EZVIZ Alarmsysteem Starter Kit

Specificaties Alarmsysteem met diverse accessoires - Bekijk alle specificaties

EZVIZ Alarmsysteem Starter Kit Review

MadEggTestpanel 21 mei 2018, laatste update op 16 juni 2018, 1.286 views Testpanel

EZVIZ Alarmsysteem Starter Kit

Duur alarmsysteem met matige afwerking en integratie. De app werkt gebruikersvriendelijk maar de integratie met de Husky Air is vrij beperkt. De PIR-sensor is eenvoudig om te tuin te leiden de deursensor werkt wel betrouwbaar.

Pluspunten

• Eenvoudige installatie
  • Gebruikersvriendelijke app
  • Uitgebreide instelmogelijheden voor tijdschema

Minpunten

• Beperkte integratie met Ezviz Husky Air
  • Geen feedback op programmaswitch
  • Prijzig
  • PIR-sensor reageert wel op kat, niet op kruipend persoon.

Kwaliteit Score: 3

Algemene beoordeling

Als onderdeel van een set kreeg ik de Ezviz Alarm Starter Kit thuisgestuurd samen met de Ezviz Husky Air om te testen.

Een aantal van de webwinkels gekoppeld aan dit product zeggen de starterkit te verkopen welke met PIR-sensor een T6 positiesensor komt, maar verkopen eigenlijk alleen de A1 + K2 remote control. Let dus goed op wat je besteld om teleurstellingen te voorkomen. Initieel had ik ook alleen de A1 ontvangen, uiteindelijk is dit nog opgelost waardoor ik nu de review bijwerk met ervaringen van de volledige starterkit.

De kit bestaat uit:

A1 Internet Alarm Hub
T1 Pet Immune PIR-sensor
T6 deursensor
K2 Remote Control

De A1 is mooi vormgegeven en eenvoudig in gebruik te nemen. De bediening via de Ezviz App op mijn iPhone SE is zeer gebruikersvriendelijk.

De prijs van de A1 Alarm Hub vind ik wat hoog voor wat je ervoor terugkrijgt - bij tijd van schrijven rond de €100,-, en dan heb je feitelijk nog niets anders dan een beetje infrastructuur voor je alarmsysteem, waar je nog een aardig aantal detectors bij zal moeten aanschaffen. De starterkit is rond de €150,- en biedt daarmee al een beter uitgangspunt omdat er in ieder geval 2 sensors bijzitten.

De T1 PIR-sensor is onbetrouwbaar, geeft valse alarmen bij huisdieren en is eenvoudig om de tuin te leiden. De deursensor doet wat je ervan mag verwachten en laat zich niet eenvoudig foppen.

Unboxing

De A1 komt in een aantrekkelijke, strak vormgegeven doos. Bij het verwijderen van de deksel wordt het apparaat mooi aan je gepresenteerd.

De Starter Kit is wat soberder en efficiënter verpakt: het doosje is kleiner maar bevat meer onderdelen.

Installatie en configuratie

De A1 heeft een gat voor een schroefje om hem aan op te hangen op de achterzijde. Meer dan een klein schroefje of haakje in de muur is er dus niet nodig om hem op te hangen. Vanzelfsprekend is er nog wel een stopcontact benodigd om het apparaat van stroom te voorzien met behulp van de meegeleverde adapter.

Zodra je het apparaat aanzet begint het tegen je te praten om je te helpen het apparaat te configureren. Nadat je de app geïnstalleerd hebt scan je de QR-code op het apparaat en wordt je door het proces geleid. Je selecteert de juiste SSID en je moet het WiFi-wachtwooord invullen. Hierna hou je de telefoon dicht bij de A1 en enkele seconden later is de verbinding gemaakt en heeft de A1 een werkende WiFi-verbinding.

Mocht het nodig zijn om het apparaat opnieuw in te stellen dan is er ook een resetknop aan de onderkant. Door deze met een paperclip in te drukken begint het configuratieproces opnieuw. Verder zijn er drie leds, een om aan te geven dat het apparaat stroom heeft (power), een om aan te geven dat het apparaat normaal functioneert (alarm) en een om aan te geven dat er een wifi-verbinding is (link). De statussen zijn wel ietwat inconsequent. De power-led dient constant te branden, en gaat anders uit. De alarm-led dient constant te branden, knipperen geeft aan dat er iets niet in orde is. De link-led dient te knipperen, als deze uitgaat is er geen verbinding. Je moet het maar net weten.

De T6 deursensor is zeer eenvoudig te monteren: pak het apparaat uit, plak de beugel met de plakstrip op een deur en klik de sensor erop. Druk daarna 2 seconden op het knopje en de detector is gekalibreert.

De T1 PIR-sensor is ook eenvoudig, al heb je hier bij voorkeur een schroevendraaier bij. Schroef de beugel met twee schroefjes op een wand, klik het kogelgewricht erin en hang de PIR-sensor eraan. Je kunt de PIR-sensor testen door op het knopje op de achterzijde te drukken, hiermee wordt beweging gevisualiseerd middels het blauwe lampje aan de voorzijde van het apparaat.

Featureset

De A1 fungeert als hub voor een set detectors. Deze detectors zijn bijvoorbeeld deur- en raamcontacten of PIR-sensors, maar er zijn ook andere detectors en accessoires verkrijgbaar. De functionaliteit is verder vrij eenvoudig - je koppelt een detector aan de A1, geeft de detector een naam die de locatie aangeeft en koppelt deze eventueel aan een Ezviz camera zodat je ook kunt zien wat er gebeurt als het alarm afgaat.

De T1 en T6 detector hebben weinig bijzondere functionaliteiten: de een detecteert fysieke beweing van de sensor, de andere beweging in de ruimte die de sensor monitort. Meer niet, minder ook niet.

Bij de starter kit wordt de K2 remote control, de T6 deursensor en de T1 Pet Immune PIR-sensor geleverd. De remote control is ook een detector in de terminologie van de A1. Je koppelt de detectoren door op een drukknop op de A1 te drukken. Hierna druk je op een knop op de detector en wordt de koppeling volbracht. Hierna kun je de koppelmodus op de A1 beëindigen door wederom op de drukknop te drukken.

Volgens de handleiding zou dit alleen moeten werken als de te koppelen detector binnen 50 cm is, maar dit werkte bij mij ook op 3 meter afstand. De koppelmodus op de PIR-sensor bleek namelijk nog aan te staan terwijl ik de deursensor probeerde te koppelen. Nadat de deursensor gekoppeld was vertelde de A1 mij opeens dat ook de PIR-sensor gekoppeld was, terwijl die 3 meter verderop aan de muur hangt.

Vervolgens kun je instellen wanneer het apparaat armed moet zijn - dat wil zeggen wanneer het een notificatie moet afgeven indien het activiteit detecteert. De Ezviz A1 onderscheid drie situaties:
  • At home - wanneer je thuis bent en het alarm niet noodzakelijk is
  • Van huis - wanneer je op pad bent en elke activitei verdacht is
  • Slaapstand - wanneer je in bed ligt maar de buitengrenzen van je huis wel wilt bewaken
Voor elke detector kun je instellen wanneer ze getriggerd moeten worden.

Betrouwbaarheid en stabiliteit

De A1 is tot nu toe zeer solide - geen haperingen, geen crashes en geen bijzonderheden. De app zelf vertoond af en toe wat kuren met rare foutmeldingen zonder aanwijsbare reden of verklaring. Hernieuwde pogingen helpen hierbij. Wat wel jammer is is dat de A1 geen backup battery heeft. Een kwaadwillend persoon die als eerste de stroomvoorziening te grazen neemt heeft van het systeem weinig meer te vrezen.

De T6 deursensor werkt prima en ik heb hem niet om de tuin weten te leiden. Heel langzaam de deur bewegen of juist heel snel maakt geen verschil, en ook het kleinst mogelijke kiertje waar een kat tussendoor zou kunnen wordt opgemerkt. Alleen een muis zou kunnen ontsnappen zonder dat de deursensor het doorheeft. De batterij gaat volgens de handleiding minstens 3 maanden mee, en je zou een melding moeten krijgen als de batterij bijna leeg is, waarna je hem middels USB kunt opladen.

De T1 PIR-sensor is een ander verhaal. Ik heb een poes van 3KG in huis, veel minder dan de 25 KG waar de PIR-sensor tegen zou moeten kunnen. Al is het me niet helemaal duidelijk wat de relatie met gewicht precies is, de omvang zou meer ter zake doen lijkt mij. In ieder geval, de poes wordt consequent gedetecteerd. De quick start guide waarschuwt dat valse alarmen kunnen optreden als het huisdier op de bank springt of als er meer dan één huisdier is. Dat blijkt niet eens nodig te zijn, een bewegende kleine poes is afdoende.

Daar staat tegenover dat ik in mijn boevenpakje de PIR-sensor eenvoudig om de tuin wist te leiden. Tijgerend over de grond kon ik rustig door het beeldveld van de sensor heen. Wel moest ik erom denken dat ik niet te snel bewoog, maar langzaamaan stapje voor stapje kon ik naar de andere zijde van de kamer komen, de laptop van tafel grissen en weer terug tijgeren naar de veiligheid, zonder dat er een alarm afging. De enige keer dat dat wél gebeurde was omdat de poes ervoor langs liep ;)

De T1 PIR-Sensor is voorzien van een CR123A batterij. Hoe lang deze meegaat wordt niet vermeldt in de handleiding, evenmin als of er een waarschuwing verzonden wordt als deze bijna op is. Dat gaan we dus zien over enige tijd.

Gebruikersvriendelijkheid en beheer

Dit is net als bij de Husky Air goed voor elkaar. Je hoeft het apparaat zelf amper aan te raken en alles is netjes instelbaar via de app. Er is niet veel in te stellen, het komt neer op de volgende zaken:
  • Datum en tijd
  • Taal
  • Arming schedule
  • Alarm Sound

Met het arming schedule stel je in wanneer welke situatie actief is: home, away, sleeping. Hiermee kun je bijvoorbeeld je weekschema instellen zodat de Ezviz automatisch actief wordt.

Je kunt met de afstandsbediening ook handmatig switchen tussen thuis, weg en slapen. Daarnaast zit er een alarm-knop op de afstandsbediening waarmee er een notificatie verzonden wordt naar de app en de A1 begint te roepen 'Emergency Call' - ruwweg hetzelfde wat er gebeurt als er een raamcontact verbroken wordt op een moment dat die 'armed' is.

Per detector kun je instellen of die armed of niet moet zijn bij home, away of sleeping. Ook kun je ze eenvoudig een voorgedefinieerde naam van een kamer geven, zoals kitchen, living room, hallway en dergelijke.

Ondersteuning

De app is redelijk eenvoudig en met de quick start guide kom je een eind op weg. Maar daar zul je het ook mee moeten doen - verdere documentatie is schaars. In de app en op de website van Ezviz zijn enkele FAQ's opgenomen die lang niet alles afdekken. Veel experimenteren is dus het devies. Zo heet de functie om een detector te koppelen aan een camera intelligent linkage maar dat daar dan intelligent aan is wordt niet uit de doeken gedaan.

De intelligent linkage komt erop neer dat indien er een alarm getriggerd wordt door een detector, het beeld van de bijbehorende camera aan de notificatie toegevoegd wordt. Helaas zit hier wel enige vertraging in - de notificatie komt direct aan op je telefoon maar heeft dan nog geen beeld. Een minuutje later verschijnt opeens een sample van de gekoppelde camera.

Samenwerking met andere producten

De A1 ontving ik samen met de Husky Air om te testen. De koppeling valt me wat tegen helaas. Zoals hierboven omschreven kun je met intelligent linkage een camera koppelen aan een detector om zo alarmen van een video te voorzien. De camera zelf als detector gebruiken behoort echter niet tot de mogelijkheden.

Aangezien zowel de A1 als de Husky Air de mogelijkheid hebben om een programma in te stellen waarop ze wel en niet actief moeten zijn zou het handig zijn als deze gekoppeld kunnen worden. Hier heb ik echter geen mogelijkheid voor gevonden. Het komt er dus op neer dat je ofwel tweemaal hetzelfde programma moet invoeren, een keer in de Husky Air en een keer in de A1, ofwel een van beide of beide handmatig moet activeren. Wijzigingen in het programma moeten dan natuurlijk ook herhaadelijk worden uitgevoerd.

De A1 ondersteund een koppeling tot 32 detectoren, waarmee je in principe je hele huis zou moeten kunnen bestrijken. Als elke ruimte dan ook nog voorzien is van een camera heb je een goed dekkend beeld van indringers.

Leuke extra feature is de If This Then That-integratie, waarmee de mogelijkheden om te reageren op alarmen flink uitgebreid kunnen worden.

De starter kit is een leuk startpunt voor een thuisbeveiligingsset. Het is jammer dat camera's niet als detector gebruikt kunnen worden. De prijs van de basisset is al rond de €100,-, losse detectoren erbij kosten nog eens €40 a €50 per stuk. Om je gehele huis af te dekken moet je dus diep in de buidel tasten. De starter kit is een beetje voordeliger voor rond de €150,- waarbij je twee sensoren krijgt.

Los van de prijs is het duidelijk een alarmsysteem voor thuis, en kan zich absoluut niet meten met professionele systemen. Met name de deursensor werkt wel vrij betrouwbaar.. Het systeem heeft zeker enige functie maar ik zou er niet volledig op vertrouwen en ik vraag me af of bijvoorbeeld verzekeringsmaatschappijen dit als serieus alarmsysteem zouden beschouwen.

Heb jij ook een EZVIZ Alarmsysteem Starter Kit?

Lijkt me vooral een duur speelgoedsysteem, tel basis, 3 PIR's en 2 Magneetdetectoren en je zou al zo'n 350 euro kwijt zijn. Voor dat bedrag heb je al een abonnement bij sommige beveiligingsbedrijven met apparatuur, installatie; doe er 100 euro bij en je hebt al alarmopvolging erbij.

Bij een goed systeem heb je alleen pir's en magneetcontacten nodig als alarmsysteem, camera is extra, doch niet persé noodzakelijk.

Het is uiteraard net wat je wilt...
Ja, daar ben ik het mee eens. Vandaar ook slechts 3 sterren - ik laat de prijs aardig meewegen. Nu is de losse A1 helemaal niet aantrekkelijk - de echte starterkit kost €30,- meer maar voorziet je wel direct van 2 connectors. Maar dan ben je er nog lang niet, dus het blijft alsnog een dure aangelegenheid.
Maar wat heb je nu getest dan? Een alarmsysteem zonder PIR's of magneetcontacten? Dat is toch helemaal geen alarmsysteem?

Daarnaast, tekortkomingen van zoiets als een alarmsysteem:

- Geen backup accu/batterij; spanning weg, alarm weg;
- Plastic behuizing wordt zo kapotgemaakt (en ophangen met 1 schroefje, seriously);
- Het alarm inschakelen met een afstandsbediening, nee bedankt, dat wil ik met een code;
- Het 'alarm' heeft niet eens een EN 50131 classificatie, dus ook niet eens grade 1.

Conclusie: weggegooid geld, is geen alarm. Het is meer voor de ongeïnformeerde consument die voor een dubbeltje op de eerste rang wil zetten met een alarmsysteem. Met beide is niks mis, maar gecombineerd is het een ramp.

Ik zou dat ding terugsturen.
Klopt. Zoals ik in de inleiding ook al noemde zijn er twee versies als hetzelfde product in omloop. De ene is voorzien van een PIR-sensor en een positiedetector (geen magneetcontact), en de andere is helemaal kaal. Ik ben nog van plan om het systeem verder te testen met PIR-sensor en positiedetector maar ik was onder de indruk dat dit bij deze verpakking hoorde. Ik zal de review dus waarschijnliijk nog updaten.
Daarnaast, tekortkomingen van zoiets als een alarmsysteem:

- Geen backup accu/batterij; spanning weg, alarm weg;
Zeker. Het is duidelijk gericht op thuisgebruikers en is absoluut geen vervanger voor professionele alarmsystemen met een achterwacht. Op zich is dit makkelijk op te lossen met een UPS natuurlijk.
Dit apparaat hoef je natuurlijk niet buiten op te hangen of in het zicht, maar ergens weggestopt in een meterkast. Zodra ze bij het apparaat zijn zijn ze al binnen, dus als het goed is zijn er dan al talloze alarmmeldingen verzonden.
Zie boven - dit is absoluut niet een professioneel systeem. Gezien de hoge aanschafkosten zou ik het ook niet direct aanraden, maar het is in mijn ogen wel een leuke ontwikkeling. Ik zie echter nog wel graag aansluiting om meer lokale domotica zonder dat dit via de ezviz cloud moet.
Nou, het is zeker niet voor een dubbeltje op de eerste rang - je bent honderden euro's kwijt voordat je enige dekking van je woning hebt. Ik denk dat het juist voor de enthousiaste hobby-ist leuk is. Met behulp van IFTTT kun je hele leuke triggers in elkaar knutselen. Je moet het in ieder geval niet zien als een volledige veiligheidsmaatregel, en zeker niet een goedkope.

[Reactie gewijzigd door MadEgg op 21 mei 2018 11:43]

[...]

Kan. Maar dan zal ook je sirene en je router aan diezelfde UPS moeten hangen, dat wordt al moeilijker. En kost weer meer geld, is storingsgevoelig, en je moet het zelf allemaal regelen. Hier had EzViz gewoon over moeten nadenken.
[...]
Uiteraard hang je die in een meterkast, daar hangen alarmpanelen bij particulieren altijd. En dat weten inbrekers ook, dus die gaan meteen naar de meterkast om alle kabels door te knoppen of dingen kapot te slaan. Daarom zijn goede alarmsystemen hardwired en met stalen behuizing; kost aanzienlijk meer tijd om te slopen.

Daarnaast, vaak zit er 30/45 seconde vertraging op alarmsignaal. Dat geeft bij die plastic meuk dus echt meer dan voldoende tijd om alles uit te schakelen. Het alarm zo configureren dat het met 0 seconde vertraging afgaat wordt in de praktijk niet gedaan want A. er is maar één afstandsbediening dus je partner/kinderen/schoonmaakster/etc. kan het alarm niet in- of uitschakelen dus laat je de afstandsbediening meestal ergens binnen liggen... en B. je gaat vaak vergeten om het alarm van tevoren uit te zetten dus bouw je die vertraging er zelf toch weer in. Die vertraging is juist waarom je een stevig systeem nodig hebt.
[...]
Feit blijft dus dat het een onbehoorlijk alarmsysteem is. Het is een alarmsysteem, maar het werkt gewoon niet.
[...]
Het is wel aanzienlijk goedkoper dan een regulier alarmsysteem. Dan zit je aan pakweg 800-1200 euro. Vanuit dat opzicht bedoel ik dus voor een dubbeltje op de eerste rang.
Op zich niet zo'n probleem - mijn router, switch en accesspoint in de meterkast zitten al op een UPS, dus daar kan de A1 ook nog wel bij. Een sirene een eindje weg wordt lastiger. Maar de externe notificatie is dan in ieder geval al verstuurd.

Tegenover een professionele geïntegreerde oplossing is het veel meer doe-het-zelven inderdaad. Het hangt denk ik een beetje af van wat je doel is. Een verzekering zal niet heel erg onder de indruk zijn van dit alarmsysteem en er geen genoegen mee nemen. Maar het kan net een stukje meer gemoedsrust geven als je in een ongure buurt woont. Er zijn gradaties in hoeveel veiligheid je wilt hebben, en ook gradaties in hoeveel veiligheid een alarmsysteem biedt. Het is niet dat de A1 compleet incapabel is, maar je moet het wel in de juiste context (en prijsklasse) plaatsen.
Daarnaast, vaak zit er 30/45 seconde vertraging op alarmsignaal.
Of het een goed of een slecht ding is laat ik in het midden, maar er zit geen vertraging op het alarmsignaal bij de A1 ;) Zodra het alarm getriggerd wordt krijg je de notificatie ook op je smartphone.