EZVIZ Mini O

Specificaties Draadloze binnencamera + app - Bekijk alle specificaties

EZVIZ Mini O Review

MappyTestpanel 23 mei 2018, laatste update op 23 mei 2018, 1.317 views Testpanel

EZVIZ Mini O

De camera is leuk geprijsd, maar de app heeft nog wat werk nodig.

Pluspunten

• goed nachtzicht

Minpunten

• data op camera opgeslagen
  • app kan beter

Kwaliteit Score: 3

Voor het Tweakers testpanel testte ik een beveiligingsbundel bestaande uit een ezAlert Internet Alarm Hub, een EZVIZ Mini O camera en de EZVIZ C6T pan-/tiltcamera.
Er is gevraagd deze set als geheel te testen.

De belangrijkste punten maar direct als eerste. Details zijn verderop te lezen.
Mini O camera
De camera is geschikt om een ruimte in de gaten te houden door bij beweging een stukje video op te nemen, zowel overdag als ‘s nachts. Vooral het goede beeld in het donker viel me op. Bij constatering van onrechtmatigheden kan dan de video worden teruggekeken.

De EZVIZ app kan een melding geven bij beweging (niet bij geluid), vergezeld van een foto. Er is via de app aan te geven welke delen van het beeld wel en niet beweging moeten detecteren. Ook is er een tijdschema te maken om de bewegingsmelding aan en uit te zetten. Handmatig de meldingen aan en uit zetten zit vrij diep in de menu’s, wat leidt tot een overdaad aan notificaties.

Videobeelden van ~5s voor tot ~20s na de beweging zijn via de app te bekijken, deze worden direct vanaf de camera gedownload. Er is een losse NVR te koop, om de beelden uit de buurt van de camera op te slaan. Ondanks de instelling “encrypted” zijn de bestanden op de microSD-kaart gewoon op een pc te bekijken. Diefstal van de camera zorgt dus dat de videobeelden van de dief niet meer beschikbaar zijn en dat de dief beelden van eerdere events kan terugkijken.

De app biedt ook een live video feed. Daarbij is het ook mogelijk te luisteren en te praten. De microfoonkwaliteit is matig, er moet vrij duidelijk in de buurt van of richting de camera gesproken worden. Terugpraten (in telefoon praten en output via speaker in camera) is duidelijk verstaanbaar.

Voor de prijs van €54 is deze camera best aardig, al kan de app nog wat updates gebruiken.
Complete set
De Alarm Hub en de camera’s integreren nauwelijks. Als de Alarm Hub een alarm triggert (via de alarmknop op de meegeleverde afstandsbediening, of via los aan te schaffen PIR-sensors, deurcontacten, etc.) wordt video opgeslagen, of is er live te kijken wat er aan de hand is. Maar als een camera beweging detecteert krijg je slechts een melding in de app, zonder dat de Alarm Hub bijvoorbeeld de (los aan te schaffen) sirene in werking stelt.

De afstandsbediening bij de Alarm Hub kan ook gebruikt worden om te schakelen tussen “thuis”, “weg”, “slapen” en “uit”. De bewegingsmeldingen van de camera worden hierdoor echter niet mee aan- en uitgeschakeld, waardoor je als je thuis bent een stortvloed aan notificaties krijgt, tenzij je dit handmatig uitschakelt via de app.

De camera’s werken verder los van de Alarm Hub. Als je alleen een camera wilt, hoef je de Alarm Hub niet aan te schaffen.

De prijs van €104 voor alleen een Alarm Hub die niet goed samenwerkt met de camera’s en dus eigenlijk geen functie heeft tot je er meer sensoren op aansluit is geen aanrader. Om hier een compleet alarmsysteem van te maken zul je sensoren moeten hebben die met de hub samenwerken en daarna de bewegingsnotificaties van de camera’s afzetten.

Inhoud en installatie

Naast de camera zelf zit er een korte installatiehandleiding in de doos, een USB-adapter, een microUSB-kabel en bevestigingsmateriaal.

De camera heeft zelf al een magnetische voet met rubberen antislipprofiel. Hiermee blijft de camera prima zitten op een koelkast of vervarming. De camera los neerzetten op een kast is minder geschikt, omdat de camera topzwaar is. Er is daarom ook een metalen plaatje bijgevoegd, dat met 2 (niet meegeleverde) schroeven of een rondje dubbelzijdig plakband ergens op bevestigd kan worden. De camera zit vervolgens stevig magnetisch vast aan dit plaatje.
De camera is in veel posities te draaien op de voet, alleen bij verticale montage van de voet (op een muur) zit de USB-kabel soms in de weg om de camera precies rechtop te draaien. Soms is het handiger de camera ondersteboven te plaatsen, dit kan in de app worden ingesteld.

De stroomvoorziening verloopt via de USB-adapter van 1.0A. Op de adapter zit een groen ledje. De meegeleverde USB-kabel is 3m lang.

De camera aan de praat krijgen is heel eenvoudig. Installeer de app, maak een account aan, scan de QR-code op de camera en geef je wifi-password in.
Deze camera is alleen geschikt voor binnen. Als je de camera voor een raam wilt hangen om je tuin in de gaten te houden, dan zul je de IR-leds uit moeten zetten, omdat die anders reflecteren in het raam en je de camera daarmee verblindt ‘s nachts. EZVIZ verkoopt ook buitencamera’s.

Werking

De camera is te bedienen via de EZVIZ app (Android & iOS). Ook is er een website, maar in Firefox werkt de benodigde plugin niet, en Chrome en Edge geven slechts de mededeling dat je Internet Explorer moet gebruiken.

Het hoofdscherm van de app toont alle aangesloten apparaten (twee camera’s en de Alarm Hub). Hier wordt op het moment van openen een snapshot van de camera’s op dat moment getoond, maar geen live video. Verder is er een tabblad met alarmmeldingen en een tabblad instellingen. Als je vanuit een van de tabbladen op ‘back’ klikt op je telefoon, ben je direct uit de app, in plaats van terug te gaan naar het hoofdscherm.

Door het camerabeeld aan te klikken, kom je op de live view van de Mini O camera. Draai je telefoon een kwartslag om fullscreen video te zien (1280*720px). Onder in beeld staat de huidige tijd, deze wordt in de video/foto’s mee opgenomen. Opvallend is dat de tijdsaanduiding af en toe deels tussen zwarte en witte letters wisselt, zonder duidelijke reden.

De andere opties in dit scherm zijn het geluid aan- of uitzetten, een scherm tonen met maximaal 4 camera’s tegelijk in beeld (altijd in 2x2 grid), het camerabeeld 180 graden roteren en digitaal inzoomen.
Eronder staan de knoppen om een foto of film van het huidige livebeeld op te slaan, de filmkwaliteit in te stellen en de knop om terug te kunnen praten. Dit laatste werkt op de walkie-talkiemanier. Als je de knop indrukt kun je praten, waarbij het geluid uit de speaker van de camera te horen is. Na loslaten van de knop hoor je het geluid van de camera weer. De geluidskwaliteit van telefoon naar camera is prima, maar het geluid dat door de camera opgenomen wordt klinkt al gauw erg ver weg als iemand niet richting camera praat.

Via een kalenderknop kun je door de opgenomen videobestanden bladeren. Deze bestanden worden alleen op de microSD-kaart (niet meegeleverd) in de camera opgeslagen. Bij het terugkijken kun je wel snapshots of films maken die op je telefoon worden opgeslagen.
Optioneel is een EZVIZ NVR (Network Video Recorder) te verkrijgen. Opslag naar een eigen NAS, of naar een clouddrive is niet mogelijk.
De mp4-bestanden op de geheugenkaart zijn niet beveiligd, ondanks dat de optie “image encryption” in de instellingen aan staat. Dit gebrek aan beveiliging valt me tegen voor een beveiligingscamera. Zonder microSD-kaart worden wel een snapshot naar je telefoon gestuuurd bij beweging en live video getoond, maar niets opgenomen.

Onder instellingen kan audio in zijn geheel worden uitgeschakeld. Ook het blauwe statusledje voorop de camera kan uitgezet worden. De IR-leds gaan normaalgesproken vanzelf aan bij te weinig licht, maar zijn ook permanent uit te schakelen.
In dit scherm is ook de camera uit te schakelen, “sleep mode”.

In het submenu “alarm notification” is de bewegingsmelding aan te zetten. Vervolgens kan indien gewenst een tijdschema (per weekdag) gemaakt worden wanneer de meldingen wel en niet naar je telefoon gestuurd mogen worden.
Ook is hier de gevoeligheid van de bewegingsmelding in te stellen, op welk deel van het beeld wel en geen detectie moet plaatsvinden, en het geluid dat uit de camera moet komen bij beweging (niets, een piepje of een kort alarmsignaal).

Praktijk

Als test heeft deze camera o.a. een tijdje in de hal gehangen, gericht op de voordeur. De bewegingsmeldingen stonden aan 24/7, IR-leds op automatisch.

Bewegingsmeldingen komen snel op je telefoon binnen, na hooguit 1 of 2 seconde. De foto bij de melding toont vaak niet iets waar je wat aan hebt, omdat deze net te vroeg of te laat is genomen.
Vanuit de melding op je telefoon kun je doorklikken naar de EZVIZ app. Daar staat onder de foto een knop “playback” die het bijbehorende videofragment van de camera downloadt. Op die manier kun je altijd wel uitvinden wie de deur open deed.

Op het moment dat het donker wordt en de IR-leds aangaan, krijg je ook een bewegingsnotificatie. Kennelijk wordt die lichtverandering er niet uitgefilterd. Zicht in het donker is prima.

Normaliter staat mijn telefoon ‘s nachts op stil. Dit zou betekenen dat ik ook notificaties van de camera niet hoor. In Android kan een “override do not disturb” aangemaakt worden in de app permissions. Al lost dat ook niet alles op, want misschien wil ik ‘s nachts wel alarms horen, maar als ik in de bioscoop zit toch maar even niet. Dit is uiteraard een probleem dat alle vergelijkbare apps zullen hebben, omdat het een limitatie van het OS van de telefoon is.

Nadat je het spelen met zo’n camera hebt gehad de eerste week, denk ik dat een opstelling waarbij de camera filmt, maar geen notificaties stuurt het meest werkbaar is. Dan kun je wel terugkijken naar een moment dat er iets gebeurde, maar je zit ook niet de hele dag notificaties weg te klikken van alles dat door het camerabeeld loopt.

Wat ik mis is de koppeling tussen de afstandsbediening van de Alarm Hub en het aan-/uitzetten van de bewegingsdetectie van de camera’s. Ook via de app is dit niet eenvoudig in één handeling te doen.

De onbeveiligde beelden op de geheugenkaart vind ik een onhandige keuze. Dit zou me tegenhouden om de camera in een leefruimte te hangen.
Daarnaast verbaasde ik me er in het begin over dat zonder poorten op mijn firewall open te zetten, ik toch van buitenaf op de live stream van de camera’s kon inloggen via de EZVIZ app. Er wordt dus gebruik gemaakt van een proxy/tunnel via de servers van EZVIZ. Ik snap het gemak van deze oplossing voor gebruikers, maar ik had het liever minder open gezien.

De kwaliteit van de foto’s en video is voor de meeste situaties voldoende, al is 1280*720 wat aan de lage kant tegenwoordig.

In een week tijd is het meermaals voorgekomen dat de app foutmeldingen gaf. “Failed to load picture”, “Device failed to upgrade”, door elkaar lopende icoontjes, instellingen (zoals het 180 graden draaien van het camerabeeld) die niet doorgevoerd wilden worden tot ik de camera gereset had, etc. Er valt dus naast de functionele problemen ook nog genoeg te bugfixen.

Heb jij ook een EZVIZ Mini O?

Nette review! Vergelijkbare ervaringen als ik met de Husky Air had.

Als kleine toevoeging, je meldt dat de website niet werkt in Firefox. Hij mekkert inderdaad wel over een plugin maar hij doet het uiteindelijk wel met wat bokkensprongen.

Je gaat eerst naar Ezvizlife.com, dan naar cloud login en je logt in. Daarna krijg je de foutmelding over de plugin. Als ik daarna naar het volgende adres ga krijg ik alsnog de juiste interface te zien waar ik ook de camerabeelden kan bekijken: https://i.ezvizlife.com/camera/cameraAction!goLiveVideoPage.action

Niet echt gebruikersvriendelijk maar een beter alternatief dan Internet Explorer moeten gebruiken ;)
Dat werkt inderdaad, dank :) Maar voor een product dat als "simpel te gebruiken" wordt verkocht is het eigenlijk al geen optie natuurlijk.
Goede review, iets uitgebreider dan die van mij :). Wat ik niet wist was dat als je de geheugenkaart eruit haalt, deze is uit te lezen. Ben verder tevreden over het totaalplaatje dat Ezviz biedt tegen de lage aanschafprijs (vergelijk het met Nest of Arlo).
Fijne volledige review. Wel nog een vraag: Is het EZVIZ logo weg te halen uit beeld?