EZVIZ C6T

Specificaties Draad(loze) binnencamera + app - Bekijk alle specificaties

EZVIZ C6T Review

Virtual RealityTestpanel 18 mei 2018, laatste update op 18 mei 2018, 348 views Testpanel

EZVIZ C6T

Ik heb de C6T getest in combinatie met de MiniO en een Alarm Hub van Ezviz. De camera voldoet aan mijn verwachtingen; het beeld is duidelijk en helder, ook 's nachts met infrarood licht. Het is mogelijk om 360 graden rond te kijken en de camera heeft ingebouwde bewegingsdetectie.

Pluspunten

• Helder beeld
  • Mooie vormgeving (klein)
  • Mogelijkheid tot 360 graden rondkijken
  • Gemakkelijk te installeren
  • Bewegingsdetectie en notificatie

Minpunten

• App soms onduidelijk qua instellingen

Kwaliteit Score: 4

Van Tweakers.net heb ik de mogelijkheid gekregen om een bundel van Ezviz te mogen testen. Deze bundel bevatte: Mini O: compacte wificamera C6T: 360-gradenpanorama en Alarm Hub A1. De wifi-camera’s werken stand-alone met de Ezviz app. De Alarm hub dient als centrale unit om verschillende sensoren te kunnen connecteren. Echter kwam mijn bundel zonder sensoren, waardoor ik deze hub niet heb niet kunnen testen. Deze review zal zich dan ook voornamelijk richten op de twee wifi-camera’s.

Verpakking

De producten zijn netjes verpakt in stevige kartonnen dozen. Wat mij aansprak is dat de dozen niet onnodig groot zijn zoals je nog vaak ziet bij andere producten. De camera’s worden naast een handleiding geleverd met een 5V USB-adapter, een 3 meter lange voedingskabel en bevestigingsmateriaal mocht een gebruiker de camera permanent willen bevestigen. De Alarm hub wordt daarnaast nog geleverd met een afstandsbediening.

Installatie

De installatie van de camera’s is een fluitje van een cent. De Ezviz app dient gedownload te worden en deze leidt je door het installatie proces heen. Wat mij vooral opviel was de aandacht voor beveiliging gedurende de installatie, zo moet de app ontgrendeld worden met een pincode of vingerafdruk voordat deze gebruikt kan worden. Om een camera toe te voegen hoef je enkel de QR-code die zich op de camera bevind te scannen en de app herkent het type camera. Daarna zend de app een geluidssignaal uit (onhoorbaar) wat de camera opvangt met zijn microfoon om de installatie te voltooien. Zeker deze laatste stap vereist dat een gebruiker daadwerkelijk bij een camera moet kunnen om deze te kunnen installeren, wat mij wel een gevoel van beveiliging gaf. Uiteindelijk moet de camera met WiFi verbonden worden en daarna is deze zichtbaar in de app en klaar voor gebruik. Ik heb zelf geen problemen ondervonden met het bereik van de camera’s, ze vonden direct het netwerk en de verbinding lijkt stabiel. Enkel wanneer ik een camera mee naar buiten nam verloor deze zijn verbinding, maar mijn smartphone (Samsung S7) heeft hetzelfde.

Gebruik

App
De meest gangbare manier om de camera’s te bekijken en gebruiken is via de app. Het is ook mogelijk om via de Ezviz website de camera’s te benaderen echter werkt dit enkel en alleen met internet explorer. Hopelijk wordt dit in de toekomst ook mogelijk in andere browsers.
Zoals eerder genoemd is de app voorzien van een vingerafdruk beveiliging of wachtwoord. Nadat de app is geopend krijg je direct een preview van het beeld van de verbonden camera’s. Wanneer je vervolgens op een van de beelden drukt kom je in het live scherm van de betreffende camera waar je ook de instellingen van die camera kunt aanpassen zoals de naam, resolutie, microfoon, motion detection etc. Helaas zijn de instellingen redelijk beperkt en zijn er bijvoorbeeld geen opties om de helderheid of contrast van het beeld aan te passen, dit doen de camera’s zelf. Voor de standaard gebruiker geen probleem maar een soort advanced settings was leuk geweest om wat meer vrijheid te hebben hierin.
Bewegingsdetectie
Een leuke functie van de camera’s is dat ze beweging kunnen detecteren en vervolgens een foto of video maken en een melding kunnen geven op de gekoppelde smartphone. Het is mogelijk om een tijdschema te maken zodat er enkel binnen bepaalde tijden een melding wordt verzonden. In mijn geval het ik de camera’s ingesteld op meldingen gedurende de nacht en zo heb ik al meermaals de kat van de buren betrapt in onze tuin. Om dit soort meldingen van huisdieren en ander klein grut te voorkomen is het ook mogelijk om de gevoeligheid van de camera in te stellen om enkel te reageren op grotere bewegingen.
Naast het opslaan van beelden (de camera’s hebben een intern geheugen van 2,4GB, uit te bereiden met een micro-SD) hebben de camera’s beiden een speaker ingebouwd. Deze kan een alarmsignaal uitzenden wanneer er in de geselecteerde periodes een beweging is gedetecteerd, of gebruikt worden voor communicatie. Vanuit de app is het mogelijk om te praten met een persoon in huis en door de microfoon in de camera’s kan deze persoon ook terugpraten. Een leuke functie maar de vraag of het potentiele indringers afschrikt is maar de vraag natuurlijk. De geluidskwaliteit van de microfoon viel mij overigens tegen, deze is redelijk ongevoelig en het geluid wat opgevangen wordt klinkt erg blikkerig.
Beeldkwaliteit
De MinO heeft een sensor voor 720p beelden, de C6T heeft een full-HD sensor welke ook 360 graden kan roteren en tilten. Over het algemeen is de beeldkwaliteit prima alleen is het toch jammer dat de MiniO geen full-HD sensor heeft, dat zou voor mij bij aankoop van een dergelijke camera toch wel een minimale eis zijn.
Zoals vermeld zijn er geen geavanceerde instellingen voor het beeld of contrast, de camera regelt dit zelf. Over het algemeen werkt dit ook prima, enkel in situaties waar zowel direct zonlicht als schaduwen aanwezig zijn is het soms lastig om alle details te kunnen onderscheiden on de donkere gebieden.
De camera’s hebben ingebouwde infrarood LEDs welke zicht verzorgen in het donker. De beeldkwaliteit in het donker heeft mij positief verrast! Door de LEDs heeft de camera meer dan genoeg zicht. Uiteraard worden de kleuren een stuk fletser maar dat is voor mij ondergeschikt aan duidelijk en helder beeld in de nacht.

Hardware

De vormgeving van de camera’s en hub is modern en netjes afgewerkt. Het ronde design van de C6T zorgt dat deze niet al teveel opvalt als een camera in de woonkamer. De MiniO gaf mij de indruk van een ouderwetse webcam, wat minder geslaagd dus. De Alarm hub is organisch afgerond en een stuk kleiner dan ik had verwacht. Echter zou ik de hub zelf nooit ergens zichtbaar plaatsen waardoor deze vormgeving voor mij onnodig is.
Door de producten in het wit uit te voeren is Ezviz voor een neutrale uitstraling gegaan, echter zorgt dit er wel voor dat de producten redelijk in het oog springen. Natuurlijk is dit voor elk interieur anders maar ik zou graag in ieder geval ook een donkere uitvoering willen zien om gebruikers een keuze te bieden.
De meegeleverde USB adapters hebben een LED indicator, op zich fijn maar een gemiddeld huishouden heeft al genoeg lampjes in huis van alle elektronica. Wat wel erg fijn is, is de lengte van de bijgeleverde USB voedingskabels. Doordat deze 3 meter lang zijn kunnen de camera’s ook verder van een stopcontact geplaatst worden.

Problemen en Gebreken

Tot dusver bevallen de camera’s mij prima, echter de app is af en toe nog onduidelijk. Zo zijn er verschillende menu’s voor instellingen; app algemeen, individuele camera instellingen, account instellingen. Ook sommige functies zoals de notificatie bij beweging is wat vreemd omgeschreven, om met een tijdsplanning te kunnen werken dient de optie “alarmnotificatie” uit te staan?
Uiteindelijk kom je hier als gebruiker wel uit maar het is wel nodig om even te spelen met de app om alles te kunnen vinden en draaiende te hebben zoals je dit zelf wil. Gelukkig is de app het meest eenvoudige om nog te kunnen verbeteren aan het product en wellicht gaat dit nog veranderen in de toekomst.

Op het moment van schrijven is de miniO voor €59 te verkrijgen en de C6T voor €99 Dit lijken mij redelijke prijzen voor dergelijke producten. De camera’s hebben ieder hun eigen toepassing; de MiniO voor stilstaand beeld en de C6T is meer geschikt voor het willen monitoren van een grotere ruimte of vakantiehuis. Persoonlijk gaat mijn voorkeur uit naar de C6T vanwege de mogelijkheid tot roteren en de betere sensor.

De Producten van Ezviz voldoen aan mijn verwachtingen. De camera’s geven een duidelijk en helder beeld wat zeker goed genoeg is voor binnenshuis gebruik. Aangezien de camera’s geen zoomfunctie hebben (behalve digitaal inzoomen) zijn ze minder geschikt voor het monitoren op grote afstand. Het totaal aan functies wat de camera’s aan boord hebben zoals microfoon, speaker, bewegingsdetectie en notificatie functie maken ze tot een compleet product. De integratie met de app en het gemak van bediening en installatie werkt prima, enkel de app zelf kan nog wat verbeterd worden op gebied van menu logica.

Heb jij ook een EZVIZ C6T?