Cooler Master Hyper Z600 Review

endemion 8 maart 2010, laatste update op 10 maart 2010, 574 views

Cooler Master Hyper Z600

Pluspunten

• Koelt goed met 2 fans.
  • Ziet er wel stoer uit als je een doorzichtig zijpaneel hebt.
  • Is stil ook met 2 fans.
  • Fan montage is makkelijk.

Minpunten

• Montage is een kriem.
  • Geen fans meegeleverd.
  • Is erg groot.
  • Passief koelvermogen valt tegen.
  • Fan bevestiging zit redelijk losjes.
  • Geen vermelding type koelpasta.
  • Koelpasta stug, vermoedelijk uitgedroogd.

Geluidsproductie (min) Score: 4
Geluidsproductie (max) Score: 4
Koelvermogen Score: 3
Ik dacht nog wel een oud everest sensorlog te hebben (enkel 1 waarbij ik niet gestressed heb, dat zegt natuurlijk erg weinig) van toen ik de Freezer Xtreme op de cpu had geplaatst. Helaas niet kunnen vinden dus kan alleen een huidig sensorlog laten zien. Dit is wel met 2 fans erop, dit is optioneel dus niet direct in de beoordelingen meegenomen (sterren).

De installatie was echt zeer irritant, dat ik dus mijn hele mobo moest verwijderen. Daar zijn betere oplossingen voor al is de case natuurlijk ook te beschuldigen omdat er geen uitsparing in de moederbord bevestigingsplaat achter de cpu zit.

Hij is ook erg groot. Moest de zijfan demonteren om 'm passend te maken. Heb deze fan ook maar meteen op de koeler geklikt ook omdat de passieve koelprestatie me wat tegenviel. Vandaar ook de wat mindere beoordelingen hier en daar (sterren).

Ik heb 'm trouwens gekocht omdat ik toevallig de lage prijs van computerland tegen kwam (18¤) en eerder een round-up van BEP had gezien waar de fan op de 2e plek eindigde. Dacht dus hey koopje.

De bijgeleverde koelpasta was trouwens erg stug, vermoedelijk uitgedroogd. Ook nergens vermeld welke koelpasta er nu bijgeleverd was.

De bijgeleverde instructies waren minimalistisch. Heb dus erg goed moeten kijken en gokken of alles ook echt naar intentie zat.

Wat me trouwens ook opviel is dat veel vd lucht die de fan tussen de koelvinnen door behoort te blazen er op de een of andere manier naar boven blaast (gezien alsof het moederbord plat op het bureau geplaatst zou zijn). Enkel naar gekeken met 1 fan gemonteerd. Verder toen ik een tijd later de 2e PWM fan toevoegde niet meer op gelet.

FOTO 1
Zie foto 1 voor huidige sensorlog met 2 fans erop gemonteerd, beide gaan meestal niet harder dan hun minimum draaien tijdens de stresstest. De een is een PWM fan, te zien als cpu fan. De ander is een gewone 3pin fan die aan een fancontroller hangt en op z'n minimale stand staat, te zien als casefan.
Heb meerdere malen de crysis cpu benchmark laten lopen om ook algehele verwarming vd case mee te nemen ten gevolge van de gpu die ook verwarmt. Daarna nog even de Everest stabiliteitstest gedraaid.

De cpu loopt trouwens op 3600MHz met max 1,45V (standaard 3000MHz met max 1,35V), C'n'Q staat uit tijdens gamen dus ook bij het testen. Bios staat trouwens zo ingesteld dat de richttemperatuur bij 50 C ligt dus cpu fan versnelling zal pas optreden als de cpu temp sensor de 50 bereikt. De kamertemp was 23,8 C.

FOTO 2
Zelfde als hierboven maar nu met koeling op 100% op PWM fan na. Beide tests trouwens totdat er geen stijgende lijn meer in de cpu temp zat.

p.s. RPM waardes vd fans zijn onbetrouwbaar. Da casefan bv draait nooit harder dan ±2050.

Heb jij ook een Cooler Master Hyper Z600?

- Passief koelvermogen valt tegen. Heb je dat getest toen je processor al overgeclockt was ofwat?

Voor de rest is de grootte gewoon nodig om zo'n koelprestaties te kunnen leveren tov kleinere koelers, dus om dat nu echt als negatieve eigenschap te zien?

Geen fans meegeleverd, wat verwacht je voor een koeler voor ~20 euro.. 2fans los is al 20 euro..
"Fan bevestiging zit niet redelijk losjes."

Hoe kan dat slecht zijn? Het is toch juist slecht als het los zat :?
Je GPU is wel erg heet .. ?
@chocolade-reep
Schrijffoutje dude, woordje niet mag je wegdenken.

@Darwin19
82 graden voor een G92 chip, normaal te noemen onder load hoor.

@Scrtz
Ja (OC), maar toch had ik beter verwacht. Ze hadden ook wel wat beter de passieve "heat dissipation threshold" mogen vermelden. Ergens tussen de kleine lettertjes vind je 89W wat dus ook meteen botert met de AM3 ondersteuning want die is er dus niet "out of the box" over de gehele AM3 linie.

Zal best dat die grootte nodig is maar los daarvan staat hij hoog op z'n "pootjes". Daar had 1-2cm vanaf gekund zonder normaal formaat ramlatjes te hinderen.
Het X design maakt de efficiëntie ook niet echt optimaal (zie stukje lucht dat niet tussen de vinnen door stoomt).

±20€? Normale prijs is/was ±35€. De prijs is echt niet waarom er geen fans bijgeleverd zitten.

[Reactie gewijzigd door endemion op 10 maart 2010 20:03]