Xigmatek Asgard Review

kj.web 4 augustus 2010, laatste update op 28 maart 2015, 5.226 views

Xigmatek Asgard

Prima producten wat betreft de prijs, niet perfect maar wel zijn prijs zeker waard.

Pluspunten

• Ziet er mooi uit
  • Lage prijs
  • Anti dust filters
  • Schroefjes meegeleverd
  • Cable management

Minpunten

• Voorgeinstalleede fan maakt meer geluid dan verwacht.
  • Slechte koelmogelijkheden onderste deel van de kap
  • Videokaarten die lang zijn zoals de 4870 hebben het krap, voornamelijk met veel hardeschijven.
  • Plastic rand aan de voorkant snel beschadigd.

Deze kast is aangeschaft voor mijn nieuwe systeem, aangezien mijn laptop niet meer voldeed aan de eisen ;) . Het was een hele opgave om een mooie en goede kast voor een laag budget te kopen, aangezien je voor het bedrag van deze kast (▒35 euro) niet heel veel mooie kasten kunt krijgen.
Gelukkig was de Xigmatek Asgard wel mooi genoeg , en aangezien hij op voorraad bij Azerty was heb ik hem daar besteld.
De volgende dag keurig een Track & Trace nummer via de mail ontvangen, en heb de dag daarop de Xigmatek Asgard in een goedverpakte doos door de TNT bezorgd gekregen.

Bouwkwaliteit en afwerking
- De kwaliteit van de kast is zeer goed: stevige lak en goed afgewerkt.
- De kast voelt stevig
- Ik heb geen Scherpe randen en Bramen gevonden, dus daar ben ik zeer positief over.

Er zijn echter wel een paar minpuntjes:
• De plastic rand aan de voorkant is krasgevoelig
• Tussen de voorgeinstalleerde Fan en het "Gaas" aan de voorkant Zit een Dustfilter, er komt dus geen stof in de kast wat ook de bedoeling is, maar het stof zit wel voor het dustfilter wat er erg lelijk uitziet en zelfs niet met stofzuiger is te verwijderen (Foto)
Zoals je kan zien zit er veel stof tussen het gaas wat nauwelijks te verwijderen is, zelfs niet als je het frontpaneel onder een sterke kraan houdt :(

Inbouw- mogelijkheden
Over de Inbouw- mogelijkheden is weinig te zeggen: door het Schroefloze systeem kun je in een mum van tijd je hele systeem inbouwen. Ik had geen enkel probleem met het inbouwen van mijn systeem (zie In combinatie met boven dit artikel).
Alleen het inbouwen van de grafische kaart ging lastig aangezien je de metalen strippen die voor de uitbreidingssloten zitten erg lastig te verwijderen zijn.

De kast heeft plaats voor 5 3.5" hardeschijven waardoor er genoeg ruimte is voor raid0 of Raid1 oplossingen. Ook zijn er ook nog 4 plekken voor de 5.5" apparaten zoals DVD Drives.

Wat ik wel heb ontdekt is dat als jij een lange Videokaart hebt, zoals deze uit de Ati 48xx serie, en veel hardeschijven, dat het niet past, tenzij je een kortere Grafische kaart zoals een Ati 57xx aanschaft, of natuurlijk een deel van de hardeschijven naar de 5.5” Bay verplaatst en bijvoorbeeld een 3.5” naar 5.5” bracket aanschaft.

De 2 3.5" Sloten onder de bovenste hardeschijf kan je met deze videokaart als verloren beschouwen

Cable Management
Xigmatek heeft goed nagedacht over het Cable Management gedeelte, ze hebben zelfs een heel zakje met onderdelen meegeleverd zoals scroeven, Tie-raps, en een soort kabel houders die je kan opplakken en je kabels achter kan stoppen (foto↓), tevens zijn er voldoende gaten gemaakt waardoor je je kabels kan steken om ze vervolgens tussen de wand waar het moederbord hangt en de kast te verbergen, er is genoeg ruimte om de dikke kabels te verbergen, maar het moet niet krapper worden :)

Koelings Mogelijkheden
Doordat Xigmatek een Fan heeft voorge´nstalleerd (met 3 pin's connector) aan de voorkant van de kast, is de ruimte voor de 3.5" Hardeschijven voorzien van voldoende koele lucht van buiten af.
De 5.5" Bay is niet voorzien van koele lucht, maar aangezien ik er alleen maar een DVD-Rom Drive erin heb is dat geen enkel probleem, voor de mensen die er wel baat bij hebben, zullen zelf een oplossing moeten verzinnen zoals met bijv. Tie-raps Of iets dergelijks een fan op te hangen.

Ten tweede zijn er wel plaatsen voor Fan's achterin en in het zijpaneel, waardoor alles boven de videokaart erg koel is, maar omdat de laagst Fan die je kan plaatsen maar voor de helft onder de videokaart hangt, die trouwens in het bovenste slot van het moederbord is gemonteerd, is het erg lastig om de videokaart te voorzien van extra lucht, wat ervoor heeft gezorgd dat mijn videokaart (Asus EAH4870 DK/HTDI/1GD5) al 3x uit is gegaan van de hitte, door een zwart scherm tijdens videorenderen en gamen (85░ gemeten vlak na reboot), wat natuurlijk een minpunt is.
Je kan natuurlijk een videokaart koeler aanschaffen of je kast openlaten, maar dat is natuurlijk geen ultieme oplossing.

Overige koeling zoals waterkoeling heb ik niet tot mijn beschikking, dus dat deel kan ik helaas niet behandelen.

2 plaatsen voor Fan's in het zijpaneel

En 1 plaats voor een Fan aan de achterkant

Vormgeving
Ondanks dat het een kwestie van smaak is, vindt ik de kast er zeer "Neutraal" er uitzien, geen drukke vormgeving, voorkant ziet er zeer rustig uit, en dat is precies wat ik wou.
Het is dus een persoonlijke smaak,en je zult zelf de Afbeeldingen moeten bekijken.

Installatiegemak
Het installeren ging erg makkelijk, en is niets op aan te merken, Het enige waarbij je een schroevendraaier nodig had was bij het monteren van het moederbord en de voeding, de Hardeschijven, videokaart en de DVD-Rom Drive gingen immers met de klemmen zoals je die op foto 4 kan zien.

Modbaarheid
Geen ervaring mee, maar er is wel
1 iemand die de kast heeft getweakt, mocht je daar baat bij hebben :) .

features
De kast heeft niet te vergeten ook nog 2 USB 2.0 aansluitingen een Audio in en een Hoofdtelefoon Jack aan de voorkant, waarmee ik geen enkel probleem heb gehad, en prima werden herkend in Zowel Mac OS X (Hackintosh :o ) als in Windows 7 64x

Met zijn prijs van rond de 35 euro, is het een mooie budget kast, die voldoende biedt voor de doorsnee gebruiker, het heeft weliswaar geen deurtje met hendel, maar een traditionele zijpaneel met schroefjes, krappe ruimte voor de videokaart, en heeft geen handvaten waardoor je hem makkelijk mee kan nemen, maar als je budget laag is, kan je er waarschijnlijk wel genoegen mee nemen.

Overig
Er zat in de kast ook nog een a4'tje opgevouwen tussen de kabels, waarin heel kort met 5 plaatjes werd uitgelegd hoe alles gemonteerd moest worden, maar het was zo incompleet dat het eigenlijks niet noemenswaardig is.

Dingen die ik ben vergeten/ die jullie willen weten / Foutjes in de review / opmerkingen
Graag melden!
Plaatjes komen van de Xigmatek site

Heb jij ook een Xigmatek Asgard?

Kom je uit belgie dat je dit kap noemt? Het is toch gewoon kast of behuizing in Nederland?

Voor de rest nette review.
Hier zeggen we ook gewoon kast hoor. Ik vond kap zelf ook al raar klinken :)
vooruit, ik heb het aangepast :P
In BelgiŰ zeggen we ook niet kap hoor :)
Als de videokaart een aantal keer afhaakt op 85 graden, lijkt het me erg verstandig maatregelen te nemen. Dit gaat echt ten koste van de levensduur.

Voor de i7 920 en de ATI 4870 is meer nodig dan alleen de ventilator aan de voorkant. Je schrijft dat de onderste plek voor de fan eigenlijk nog te hoog zit voor de videokaart, maar heb je het ook geprobeerd er een fan in te zetten? Als je onderaan de zijkant een fan plaatst om lucht aan te voeren en dan achter (onder de voeding) nog een fan de kast uit, dan zou het lang zo heet niet mogen worden.
Nou, ten eerste is mijn i7 920 erg koel, ondanks de stock cooler, de 4870 van asus is echt een sauna, ik heb ook een tijdje de 5770 erin gehad en die was ook lekker koel.
Ik kan eventueel een 4870 koeler aanschaffen en dan is het probleem ook verholpen aangezien de 4870 het enige is dat het heet heeft.
Trouwens het probleem komt alleen voor bij intensief gamen.
Momenteel heb ik het zijpaneel er af, zodat de videokaart makkelijk lucht vanuit de kamer kan aanvoeren.

P.S. de 5770 werkt nog niet met Mac OS X, vandaar dat ik hem niet kan gebruiken momenteel

[Reactie gewijzigd door kj.web op 6 augustus 2010 11:34]

Je moet die zijpaneel fans ook niet als intake gebruiken, maar als outtake. Teveel intake = overdruk, overdruk = slecht. Een ander truukje om de prestatie van de onderste fan te verbeteren is het bovenste gedeelte, aan de binnenkant af te schermen, met een stuk pastic bv. Zodat je luch gedwongen is via de onderkant "te blazen of te zuigen". PSU fabrikanten gebruiken dat truukje ook vaak, in de voeding.

Als je teveel intake luckt hebt, komt er wel koelere lucht binnen, maar als er niet voldoende warme lucht UIT kan (voldoende= meer als er binnenkomt) krijg je dat de lucht "ophoopt" in je kast, vooral op plekken waar de airflow toch al niet bijzonder goed is.
Hoe stel jij dan voor om de koeling te regelen?
1 intake voor 120mm
1 exhaust 120 achter boven
maar wat doe je met de 2 in het zijpaneel?
onderste intake? bovenste exhaust?
Voor €32 is dit een prima kast. Het is geen high-end kast, maar is voor een standaard gebruiker. Jammer van het dustfilter aan de voorkant, misschien een nieuwe kopen om de zoveel tijd? Verder vraag ik mij af of je videokaart enzov niet snel onder het stof zitten aangezien de weinige airflow in de kast. Dit had ik ook met mijn vorige kast, ben uiteindelijk overgestapt op een Haf 922, wat een prima kastje is naar mijn mening. Verder is de kast mooi zwart gespoten aan de binnenkant wat ik erg mis in de HAF 922 :/
Nette review! Wat ik alleen mis en waar ik benieuwd naar ben is het geluid wat de kast maakt. Resoneren/trillen de harddisks? Zit er enige vorm van geluidsdemping voor de harddisken en de rest in de kast. Kunnen er boven de 5x 3,5" harddisk bays ook nog hardeschijven worden aangesloten? Dus die 2 bays tussen de 3,5" en 5,25" bays. Wil er nl. tot 10x3,5" HD's inbouwen voor een Homeserver.
Mooie review, even ingaan op het gedeelte van de videokaart: ik weet niet precies hoe lang jouw HD4870 is, maar denk je dat een GTX550 Ti van 21 cm erin zou passen?
Ben namelijk bezig met samenstellen van een computer.
Bedankt :)

[Reactie gewijzigd door compustef op 11 juli 2012 16:03]

Kunnen we niet gewoon de discussie interessanter maken :S ?
Even een vraag die wellicht heel stom overkomt, maar als ik deze kast koop heb ik dan nog losse schroefjes nodig om mijn moederbord vast te zetten of zitten die bij de kast/bij het moederbord? (Ik ben bezig mijn eerste pc te bouwen dus vandaar).
Er zit een zakje bij met schroefjes bij geleverd, in dat zakje zitten ook deze onderdelen:

Je hoeft dus geen schroefjes te kopen.

[Reactie gewijzigd door kj.web op 22 januari 2011 16:56]

Ik heb deze kast nu ook en inderdaad: stof blijft zichtbaar zitten. Ik kan bij mij precies zien waar de intake fan zit (cirkel van stof). Maar als je er tijdig bij bent is het met een stofdoek makkelijk te verwijderen bij mij. Zijkant heb ik dicht gemaakt anders komt er misschien alsnog stof in de pc. Ik heb nl. een extra fan (Nexus Silent 120mm) boven aan de achter kant als outtake en deze gewoon met molex bevestigt.

Maar nog een dingetje waar je voor moet uitkijken: denk voordat je expansion cards daadwerkelijk moet inbouwen na over hoeveel je er gaat in bouwen zodat je de metalen plaatjes alvast kunt verwijderen voordat je je moederbord plaatst. Die rotdingen gingen bij mij vreselijk moeilijk los en ik heb 't uiteindelijk los moeten SNIJDEN met een survival mes. Het is moeilijk te doen zonder wrikken en je moederbord te beschadigen!

[Reactie gewijzigd door rmd op 7 november 2011 21:40]