Prolimatech Megahalems CPU Cooler Review

gillegun 7 maart 2010, laatste update op 7 maart 2010, 921 views

Prolimatech Megahalems CPU Cooler

Pluspunten

• Koelingprestaties!
  • nogmaals koelingsprestaties!:)
  • uiterlijk
  • eenvoudige installatie

Minpunten

• prijs
  • slechts 1 paar fan wire clips bijgeleverd
  • beschikbaarheid (moment van aankoop)
  • soms blokeert het installeren van andere zaken (vb mijn NB fan)

Koelvermogen Score: 5
Update: nieuwe benchmarks: enkel cpu tests (no physx: is toch niet geinstalleerd) van 3Dmark Vantage

WPrime 32M test

3Dmark06

Cinebench 10

en Intel Burn test

En nog eentje van Everest Ultimate CPU Queen

Hopelijk kan je de plaatjes zien, zoniet pas ik die zo snel mogelijk aan. bij sommigen moet je klikken op de link of op het plaantje :S

Montage
Ik heb zelf de cooler geinstalleerd, ik moet zeggen, dat ik meer tijd nodig had om de coolermaster Z600 af te halen dan de Prolimatech Megahalems te installeren.

De Prolimatech Megahalems was heel goed en stevig verpakt. Ook was er wat piepschuim tussen de twee torens van koelvinnen, om beschadiging aan de aluminium koelvinnen te verkomen. De montage was rather eenvoudig, al moest ik wel eventjes gewend worden om de top mounting plate met de springveren te installeren. Ook heeft de Megahalems een goede backplate en komt ook niet in conflict met de mogelijke componenten aan de achterkant van het moederbord.

Ik kon wel mijn North Bridge coolingsfan niet meer monteren, misschien als ik de cooler draai, dan weer wel.

Geluid

De Prolimatech Megahalems kwam jammer genoeg zonder ventilator. Wel hebben ze (slechts) één paar fan wire clips meegeleverd, zodanig dat je gemakkelijk( ook hieraan moest ik eerst wat wennen) een 120mm ventilator kan op monteren. Ik heb er namelijk een Scythe Slip Stream 120mm 1900rpm op hangen, en ik vind het een goede (en redelijk stille) ventilator.

Koeling capaciteiten

Say hellow to the new champion. om de koelingprestaties te vergelijken met de coolermaster z600, gelieve mijn andere review te lezen, ik heb namelijk dezelfde testen losgelaten op de Megahalems. Kort en bondig: De Prolimatech Megahalems wint. met een mooie voorsprong:)

STOCK CLOCKSPEED

Intel Quad Core Q6600: 2.4Ghz, 1.2250Volt.
Prolimatech Megahalems+Scythe Slip Stream 1900RPM: full RPM
(temperatures by realtemp 3.0.0)

core 1: 33

core 1: 40
core 2: 42
core 3: 36
core 4: 38

Intel Quad Core Q6600: 2.4Ghz, 1.2250Volt.
Prolimatech Megahalems+Scythe Slip Stream 1900RPM: lowest RPM

core 2: 43
core 3: 37
core 4: 39

OVERCLOCKED

Intel Quad Core Q6600: 3.6Ghz, 1.4volt (bios) Northbridge volt 1.20volt --> 1.30volt
Prolimatech Megahalems+Scythe Slip Stream 1900RPM: Highest RPM

core 2: 55
core 3: 50
core 4: 50

The Looks

Oh my god, deze cooler is gewoonweg, prachtig! Dit hangt natuurlijk ook af van persoon tot persoon. Ik zou er gewoon uren kunnen naar kijken. De afbeelding (motief) op de bovenkant van de koeler heeft wel wat weg van het logo van The Transformers:)

Ik kan deze koeler alleen maar aanraden, aan alle personen:) Wil je top koelingsprestaties bekomen op luchtkoeling? Dan is dit voor mij de ultieme koeler. Wat jammer van de prijs en beschikbaarheid, maar je krijgt er wel wat voor terug. Ook is er een Socket 1366 bracket meegeleverd, zodanig dat (personen zoals ik nog met een Socket 775 cpu/mobo zitten) gemakkelijk kunnen upgraden en deze mooie koeler behouden. Het enigste dat me echt wat tegenviel is dat er slechts 1 paar van die fan wire clips bijgeleverd waren, zodanig dat je maar 1 ventilator kon gebruiken.

Heb jij ook een Prolimatech Megahalems CPU Cooler?

Beste Fasster,

Dit wil ik inderdaad wel doen, bedoel je dan met Intel burntest 2.3 free? of gewone burntest?
en uiteraard dan overclocked?
ik zal het proberen zo vlug mogelijk te doen, maar heb nog schoolwerk.
Intel burntest 2.3 free is prima, 3dmark niet echt super zwaar voor je cpu en de max temps worden dan ook niet bereikt met burntest kom je aardig in de buurt ;)
ja dat had ik door, maar ik ben gewoon van op ander forum gwn IMG te gebruiken. Mijn excuses.
als je klikt op de plaatjes zie je ze vanzelfsprekend wel volledig

[Reactie gewijzigd door gillegun op 7 maart 2010 18:16]

Je moet de grote even aanpassen.
kun je mischien ook even de temps tijdens een intel burn test posten?
verder idd een prachtige koeler, ik heb hem ook.
Jammer van de beschikbaarheid? Imo is er prima aan te komen hoor ;)

Heb deze cooler zelf ook met atm 1 fan geïnstalleerd en liggend op mijn bureau. Temps zijn nog niet eerlijk om te melden, daar hij in de open lucht ligt en niet in een case :P Als die is gebouwd, zal ik ook een review posten... En hopelijk overclocken... want dat wil nog niet zo lekker.

Verder nette, docht korte survey! Zou graag wat temp shots zien van bijv. Core Temp, en de plaatjes midden in de review :)

Voor nu krijg je 3 sterren van me!
Beste,

de koeler werd getest in een gesloten case (coolermaster stacker 832SE) uiteraard zit er veel airflow in. Ik zal hem nu nog es vlug benchen. hopelijk blaast hij niet op :p
dank je voor de comments

Ik ben wel nieuw op Tweakers, dus ik moet nog beetje zoeken hoe alles hier in elkaar zit.

Ik heb de koeler al enkele maanden dusja.

[Reactie gewijzigd door gillegun op 7 maart 2010 14:36]

Ik heb de koeler zitten op mijn i7 920. Prima ding, vond de installatie inderdaad ook redelijk pittig vanwege de hele stellage die je erop moet zetten. Mijn vorige Scythe Mugen 2 ging er een stuk makkelijker op..

Wat betreft de wires voor de fans, zaten er bij mij wel 2 paar in... Hier heb ik er namelijk 2x 12 cm fans op gehangen.

Ruud
Beste Ruud

Jij hebt waarschijnlijk de Prolimatech Megahalems Rev B. daar zitten er twee paar in.
Gelieve even iets te doen aan de size van je images :) Maar ik neem aan dat je dat zelf ook wel doorhad?
Mooie Review, goeie test uitslagen, heel overzichtelijk, een dikke plus! _/-\o_
alleen...
Die plaatjes had je makkelijk kunnen verkleinen door [Alt]+[Prt Sc] i.p.v. [Shft]+[Prt Sc] te gebruiken. 8)7 Het ziet er daar door niet uit zo...

[Reactie gewijzigd door HoeZoWie op 8 maart 2010 11:15]