S340, wat al terecht één van de populairste strakke, compacte ATX torens was. Kwalitatief keurig, nog wat beter afgewerkt, nog wat fijner om in te bouwen, en we zien uitstekende prestaties (geluid en koeling) met een 2700X+RX580 setup. Zal ongetwijfeld (terecht) weer populair blijken.

Pluspunten

• Kwalitatief netjes voor het geld (geheel staal), wat afwerking betreft zijn prijsklasse ruim voorbij.
  • Praktisch, aantrekkelijk en compleet interieur (PSU cover, afwerking kabels, handige montage waterkoeling, uitgebreid kabelmanagement)
  • Tempered glass zonder lelijke schroeven in het zicht = win.
  • Prima koelprestaties (Ryzen 2700X + RX 580 getest)
  • Eenvoudig stil te houden.
  • (i-variant) handige fancontroller (3 fans), RGB LED controller, en 2 LED strips meegeleverd.
  • Leverbaar in meerdere kleurstellingen
  • Uitstekende prijs-prestatieverhouding

Minpunten

• HDD cage voor mechanische schijven een genegeerd nakomertje; geen handige trays of rubberen demping.
  • RGB LED controller zou profiteren van een 2e RGB kanaal zodat we zonder extra investeringen ook NZXT Aer fans zouden kunnen toevoegen
  • Een totaal van twee (USB 3.0) poorten bovenop is niet heel ruim.

NZXT H500i review

- Inleiding
- Specificaties
- De buitenkant
- De binnenkant
- Onze build
- Showcase
- Conclusie

Afgelopen maand waren we een roundup van computer behuizingen aan het maken en toen realiseerden wij ons dat de NZXT S340 al ruim in zijn vierde levensjaar is beland. Het gros van die tijd heeft de NZXT S340 bovenaan de populariteitslijstjes gestaan en met goede reden: veel waar voor je geld, een strak design dat wij in West Europa veelal toch goed weten te waarderen, en het is een hele prettige behuizing om in te werken.

Nu heeft de S340 niet 3,5 jaar stilgestaan. Meerdere kleurstellingen kwamen voorbij, en vooral de Elite versie met een glazen zijpaneel bracht een nodig stukje modernisering. In 2014 keken we nog op van glas wanneer merken als In Win daar weer wat moois mee wisten te doen, maar in 2018 is glas de standaard en dienen we acryl toch echt eens gedag te zeggen.

Met de NZXT H700i bracht NZXT de H440 de toekomst in, en iets kleinere varianten volgenden. Net als NZXT in de press release van vandaag zal toegeven zagen wij ook al dat het eens tijd werd dat de meer betaalbare S340 series ook eens een nieuw jasje mocht krijgen. En vandaag is die er in de vorm van de nieuwe H500 en H500i. Wij hebben de laatste hier in huis kunnen halen om op launchday een review te kunnen maken, naar verwachting liggen ze vanaf midden Juni in de Nederlandse winkels.

Prijskaartjes? 79 en 109 euro voor de H500 en H500i respectievelijk. De overeenkomsten en verschillen zetten we hieronder onder specificaties direct uiteen. De H500 en H500i zullen in zwart, wit/zwart, zwart/blauw en zwart/rood uitkomen, waarbij wij de laatste kleurstelling hebben.

Specificaties

Features en specs vanuit NZXT:

De H500 en H500i zijn op de meeste vlakken hetzelfde. Stalen behuizing, intakes gefilterd, PSU cover, glas (dus geen acryl meer, yay), opties voor waterkoeling, zo’n beetje de dingen die je in een moderne case hoopt te zien. Net als de S340 is het nog altijd een mooi mid-tower formaatje, ongeveer zo compact als ATX cases komen waar nog ruimte is voor waterkoeling en een stevige videokaart.

De i-variant is echter wat rijker aangekleed. Zo zien we dat de smart hub van de H700i is toegevoegd welke zowel als fan hub (3 fans) als RGB controller functioneert (1 kanaal). Om dat laatste meteen nuttig te maken hebben ze ook direct LED strips in de i-variant toegevoegd, er zitten er standaard addressable RGB strips ingebouwd (bovenin en achter de crossbar). Wel vragen we ons (wederom) af waarom de controller slechts één RGB kanaal heeft. NZXT heeft naast de gebruikte Hue+ strips namelijk ook mooie Aer RGB fans, maar als je beide wilt combineren heb je alsnog een extra controller nodig. Die kost geld en een extra USB 2.0 header, die schaars zijn tegenwoordig. Ik zou denken dat puur met het oog op koppelverkoop de stap richting een tweede header al goed nieuws zou zijn.

Die controller voorziet de case ook van active noise reduction, door middel van een ingebouwde microfoon automatisch je systeem kunnen tunen om stiller te functioneren. Klinkt goed, maar de uitvoering liet vorige keer (bij de H700i) te wensen over.

Heel veel afwijkends zien we verder niet. Wel wijzen we erop dat als je de S340 overwoog vanwege de front HDMI uitgang dat die niet langer aanwezig is.

De buitenkant

Doosje, netjes, krijg er in elk geval zin van.

En daar is de “hey, kinda like a S340.. but not” NZXT H500i. De gelijkenissen zijn overduidelijk, van voren in elk geval: geen poespas, gewoon een stalen front, een bescheiden logotje, en bescheiden onopvallende zwarte voetjes. Dat het een opvolger is van de S340 mag duidelijk zijn. Kwalitatief oogt het netjes, afwerking zien we dat NZXT wat verder is dan met de S340 in de tijd, want wat kleine details zijn net weer even strakker: gewoon top dit.

Bovenop zien we de eerste aanpassingen. Zo is het metaal doorgetrokken, dus geen gat meer voor airflow, en ook het rooster achter zit netter in het chassis verwerkt dan vorige keer al hadden we de optie om die strak af te sluiten (a la Phanteks P400S) wel gewaardeerd. Ook zien we dat de H500/H500i twee USB 3.0 headers heeft, waar de S340 Elite er ook nog twee USB 2.0 poorten naast had. Nu vinden we dat geen groot drama, zeker gezien het aantal USB 2.0 headers op moederborden afneemt terwijl we ze hard nodig hebben voor andere zaken (NZXT RGB actie, zoals je straks ziet).

Het grote verschil zit aan de kant van het glazen venster. Zoals we op de Phanteks P300 ook al zagen kiest NZXT ervoor om het glas niet helemaal door te trekken, maar om het PSU gedeelte achter staat te houden. We hebben van Phanteks toen begrepen dat het een reductie van de kosten is, iets wat we in deze prijsklasse geen punt vinden en belangrijker: het oogt in onze optiek ook netjes. Vooral het feit dat NZXT weer een stapje evolutie toepast op het montagesysteem weten we te waarderen, want in het glas zelf zien we geen schroeven of andere uitsteeksels. Alternatieven voor duimschroeven zien we vaker, maar dit is toch duidelijk een stuk aantrekkelijker. Stiekem vind ik het een beetje jammer dat we dikke SSD’s niet meer voorop kunnen showen, maar soit.

Achterop geen gekkigheid, wel een vertical GPU optie waar NZXT ook aandacht aan besteedt maar wat wij vanuit een koeling perspectief gewoon geen interessante feature vinden. Onderop ook geen verrassingen. Filter plus optie om de schijfkooi wat uit te schuiven.

De binnenkant

Met een enkele schroef achterop komt het hele glazen paneel los. Glas is netjes afgewerkt met de bekende zwarte rand, allemaal geen klagen.

Halen we het achterpaneel los zien we beter waar de airflow vandaan komt, die zit nu in het zijpaneel over de hele lengte in plaats van enkel boven- en onderop. Met bijna 3 centimeter aan ruimte plus over de lengte van de case is dat meer dan de S340 had.

Zonder panelen voel je wel dat de NZXT H500i geen echte high-end case is, veel gewicht heeft het chassis zelf niet, al vinden we dat niet per sé een bezwaar. Net als de S340 is ook de H500i voorzien van twee 120mm fans, standaard in outtake configuratie, en verder doet het binnenwerk ons natuurlijk even goed aan de voorganger en nieuwe H-serie denken. Balk om je kabels achter te verbergen, ruimte voor waterkoeling voorin (zij het dat je waterkoeling nu eerst in een bracket schroeft, de voorkant van de case komt namelijk niet langer los), en de SSD’s liggen weer op de PSU shroud waar we hetzelfde gaatjes patroon als op de H700i aantreffen. Het is allemaal herkenbaar, maar wel weer net even wat beter op elkaar afgestemd vanuit een design point of view; net weer wat strakker.

Achterop is een soort combinatie van S340 Elite en H700i te zien. We zien wat van de recente slimmigheidjes zoals kabelgootjes en klittenband strips, maar we zien ook dat het chassis wel wat eenvoudiger is dan bijvoorbeeld de (flink duurdere) H700i. Hoewel de kabelgootjes leuk zijn voor standaard PSU cables lopen we met stevige extension cables helaas in de knoei, die moeten we maar op de ouderwetse manier gewoon tegen het achterkantje aan drukken. Extreem groot is de ruimte niet, maar gezien wij met een set gekleurde extension cables nog prima uit de voeten kunnen is het meer dan genoeg. Wat vooral helpt is het deur-mechanisme van het achterste paneel, wat het openen en sluiten van de achterkant een eitje maakt zelfs wanneer je wat extra kabels achterop hebt zitten.

Bovenin zien we de controller zitten, met daaronder de eerste LED strip al achterop de kabel-cross-bar gemonteerd (de tweede LED strip zit bovenin de case).

De HDD cage is wel weer duidelijk een nakomertje. Er passen twee HDDs in, maar het is gewoon een eenvoudige cage waar je schijven zonder demping in schroeft. Dit was bij de S340 ook al het geval, en daar is dus geen extra aandacht aangeschonken.

Onze build

Omdat we een zwart-rode H500i hadden leek het ons leuk om weer eens voor een geheel zwart-rode build te gaan in plaats van de regenboog actie van menig recente build. En als we dan toch voor rood gaan, AMD all the way! We gingen voor deze combinatie
- NZXT H500i Zwart-Rood
- MSI X470 Gaming M8 AC
- AMD Ryzen 2700X
- GeIL Super Luce 32GB 3000MHz
- NZXT Kraken X52 (X62 past ook overigens)
- NZXT Hue+ controller + 3 NZXT Aer fans.
- MSI Radeon RX 580 Gaming X+
- Samsung 970 PRO 512GB
- Samsung 860 PRO 1TB
- Seasonic Focus Plus Gold 650W
- Gelid solutions Extension cables (rood)

Achterin valt weinig te zien, al zetten we de voeding wle met de fan naar beneden, de onderste zone heeft namelijk geen airflow op zichzelf en zo heeft de koeling zijn eigen loopje.

Zoals we de laatste jaren consequent bij NZXT zien is het inbouwen een eitje. Ruimte genoeg voor typische single-GPU gaming builds als dit, wat handige kabel gaten achterop plus een balk om het gros van de kabels direct uit het zicht te halen, en extreem veel werk heb je er niet meer aan. Het is een beetje krap in de hoek links boven omdat dit moederbord maar liefst 2x 8-pin voor je CPU nodig heeft, maar een uitdaging zullen we het niet noemen.

De geluidsproductie van een moderne case is geheel afhankelijk van wat je er zelf in zet. Wij kiezen hier onderdelen waarvan we weten dat ze stil zijn (en blijven), en dan is het ook geen wonder dat we hier vervolgens een stil systeem naast ons hebben staan. De stock ventilatoren is overigens ook niets mis mee, daar hebben we veelvuldig mee gewerkt en ook die zijn keurig (onhoorbaar) stil te houden, het voornaamste waar je stil bij moet staan is je HDD keuze, want zonder chique demping kan deze constructie een luide schijf gewoon niet temmen.

Het grootste probleem dat wij hadden had met USB 2.0 headers te maken. Dit moederbord heeft er twee, de case gebruikt er één voor de smart hub (H500i only), en omdat we ook Aer fans wilden gebruiken hadden we een Hue+ controller nodig die er ook één gebruikt. NZXT Internal USB hub to the rescue, maar zo’n ding kost je 17-20 euro en dat vinden we op een 79-109 euro case een sterk nadeel. NZXT: Twee RGB channels in de smart-hub please.

We hebben er expliciet voor gekozen om per case ‘passende’ builds te maken. Het nadeel is dat we dan geen vergelijking kunnen maken wat betreft koel- en geluidsproductie. Er zijn echter verschillende platformen die zich daar specifiek op richten, terwijl wij ons liever bezig houden met een echte build. Het houdt echter in dat eventuele informatie over temps en geluidsproductie niet gestandaardiseerd of genormaliseerd zou zijn, oftewel niet vergelijkbaar. Toch zijn we positief verrast over de temperaturen die we zagen nadat we 3D Mark Fire Strike een uur lang lieten stressen.

De MSI Radeon RX 580 Gaming X+ piekt op 77 C en balanceert op 75 C, dat is 7 graden meer dan op een open testbench en gezien hij hier –achter- een radiator zit is dat opvallend goed. 3D Mark is duidelijk geen zware stress op de processor, want met een gemiddelde van 38 C Celcius is lacht de NZXT Kraken X52 zich kennelijk rot. Kudos overigens voor AMD en het solderen van hun processors, want dat komt de resultaten ook zeker ten goede. Niet heel onverwacht zien we de behuizing ook op een nette 38 Celcius uitkomen, met een piek op het moederbord zelf van 49 C.

Kijken we naar puur een zware CPU bench, Blender met de pittige Gooseberry benchmark, dan zien we de processor op 44 Celcius uitkomen. Zonder overclock weliswaar, maar dat is een lachertje.

Vergelijken kunnen we niet want deze combinatie gebruikten we niet eerder, maar dit zijn op zichzelf echt uitstekende temperaturen. Op basis hiervan kunnen we stellen dat alle mainstream CPU-GPU combinaties, mits voorzien van degelijke koelers, in een H500i prima uit te voeten kunnen komen. Denk dan aan een 8700K in plaats van de hier geteste Ryzen 2700X, of een GTX 1080 Ti in plaats van de (niet heel zuinige) AMD Radeon RX 580.

Showcase

NZXT geeft het in hun communicatie over deze case al aan, en we zijn het er ook mee eens: deze case is vooral gemaakt om jou je ding te laten doen met je eigen build, die eenvoudig te maken, en daar zo min mogelijk van af te leiden. Daarom hoeven we eigenlijk niet eens zo veel te schrijven als dat we foto’s moeten laten zien. Eerst toch maar even wat RGB foto’s, want we kunnen ons voorstellen dat niet iedereen op ‘rood’ zit te wachten:

Maar dit is natuurlijk ons doel, de reden dat we zo veel rood-getinte hardware hadden uitgezocht bij deze case die zelf al rode details had.

#fap.

De nog altijd zeer populaire S340 was na die jaartjes toch echt aan een opfrisbeurt toe, en met dat als fundament kunnen we ons ook weinig meer wensen dan wat de H500i hier vandaag brengt. Het is zeker primair een stukje evolutie wat design en vooral afwerking betreft en niet de revolutie die de S340 in die tijd eigenlijk was, maar de uitvoering ervan is uitstekend. Waar het net als bij de S340 om draait is dat je een keurig strakke case krijgt, en de H500/H500i is duidelijk een stuk strakker dan de S340 was (even los van de acryl naar glas upgrade), en dat voor een hele scherpe prijs. Vorige maand hadden we nog een roundup gedaan van 7 cases tussen de 80 en 100 euro, en als NZXT de H500 toen al had uitgebracht hadden we die toch echt bovenaan het lijstje gezet.

Eerst even de kritiek, want die is er wel. Vooral zij die met mechanische schijven aan de slag willen gaan moeten even stilstaan bij het gebrek aan demping daarvoor. Dat hoeft geen probleem te zijn, maar een luide schijf ga je gewoon altijd horen en zonder demping doet een case daar niets aan. Gezien het bescheiden prijskaartje voorzie ik de nodige builds waarbij een kleine SSD met een extra HDD gecombineerd zal worden, en NZXT had daar best aandacht aan mogen schenken. Ook hebben we wel begrip voor het feit dat je bij dit soort cases kostenbesparend dient te ontwerpen, vergeet niet dat de H500 non-i nog geen 80 euro (vermoedelijk vrij snel 75 euro) zal kosten, maar het heeft wel consequenties: Zo zijntwee USB 3.0 poorten voorop niet extreem (geen HMDI meer ook), en hoewel de externe afwerking keurig is voel je in het chassis duidelijk verschil met de kwaliteit-monsters als de H700i. Dan kan je discussiëren wat de meerwaarde daar van is, zeker wanneer ik de H700i weer moet verplaatsen ga ik dan met je mee, maar we moeten er op wijzen.

Het enige wat NZXT van ons echt anders moet doen is een tweede RGB kanaal toevoegen aan die smart hub van ze. Het is een mooi pluspunt, zelfs op het 109 euro prijspunt, dat er een uitgebreide PWM- en DC fan controller op zit die je met de software helemaal naar wens kan regelen, het is ook een plus dat er een RGB controller in zit, maar NZXT heeft mooie strips (Hue) en mooie fans (Aer), en met één kanaal moet je het één of het ander kiezen. Standaard zitten er al twee addressable RGB LED strips in de i-variant, dus voeg je Aer fans toe dan mag je tientjes bijtikken voor een extra controller, en vermoedelijk ook nog twee tientjes voor die interne USB 2.0 hub als je full-on NZXT gaat. Alles NZXT lonkt visueel, maar de aanschaf van extra controllers en splitters bovenop reeds prijzige RGB strips en fans had helemaal niet gehoeven.

Case inhoudelijk echter? We zien maar één pad voor de NZXT H500 en H500i en dat is die van wat de populairste strakke mid-range tower moet gaan worden. Volledig van staal, kwalitatief keurig, wat afwerking betreft netter dan alles in zijn prijsklasse, voorzien van alle moderne snufjes zoals keurig kabelmanagment, PSU afwerking, tempered glass met een strakke, schroef-vrije afwerking, compacte afmetingen en toch ruimte voor praktisch elke ‘typische’ build. Daarbij is hij eenvoudig te bouwen, eenvoudig af te werken, zien we uitstekende temperaturen in zowel een CPU heavy scenario als tijdens gamen met wat toch een stevige build is, en is hij verder uitstekend stil te houden. Dat is een combinatie waar constant om wordt gevraagd, en NZXT levert wat dat betreft precies wat de markt wil.

Tussen de H500 en H500i zit 30 euro, wat de H500 in aantallen ongetwijfeld populairder zal maken, vooral de mentale grens van 99 euro is een pittige. Echter met de fan- en LED controller inbegrepen en twee extra LED strips vinden we de i-versie echt niet gek als je iets met verlichting wilt doen. De fan controle kan natuurlijk ook via je moederbord, maar de opties die NZXT biedt met de software vinden we toch wel een aangename plus, vooral ook voor de beginnende bouwers. Wil je –veel- met verlichting doen zouden we de non-i pakken en een losse Hue+ controller, maar je krijgt er ons inziens genoeg bij om de H500i te verantwoorden.

To-do
– De nieuwe adaptive noise reduction testen
– CAM Software screenshots mbt fancontroller toevoegen

tweakers - nomineer voor review van de maand

Enkele hogere res foto’s voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

Terug naar boven

Heb jij ook een NZXT H500i Zwart/Rood?

Mooi kastje! Als je ooit je huis kwijtraakt heb je genoeg behuizingen om in te wonen! :P
Ik zie nu al een uitdaging voor hem :9
Hey, er is vast een case groot genoeg :'(
Corsair 1000D is dan een goede optie
dat niet, maar hij is wel 70x30x70cm groot
Dat is een bizar groot ding inderdaad :D Zou nog net op tafel passen.. maar toch xD
Thanks dude :D En zeker, of een kartonnendozenkasteel :D
Ok. H500i, n7, strix 1080ti, kraken. Of toch de crosshair?
Crosshair + Strix GPU is wel tof, maar H500 + N7 ziet er ook wel heel tof uit. Wat jij mooier vindt I guess? Of je moet meer dan een beetje willen overclocken, dan is de Asus bios gewoon veel robuuster.

H500 overigens, geen i als je voor de N7 gaat :)
als ik een kraken koop wil ik overklokken vriend! :D:D:D Maar waarom dan niet de n7? Ook wil ik de ledstrips hebben dus ik dacht dat de h500i dan een betere deal is?

Welk rgb werkgeheugen raad jij aan?
Sowieso moet je eerst bedenken of je nu gewoon een Intel of AMD bak wil, volgens mij speelt die discussie al enige tijd :D Ga je AMD, dan heeft NZXT geen bord voor je en ga je fanatiek overclocken dan is de Crosshair top. Ga je Intel, dan zelfde verhaal. N7 is leuk, een bescheiden paar 100 Mhz all-core erbij kan ook, maar ga je serieus aan de slag is Asus gewoon de de baas met de Maximus X Hero.

Mbt LED strips, tja.. die NZXT strips kosten inderdaad bijna hetzelfde los, maar toch is de controller dan onnodig naast de N7 als je die route neemt. Maar veel kosten scheelt het id niet. Voordeel van dat geld in losse strips investeren dat je ze makkelijker zelf kan (ver)plaatsen.

Mbt RGB RAM. Ik heb nu Corsair en GeIL. Corsair heeft eigen software, GeIL heeft GeILere in-your-face rgb effecten. Goed nieuws: ik ben bezig met een vergelijking, er zullen nog minimaal 3 nieuwe RGB kits hier worden getest binnen nu en een week of twee. Of kan je echt niet wachten meer :p
Oké, mooi ding.. maar zit die glasplaat nu echt alleen aan de bovenkant vast?
Als ie stilstaat geen probleem natuurlijk, maar met vervoeren misschien een issue..

iig weer goeie review :)
Hey :)

Die glasplaat zit zowel verankerd bovenin (met pinnen) als onderin tegen het frame geklemd, die gaat echt geen kant op ;)

En thanks! :D
#Fap indeed! Prachtig die rode accenten met dat matte zwart. Top review en top kast. Thanks!
Mooie behuizing en een gave review :)
Thanks for the review!

Heel jammer van de Smart Controller. Toen deze case werd aangekondigd, dacht ik geen Hue+ meer nodig te hebben om 2 Aer RGB fans aan te sluiten.

Dus als je meer RGB wilt, is 2 tientjes minder met de rgb-loze H500, een Starter Pack en Extension Kit. En heb je ook nog eens USB header vrij voor de Kraken!

Ik vind het bijna jammer dat de Kraken zo mooi is, dan kon ik gewoon mijn moederbord headers gebruiken zonder conflicten met CAM |:(

[Reactie gewijzigd door Mijiru op 31 mei 2018 07:34]

Thanks / graag gedaan :D

Idd een dom minpunt. Ze maken het nu lastiger (en onwaarschijnlijker) dat mensen hun eigen producten toevoegen, ik snap dat ook niet.

Ga je full on RGB dan kan je idd beter gewoon een Hue pakken en de non-i variant. Je mist dan wel de Grid / fancontroller feature, maar met een beetje moederbord heb je die 4 fan headers die je zal gebruiken toch wel in huis.

[Reactie gewijzigd door tomaszcs op 6 juni 2018 20:09]