Specificaties Bedraad Qwerty - Bekijk alle specificaties

Keysonic KSK-6000 U Review

endemion 1 oktober 2012, 3.194 views

Keysonic KSK-6000 U

Pluspunten

• Zeer compact met numpad.
  • Zeer zachte toetsaanslag.
  • Geen overbodige brede randen.
  • Uiterst stille toetsaanslag.
  • Mooie design touches.
  • Lange kabel (USB).
  • Geen verkeerde prijs.

Minpunten

• Overbodig "steunlipje".
  • Pijltjestoetsen hadden iets breder gekund.
  • n mogelijke toetsplek onbenut gelaten.

Na gedoe en betreurde kwaliteit van m'n vorige tobo (Everglide DKTBoard), dit keer de tijd genomen om een nieuwe uit te kiezen. Sinds dat ik ooit eens een trust slimline tobo als impulsaankoop heb gedaan ben ik zeer gecharmeerd door het compact principe, gewoon lekker veel ruimte op je bureau. Dus ben ik opzoek gegaan naar een tobo met de volgende eisen.
- Compact (randen tellen ook mee).
- Met numpad.
- Laptopstijl toetsen (dus met "scissor"-stijl onderwerk).

Uiteindelijk bij dit toetsenbord uitgekomen. Helaas was hij niet op de Nederlandse markt te krijgen. Dus eerst maar eens bij een aantal vd bekende pc webshops navraag gedaan of ze eraan konden komen. Waarop ze allemaal nee zeiden. Best vreemd aangezien ik deze webshops via de reseller lijst vd fabrikant van het toetsenbord benaderd heb.
Daarna maar eens geprobeerd via enkele Duitse shops aan het tobo te komen (omdat ik aan de grens woon en omdat de fabrikant Duits is). Echter het probleem hierbij was dat ze me allemaal geen QWERTY versie konden leveren enkel QWERTZ. Dat laatste is toch niet fijn (een UK versie tobo met @ verplaatst is al niet fijn).
Eigenlijk begon ik het nu toch wel een beetje op te geven. Maar omdat mijn primaire alternatief de Revoltec lightboard advanced ofzo plots ook zo'n beetje overal uitverkocht was nog maar eens direct met MaxPoint (producent) contact opgenomen. Zij hebben mij weer doorverwezen naar JPF Computing BV. Dankzij hun medewerking is dan nu eindelijk het bord voor winkels in heel Nederland beschikbaar.

Nu verder met de kern vd review. Zal de volgorde aanhouden van de toekenning van sterretjes die ik nu van boven naar beneden voor me zie. Echter sla ik Algemeen over.
Eigenlijk best vreemd dat je zelf een algehele beoordeling mag geven in de vorm van sterretjes. Zou eigenlijk het gemiddelde van alle sub-beoordelingen moeten zijn.

Ergonomie (goed)
Hier is geen functionaliteit te vinden die te term zeer goed zou krijgen zoals opklapbaar zijn in het midden zodat de toetsen wat meer in dezelfde lijn als je polsen liggen. Het bord is wel veel dunner en minder breed dan een regulier bord dus je hebt iig minder rare hoeken voor je polsen om bij de knopjes te kunnen.
Er zitten ook gewoon pootjes aan om de zaak op te kunnen klappen wat wat mij betreft een goede zaak is al was het maar zodat ik het tobo makkelijk deels over de poot van het beeldscherm kan schuiven wanneer ik wat vrije ruimte voor m'n neus nodig heb.
De toetsen laten zich ook licht indrukken waarbij je gelukkig wel gewoon duidelijk een drempeltje voelt waar je door moet drukken, dus geen sponzige toetsen. De term soft-touch is zeker van toepassing op dit toetsenbord. Verder zijn de toetsen ook erg stil. In het begin had ik zelfs even zoiets van wat is het stil hier, het kwartje viel later pas dat er een hap toetsenbord geluid weg was gevallen.
Het formaat vd toetsen is eigenlijk hetzelfde zelfs groter wbt aanslag oppervlak vergeleken met een regulier toetsenbord. Er is hierbij niet gekozen voor afvlakking zoals vaak bij laptops te zien die de optische illusie wekken dat de knoppen meer diepte hebben maar gewoon een vierkante verhoging.
De extra ruimte op je bureau is ook een pluspunt voor de ergonomie.

Functionaliteit (goed)
Nou we hebben hier gewoon de standaard knoppen + een Fn knop om 12 extra knoppen te bedienen welke samengaan met de F toetsen en de pijltjestoetsen. Hier is niks mis mee en bedient zich net zo makkelijk als de bekende combo ALT + F4.
Echter wel een vreemde keus vind ik om de "Scr Lk" ook als FN toets te plaatsen terwijl er nog een ruimte over is naast het pijltje naar boven. Maja wie gebruikt die knop tegenwoordig nog, bij mij haalt die iig niks uit onder win. Dit is gewoon iets wat me ff opviel maar verder beschouw als een non issue.

Precisie (zeer goed)
Tja niet echt een punt voor een bedraad tobo. Dus gewoon zeer goed. Soms heb ik het idee dat ik ook sneller typ met dit tobo. Nog niet veel games gespeeld met dit tobo, wil 'm voorlopig een beetje sparen aangezien men automatisch harder gaat drukken tijdens een spel.
edit: Ondertussen, 1 jaar later genoeg gegamed, nog altijd geen versleten knoppen
Wel heb ik Bioshock 2 ermee gespeeld. Dit ging prima, het bedienen van ALT en Spatie met de duim gaat beter dan verwacht. Dacht dat daarbij misschien de rand in de weg zou zitten maar dit valt gelukkig reuzen mee.
Misschien wel even handig te vermelden dat der geen 10 knoppen tegelijk functionaliteit (anti keyboard ghosting) is ingebouwd mocht je dat als gamer als eis hebben. Zelf zie ik daar geen probleem in aangezien bij de games die ik speel je zelden meer dan 3 knoppen tegelijk indrukt, 4 is standaard de max als ik me niet vergis, hoewel zo'n beetje alle tobo's via rasters knopaanslagen registreren waarbij het altijd voor kan komen dat bepaalde knoppen op dezelfde raster lijnen niet tegelijkertijd als individuele aanslag geregistreerd kunnen worden.

Vormgeving (zeer goed)
De enige van z'n type dus compact + numpad zonder plaatsverspillende randen. Dit is dus waar dit bord vooral in uitblinkt. Alles mooi compact met hier en daar een kleine touch om 'm er iets luxueuzer uit te laten zien. Het oplichtende KeySonic logo, de lock toetsen zijn niet enkel een lampje maar een symbooltje (num lock krijgt een cijfer, de 1, caps lock een letter A, scrol lock een pijl puntend naar boven en beneden) en de glimmende scheidingslijn tussen toetsenbord en numpad. De scheidingslijn ziet er mooi uit maar had wat mij betreft weggelaten kunnen worden, niet zozeer vanwege die halve cm extra maar meer vanwege pijltjestoetsen die hierdoor verkleind zijn om ze passend te maken. Het rechter pijltje had direct op de 0 van het numpad aan kunnen sluiten maar helaas. Echter is dit enkel een gevalletje even aan wennen wellicht dat het blind vinden van deze toetsen hierdoor zelfs eenvoudiger is.

Bouwkwaliteit (goed)
Eigenlijk kan ik hier nog niet goed over oordelen aangezien ik het tobo pas enkele dagen heb. Maar voor zover voelt het solide, wel gewoon plastic maar wel 2mm dik.
edit: Na een jaar vrij intensief gebruik voelt hij nog nagenoeg hetzelfde als in het begin. Het enige dat een beetje versleten is, is de D toets waar de buik vd D opdruk losgelaten heeft maar daar moet bij gezegd worden dat de WASD toetsen wel eens met alcohol gereinigd worden.
Het bord is verder voorzien van 6 rubber voetjes waarvan er 2 niet gebruikt worden als je de opklappoortjes benut. Dus 4 aan de spatiebalkrand en 2 naast de klapvoetjes. Genoeg dus om het tobo op z'n plek te houden tijdens het gebruik. Echter wel een dingetje wat beter weggelaten had kunnen worden, dat is het hard plastic "steunlipje" of hoe je het noemen wilt tussen de 2 spatiebalk rubbers. Als je tobo niet op een net vlakke ondergrond staat zoals een bureau met relif kan het zijn dat dit steuntje bij de toetsaanslagen op het bureau tikt (ik heb het hier over misschien ¼ mm speling, dus het is niet zo dat het bord ontzettend doorbuigt bij het typen oid).

Drivers en ondersteuning (goed)
Niet echt van toepassing, werkt gewoon op standaard drivers die in win gebakken zitten. Daar is weinig op aan te merken ze doen wat ze moeten doen.

Prijs (goed)
Je zult er denk ik niet wakker van liggen als je bv gefrustreerd je tobo kapot slaat op je beeldscherm/bureau als je pc eens niet mee wilt werken (je kent die humoristische filmpjes wel waarbij iemand helemaal flipt en alles kapot slaat LOL). Verder betaal je hiervoor veel minder dan als je een laptop tobo wilt vervangen welke toch van dezelfde techniek voorzien zijn. En menig Logitech tobo van dezelfde prijs of en ook wel de duurdere zijn zeker niet van (veel "if at all") betere kwaliteit.

(over de relatief hoge prijzen van laptop tobo's gesproken)
Side note, laten we hopen dat de desktop niet verdwijnt en vervangen wordt door mobiele apparaten want dan zijn we uitgeleverd aan de merkprijzen of zoals de spellingscontrole ervan wilt maken melkprijzen monopolistisch opgelegd door de fabrikant.

Conclusie/Algemeen (zeer goed)
Voor zover een fijn en compact toetsenbord wat me zeker niet teleur stelt. En ook nog eens m'n bureau ademruimte bied.

Edit:
Ivm de een vraag in de comments een filmpje gemaakt die zo'n beetje laat zien hoe de knoppen zich laten indrukken. Die wil ik de review lezers niet onthouden dus bij deze.

p.s. Over foto 1, daar heb ik 'm ff op oud tijdelijk vervangend toetsenbord gelegd maar had weinig licht en geen flits dus de kwaliteit is gewoon slecht te noemen maar toch om even het verschil aan te tonen.

Heb jij ook een Keysonic KSK-6000 U?

Dank voor het antwoord. Ik bedoel ook niet een hoorbare klik he. Meer dat je hem door een bepaalde weerstand moet drukken, voordat hij in gaat...voelt als een klik.
Ik heb een aantal van die laptop toetsenborden geprobeerd. Kon geen enkele goede vinden: of de hele weg teveel weerstand, of een veel te korte afstand en bijna geen weerstand. Omdat je zei dat hij zo stil is, wil ik vooral weten of dat laatste het geval is.
Er is zeker wel een zekere weerstand te voelen. Maar hoe dat precies voelt is natuurlijk heel moeilijk in woorden over te brengen, heb ook geen gewichtjes liggen om dat netjes na te meten, kan je wel vertellen dat je iets meer gewicht dan 1 9V batterij nodig hebt om de spatiebal in te drukken (heb ik er net ff op gezet).

Heb ook ff een filmpje gemaakt waar je op kunt zien hoe de knoppen zich in laten drukken.
zou deze tobo gemod kunnen worden om LED's erin te plaatsen?

Ik zoek een compacte tobo met LED's voor snachts, voor mij zou zelfs de numpad weg gelaten kunnen maar de F knoppen en pijltjes toetsen vind ik wel belangrijk. De LEDs zou ik zelf er wel in kunnen modden....
Lijkt me een erg lastige klus. Heb laatst geprobeerd zo'n bordje (heb er ondertussen 3 in gebruik) open te draaien vanwege vuil dat onder de spatiebalk gevallen was. Niet gelukt zat heel vreemd op de een of andere manier vast in het midden. Maar zelfs als dat wel gelukt was zit het knoppenwerk zo verpakt dat je er nog slecht/niet bij komt.

Dan kun je misschien beter gewoon een usb powered lampje op je tobo richten. Overigens de wit op zwarte letters zijn beter leesbaar bij weinig licht dan dat everglide bord wat ik hierboven noem.

Die KSK 6001 UELX maartenverbaan is niet echt aan te raden. Het binnenwerk is zo'n beetje identiek aan dat van het genoemde everglide bord (game toetsen binnen een jaar stroef, verlichting best zwak).

Ik weet het late reactie maar wie weet misschien leest iemand dit en denk anders jammer geen antwoord op de vragen gegeven.

Overigens zijn er best een aantal compacte tobo's te vinden zonder numpad.
Check de KSK 6001 UELX... Deze heeft wel Leds.. Ietsies anders, maar toch bijna hetzelde...

Endemion, zupser bedankt voor het filmpje!
Dat klik gedoe is heel subtiel, ik merk dat ik op een goedkoper toetsenbord als ik heel voorzichtig door de klik druk, de klik bijna kan voolrkomen. Op mijn elitebook is dat bijna onmogelijk. Hoe zachtjes je ook drukt hij klikt direct.
Ik zie op je fimpje dat je hem wel een eindje kan drukken op een moment, voordat hij klikt.
maarjah, nog moeilijk in te schatten.
De klik voorkomen gaat iig niet lukken. Hoe voorzichtig je ook knoppen probeert in te drukken na een paar 10e mm floepen ze gewoon door. Wat mij betreft heeft dit tobo gewoon een goede toetsaanslag, veel meer kan ik er niet van maken. Ik zou zeggen neem de gok gewoon dit tobo kost geen kapitalen.
Misschien wel even handig te vermelden dat der geen 10 knoppen tegelijk functionaliteit is ingebouwd mocht je dat als gamer als eis hebben. Zelf zie ik daar geen probleem in aangezien bij de games die ik speel je zelden meer dan 3 knoppen tegelijk indrukt.

Dat heet ook wel keyboard ghosting, verder puike review :D
@tweakerss
Zoals in de pricewatch te zien is 20-30€.

@opblaashaas
Heb de term even toegevoegd ;)
ik ben zelf ook op zoek naar dit keyboard in QWERTY, weet je meschien nog waar ik deze kan vinden?
De linkjes hier op tweakers gaan gewoon naar de QWERTY versie. Plaatje klopt gewoonweg niet. Ik heb 'm zelf bij MNM gehaald.
Hey! Dit toetsenbord heb ik ook! Sterker nog: deze reactie typ ik erop!
wat kost die als ik vragen mag?
Ik heb interesse in dit keyboard omdat ik een keyboard zoek die lijkt op mijn elitebook keyboard, zodat als ik hem in mijn docking station heb, dat ik niet elke keer hoef te wennen aan een ander toetsenbord.

Mijn vraag is, als je de knoppen indrukt, voel je dan ook een soort klik?
Ik bedoel: Als je de toets heel erg zachtjes indrukt op de elitebook, dan
gebeurd er niks, pas na een bepaalde druk gaat hij in, wat als een klik voelt.
Ik vind dit fijn omdat het toetsenbord me dan feedback geeft als ik blind typ.