1 review

GeIL Super Luce RGB GLS416GB3000C16ADC - Reviews

Specificaties 16GB • DDR4 • 3.000Mhz • kit van 2 - Bekijk alle specificaties

GeIL Super Luce RGB GLS416GB3000C16ADC Review

Foritain 22 mei 2018, 2.073 views

GeIL Super Luce RGB GLS416GB3000C16ADC

Faptastisch RGB geheugen feestje die de laatste weken structureel goedkoper was dan concurrerende RGB setjes (Corsair Vengeance RGB, G.Skill Trident Z). Volgens mij is dat argument genoeg. (Getest op Z370/8700K combi)

Pluspunten

• Nette RGB actie, gewoon een prachtige kit om te zien (waar het om gaat)
  • Prestaties in lijn met rest van het testveld
  • Synct in elk geval met Asus Aura en Gigabyte RGB Fusion (MSI en ASRock werkt vermoedelijk ook wel maar is niet getest)
  • Scherpe prijzen voor een opvallende RGB kit.

Minpunten

• Zou profiteren van een eigen softwareoplossing met verschillende RGB effecten voor niet-sync'ers, je bent nu toch best afhankelijk van de RGB software van je moederbord.
  • Beschikbaarheid van verschillende GeIL kits in NL beperkt tov menig concurrent.

GeIL Super Luce & Evo Potenza review

Als onderdeel van een serie artikelen over streaming kwamen we in contact met GeIL die ons voor dat doel van wat geheugen voorzag. Een redelijk ‘gangbare’ 16GB kit voor een mid-range systeem, en een waanzinnige RGB kit die al snel de show leek te stelen en meer reacties voor zijn rekening mocht nemen dan welk ander component dan ook (muv wellicht de GTX 1080 Ti videokaart gedurende de tijden van absolute schaarste).

In deze review nemen we een nader kijkje bij deze Evo Potenza en Super Luce geheugenkits. De Evo Potenza zit met een prijs van ca 165 euro aan de onderkant van de markt, zelfs als we de prijzen van ‘lelijke’ groene PCB kits dan meenemen. Een 16GB kit van de Super Luce zal je normaliter een tientje of twee meer kosten, de door ons gebruikte 32GB kit is vooralsnog nergens als geheel te koop maar is uiteraard hetzelfde als wanneer je twee 16GB kits zou kopen. Voor jullie gemak hebben we de kit dan ook zowel als 16GB als 32GB opstelling getest en aan de in webshops beschikbare 16GB versie in de prijsvergelijker gekoppeld.
Uitpakken, bouw en features Evo Potenza

De GeIL Evo Potenza is de bescheiden kit van de twee, al zijn beide verpakkingen niet extreem uitbundig. Van extra’s is geen sprake. Nu is dat niet meer dan normaal bij werkgeheugen, maar een stickertje van het merk vinden we normaliter toch wel leuk.

We zien een zwart PCB (goed) met een stevige zwarte heatsink die het geheel naar 48mm hoogte tilt; niet extreem, wel meer dan standaard. Het lijkt ons dat GeIL hiermee vooral een breed inzetbare ‘dikke’ geheugenkit wil verkopen, oftewel één die in de meeste moederborden wel tot zijn recht komt. Wat dat betreft denken we missie geslaagd.

Uitpakken, bouw en features Super Luce

De Super Luce kit moet het ook niet van zijn verpakking hebben, al vinden we daar wel Asus Aura Sync stickertjes. Geen paniek overigens als je geen Asus bord hebt, want met onze Aorus Z370 Gaming 7 met Gigabyte hun RGB Fusion software ging het ook prima. Voor de goede orde, het betreft een kit van vier 8GB modules.

Ook hier zien we een zwart PCB en een redelijk kleur neutrale basis vormgeving. Hij is ongeveer even hoog als zijn Evo broertje; niet exteem, maar wel reden genoeg om even te checken als je met grote luchtkoelers werkt.

We zien natuurlijk al waar het grotendeels om gaat draaien: de transparante soon-to-be-RGB balken bovenop.

Naast elkaar:

Test en resultaten

In verband met recente ontwikkelingen (lees: grote security patches) hebben we alle aanwezige kits hertest op onze Asus ROG Maximus X Hero met een Intel Core i7-8700K. Als GPU gebruiken we de ASUS ROG Strix GeForce GTX 1070 Ti. Omdat elke pc geek al een beetje weet waar geheugentests heen gaan hebben we besloten om het aantal tests wat in te perken. We kijken naar AIDA64 Memory Copy en Memory Latency benchmarks voor synthetische vergelijkingen, SuperPI als ‘echte’ benchmark waar geheugenclocks normaliter iets verschil kunnen maken, en Fire Strike als ‘praktische’ benchmark die een beeld geeft van wat jij als gamer mag verwachten bij de keuze tussen kit A of B.

Omdat we hier niet beschikken over kits die af fabriek op 2133MHz of 2666MHz draaien hebben we wederom onze Corsair Vengeance LPX kit op die snelheden afgesteld om als basis voor vergelijking te functioneren. Zoals eerder aangegeven hebben we de 32GB Super Luce kit zowel als 2x8GB als 4x8GB getest.

Kijken we naar de eerste synthetische benchmark dan zien we wel wat verschil zoals we zouden verwachten. Beide snelle 32GB kits staan bovenaan (want meer geheugen helpt soms), en we zien in grote lijnen dat geheugen met een hogere frequentie beter scoort, al speelt de Crucial kit met ‘slechts’ 3000MHZ CL15 rating spelbreker op de derde plek.

Bij de Latency is het lastiger om wat zinnigs te zeggen. We zien dat de 2133MHz configuratie achterblijft, maar vanaf 2666MHz wordt het gat heel klein. We zien ook hier echter één uitschieter.

Kijken we naar de iets meer praktische SuperPI bench dan zien we het gat krimpen. Negeren we de 2133MHz kit dan zien we 2 seconden tussen de hoogste en laagste score; 2%. Leuk als je hele zware memory intensieve taken uitvoert I guess.

Fire Strike is wellicht het meest tekenend voor wat het ‘echte’ verschil nu is. De totale score is de combinatie van de grafische score en de physics score, en vooral die laatste wordt door CPU en geheugen beinvloed. Nou ja, in theorie, want in de praktijk zien we ook daar kleine verschillen. De 2133MHz en 2666MHz combinatie functioneren als hekkensluiter, maar ook die zitten slechts zo’n 1 en 1,5% respectievelijk achter de snelste (en één van de duurste) kits in de test.

Het feit dat we de dikke Corsair Dominiator Platinum onderaan zien staan bij de totale score illustreert mooi wat we bedoelen: zelfs wanneer we een test 3x draaien is het een stoelendans met resultaten waarbij de verschillen te klein zijn om echt wat zinnigs over te zeggen; al deze Fire Strike resultaten mag je binnen redelijke foutmarge laten vallen. Dus concluderen we wat we voorafgaand aan het testen al wisten: we testen een klein beetje voor de show.
Showcase en Verlichting

Dus waar gaat het dan al snel om? Looks I guess, en compatibiliteit. Echter als je hoopt dat jouw moederbordfabrikant al deze kist zal testen voor compatibiliteit zal je vermoedelijk pech hebben. Dus houden we het even bij looks.

Evo Potenza in een build:

Hier zichtbaar in een Gigabyte Aorus AC300W case met ATC700 cooler en Aorus GTX 1060 Xtreme. We vinden de Evo Potenza neutraal, vooral bedoeld om maar niet af te leiden (zoals de gekleurde PSU kabels.. tja). De realiteit is dat je hem in een typische build gewoon niet echt zal zien opvallen, wat niet erg is. Desondanks nog maar een wat leukere foto op hetzelfde Aorus Z370 Ultra Gaming moederbord en met diezelfde iets te grote koeler.

En dan de grote held, de Super Luce. We hebben er (begrijpelijk) veel reacties over gehad, en terecht, want wat een bloedmooie kit is dat. Naar eigen smaak instelbaar met bijvoorbeeld de Aura of RGB Fusion software (ASRock en MSI niet getest, dus geen idee of dat ook werkt). Zo pasten we de kit bijvoorbeeld in een gifgroene Razer setup met de nodige Razer peripherals.

Of wat dacht je van 'alles rood'? Bewijs dat de Aorus en rode draak prima samen kunnen spelen.

Standaard komt het in een aangename zacht blauwe/paarse kleurstelling. Die bleek al snel persoonlijke favoriet en werd daarmee de kleurstelling voor onze streaming rig. Hier zichtbaar in o.a. NZXT H700i case, Aorus Z370 Gaming 7 moederbord (want veeeeel RGB), Kraken X62 koeler met NZXT Aer RGB fans (Want nog meer RGB) en Aorus GTX 1080 Ti Xtreme. Helpt vast dat het je eigen setup is, maar ik vind em prachtig :D

Mocht je nog twijfelen over de snelheid van het geheugen dat je wilt kopen? Tja, veel verschil zien we niet. 3000MHz kits kosten zelden meer dan 2133MHz kits en zijn daarmee nog makkelijk te verantwoorden, maar nog snellere kits zullen goed geprijsd moeten zijn om het objectief aan te raden. Voor AMD Ryzen gaat natuurlijk de bekende waarschuwing op: check even of de kit die jij voor ogen hebt goed compatible is. De meeste zijn het, maar niet allemaal. GeIL heeft een ‘AMD Ryzen’ lijn geheugen wat erg fijn is, maar dat onderscheid is niet altijd makkelijk te maken bij Nederlandse webshops. Puntje van aandacht dus.

Het voelt een beetje onaardig voor de keurige en redelijke Evo Potenza dat het gros van de aandacht uitgaat naar de Super Luce, maar dat is nu eenmaal de realiteit van een baas boven baas kit. Tegelijkertijd denken we ook dat de GeIL Super Luce kits niet de aandacht hebben gekregen die ze verdienen met (ook marketing) grootmacht Corsair en hun Vengeance RGB kits, en G.Skill hun zeer populaire Trident.Z RGB kits. Voor de goede orde: beide mooie kits die wij ook op onze radar hadden.

Het spreekwoord “onbekend maakt onbemind” lijkt dan ook best van toepassing, want hoewel wij vooraf ook niet wisten wat ons te wachten stond waren we met de de Super Luce kits eenmaal in gebruik he-le-maal verliefd. De Evo Potenza doet wat hij moet doen met een neutrale zwarte uitstraling, en de Super Luce doet wat een RGB kit hoort te doen: veel RGB bieden. Het Aorus Gaming 7 bordje helpt natuurlijk ook met tal van LEDs rond de processor en het geheugen, maar dit is een prachtige implementatie van een RGB kit. Eerdere foto’s ervan kwam regelmatig tot de vraag ‘omg welke kit is dat’, en ik snap dat volkomen.

Over relevante praktische prestatieverschillen hoeven we allemaal niet te spreken, dus dan kan je bijna zeggen ‘kies wat je mooi vindt’, of de bekende dooddoener ‘als jij deze mooi vindt go for it’ ertegenaan knallen. Toch moeten we er bijvoegen dat de redelijk aggressieve prijsstelling van GeIL toch wat waardering waard is: De prijsstelling van de Evo Potenza rond het prijspunt van suffe groene PCB 2666MHz kits maakt ze een fysiek aantrekkelijke optie waarbij de 3000MHz specs gevoelsmatig wellicht net wat fijner voelen, en zowel de meerprijs voor de RGB actie van de Super Luce als de absolute prijs vergeleken met RGB concurrentie is gewoon keurig. Niks klagen, gewoon mooi spul.

Sidenote: er zijn zowel specifieke AMD versies als witte varianten van beide kits in omloop voor de liefhebber. Beschikbaarheid (zeker in NL) is echter beperkt, iets wat voor meer GeIL kits op gaat. Gezien de uitstraling (en de afwezigheid van enige vorm van issues) hopelijk iets waar ze aan kunnen werken.

Feedback op de review of vragen? Laat gerust een reactie achter!
tweakers - nomineer voor review van de maand

Enkele hogere res fotos voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

Terug naar boven

Heb jij ook een GeIL Super Luce RGB GLS416GB3000C16ADC?

Ik heb nog even gekeken of ze beter verkrijgbaar zijn in Duitsland. Daar koop ik vaak spullen via Amazon.de, maar het antwoord is nee. Voor zover wel leverbaar is MyCom hier toch de goedkoopste leverancier op het moment.
Het houdt inderdaad niet over. Ik heb wel nagevraagd hoe het zit, en ze geven aan dat ze eraan werken. Weinig concreet, maar let's hope :)
Haha echt leuk om te zien dat er nog meer van die RGB geeks zijn. Luv tha colours :D

Awesome man +3
#RGBAllTheThings dude :D

Iedereen weet dat je pc 25% boost krijgt als alle kleuren matchen.
@ gemiddeld boven de 200 euro is dit geheugen op dit moment wel heel erg prijzig. Dat dit komt door een compleet overspannen geheugen markt is evident, een scherpe prijs zou ik het daarom niet noemen....

Ter illustratie: voor het bedrag van alleen dit geheugen kun je een complete instap pc samenstellen.

RGB feestverlichting is aan mij niet besteed maar je hebt dit wel mooi in beeld gebracht, +3 daarvoor. :*)
Op moment van schrijven waren ze (even uit mn hoofd hoor), 185? Terwijl een suf setje groen-pcb instap Crucials (als goedkoopste) op 165 zaten. Dan vind ik het relatief gezien echt niet gek, zeker omdat de Gskill en Corsair op dat moment boven de 210 zaten. Geheugenprijzen zijn natuurlijk zo volatile als de techniek zelf zo lijkt maar weer he? :) Beetje dagprijzen in de gaten houden is onvermijdelijk, dat is in een review nagenoeg niet te verwerken.

And thanks :D

[Reactie gewijzigd door Foritain op 30 mei 2018 12:11]

Misschien zet ik het iets te stevig neer. Het prijsprobleem zit hem niet in dit geheugen maar in al het geheugen wat door een forse krapte in aanbod stevig overpriced is. Dit geheugen heeft vanwege de RGB lichtshow nog een U.S.P. wat ander geheugen niet heeft, dus dat is zeker een premium waard.... :)
Eens dat werkgeheugen an sich duur is momenteel. Het leek echter weer de goede kant op te gaan? Er waren (niet zo lang terug) ook dagen dat een 16GB kitje, zelfs een oerlelijke / basic speeds, je gewoon altijd 200 euro zou kosten...... painful :(
De lol van even een sloot betaalbaar geheugen halen voor je pc is al jaren weg. Het is best mogelijk dat het tijdelijk beter is geweest maar voor mijn gevoel is het al jaren een typische "Supply Market".
(pure aanbod markt die de prijzen bepaald ipv een gezonde vraag & aanbod markt).
volgens mij was het 50 eur per 8GB op het hoogtepunt? Prijzen waarvoor je in de tijd niet langer hoefde te twijfelen of je toch niet genoeg had aan 4.

Toevallig laatst nog een interessant gesprek over gehad, over hoe alle fabrikanten afgelopen jaar toch echt hebben geinvesteerd in de fabrieken waardoor er (door tijdelijk lagere productie) toch echt een 'echte' shortage was maar dat dit niet eindeloos zal duren. Ik hoop het in elk geval.....
Ik deel SLC zijn mening. Ik bedoel, 200 euro voor 2x8GB 3000MHz... waarom zou ik dat uitgeven terwijl er ook vergelijkbare setjes voor 170 euro te koop zijn. En 2400/2666 MHz setjes zijn zelfs voor 150 euro te koop.

Waarom zou ik deze niet kopen? pricewatch: G.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB

Of deze? pricewatch: G.Skill Value F4-2666C19D-16GNT
Om je 'waarom' vraag eenvoudig te antwoorden: Er is geen reden waarom je die niet zou kunnen kopen voor minder geld. Het is wel raadzaam te onthouden dat wanneer iemand deze post over 2 weken leest, die kit die jij noemt dan net even 20 euro duurder is, op gelijke wijze zou kunnen stellen:

Waarom niet deze?

Of waarom niet ....(vul maar in, werk de lijst van boven naar beneden)
categorie: Geheugen intern

Helaas zal je dagprijzen zelf moeten checken, op moment van schrijven (en consequent voor de laatste 3 maanden) was de GeIL RGB kit significant goedkoper dan die van GSKill (altijd wat duurder) en Corsair (voorheen goedkoop, laatste tijd weer duur).

De realiteit is echter dat veel mensen wel wat meer willen betalen voor RGB, iets wat ook geld kost om in te bouwen en ondersteuning voor te ontwikkelen. Ik zou bijv die kits van jouw niet in mijn systeem willen zien:

Kortom, voor ieder wat wils, het is goed te weten hoe die dingen eruit zien en dat ze iig binnen negeerbare marge presteren, en verder bepaal je zelf wat je wilt kopen afhankelijk van de dagprijzen.

[Reactie gewijzigd door Foritain op 30 mei 2018 20:54]