Cooler Master Hyper TX3 Review

Svardskampe 7 maart 2010, laatste update op 7 maart 2010, 740 views

Cooler Master Hyper TX3

Pluspunten

• Goedkoop

Minpunten

• Koelprestaties
  • Moeilijke faninstallatie

Geluidsproductie (min) Score: 3
Geluidsproductie (max) Score: 1
Koelvermogen Score: 3
Ik ga dit kort maar krachtig houden:

De prijs viel heel goed mee, zo'n 17 euro. Aangezien mensen op internet riepen dat dit ding 15 graden koeler zou koelen dan de standaardkoeler, nam ik deze er maar bij.
Waarschijnlijk verwachtte ik er teveel van. In idle toestand ligt de temperatuur niet hoger dan 33 graden Celsius (en vaak rond de 25), en in gewoon gebruik, wat betreft games en officegebruik komt deze ook niet op hoge waardes tot nu toe. Echter met Prime95, en dan heb ik het over de benchmark met kleine FFT's, rijst de temperatuur maar al te snel naar 100 graden Celsius. Niet direct iets dat ik wenste met een aftermarketkoeler.

Overigens betreft het installatiegemak van de fan veel gescheld en getier. Het is onmogelijk de pushpins in te drukken wanneer de fan op de koeler zit en daarom moet deze achteraf met brackets erop geklikt worden. Dit is echter allesbehalve makkelijk. Zit er de onderkant van een bracket erin, en wil je de bovenkant erin plaatsen, springt het vervloekte ding er geheid uit. Na een korte worsteling is het toch goed gekomen.

Over het geluid klaag ik niet zoveel. Je hoort hem draaien, dat is waar.

Heb jij ook een Cooler Master Hyper TX3?

Ik hoop dat je doorhebt dat er tussen je koeler en processor nog een dun laagje koelpasta moet? Dat zal wel, aangezien de koeler wordt geleverd met een kleine tube
Je moet er toch wel al een serieuze laag tussen gesmeerd hebben om de temperatuur boven de 100 graden te laten uitkomen. Volgens mij maakt de koeler gewoon geen tot slecht contact met de cpu. Herinstalleren die handel!
laat desnoods iemand met iets meer ervaring eens een poging wagen :)
het is dus idd. niet de bedoeling alle koelpasta tussen het blok en de cpu te stoppen :P
ik denk dat je hem verkeerd hebt gemonteerd.
100 graden is wel erg veel voor een koeler als deze.
Ik heb hem ook weleens in een pc gebouwd met een Q6600, deze wordt echt niet warmer dan 55 graden full stressed.
Wss heb je hem verkeerd gemonteerd, heb je wel koelpasta gebruikt?
En dan vraag je jezelf niet af wat heb ik verkeerd gedaan? :?
Klinkt niet echt als een goed gemonteerde koeler... Ik zou het nog maar eens overdoen.
:/ Ik heb het tot 3x toe overnieuw gedaan, en ik weet niet hoe ik nog dunner dan praktisch niets erop kan doen. (Ik kan wel een foto maken en waarlijk laten zien dat er praktisch _NIETS_ op zit).

Overigens krijgt hij alleen deze temps bij Prime95, geen enkele toepassing of zware graphische game (crysis) krijgt deze op die temperatuur. Ook blijft hij bij idle rond de 30 graden zweven, wat toch ook hoger zou moeten zijn moest ik hem niet goed ge´nstalleerd hebben. (Hell, mijn broertjes E8400 wordt idle 55 graden met de stockkoeler)

[Reactie gewijzigd door Svardskampe op 8 maart 2010 22:49]

Je gebruikt een TX3 samen met een i7?
Op de verpakking staat wel dat ie samen met een i5 kan maar niet met een i7!
i5 is socket 1156 en i7 is socket 1366. Geen wonder dat ie 't niet goed doet en moeilijk past. Dit staat gewoon in de handleiding.

Ik heb een TX3 voor een socket 775 en werkt perfect!

Edit:
De i7 860 is socket 1156 dus het zou moeten passen. Denkfoutje... ik dacht dat het een i7 9xx betrof.

[Reactie gewijzigd door Herman op 9 maart 2010 13:09]