EZVIZ C6T

Specificaties Draad(loze) binnencamera + app - Bekijk alle specificaties

EZVIZ C6T Review

WannialTestpanel 21 mei 2018, laatste update op 18 juni 2018, 3.574 views Testpanel

EZVIZ C6T

Prima camera voor een prima prijs, vooral door de pan-tilt functie, is dit niet nodig dan ben je beter af met de Ezviz MiniO. Het configuratiegemak laat soms te wensen over, als het werkt dan werkt het. Software heeft nog wat kinderziektes en de cloud only mentaliteit is een afknapper.

Pluspunten

• uiterlijk
  • installatiegemak
  • beeldkwaliteit

Minpunten

• software
  • cloud only
  • configuratiegemak

Kwaliteit Score: 4
Voorwoord en disclaimer
Deze kit is door Tweakers ter beschikking gesteld voor een review.
Foto's die niet klikbaar zijn kan je onderaan de pagina vinden in de fotograllerij als groter en klikbaar.
edit: het lijkt er op dat er een workaround is, hierover later meer.

Introductie

Ik ga het hebben over een paar producten van Ezviz. Wellicht voor velen een onbekend merk, totdat we HikVision zeggen. Ezvis is namelijk de consumenten tak van deze fabrikant.

De geteste kit bestaat uit de Ezviz A1 internet Alarm hub, de Ezviz C6T draadloze HD binnencamera met IR en de kleinere Ezviz Mini O draadloze camera (IR). Ik zal alle producten in deze review bespreken, maar met een nadruk op de C6T.

Unboxing
De verpakking zelf oogt strak straight to the point. Bij het openen tref ik direct de camera zelf aan met hieronder enkele accesoires zoals een 5v transformator en een usb kabel met een proprietary aansluiting.Deze powerkabel heeft een behoorlijke lengte, het had alleen fijn geweest als dit een micro usb aansluiting was geweest.

Verder vinden we enkele montage attributen. Wat schroefjes, een montage plaatje en een drill template.

Het apparaat zelf oogt strak door de gebruikte kleuren en het minimalistische ontwerp. Het is een simpel bolletje met witte onderkant en glanzende bovenkant.

Op de achterant van het apparaat zit de power aansluiting, micro sd kaart slot en een netwerpoort, welke helaas geen POE ondersteunt. Aan de linkerkant zit een speaker en/of microfoon, idem aan de rechterkant, geflankeerd door een reset knopje.

Bouwkwaliteit
Op het eerste gezicht is de bouwkwaliteit redelijk, er zit wat speling tussen de onderste en bovenste helft van de camera (hij draait namelijk om zijn as), maar dit is niet schokkend. De rest van de camera lijkt voldoende stevig te zijn voor dagelijks gebruik en montage binnenshuis.

Montage
Gezien ik in een appartement woon waar het strikt verboden is om dingen in de muur te schroeven kan ik dit helaas niet testen. Echt de drill template moet meer dan voldoende zijn om de gaatje sop de juiste plaats te krijgen, en schroefjes en pluggen zijn ook in voorzien.

Het vastdraaien van de camera op de montageplaat gaat ook soepel, wel dien je op te letten dat hij vast klikt. Dit hoor en voel je niet goed, maar als je hem zachtejs probeert terug te draaien en dit niet meer lukt dan weet je dat hij vast zit en er niet meer af kan vallen.

De camera zelf ondersteunt pan en tilt, ik zou wel aanraden hem aan het plafond te hangen of op voldoende hoogte om alles te kunnen blijven overzien.

Installatie
De installatie is redelijk striaght forward, doch kan wat obstakels bevatten.
Het begint volgens de handleiding allemaal met het aansluiten van de camera. Je sluit hem aan op het stroom en kiest er voor of om er een netwerkkabel in te steken, of hem via wifi te verbinden.

Voordat de camera geconfigureerd kan worden moet je echter een account aanmaken bij EZVIZ, want helaas, de camera kan alleen via een app of website in de cloud bediend worden. Het installeren van de app zelf vraagt om enkele permissies, het is mij nog niet helemaal duidelijk waar sommige voor nodig zijn. Als dat gedaan is kan je de de appraten gaan koppelen. Je begint met het scannen van de QR code, het invullen van de wifi settings en dan drukken op next. Wat hierna volgt is een gevalletje "Let me sing you the song of our people", deze camera krijgt zijn wifi informatie gepushed via irritant hoge piepjes. Dit kan even duren en je volume moet op max staan om de app te laten werken.

Het apparaat via LAN toevoegen werkt verder hetzelfde, minus de irritante piepjes.

Als deze dan eenmaal is toegevoegd dan kan je instellingen gaan aanpassen.
Enkele van de instellingen zijn de beeldkwaliteit, pan-tilt, auto tracking, IR in en uitschakelen en de methode van opslag.

Naast de app is er ook nog de pc client, hier kan je echter alleen beelden mee bekijken

En de webclient, hier kan je wat meer mee instellen en beelden kijken.

Software en inconcistentie
De app zelf heeft wat ruwe randjes, logica is er ook niet altijd. In bijvoorbeeld de C6T camera welke zowel via LAN als WIFI aangesloten kan worden, als je via LAN aangesloten bent en je wilt vervolgens wifi instellen, kan dit alsnog enkel maar via een soundwave en niet via de configuratie interface waar je op dat moment al in zit via LAN. Het duurde overigens enkele pogingen met de C6T voordat hij het geluidsignaal wou accepteren.

Ik liep ook tegen problemen aan met het verbinden van de A1, bij het instellen van de wifi wilt de app de wifi instellingen pushen, het wordt echter in zowel de handleiding als de app niet duidelijk gemaakt op welke manier dit gedaan wordt. Na 2 mislukte pogingen vroeg de app of ik anders een QR code wou genereren om te laten scannen door de camera… Dat zal natuurlijk niet lukken op de A1 daar deze geen camera heeft. Uiteindelijk heb ik het met de A1 moeten opgeven, meerdere telefoons lukt het niet om de settings te pushen.

edit: het lijkt er op dat er een workaround is, hierover later meer.

Hier zit ook direct een ander stuk inconsistentie, het ene apparaat verbind dus via een push van WIFI credentials, het andere apparaat ontvangt de WIFI credentials via een soundwave en weer een andere (al is het als backup optie) via een QR code.

Dit is helaas niet het enige. Ook de desktop software kan zoals eerder gezegd geen instellingen aanpassen, maar is wel ideaal om beelden terug te kijken omdat je dit op een groter scherm kan doen. Een apparaat toevoegen kan via deze client maar kan omslachtig zijn als het niet via LAN verbonden is omdat er geen QR code gescand kan worden. Mijn voorkeur ging uit naar toevoegen via de app (hij wordt daarna ook automatisch toegevoegd aan de client).

Daarnaast is er de webclient, hier kunnen weer andere instellingen worden gemaakt die in de client niet (of erg lastig) terug te vinden zijn. De meeste instellingen lijken in de webclient te vinden te zijn, maar je zal toch tussen applicaties moeten wisselen om alles makkelijk te kunnen instellen.

Als je eenmaal wat camera’s hebt toegevoegd, in mijn geval de C6T en de mini O , merk je op dat de settingsbar onder het beeld van de camera’s niet hetzelfde is, waar je bij de mini O vanuit deze balk makkelijk je beeldkwaliteit kan aanpassen, ontbreekt bij de C6T deze knop volledig.

Ook eerder aangehaald in de start van deze review, de C6T heeft een proprietary power aansluiting, de mini o bijvoorbeeld heeft weer wel een micro usb aansluiting, idem op de A1.

Let overigens ook op welke stekkerblok je deze eventueel naast elkaar in wilt steken, je gaat in een stekkerblok waar de sockets 45 graden gedraaid zitten namelijk geen 2 naast elkaar in krijgen door de vorm van het de transformators.

Een positieve note, het updaten van de firmware van deze apparaten is weer kinderlijk eenvoudig. Met een simpele druk op de knop vanuit het configuratiemenu wordt de firmware geupdate en herstart de camera. Op zowel de C6T als de mini o duurde dit ongeveer een minuut.

Meldingen
Het is erg simpel om meldingen in te stellen voor deze camera's. Je stelt een schema in wanneer je wilt dat de camera gaat reageren op bewegingen. Hier kan je ook instellen hoe gevoellig deze moet zijn. Zodra dit schema dan actief gaat en hij een beweging detecteert krijg je op de telefoon via de app direct een pushmelding met een foto. Je kan ook instellen dat er direct een zacht of luid alarm afgaat, of juist dat deze stil blijft. Vanuit de app kan je dan ook de microfoon gebruiken om te spreken via de camera unit.

Beeldkwaliteit
En dan natuurlijk een van de belangrijkste punten om mee af te sluiten, de beeldkwaliteit. Zowel overdag als 's nachts komt er behoorlijk bruikbaar beeld uit

Even snel de specificaties er bij van de C6T als de Mini O

Dit zijn de beelden van de C6T

Dit zijn de beelden van de Mini O

Als we de beelden van de C6T met de mini o vergelijken zien we niet direct een groot verschil. De C6T zou een 1080P beeld opleveren waar de Mini o het met 720p moet doen. Aan de kwaliteit is het niet direct te zien naar mijn mening, ja je ziet wat verschil maar is het ene echt beduidend beter dan het ander? Op beiden zijn gezichten goed te onderscheiden in zowel normale als IR stand (hier niet getoond omdat ik erg gesteld ben op mijn privacy)

Een verschil wat wel duidelijk zichtbaar is, dat is de iets grotere beeldhoek op de Mini O.

Het verschil in IR bereik heb ik niet kunnen waarnemen gezien de geringe afmetingen in en om mijn appartement, hier heb ik met wifi ook geen verschil in kunnen achterhalen simpelweg omdat ik niet ver genoeg van mijn AP kan lopen met de camera's.

Het grote voordeel van de C6T is dat hij ingesteld kan worden om automatisch bewegende dingen te volgen, door zijn tilt-pan functionaliteit kan hij dit in bijna 360 graden doen. Grootste nadeel is, als hij om zijn as draait loopt hij tegen een blokkade aan, als hij dan moet doordraaien kan dit niet en moet hij helemaal terugdraaien om zijn as.

Het is overigens niet lastig om aan het beeld te ontsnappen, als je er voorbij rent ga je te snel voor de canera en stopt hij met volgen.

IR in werking, links Mini O, rechts C6T

Een puntje van aandacht is wel, ookal zit je op wifi, er zit een behoorlijke lag in de audio heen en terug (microfoon ook) van zeker een seconde.

Final Thought
Terugkijkende op de paar dagen ervaring die ik nu met deze camera's heb moet ik zeggen dat ze beiden zeker niet slecht zijn. De C6T staat momentee tussen de €80 en €90 tekoop, waar de Mini O voor zo'n €55 van eigenaar wisselt.

beiden zijn ze zeker het geld waard, de C6T bied naar mijn mening niet heel veel meerwaarde in beeldkwaliteit, maar de pan-tilt functionaliteit met auto volg functie die behoorlijk werkt maken hem wel breder inzetbaar dan de Mini O. Zou hij echter in een gang hangen of op een plaats waar dit geen verschil maakt, dan zou ik zeker voor de Mini O gaan over de C6T.

Helaas werkt mijn A1 niet, dus heb niet kunnen testen hoe dit in combinatie werkt. Als ik hem nog wel aan de praat krijg dan zal ik de review updaten!

Overall
+ Beeldkwaliteit in dag en IR modus is prima
+ Setup is simpel, mits het direct goed gaat
- Cloud only mentaliteit. Beelden kunnen op een SD kaart, maar configuratie en management gaat allemaal via een EZVIZ account.

De camera heeft wat minpuntjes, maar door de prijs en de verdereprima kwaliteit van het apparaat alsnog 4 van de 5 sterren (ik had er 3.5 van gemaakt als het kon, maar vond 3 te laag).

Vind meer foto's hieronder in de fotogallerij, onderandere de Mini O en de verpakking.

Heb jij ook een EZVIZ C6T?

Hoe is de beeldkwaliteit in een volledig donkere kamer? Is het beeld dan nog scherp of is alles dat beweegt onscherp?
Moet zeggen dat bewegende beelden nog meer dan bruikbaar zijn en je zeker mensen etc kan herkennen als ze bewegen.