Specificaties Full HD met 25x opt. zoom - Bekijk alle specificaties

Panasonic HDC-SD60 Zwart Review

kissyfur 7 maart 2010, laatste update op 8 maart 2010, 14.935 views

Panasonic HDC-SD60 Zwart

Pluspunten

• handzaam en licht
  • groothoek van 35mm
  • mooie kleuren
  • scherp
  • veel functies volautomatisch
  • goede bouwkwaliteit
  • redelijk goede beeldstabilisatie
  • goede lowlight performance
  • led lampje

Minpunten

• 1080i50
  • touchscreen soms lastig te bedienen
  • menustructuur niet altijd even helder
  • witbalans zit er soms naast
  • beperkte manuele functies
  • geen microfooningang en accessoireschoen
  • geen mogelijkheid een filter voor te schroeven
  • fotokwaliteit

Beeldweergave Score: 4
Opnamekwaliteit Score: 4
Features Score: 4
Design & bouwkwaliteit Score: 4
Aanleiding en positionering
Zoals zovelen is de neiging om filmmateriaal voor het nageslacht te bewaren versterkt door de aangemelde komst van een nieuw gezinslid. Natuurlijk is het wel mogelijk om dit soort filmpjes in SD te schieten, maar HD is toch wel erg verlokkelijk. Vandaar dat ik me heb verdiept in de aanschaf van een HD videocamera. Kandidaten waren daarbij de Canon HF200 en de Panasonic HDC-SD200 en de nieuw op de markt gebrachte Panasonic HDC-SD60. Ik heb voor de SD60 gekozen omdat deze i.t.t. de Canon volgens de gebruiksaanwijzingen wat gebruiksvriendelijker is, wat meer alles volautomatisch doet. Dit leek mij aan te bevelen voor mijn vriendin, waarvan ik wel weet dat ze nooit naar een manuele stand zal overschakelen. Daarnaast ben ik van plan binnenkort een Pana plasma te halen, wat betekent dat de geheugenkaart rechtstreeks in de tv gedrukt kan worden. Ten opzichte van de SD200 gaven het prijsverschil en de betere groothoek de doorslag. Een rechtvaardiging voor mijn keuze vond ik in deze review. NB: Feitelijk heb ik de HDC-SD66 gekocht; dit is de SD60 maar met een andere naam voor de Duitse markt. Uit contact met Panasonic Nederland bleek echter dat dit exact hetzelfde toestel is.
Persoonlijk heb ik niet veel ervaring met video (ben meer van de dSLR's en fotografie), maar onze voorgaande videocamera's waren een JVC mini-DV geval (troep!) en een Panasonic SDR-S9. Ook heb ik nog eens testfilmpjes gemaakt met de Panasonic HDC-SD9. Ik heb deze camera net enkele dagen in bezit en heb nog niet alle tijd gehad om me op de hoogte te stellen van alle ins en outs. Nu ben ik altijd breedsprakig, dus rolt er toch nog een hele lap tekst uit. Bear with me, dus.

Uitpakken en eerste indruk
In de verpakking bevindt zich de camera natuurlijk, netjes in bubbeltjes en een beschermstofje, de nodige kabeltjes (usb naar usb-mini, component), de nodige boekjes (een gebruiksaanwijzing in Nederlands, Frans, Duits, Fins en Turks van ca. 40 pagina's per taal), een AC-adaptor, en de nodige DVD-tjes (de uitgebreide gebruiksaanwijzing in alle talen op PDF, en de HD Writer AE 2.0), en een styluspen. Een uurtje of twee opladen (niet exact gemeten, kan dus korter zijn), geheugenkaartje er in, en klaar.
Het is een mooi handzaam formaat, wel groter dan de minieme SDR-S9 en te groot voor in een broekzak, maar in mijn jaszak past 'ie heel vlotjes in. Licht is 'ie ook, wat ook atlijd wel fijn is als je langer dan twee minuten uit de losse pols filmt. De bouwkwaliteit lijkt goed. Zo is het klepje dat de stroomaansluiting bedekt steviger dan wat ik meestal gezien heb. Hij lijkt wel tegen een stootje te kunnen. Dit is de zwarte versie, die toch nog wel redelijk wat metaal accenten heeft. Deze metaalaccenten zijn niet zilver, maar een wat meer lichtbruine variant. Vind het zelf wel een mooi apparaatje. Wel vallen vingerafdrukken op de metaalaccenten te zien en ben ik een beetje bang dat deze in de loop van de tijd zullen invreten (zuren) en niet meer te verwijderen zijn.
Ook fijn dat er een automatische lenskap voorschuift dus geen bungelend lensdopje aan de camera en geen geluiden van dat bungelende lensdopje op de opnames.
Bij het eerste gebruik wordt de inmiddels gebruikelijke vragen gesteld: welke tijdzone, hoe laat is het e.d. De taalkeuze moet je zelf even opstarten, evenals de calibratie van het LCD-touchscreen-schermpje. Een bliepje ter bevestiging van invoer via de touchscreen zal ook te horen zijn bij opnames, dus die ook uit.

Bediening
De bediening gaat grotendeels via het touchscreenscherm. Wat betreft de andere knoppen: de zoomknop en de opnameknop zit op een logische plek, de fotoknop bovenop wat minder (maar ja, die hoop ik nooit te gebruiken), en de knoppen voor iA/manual en OIS weer wat beter.
De bediening via het display gaat redelijk maar niet perfect. Ik heb niet eens zulke dikke vingers (waar bij andere apparaten reviewers waarschuwen dat je geen dikke vingers moet hebben, heb ik nooit last), maar heb soms toch moeite de gewenste knop te bedienen. Een pijltje naar rechts, helemaal rechtsonder in het scherm is bijvoorbeeld lastig. En verder heb ik al een paar keer gehad dat ik bij bediening van de manual focus een knopje "MF -" wilde bedienen maar de knop eronder "F-->" reageerde. Niet ideaal dus, maar met enige volharding en wellicht gewenning wel te doen. De belangrijkste functies kunnen bediend worden via het touchscreen display, maar voor sommige functies zul je toch even het menu moeten induiken.
Bepaalde zaken zijn wel onlogisch. Om een voorbeeld te geven: In de volautomatische stand, iA genaamd, schakelt de camera zelf over naar de voorkeuze-instellingen die hij het beste is. Dat werkt op zich mooi. Als je bijvoorbeeld inkadert op een gezicht springt hij zelf over naar de portretvoorkeuzeinstelling en doet dan waarschijnlijk wat hocuspocus met de belichting en softskinkleuren en dergelijke. Om zelf een voorkeuze te selecteren, zo dacht ik, druk je dus op de iA-knop bovenop de camera en scroll je zo door alle voorkeuzen. Niet dus. Via de touchscreen dan? Ook niet. Blijkt dus in het menu te zitten, en je krijgt alleen symbolen te zien die niet altijd even overduidelijk zijn.
Maar goed, elk apparaat heeft wel zijn eigen eigenaardigheden; de perfecte bediening is nog niet uitgevonden. Voor de gemiddelde consument die 'm altijd in iA laat staan is de bediening van deze camera ruimschoots voldoende, vermoed ik zo.
De manuele functies... tsja, daar heb ik me nog niet zo in verdiept. De vraag is of ik me daarin ook ga verdiepen, aangezien ik zelf deze camera waarschijnlijk niet bijzonder veel ga verdiepen maar mijn herinneringen liever met mijn Olympus E-510 bewaar. Toch zal ik vermoedelijk wel eens gaan spelen met scherptediepte en manuele focus en dergelijke, maar tegen die tijd zullen er allang meer reviews zijn verschenen die hierop ingaan. Sorry.

Filmen en beeldkwaliteit
Mijn eerste indrukken zijn goed. De camera schakelt snel over tussen donker en licht, schakelt als je het wilt volautomatisch een led-lampje erbij aan als hij het te donker vindt, en geeft veel betere lowlight prestaties dan de HDC-SD9, die een enorme ruisbak was. Witbalans gaat over het algemeen goed. Bij een testje met alleen een halogeen bureaulampje zat hij er wel regelmatig naast, te warm.
In vergelijking met de SDC-S9 valt op dat het display veel natuurgetrouwer de kleuren weer geeft; de SDC-S9 lijkt nu een soort groene waas erover te leggen. Daarnaast is de kijkhoek beter; je hoeft het display niet lichtelijk naar boven te draaien om de zwartwaarden een beetje goed te krijgen.
Een groot voordeel vind ik de groothoek. Je merkt het verschil niet totdat je het vergelijkt met een ander toestel. Waar de SD60 mijn huiskamer van muur tot muur pakt laat de S9 hier tweederde van zien. Handig voor binnenshuis!
De beeldstabilisatie kun je instellen op OIS en Active OIS, waarbij de laatste bedoeld is voor het echt schokkerige gebeuren, zoals filmen terwijl je loopt. Het verschil is merkbaar, maar betekent nog niet dat je geheel schokvrije video als resultaat hebt. Ik verwacht echter goede resultaten in combinatie met een plugin in de diverse bewerkingsprogramma's.
De kleuren zijn, zoals de review van Slashcam al aangeeft, minder fel en meer natuurgetrouw. Dat is maar goed ook; de HDC-SD9 was me iets te saturated en te onnatuurlijk. Scherpte lijkt me ook goed, afgaande op de beelden op mijn computerscherm. Ik heb het materiaal echter nog niet op een HD scherm kunnen bekijken. Op dit moment ben ik bezig een filmpje in HD op Youtube te zetten (upload duurt nog een paar uur) zodat eenieder de beeldkwaliteit voor zichzelf kan beoordelen. Ben ook nog voornemens deze te uploaden in nieuwsgroepen.
Geluid lijkt in eerste instantie ook goed. Wel jammer dat de microfoonzoom-functie (waarbij de camera het geluid 'inzoomt' tegelijk met het beeld) niet in de iA-stand aangezet kan worden. Ook heb ik de nieuwe windruisfunctie nog niet getest.
Ik heb ook nog een paar foto's gemaakt, maar deze zijn van bedroevend slechte kwaliteit, maar dat vind ik van alles wat geen SLR is. Ook slechter dan de Canon Ixus 65, een compactcameraatje. Kortom, alleen foto's met de SD60 maken als je geen echt fototoestel binnen handbereik hebt. De laatste foto hieronder is er één van de SD60.

Al met al is dit een goede HD-videocamera voor de doelgroep. De doelgroep is dan: de gemiddelde consument die goed beeld en geluid wil hebben zonder al te veel fratsen, en geen belang heeft bij veel manuele mogelijkheden, een microfooningang. Kortom: vooral op de iA-stand laten staan, en verder niets.

Heb je verder nog vragen, schroom dan niet deze aan mij te stellen. Zal de komende weken deze review in de gaten houden, daarna gaat mijn interesse vast uit naar andere zaken.

Update
Upload naar youtube is gereed.

Heb jij ook een Panasonic HDC-SD60 Zwart?

Goeie review. Ik heb deze camera net gekocht en kan nog het volgende toevoegen:

@ Steve_O: idd er worden geen kaartjes bijgeleverd. Ik heb er 2 16Gb Sandisk SDHC 'video' kaartjes bij gekocht (da's kennelijk een aparte klasse die tussen ultra en extreme in zit oid) en die voldoen prima.

Heb wat met handmatige instellingen zitten spelen, Manual focus is een must bij heel weinig licht en grote afstand, want in die omstandigheden gaat ie hunten als een gek. De truc is dan om helemaal in te zoomen, de focus assist functie (die markeert de delen van het beeld die in focus zijn) te gebruiken om de focus in te stellen en dan weer uit te zoomen. Als je veel moet wisselen tussen dichtbij en veraf niet handig, maar heel bruikbaar als je dezelfde afstand blijft filmen. Er zijn een stuk of wat instellingen voor weinig-licht omstandigheden en als je die een beetje combineert geven ze behoorlijk goeie resultaten.

Je kunt in 4 verschillende kwaliteiten (wel alle 1080i) filmen. Als je niet de hoogste kwaliteit kiest kun je op die 16Gb al snel uren video kwijt.

Voor weergave op TV kun je kiezen tussen 16:9 en 4:3.

Het uitschakelen van de stabilisatie kan alleen als je 'm op manual zet geloof ik, in de iA stand kreeg ik die niet uit.

Ik vind dat de veer van het uitklapschermpje wat sterk is, hij klapt behoorlijk hard open. Ik ben er een beetje voorzichtig mee want mijn vorige cameraatje is effectief onbruikbaar geworden doordat dat scharniertje stuk ging.

Maar al met al ben ik erg blij met dit apparaatje.

Edit: @exocet - ik heb de 'dikke' batterij er bij gekocht (2x de capaciteit vd standaard batterij) en daarmee kun je vrijwel aan een stuk door ongeveer 3,5 uur filmen. Ik weet niet of de kwaliteit waarin je filmt daarbij nog uitmaakt. Temperatuur heeft mogelik wel invloed -als het koud wordt lijkt de capaciteit wat in te zakken (niet exact gemeten).

Edit2: typo's & layout

[Reactie gewijzigd door janek65 op 18 juni 2010 15:29]

Erg fijn dat je hem in het donker test, in welke shop heb je de cam gehaald
ik wil hem bijna om gelijke redenen eigenlijk gisteren nog halen

mediamarkt.de oid ( 20km rijden)
Nee, een gewone fotozaak. Foto Keuzekamp in Zwolle, mijn woonplaats.
Thx man
ik heb hem gehaald ze hadden nu wel de officieel sd60 liggen voor slechts 449
Hoe staat het met de accuduur? Oftewel hoe lang kan je filmen met een gevulde accu?
Waarom is 1080i50 een slechte eigenschap? Volgens mij is dat nog altijd de standaard.
60P is misschien beter maar geen standaard.

Beeldstabilisatie is ook erg goed te noemen t.o.v. de concurrentie en wat vind je van het beeld bij normaal daglicht? Ook erg goed toch?
Bedankt voor de goede review. Ik overweeg ook om deze aan te schaffen. Doorslaggevend: de high- en cams zijn voor mij wat te groot. Deze ligt precies goed in de hand.
Je filmpje ziet er heel erg flets en overbelicht uit. Is dit bij al je video's zo?
Top,
Dank je wel voor deze "eerste" test
wat helemaal geweldig is als je een klein stukje zou filmen,
op youtube ofzo zou zetten,
doorlinken naar deze revieuw

thanks