OnePlus 6 (64GB opslag) Zwart - Reviews

OnePlus 6 (64GB opslag) Zwart Review

Frozen 24 mei 2018, laatste update op 6 augustus 2018, 11.778 views Product gekocht

OnePlus 6 (64GB opslag) Zwart

De OnePlus 6 biedt ongelooflijk veel waar voor zijn geld. De notch is erg handig: extra scherm zonder belangrijke elementen te verliezen, daarbij is hij uitschakelbaar. De camera presteert nagenoeg even goed als die van de Samsungs. Bovendien is de telefoon ongelooflijk snel en is Dash Charge een verademing.

Pluspunten

• Relatief lage prijs
  • Erg goede camera
  • Prachtig scherm
  • Notch is klein en handig
  • Vingerafdrukscanner is super snel
  • Telefoon is semi-waterdicht
  • Telefoon is super snel
  • Dash charge blijft handig, zeker met een middelmatige accu

Minpunten

• Accuduur is goed maar niet spectaculair
  • Geen USB 3.0
  • Camera steekt uit
  • Slow-motion is min of meer nutteloos
  • Schermhelderheid kon hoger
  • Geen microSD-kaart slot
  • Speaker voldoet maar is niet spectaculair

tweakers - review van de maand

Log:
24-05-2018: Review geplaatst, film en batterijtest missen nog. Toch wilde ik jullie graag zo snel mogelijk van een review voorzien!
25-05-2018: Google Camera en opladen gedeelte toegevoegd
26-05-2018: Filmtest toegevoegd. De review is volledig af.
09-06-2018: Speakertest toegevoegd met update 5.1.6

OnePlus is een chineze fabrikant van vooral smartphones. Sinds dat hun OnePlus One uitkwam zo'n 5 jaar geleden is hun aanzien alleen maar gegroeid. Dat terwijl hun zusterbedrijven OPPO en VIVO hier lang niet zo bekend werden, maar zij waren ook niet gefocust op de westerse markt. OnePlus (OP) is gelukkig wel gefocust op de westerse markt en hun telefoons hebben een aantal kenmerken: Snel, stock android en een relatief lage prijs. In deze review gaan we zien hoe hun nieuwste flagshipkiller de OnePlus 6 deze lijn doorzet.

Mijn vorige telefoon was een Samsung Galaxy S7 (Edge) en daarom zal ik in deze review veel vergelijkingen maken naar die telefoon. Immers is dat een telefoon van 2 jaar geleden en upgraden veel mensen hun telefoon na 2 jaar en is deze vergelijking dus effectief.

Specificaties

Laten we beginnen met het kijken naar de specificaties van deze telefoon. Wat opvalt is dat de telefoon tegenwoordig van glas is gemaakt met een 6,28 inch Optic AMOLED scherm aan de voorkant. Dit scherm is voorzien van een uitsparing (notch) die ongeveer een kwart van de schermbreedte inneemt. Daarbij valt ook op dat aan deze telefoon vooral de camera verbeterd is, met een pixelgrootte van 1,22μm t.o.v. 1.12 van de afgelopen jaren.

De OnePlus 6 met 6GB ram en 64GB opslag (waarvan in de praktijk maar zo'n 54GB overblijft) kost 519 euro.

Unboxing

De unboxingvideos hebben we ondertussen wel gezien op het internet, we zijn er zo ongeveer mee doodgegooid. Daarom zal ik jullie niet vervelen met een video, wel laat ik je wat foto's zien van de telefoon.

De OP6 komt in een erg chique doos die omhuld is met plastic, waarna je dit eraf haalt kan je de papieren doos in je handen voelen. Op de doos staat een grote 6 gegraveerd en heeft stiekem iets weg van een iPhone doos.

Zodra je de doos opent komt er OP-rood tevoorschijn, het heerlijke rood zoals je gewend bent van hen. De telefoon heeft een lipje waardoor hij makkelijk uit de mal van plastic te halen is.

Wat je verder in de doos kunt vinden is een TPU-case, de dash charger, de USB-C kabel, wat boekjes en natuurlijk een pinnetje om je simkaart-slot in handne te krijgen.

Design

Zonder een mooi design koopt natuurlijk niemand je telefoon. Om af te trappen beginnen we met de algehele indruk van de telefoon, vervolgens gaan we over naar de voorkant, zijkanten en achterkant.
Algemeen
De telefoon is zelf gemaakt van glas. De randen zijn van een met zwart gecoat metaal en tussen het glas en het metaal zit een rand van plastic die bij een val ervoor moet zorgen dat het glas het metaal niet raakt. Hierdoor zou de telefoon duurzamer moeten worden en dus minder snel stuk gaan. De telefoon komt in 3 kleurstellingen. Een glossy en een matte zwarte en een witte, deze heten respectievelijk mirror black, midnight black en silk white. De midnight black versie is alleen beschikbaar met 8GB ram en 128GB storage. De witte versie komt pas begin juni 2018 en is op het moment van schrijven dus nog niet te koop.
Voorkant
Zoals je waarschijnlijk al is opgevallen is bijna de volledige voorkant van het telefoon "scherm". Dit scherm maakt gebruik van een Optic AMOLED display waarover ik later meer zal vertellen. Aan de onderkant zien we een kin die maar 4mm breed is en aan de bovenkant zien we een uitsparing ofwel de bekende "notch". In deze notch is een speaker, selfiecamera, notificatieled en een IR-sensor opgenomen. De IR-sensor zorgt er niet voor dat je je tv kunt bedienen maar helpt met het bepalen van omgevingslicht.
Daarbij zit er al een screenprotector op de telefoon. OP heeft deze zelf aangebracht waardoor hij 100% vrij is van luchtbellen en hij dus eigenlijk niet opvalt. Erg chique en dat zouden meer bedrijven moeten doen naar mijn mening.
zijkanten
Aan de zijkanten vinden we verschillende knoppen. Zo is er een knop voor aan/uit, een volumeknop + en - en een alert slider waardoor je makkelijk je telefoon op stil kunt zetten. Persoonlijk vind ik deze feature enorm handig aangezien ik dan niet mijn telefoon hoef te unlocken om in een meeting mijn telefoon op stil of vibreren te zetten.

De knoppen zijn van goede kwaliteit en hebben een goede klik als je erop drukt: de tactile feedback is dus erg plesant.

Aan de onderkant vinden we gelukkig nog een 3,5mm jack. Hoewel OP met hun net aangekondigde draadloze earpieces waarschijnlijk deze poort gaan uitfaseren zit hij er gelukkig voor nu nog wel op. Ik gebruik hem dagelijks als ik mijn Bluetooth in-ears niet gebruik. Naast de 3,5mm jack zit de USB-C oplader. Deze ondersteunt helaas geen USB 3.0 maar dat is voor mij geen probleem aangezien ik mijn telefoon toch amper aan mijn pc heb hangen. Voor mensen die de telefoon gebruiken als filmcamera kan dat wel een probleem zijn aangezien de 4K beelden (hoe mooi ook) snel in de gigabytes gaan lopen. Hiernaast vinden we een speakergrill die goed afgewerkt is.
Achterkant
Op de achterkant vinden we de dubbele camera, de flitser, de vingerafdrukscanner en het OnePlus-logo. Ook de achterkant is van glas en in dit geval van het glossy midnight-black. Het is een enorme vingerafdrukmagneet, maar aangezien veel mensen er een hoesje omheen doen zou dit niet zo veel moeten uitmaken. De camera steekt wel een beetje uit waardoor je er sowieso wel een hoesje om moet doen. Anders raakt de camera beschadigd waardoor je onscherpere foto's gaat nemen.

Scherm

Het scherm is toch wel wat deze telefoon apart zet van de concurrentie. Natuurlijk moet je weten dat het vandaag de dag normaal is dat schermen steeds groter worden. Echter zit er dus in deze OP6 een notch. De notch is niet groot en valt bij dagelijks gebruik eigenlijk niet op. Ik kan zelfs zeggen dat ik ervan ben gaan houden. De notch kan je natuurlijk ook uitzetten indien je dat graag wilt, hij kan dan of helemaal uit, of alleen gebruikt worden voor notificaties. Hoe dan ook vind ik het een erg goede trade-off tussen het behoud van de selfiecamera, bel-speaker, notificatieled, omgevingslichtsensor en het vergroten van het scherm.

Het scherm is een Optic AMOLED scherm met een grootte van 6,28 inch en een resolutie van 1080x2280. Dat betekent dat de schermratio 9:19 is en dus iets breder/langer is dan je gewend bent van een telefoon van 2 jaar geleden. Het scherm ziet er dus haarscherp uit, ook vergeleken met een Galaxy S7 Edge die een nog net iets hogere resolutie heeft.

Het scherm komt met meerdere kalibratiestanden waaronder default, sRGB, DCI-P3, adaptive mode en custom color waarbij je bij de laatste zelf wat kan doen met de witbalans.
Beeldschermtesten
Ik heb het beeldscherm doorgemeten met behulp van een Spyder 5. Hieruit bleek dat het scherm een maximale helderheid heeft van zo'n 432.7 Lux. Dat is helaas niet zo hoog als we bij andere telefoons zien, de Galaxy S7 heeft bijvoorbeeld een maximale helderheid van zo'n 600 Lux. Echter is het wel meer dan genoeg om ook je telefoon op een zonnige dag nog goed te kunnen aflezen. Zoals je bij een OLED paneel kon verwachten is de minimale helderheid 0 Lux waarmee het contrastratio oneindig is.

Op de standaard modus is de kleurtemperatuur zo'n 8700k. Daarmee is de kleur van het scherm een stuk blauwer dan gewoon daglicht. Met de DCI-P3 modus is de kleurtemperatuur een acceptabele 6700k, het fijne is dat je dus zelf kunt kiezen op welke modus je hem zet.

Voor de overige testen heb ik de standaard modus gebruikt aangezien dat is hoe OnePlus de telefoon aflevert. Het is wel goed om te weten dat je de kleurtemperatuur dus zelf warmer of kouder kan zetten afhankelijk van je instellingen.

Het scherm dekt zo goed als 100% van de sRGB, Adobe RGB en DCI-P3 spectra af en kan daarmee vrij veel kleuren laten zien. Het wordt nog beter aangezien de volumes 190, 130 en 135% zijn respectievelijk. Dat kunnen we ook zien aan het gamutdiagram:

Als we dan kijken naar de kleurechtheid doet de OP6 het ook zeer goed, alleen de kleurtemperatuur is wat aan de blauwe kant zoals ik eerder al had verteld:
Samenvatting
Contrast
Maximale helderheid430 Lux
Kleurtemperatuur8700k (default settings)
Gemiddelde ΔE*000.2
Maximum ΔE*000.7

De kleuren van het display zijn enorm accuraat hoewel de kleurtemperatuur dat niet is. Echter is de kleurtemperatuur gewoon aan te passen in de instellingen. Bovendien kan de OP6 enorm veel kleuren laten zien, verzadigdere kleuren dan de meeste monitoren en presteert hiermee dus ook erg goed. De maximale helderheid had naar mijn mening wel wat hoger gekunt maar is desalniettemin verre van slecht. Kortom zit er in deze telefoon een prachtig OLED-scherm.

Camera

Vergeleken met de vorige generaties OnePlus telefoons heeft OP bij deze telefoon de camera flink verbeterd. De camera bestaat uit 2 aparte sensoren, één sensor voor de telelens en één hoofdsensor die eigenlijk 99% van de foto's schiet. Vooral die main sensor is interessant aangezien je deze het vaakste zal gaan gebruiken.

Kijken we naar de sensor van de camera, dan is de 2 jaar oude S7 camera in staat om 32% meer licht op te vangen dan de nieuwe OP6. Daaruit zou je dus kunnen opmaken dat de S7 beter presteert in low-light conditions. Immers valt er in dezelfde sluitertijd meer licht en dus meer informatie op de sensor. Deze informatie kan vervolgens weer omgezet worden naar beeld. Vaak worden foto's ook met behulp van HDR gestackt en bewerkt, waardoor ze als het ware over elkaar heen worden gelegd. Hierdoor zijn in een foto met veel licht en veel donkere locaties, de donkere locaties toch beter zichtbaar. De hardware en het algoritme zijn beiden dus erg belangrijk.

Wel heeft de OP6 meer pixels op de sensor waardoor er meer informatie kan worden vastgelegd. Dat vind ik persoonlijk positief aangezien ik de 12 megapixels van de S7 edge toch ietwat aan de lage kant begon te vinden. Qua specificaties is de S7 edge dus lichtjes aan de winnende hand. Je zou dus zeggen dat de nieuwe camera van de OP6 geen vooruitgang biedt ten opzichte van de oude camera in de S7. Echter is niets minderwaar, de OP6 beschikt over Sony's nieuwste sensor, de IMX519. Deze sensor is uitgebracht in februari van dit jaar. Deze sensor is in staat om onder omstandigheden met weinig licht toch nog een redelijke foto te produceren. Dit komt onder andere door de ingebouwde OIS, een feature die de vorige OnePlus telefoons niet hadden.

Daarbij heeft OnePlus de camera van de OnePlus 6 al meerdere updates gegeven om nog betere foto's te schieten. De foto's die in deze review zijn genomen, zijn geschoten toen de telefoon net een paar dagen uit en dus oud was. Vandaag de dag is het dynamisch bereik nog groter geworden en weet de camera ook nog eens makkelijker te focussen in het donker. De softwareupdate die nog eens wat cameraverbeteringen bracht is 5.1.9.

OP6S7
Pixelsize μm1.221.4
Sensor oppervlakte (relatief)100%132%
Aperaturef1/1.7f1/1.7
Megapixels1612
Foto
De telefoon focust vrij snel en maakt zonder vertraging foto's wanneer je op de knop drukt. Daarbij werkt de camera-app ook erg prettig. Alle modi die je zou kunnen verwachten zitten erin waaronder een automatische en een professional mode die erg fijn werkt door middel van de draaischijven. Wat wel soms moeilijk is, is om de hoeveelheid licht aan te passen. Dit doe je door ergens op het scherm te tikken en vervolgens het zonnetje omhoog of omlaag te slepen. Dit slepen gaat om één of andere reden vrij stug, dat vind ik jammer aangezien ik die feature op mijn S7 Edge veel gebruikte.
Foto-instructies
Een foto zegt meer dan 1000 woorden dus hier komen ze. Alle foto's kan je bekijken via mijn OneDrive link voor de foto's op volledige resolutie. Klik hiervoor op een willekeurige foto in dit hoofdstuk. Ook kan je ze daar 1 op 1 vergelijken met de foto's gemaakt door mijn Samsung Galaxy S7 Edge. Door op het i'tje te drukken zie je door welke telefoon de foto is gemaakt.
Licht
Zoals je in de hoge resolutie versie kunt zien weet de OnePlus camera enorm veel details vast te leggen. Let vooral op de kleur van het diepgroene gras en het rode rood van de "Free zone".
https://i.imgur.com/Qmwbp3w.jpg https://i.imgur.com/m4UhG0j.jpg https://i.imgur.com/A88nvgb.jpg https://i.imgur.com/XOGCrMA.jpg https://i.imgur.com/9kVMhz3.jpg
Schemer
Vooral tijdens de schemer is het waar de OnePlus 6 goed presteert. Je moet eens goed kijken naar de wolken en het oude gemeentegebouw van Delft: HDR.
https://i.imgur.com/cKazs5e.jpg https://i.imgur.com/QHICdNV.jpg https://i.imgur.com/LVfcVeA.jpg https://i.imgur.com/15nt7RT.jpg https://i.imgur.com/OJRrzq1.jpg
Donker
In het donker presteert de OnePlus 6 niet slecht maar hij heeft soms wat moeite met focussen. Op de foto waarbij het bijna pikkedonker was, weet hij toch nog een redelijk plaatje neer te zetten.
https://i.imgur.com/PgIyUIN.jpg https://i.imgur.com/eas6erx.jpg
Zoom modus
Ook zit er een zoommodus op de OnePlus. Overdag werkt deze erg goed hoewel er net wat meer ruis zichtbaar is dan zonder deze functie. Een voorbeeld kan je hieronder vinden:
https://i.imgur.com/hofREYs.jpg https://i.imgur.com/wRWKg7N.jpg
Close up
De OnePlus 6 lijkt onder lichte omstandigheden en donkere omstandigheden geen probleem te hebben met focussen.
OP6 vs S7
Voor de volledigheid vergelijk ik hem ook even met de S7 Edge vanwege zijn grotere sensor. De bovenste foto is de OnePlus, de onderste is de S7 Edge. Wat mij opvalt is het volgende:
De bovenste foto (OP6) geeft het oranje veel verzadigder weer dan de S7 dat kan.
https://i.imgur.com/1JccExd.jpg https://i.imgur.com/4hP8q6c.jpg
De bovenste foto (OP6) weet de winkel lichter en natuurgetrouwder weer te geven maar weet het raam niet te overbelichten wat duidt op een betere Dynamic range.
https://i.imgur.com/Lc4l90i.jpg https://i.imgur.com/wuEzmXI.jpg
De onderste foto (S7) heeft de witbalans beter op orde in donkere situaties. Verder is er in beide foto's evenveel ruis te zien (zie de hoge kwaliteitsfoto's). Hiermee presteert de S7 iets beter. Of dat komt door de sensor of door het algoritme ofwel de software weet ik niet. Ik kan namelijk een vergelijkbare foto produceren in pro-mode.
https://i.imgur.com/fIPHvLL.jpg https://i.imgur.com/aTvDD3F.jpg

Ik kom tot de volgende conclusies:
  • De OP6 camera presteert beter in situaties met veel licht dan de S7.
  • De OP6 camera presteert gelijk in situaties met genoeg licht.
  • De OP6 presteert iets minder (zeg maar zo'n 90% van de S7 camera) in situaties met weinig licht.
  • De OP6 geeft kleuren natuurgetrouwder weer dan de Samsung camera's.
  • De OP6 heeft een hogere dynamic range en kan daardoor fellere kleuren oppikken zonder een foto te oververzadigen.
  • De camera van de OP6 voldoet en is zelfs beter dan ik had verwacht.
Video
Op de OnePlus 6 kan je kiezen of je wilt filmen met OIS (optical image stabilization) of met EIS (electronic image stabilization). Indien je OIS wilt gebruiken film je ook gelijk met 60 fps, dat is bij EIS niet het geval. Waarschijnlijk is dat omdat de "extra" frames worden gebruikt voor de EIS. OIS zou dus op twee manieren smoothere beelden moeten opleveren. Ik heb in beide modi op 4k een filmpje geschoten. Beide filmpjes zijn 28 seconden lang waarbij de file met EIS 142MB is en de versie met OIS 409 MB. Je moet dus rekenen op zo'n 1GB aan data per minuut dat je filmt met OIS. Daar moet wel bijgezegd worden dat je met EIS 10 minuten en met OIS 5 minuiten kunt filmen op 4K resolutie.
EIS en OIS
Ik heb de beide filmpjes (waarvan de bovenste 4k 30fps met EIS is en de onderste 4k 60fps met OIS is) op mijn 4k monitor bekeken en ik moet zeggen dat ze niet echt slecht zijn, de bitrate waarmee gefilmd wordt is hoog genoeg om een duidelijk beeld neer te zetten. Het verschil tussen OIS en EIS zie ik persoonlijk amper, mogelijk moet ik daarvoor op een wat lelijkere locatie filmen. ;)

Daarbij heb ik nog een extra OIS video gemaakt waarbij ik beweeg, ofwel ik ben aan het fietsen.
Slowmotion
Slowmotion werkt redelijk, de slowmotion in ieder geval wel maar de beeldkwaliteit is matig. Het beeld op 1080p is niet zo scherp als ik had gehoopt. Het beeld op 720p laat echt te wensen over. Naar mijn mening voegt deze feature dus weinig toe.

Google Camera app
Veel mensen hoor ik spreken over de Google Camera app. De app zou een betere HDR-functie hebben dan de standaard OnePlus camera app. Ik heb hiervoor de proef op de som genomen en een foto gemaakt in donkere omstandigheden. Wat blijkt? De app ondersteunt nog geen Snapdragon 845 en daarom werkt de HDR modus niet van de Google Camera app. De bovenste foto is de foto gemaakt door de OnePlus camera app, de onderste door de Google Camera app.

Edit: Ondertussen is er al een beter werkende versie van GCam. Deze versie kan je zoals gewoonlijk hier vinden: https://www.celsoazevedo.com/files/android/google-camera/ Op moment van schrijven is OP6_test_1.2.2_GCam_5.3.015-Pixel3Mod-Arnova8G2.apk de nieuwste versie. Dit is de gemodificeerde versie van de Pixel 3 camera.

Benchmarks

In de OnePlus 6 zit een high-end Snapdragon 845 met 8 of in mijn geval 6GB ram. Dit zorgt er in de praktijk voor dat je telefoon supersnel aanvoelt. Echter is de vraag dan hoe dit rekenvermogen zich verhoudt ten opzichte van andere apparaten in deze prijsrange. Daarom doe ik een aantal benchmarks. Dit zijn 3Dmark Slingshot extreme, geekbench 4 en antutu.
3D Mark
3D Mark slingshot extreme OpenGL ES overall4352
3D Mark slingshot extreme OpenGL ES graphics4763
3D Mark slingshot extreme OpenGL ES Physics3343
Antutu
De Antutu score is beter dan 99% van alle apparaten. Ondertussen met update 5.1.6. is de score al verhoogd naar 278164.
CPU87445
Geekbench 4
OpenCL performance12893
Renderscript performance12989

Audio

De audio is voor mij een wat minder belangrijk onderdeel van de telefoon. Zolang dit maar een beetje redelijk is ben ik eigenlijk al tevreden.
Speakers
De speakers hebben weinig bass zoals je kunt verwachten van een klein microfoonspeakertje. Het geluid is niet van hoge kwaliteit en begint te clippen als je het te hard zet: met hard bedoel ik ook echt hard, want het geluid van de speaker kan ongelooflijk luid staan. Eigenlijk presteert hij dus zoals de gemiddelde smartphone speaker met iets minder bass, maar wel een hoger volume. Prima voor een muziekje in de douche of een filmpje op facebook kijken. Wil je echt de full experience krijgen, dan moet je gewoon geen filmpjes kijken op je telefoon maar lekker naar de bioscoop gaan. Een recording kan je hieronder vinden van het nummer I remember U door Cartoon, uitgebracht door Nocopyrightsounds. Het origineel staat eronder in de vorm van de youtube video:

Edit: Sinds update 5.1.6 zou de geluidskwaliteit iets verbeterd moeten zijn. Dat is inderdaad het geval zoals je kunt horen in onderstaand geluidsfragment. Het geluid klinkt iets voller.
Microfoon
De microfoontest kun je hier horen en daaruit kan ik concluderen dat de microfoon goed werk verricht. Ik klijk duidelijk en daarmee is het eigenlijk wel prima. Het is geen microfoon om concerten mee op te nemen, maar voor een interview zou het toch wel zeker moeten voldoen.

Accuduur en opladen

De telefoon heeft een batterij grootte van 3300mAh. Dat is niet mals maar vergelijkbaar met andere telefoons in deze prijsrange en daarom niet excessief hoog zoals we van OnePlus in het verleden konden verwachten. Echter is de Snapdragon 845 een stuk zuiniger geworden wat de accuduur ten goede komt.
Accuduur
Mijn eerste indruk is dat de telefoon het net zo lang volhoudt als een Galaxy S7 Edge, ofwel lang maar zeker niet de hele dag in mijn geval. Gelukkig heb je dashcharge waarmee je in 30 minuten weer genoeg prik zou moeten hebben.
Opladen
Zoals bij de oude OP telefoons is ook hier een dashcharge adapter bijgeleverd. Deze kan de telefoon met 20W (5V 4A) opladen, waarmee je een dag power in 30 minuten kunt krijgen.

In de praktijk

De telefoon is ongelooflijk snel. Je vliegt letterlijk door de interface heen, meerdere apps open hebben tegelijkertijd is geen enkel probleem. Zelfs niet voor de 6GB versie waarvan ik initieel dacht dat het misschien té weinig zou zijn. Ik heb nog nooit een telefoon gehad die zo smooth aanvoelde als deze. Ik hoop alleen dat dat in de toekomst ook zo blijft.
Notch
De notch had ik al besproken maar aangezien het een hot-topic is zal ik mij er nogmaals over uiten. De notch is voor mij geen enkel probleem, want hij is klein en valt bij dagelijks gebruik niet op. Toch is hij wel handig want nu heb ik gewoon een selfiecam, speaker, notificatieled et cetera aan de voorkant van mijn telefoon. Een camera in de kin van de telefoon is namelijk ook niet alles. Daarbij heeft OnePlus een update gepusht waardoor er nu meer notificaties bovenaan kunnen staan, in plaats van dat er drie puntjes staan om aan te geven dat er nog meer notificaties zijn. Dit dezen ze na kritiek vanuit de community, ofwel door naar de community te luisteren. Dat is erg fijn en OnePlus is daarmee een van de weinige fabrikanten die ook daadwerkelijk luisteren naar hun achterban. Ze moeten ook wel, want dat is ook waar OnePlus het vooral van moet hebben.
Interface
OnePlus gebruikt op hun telefoons Oxygen OS, ofwel een vrij slanke versie van Android. Dat merk je aan alles, behalve aan de hoeveelheid functies die deze telefoon kent. OP geeft je instellingen voor bijna alles, bijna alles is een keuze.
Vingerafdrukscanner
De vingerafdrukscanner zit helaas nog niet onder het scherm, maar in plaats daarvan aan de achterkant. Echter vind ik dat geen enkel probleem want hij is ongelooflijk snel, je raakt hem even aan en je bent binnen. Je hoeft het scherm niet eens aan te doen zoals bij de Galaxy S7 Edge het geval was, je hoeft alleen maar de vingerafdrukscanner aan te raken. Het is dus geen enkel probleem dat hij aan de achterkant zit.
Geen capacitive buttons
Op mijn S7 Edge was ik gewend dat ik knoppen onderaan het scherm had, waarmee ik kon navigeren door het systeem. Dit vond ik super handig en nu durf ik bijna te zeggen dat ik erbij zweerde, maar sinds dat ik de OP6 heb heb ik de knoppen gewoon uitgezet. OnePlus geeft je de keuze of je ze aan wilt zetten, swipen om ze te zien of ze volledig uit wilt zettenen met gestures wilt werken. Ik heb alle drie de instellingen getest en voor mij werken de gestures het beste. Een swipeje links of rechts omhoog en je gaat terug, een swipeje omhoog in het midden en je gaat naar het homescherm. Het werkt allemaal zo naadloos en zonder haperingen, dit hadden we 2 jaar geleden niet durven denken. Ook na 3 maanden ben ik nog steeds van mening dat de gestures het beste werken.
Waterdichtheid
De OnePlus 6 is officieel niet waterdicht in de zin dat er geen IP certificering is, hoewel er door Carl Pei (één van de bazen van OnePlus) wel is gezegd dat hij een plonsje in de wc-pot of een wandeling door de regen moet aankunnen. Er wordt namelijk van dezelfde soort afdichtingen gebruikgemaakt als in de Samsungs: rondom de speaker zit bijvoorbeeld een rubbertje. Echter kan je niet met de telefoon gaan zwemmen. Voor het grootste gedeelte van de gebruikers is dat meer dan prima en ik vind het een goede keuze dat OnePlus heeft gekozen om kosten te besparen door de telefoon niet te certificeren.

Met de prijs van 519 euro (ik heb er zelf maar 493 voor betaald via een aanbieding op pepper), is dit een zeer goede deal. Het design is prachtig, het scherm is gigantisch en mooi, de notch is super handig en de camera heeft een flinke upgrade gehad. De camera schiet overdag geweldige afbeeldingen en 's avonds nog prima afbeeldingen. Dash charge is zoals altijd enorm snel en juist omdat OnePlus er geen grotere accu in heeft gedaan extra handig. De software werkt vloeiender dan alle andere telefoons die ik ooit in mijn handen heb gehad. Daarbij is het ook nog handig dat de OnePlus 6 half waterdicht is. Als klapper op de vuurpijl krijg je een simpel tpu-hoesje bijgeleverd en zit er al een screenprotector van plastic op.

Er zijn wel wat verbeterpunten die ik niet onbesproken kan laten. Zo is de slow-motion modus een gimmick die je éénmaal gebruikt en daarna nooit meer; vergelijkbaar met 3D op een TV. De batterij is niet vergroot wat ik erg jammer vind. Ook kan het scherm niet zo super helder als bij de concurrentie, ondanks dat het wel helder genoeg is. Daarbij beschikt de telefoon met zijn USB-C aansluiting niet over USB 3.0 waardoor het overzetten van 4k filmpjes wat langer duurt. Tot slot is het belangrijk om de telefoon met een hoesje te gebruiken, aangezien de camera anders kan beschadigen.

Al met al zijn dat kleine punten die niet opwegen tegen het monster wat je krijgt voor deze prijs. Er is op dit moment geen enkele smartphone te koop met zo'n goede prijs/prestatie verhouding als de OnePlus 6.

Heb je zo erg genoten dat je de review wilt nomineren voor review van de maand? Dat kan!

Heb jij ook een OnePlus 6 (64GB opslag) Zwart?

Reviews door de redactie

Bedankt Moderator Mobile :P Hopelijk kan je er iets mee! :)
Dat zeker. :) Alleen ik denk dat ik nog even vasthou aan mijn OnePlus One.
Dat beestje heb ik ook gehad! Is het vandaag de dag nog iets? :)
Draait nog als een zonnetje en werkt nog als een trein. Heb er momenteel LineageOS14.1 met de Franco Kernel en dat werkt echt perfect!
Schitterende review en super snel geplaatst zeg! Non-stop aan gewerkt? :P +3 heb je van mij.
Bedankt! Ik heb hem gister binnengehad om een uur of 4 en vanaf dat moment tot nu non-stop gewerkt ja! :P Jullie wilden graag zien hoe de foto's waren en aangezien ik flink teleurgesteld was door alle andere reviews m.b.t. foto's heb ik daar in mijn review extraveel aandacht aan besteed door veel vergelijkingsmateriaal te plaatsen.
Damn zeg, knap hoor! :o Mijn complimenten!
Ik doe het met veel plezier (ondanks dat het me veel tijd kost), zeker bij een nieuwe telefoon waarbij je weet dat je veel views gaat genereren is dat natuurlijk extra leuk! :)
Mooie review,enige wat me tegenhoudt is de grote van de telefoon.
Bedankt! De telefoon is dus niet zo groot. Hij is eigenlijk net zo groot als een Galaxy S7 Edge. Hij lijkt misschien alleen groter doordat het scherm zo'n grote oppervlakte heeft. :)
Ga zaterdag nog een keer naar belsimpel met de s7 edge van me vrouw.En dan nog beslissen om voor de 128gb versie midnight black te gaan.

+3 van mij.
Mooie review.. moet nog 2 weken wachten op de mijne. Net wel de toestellen in mijn handen gehad op het event in Breda.
Bedankt! Nog even wachten! Ik kan je in ieder geval uit ervaring vertellen dat 2 weken wachten op deze telefoon erg lang is :P Wat vond je van de telefoon?
Ach, heb mijn huidige toestel nu 4 jaar, dus kan nog wel 2 weken wachten. :)
Fijn toestel, erg licht, schakelaar was even wennen en ging redelijk stroef, maar kan aan het toestel liggen. Grootste afkeer voordat ik het toestel had gezien was de notch, maar dit bleek heel erg mee te vallen bij dit toestel. De notch verbergen gaf nog steeds een erg prettig beeld...
Uitstekende review zeer uitgebreid en volledig, petje af, prettig leesbaar ook , top !

Zou hem ook kopen als die 399 was, vind hem te duur t.o.v. ander flagships en hij mist iets unieks zoals b.v. de camera's van de p20 pro. Daarbij nog de relatief zwakke accu en scherm. Voorlopig hou ik het zelf bij een net bestelde redmi note 5 636 tot er meer verschillen zijn tussen een mid range en een top phone die de 300+ euro extra rechtvaardigen.

[Reactie gewijzigd door HaseMike op 25 mei 2018 07:13]

Bedankt Mike! :D Ik heb hem zelf met een trucje voor 470 gekocht en dat vond ik een erg goede deal als ik kijk wat ik er allemaal voor terugkrijg. De accu is inderdaad klein t.o.v. de concurrentie maar over het scherm snap ik je niet zo goed? Je bedoelt de helderheid? De helderheid is prima hoor, maar vergeleken met de concurrentie ietwat aan de lage kant ja. Echter heeft de redmi note inderdaad ook een erg goede prijs-prestatie verhouding, zoals vaker is met die chineze telefoons. Binnenkort kan je ze trouwens bij het kruidvat kopen he? :P
470 is prima, ik kan het abo voordeel niet gebruiken omdat ik in Duitsland woon, anders was het een aardige optie. Qua scherm doelde ik op de helderheid. Heb een amoled Oneplus 3 gehad en die viel tegen qua helderheid buiten en qua schermkwaliteit, ook kreeg ik de notifications niet werkend en ging die helaas weer terug binnen de 2 weken.

Ja Xiaomi komt naar Frankrijk en Italie geloof ik, en ze zijn hier in Duitsland al te krijgen met EU garantie, tientje meer dan bij Gearbest, prima.
Wat een prachtige, complete review zeg, top! :)
Zou graag wel een vergelijking met S8 of S9 zien ipv. S7 Edge ;(

[Reactie gewijzigd door TechGeek op 28 mei 2018 13:29]

Hee :)

Techgeek, ik snap je punt zeker. Echter is de S8 het niet meer waard vanwege het trager worden van de telefoon. De S9 vs OP6 camera heb ik onder de loep genomen in mijn blog: De officiële blog van Frozen: Cameravergelijkingen Oneplus 6
Nette review.
Voor de camera verwacht ik niet dat een hoesje nodig is.
Bij de OP3 steekt hij ook uit. En die wordt al 2 jaar dagelijks intensief zonder hoesje gebruikt zonder problemen.

Slo-mo is jammer. De langere duur leek me nog een mooie toevoeging tov de concurentie. Maar de beelden op YT laten idd een niet zo'n mooi plaatje zien.
Verder denk ik nog steeds een mooie prijs / kwaliteit verhouding.
En kan niet wachten tot die van mij binnen is.
Ik ben zelf een beetje een kluns op dit gebied, ik heb meerdere malen een telefoon gehad en zelfs met goed hoesje weet ik nog schermen te breken. Echter stak de camera hier zo ver uit dat het mij verstandig leek om er een hoesje omheen te doen.

Wat betreft de slo-mo, het is leuk maar echt nuttig is het niet. Je kunt er vast mooie beelden mee schieten, maar die heb ik er nog niet mee geschoten in ieder geval! :)
Jeetje, nog wel tijd gehad om een beetje van je nieuwe telefoon te genieten?
Leuke foto's van Delft :)
Goede vraag! Misschien had ik er wel meer van moeten genieten ja. Als je reviewt wil je toch vooral zoveel mogelijk in zo weinig mogelijk tijd zien.
-oops, dubbel-

[Reactie gewijzigd door Foritain op 24 mei 2018 19:20]

Netjes Wesje! Viel het mee of tegen om zo door te knallen? :D
Ik heb er college voor moeten skippen! Dus dat ga ik zo inhalen :)
Leuke review, heb er zelf ook één :)

Mijn korte mening omtrent je min punten van dit toestel;

Accuduur is niet spectaculair
Ik vind de accu zelf uitstekend met helderheid op de helft. Kom de dag prima door.

Schermhelderheid kon hoger
Met de helderheid op de helft is het meer dan voldoende om zelfs met zonnebril in de zon het scherm te lezen. Met mijn vorige toestel was dit wel anders (Note)

Geen microSD-kaart slot
Ik heb zelf de 256GB versie gehaald om deze reden, voor mijn gevoel betaal je minimaal extra wat je ook moet betalen voor een SD kaartje.
Bedankt voor je berichtje! :)

Vind je de accuduur uitstekend? Dat kan natuurlijk! Ik heb zelf nog geen metingen gedaan dus ik kan alleen nog maar spreken vanuit gevoel. Nu heb ik vaak de camera gebruikt maar in dat geval heb ik wel het idee dat hij vrij snel leeg is indien je de camera dus vaak gebruikt.

Dat van de schermhelderheid heb ik zelf gemeten met een colorimeter. Die gaf aan dat de helderheid "maar" 430 Lux was, terwijl een Galaxy S7 dus meer dan 600 kan halen. Daarom vond ik hem wat aan de lage kant. :)

Je hebt gelijk betreffende het geheugen hoor en de versie met 256gb is niet per definitie een slechtere deal o.i.d. maar dat was voor mij allemaal niet nodig. Echter hebben we allemaal wel een micro-SD kaartje liggen waarmee we toch nog wat extra storage konden krijgen voor dingen die er niet echt toe deden: opslaan van foto's en dergelijke.