EZVIZ Alarmsysteem Starter Kit

Specificaties Alarmsysteem met diverse accessoires - Bekijk alle specificaties

EZVIZ Alarmsysteem Starter Kit Review

SteveWozTestpanel 22 mei 2018, laatste update op 18 juni 2018, 197 views Testpanel

EZVIZ Alarmsysteem Starter Kit

Na opnieuw proberen te testen kunnen de hubs op geen enkele manier met de app verbinden. Ik heb drie verschillende netwerken gebruikt, de hubs meerdere keren gereset en opnieuw opgestart. Niks helpt.

Pluspunten

• App overzichtelijk, firmware wordt onderhouden
  • Mooi design, redelijk goede afwerking

Minpunten

• Hub kan op geen enkele manier verbinden met app/wifi netwerk
  • Product is nutteloos zonder hub/wifi

Kwaliteit Score: 3
Disclaimer: vanuit deelname aan het EZVIZ testpanel zijn deze producten mij gratis ter beschikking gesteld.

In deze beoordeling bespreek ik 3 producten, namelijk de Alarm Starterkit, de Mini O en de C6T van het merk EZVIZ. (Klik op de productnaam op snel naar het juiste gedeelte te springen.) EZVIZ verkoopt voornamelijk surveillancecamera’s en is onderdeel van het Chinese Hikvision dat al sinds 2001 actief is. Beide merken zijn mij onbekend, maar ik heb dan ook geen ervaring met WiFi-camera's.
Hieronder volgt een korte inleiding van eerdergenoemde producten.

Alarm Starterkit
Deze kit bestaat uit een hub (A1 ezAlert) met een draadloze deur-raamcontact (T6 ezSensor Move Pro) en een passieve infrarood sensor (T1 ezSensor PIR). Met het deur-raamcontact kun je controleren of ramen open of dicht zijn. De infrarood sensor detecteert bewegingen, maar kan huisdieren met een gewicht tot 25 kilogram niet herkennen. Ik heb geen huisdieren, dus kan ik deze claim helaas niet testen.Tevens wordt er een kleine afstandsbediening (K2 ezAlert Remote) meegeleverd. Dit is met recht dus een starterskit, want veel mensen wonen in een huis met meerdere (buiten)deuren, ramen en/of ruimtes die beveiligd zouden kunnen worden. Extra accessoires als een sirene of rookmelder om de set uit te breiden ben ik nog niet in de Pricewatch tegengekomen, maar deze schijnen ook los te koop te zijn. De hub ondersteund in totaal 32 sensoren. Dit lijkt mij voor de doorsnee Tweaker ruim voldoende. Bij de hub hoort een app (waarover later meer) waarmee je kunt monitoren en controleren. De hub is alleen geschikt voor gebruik binnenshuis.

Mini O
Deze camera is vrij compact en kan in veel posities t.o.v. zijn voet gezet worden. Door middel van WiFi koppel je de camera met een app, waardoor je live beelden kunt streamen naar je mobiele apparaat. Deze beelden kun je opnemen. De camera schiet beelden met een resolutie van 1280x720 en heeft een groothoeklens van 111 graden. Er is dus een vrij breed beeld beschikbaar van hetgeen de camera naartoe is gericht. IR leds zijn rondom aanwezig voor nachtmodus. Tevens bevat de camera een ingebouwde microfoon en luidspreker. Hiermee is een intercomfunctie mogelijk en kunnen gestreamde beelden ook geluid bevatten. De camera is alleen geschikt voor gebruik binnenshuis.
C6T
De C6T is iets groter dan de Mini O, maar kan wel om zijn eigen as draaien en tilten. Hierdoor is een blikveld van 360 graden mogelijk. Beelden worden op een resolutie van 1920x1080 gemaakt. Tevens kan de C6T bewegingen volgen en beelden schieten in het donker. Afgezien van de mogelijkheid om de camera (automatisch) te laten bewegen en de hogere resolutie is de camera dus vrijwel gelijk aan de Mini O (o.a. microfoon en luidspreker). Een ander verschil is de ethernetpoort die op deze camera wel aanwezig is. De camera is alleen geschikt voor gebruik binnenshuis.

Links: Mini O, rechts: C6T

Specificaties

Hub
- Koppeling tot aan 32 draadloze sensoren
- Configuratie via WiFi (alleen 2.4 GHz signalen)
- Max. afstand tussen sensor en hub: < 80 m (open afstand)
- Temperatuurbereik: -10 tot 55 graden Celsius
- Ongevoelig voor huisdieren tot 25 kg
- Reikwijdte detector: tot 12 x 12 m
- Motion-functie voor bewegingsdetectie
Mini O
- Beeldhoek lens: 111 graden (2.8 mm F2.5)
- Nachtzicht (automatisch): tot 7,5 meter
- Ingebouwde tweewegsaudio: praat en luister
- Magnetische voet
- 8x digitale zoom
- Live streaming
- Mogelijkheid tot opslaan op microSD-kaart (tot 128GB)
- Werkt op 2.4 GHz of 5 GHz WiFi verbindingen
- Resolutie: 720p oftewel 0.9 megapixel
- Temperatuurbereik: -10 tot 50 graden Celsius
- DC 5V, 0.6A, < 3W (micro USB)
- Afmetingen: 58 x 128 x 38 mm
- Gewicht: 120 g
- Pannen en tilten met 340 en 90 graden respectievelijk
- Beeldhoek lens: 92 graden (4 mm F2.2)
- Beweging in huis wordt gevolgd en opgenomen met Motion Tracking
- Ingebouwde tweewegsaudio: praat en luister
- Nachtzicht (automatisch): tot 10 meter
- Live streaming
- Mogelijkheid tot opslaan op microSD-kaart (tot 128GB)
- Werkt op 2.4 GHz of 5 GHz WiFi verbindingen of met ethernet kabel
ENVIZ App
- iOS V6.0 of hoger
- Android V4.0 of hoger

Uitpakken

Alle producten zijn strak verpakt in een mooie verpakking. Er is bijna geen overbodige ruimte en het uitpakken is simpel. Zie ook de bijgevoegde afbeeldingen.

In de Praktijk

Alarm Starterskit
Helaas bevat mijn “starterskit” alleen de hub en afstandsbediening. Na het aansluiten van de hub met de redelijk korte stroomkabel van een meter begint er een stem in het Engels aanwijzingen te geven. Met deze aanwijzingen en de quick start guide in 10 talen is het niet moeilijk om het apparaat aan de praat te krijgen. De afstandsbediening die werkt op een meegeleverde CR2032-batterij heeft 6 knoppen voor:
  • Uitschakeling
  • Gedeeltelijke inschakeling; schakelt alleen elementen rondom het huis in
  • Inschakeling
  • Stil, om de gesproken instructies te onderbreken
  • Paniekmodus
  • Een programmeerbare knop in het midden
Na het verbinden van de hub met WiFi door middel van de EZVIZ app is de volgende stap het toevoegen van sensoren. Door het ontbreken van die sensoren kan ik de hub en de afstandsbediening niet verder testen. Wel kan ik melden dat de hub niet met 5 GHz WiFi signalen overweg kan.

update: inmiddels heb ik van de importeur/Tweakers een nieuw setje mogen ontvangen waar de twee sensoren wel bijzitten. Ik heb nu dus de beschikking over twee hubs. T.o.v. de laatste keer dat ik de hub testte en verbond met het WiFi netwerk ben ik verhuist. Helaas verbinden zowel de "oude" als de "nieuwe" hub niet (meer) met mijn nieuwe WiFi netwerk (en ja ik heb een 2.4Ghz netwerk). Er is een luide stembegeleiding in het Engels bij het opstarten, dat is een nuttig toevoeging. Echter heeft dat niet mogen baten: na eindeloos resetten, opnieuw aansluiten en de app herinstalleren heb ik het maar opgegeven. De producten zien er mooi uit en lijken goed afgewerkt, maar werken blijkbaar niet goed. En dat is jammer, want de starterskit ziet er veelbelovend uit.
Mini O
De Mini O komt met alles wat je nodig hebt en werkt zonder hub. Noemenswaardig is een metalen plaatje dat ergens op geschroefd kan worden. De camera heeft een magnetische voet die redelijk sterk met het plaatje verbonden kan worden of met iets anders (zoals koelkast etc.). Ook kan de camera, zelfs met een redelijke hoek, op zijn eigen voet blijven staan. De quick start guide in 10 talen moet iedere Tweaker op weg kunnen helpen. Installatie bestaat uit drie stappen: de EZVIZ app downloaden, een account aanmaken en de QR code op de quick start guide scannen. Een gebruiksvriendelijke setup loost je vervolgens door alle noodzakelijk stappen om een WiFi verbinding voor de camera op te zetten. Daarna is de camera toegevoegd aan de app en klaar voor gebruik. Een blauwe en rode led geven de status van de camera ten alle tijden weer. Dit zou de locatie van de camera in het donker kunnen verraden.
Via de app zijn de volgende instellingen te wijzigen:
- Audio aan/uit: voor het inschakelen van geluid (en tevens opname tweewegsaudio)
- IR licht aan/uit: kleur behouden in nachtmodus
- Notificaties: detecteren van bewegingen, de gevoeligheid hiervan en het instellen van schema’s zodat er bijv. Alleen ’s nachts bewegingen worden gedetecteerd
- Tijd en datum voor correcte tagging van opnamen
- Encryptie met wachtwoord
- Sleep mode: camera stopt met opnemen en monitoren
- Videokwaliteit: Basic, Standard, Hi-Def
Daarnaast kun je de naam van de camera in de app veranderen, de status van de microSD kaart zien en kijken of de firmware up-to-date is en evt. updaten. Bij het testen van deze functie heb ik de camera van V5.1.3 build 107816 naar V5.2.4 build 180323 kunnen updaten. Volgens de changelog zou deze laatste versie o.a. ondersteuning moeten bieden voor geavanceerdere bewegingsdetectie. Het updaten van de software van een apparaat is natuurlijk niet uniek, maar wel dat de firmware blijkbaar onderhouden wordt en er nieuwe functies worden toegevoegd. Tot slot kun je foto’s en video’s opnemen of de tweewegsaudio gebruiken (bijvoorbeeld om als intercomsysteem te dienen).
De bewegingsdetectie werkt uitstekend, maar de notificatie komt met met een vertraging van enkele seconden binnen op je mobiele apparaat. Dit is op zich niet erg, maar het kan net te laat zijn om de app te openen en vervolgens opnames te maken. Voor het echte surveillancewerk zul je dan ook continu opnames moeten maken op bijvoorbeeld een microSD-kaart.
C6T
De C6T komt met alles wat je nodig hebt om de camera te gebruiken en werkt ook zonder hub. Een handige toevoeging is een sticker met daarop afgetekende gaatjes, een zogenaamde drill template, zodat je gemakkelijk 3 juiste gaatjes kunt boren voor bevestiging aan de muur of plafond. Dit is optioneel omdat de camera ook zelf op zijn pootjes kan staan. Een quick start guide in niet minder dan 14 talen wordt meegeleverd. Installeren is niet meer dan een stroomkabel aansluiten en de app installeren (waarover later meer). Op plekken waar de WiFi verbinding slecht is, kun je een ethernetkabel inpluggen.
Na het aansluiten van de stroomkabel kalibreert de camera zichzelf. Hierbij wordt enig geluid geproduceerd. Ik heb het idee dat de motor de camera laat draaien terwijl deze al het einde van zijn draaicirkel heeft bereikt. Dit lijkt me niet bevorderlijk voor de levensduur, maar eenmaal aangesloten hoeft de camera niet zomaar weer gekalibreerd te worden.
De camera heeft een blauwe en een rode led die aangeven wat de status van het apparaat is. Ook hier geldt dat deze ledjes de aanwezigheid van een camera kan weggeven. Eerst dient de camera aangesloten te worden op een netwerk. Dit doe je door de app te downloaden, een account aan te maken en vervolgens de QR code op de quick start guide te scannen. Via de app zijn dezelfde instellingen te wijzigen als bij de Mini O en worden er knoppen toegevoegd om de camera te laten bewegen. Dat laatste kan de camera automatisch doen om bewegingen te volgen. In de praktijk werkt dit redelijk; er is een kleine vertraging. Bij het rennen van een persoon door het beeld op een geringe afstand zou het systeem te traag kunnen zijn. Echter heb ik dit niet kunnen nabootsen binnenshuis.
App
De app is gebruiksvriendelijk. Een nadeel zou kunnen zijn dat één apparaat maar aan 1 account gekoppeld kan worden. Waarschijnlijk kun je wel tegelijkertijd inloggen met 1 account op meerdere apparaten, zodat je huisgenoten/partner/ouder/etc ook de camera's zou kunnen bedienen en controleren. Dit heb ik helaas niet kunnen testen.

De app werkt snel en is gebruiksvriendelijk. De camera’s doen wat ze moeten doen en doen dit goed. Alle instellingen zijn handig en een welkome toevoeging. Gelukkig zijn deze opties beperkt, zodat het geheel overzichtelijk en begrijpelijk is. Voor huis-, tuin- en keukengebruik voldoen de camera’s daarom uitstekend. Vanwege de beperkte tijd kan ik niets zeggen over de duurzaamheid, maar gezien de bouwkwaliteit lijkt het me dat de producten voor een langere tijd meekunnen. Een aandachtspunt is dat het niet duidelijk is waar de beelden worden opgeslagen. Mogelijk kan de fabrikant (en de Chinese overheid die grootaandeelhouder is) meekijken. Persoonlijk zou ik dit goed uitzoeken vóór je tot aankoop overgaat.

+ App overzichtelijk, firmware wordt onderhouden
+ Voldoende instelmogelijkheden, ook voor bewegingsdetectie
+ Mooi design, redelijk goede afwerking
- Per product maar koppeling aan 1 account
- Onduidelijk wie toegang heeft tot de beelden
- Volgen van beweging door de C6T heeft een lichte vertraging

Heb jij ook een EZVIZ Alarmsysteem Starter Kit?

Geen camerabeelden?
Geen screenshots van de app?
Het is onduidelijk waar de beelden worden opgeslagen, moet je dat bij een review juist niet testen of uitzoeken? Een claim dat de Chinese overheid mee kan lurken is nogal frappant zonder verder iets uit te zoeken.
Kunnen beelden wel worden opgenomen op een nvr of via een sd-kaart? Of naar een NAS?
Zit er software ingebakken die continu opneemt, op bepaalde tijden of bij bewegingsdetectie?
Hoe goed werkt de nachtvisie?
Kan je beelden streamen vanaf buiten je thuisnetwerk?
Geen camerabeelden?
Inderdaad, deze kan ik niet zomaar exporteren zonder SD.
In de beoordeling staat
Ik doe geen claims. Uitzoeken is voor degene die er baat bij heeft. Ik geef alleen een voorzetje. Zelf zou ik dit wel uitzoeken als ik het product zou moeten kopen.
Ik had dit graag getest, maar beschik niet over een SD kaart of NAS.
Alle drie, dit is in te stellen via de app.

We hebben beperkt de tijd gekregen om de producten te testen. Buiten dat het onmogelijk is om alles te testen, moet je als beoordelaar keuzes maken. Mijn keuzes blijken uit mijn beoordeling. Mocht je het zelf beter kunnen, dan beveel ik je van harte aan om het zelf te proberen! :)
Maar uit je reacties blijkt al dat je de producten niet hoog hebt zitten. Ik ben er blanco ingegaan. Uiteraard kun je deze systemen niet vergelijken met een professioneel systeem met een basisset die makkelijk 800 euro of misschien wel 1000 euro zou kunnen kosten. BFmango in 'plan: Maak je huis veilig met de alarmsystemen van Ezviz - Doe me...