Xiaomi Mi A1 64GB Zwart

Specificaties 5,5" • 1920x1080 (Full HD) • 64GB (uitbreidbaar) - Bekijk alle specificaties

Xiaomi Mi A1 64GB Zwart Review

Wouterie 17 mei 2018, 778 views Product gekocht

Xiaomi Mi A1 64GB Zwart

Zeer scherp geprijsde smartphone met prima prestaties, maar met een paar onhandigheden.

Pluspunten

• 64GB
  • Metaal

Minpunten

• Android Half
  • Glad

Mijn Lumia 640 TLE begon toch een beetje kuren te vertonen en aangezien zo'n beetje elke ontwikkelaar het Windows Phone platform heeft verlaten vond ik het wel weer eens tijd voor een andere telefoon. Dan toch maar Android.

Het Android One principe spreekt mij aan. Updates zijn toch wel een dingetje (mijn schoonmoeder heeft een LG G4 en dat is toch diep triest wat betreft updates) en ik heb het ook niet zo op bloatware dus kon ik vrij snel een selectie maken. Gezien de prijs sprong de Xiaomi er toch wel uit.

Het toestel voelt stevig aan dankzij de metalen uitvoering. Een nadeel daarvan is wel dat het nogal een glad geval is. Dus toch maar een hoesje gekocht en dat scheelt weer. Wat overigens wel geinig was is dat er in de doos een soort screenprotector zat. Het was even uitvogelen wat ik daar nou mee moest, maar het is gelukt: Er zit nu een plakker op het scherm.

Ik vind het verder een erg vlotte telefoon. Vrij zware applicaties starten snel op en ik heb nog geen gezeur over te weinig ruimte gehad. De batterij gaat redelijk lang mee maar niet zo lang als ik had verwacht. Ik ben volgens mij geen zware gebruiker en hou het met moeite 1,5 dag vol. Dus toch maar wat extra kabeltjes gekocht om her en der te kunnen opladen.

Dan Android One op z'n Xiaomi's. De verwachting die ik had was dat Google meer invloed zou hebben op de Android One toestellen, maar bij Xiaomi ligt dat weer net even anders. Je kunt dus beter spreken over Android Half, want Xiaomi besluit nog steeds welke updates je wanneer krijgt. Op dit moment draait het Android 8.0 April terwijl Google toch al wat meer heeft uitgebracht. Verder is het onzeker of en wat er met Treble gaat gebeuren, Xiaomi hult zich in stilzwijgen. Juist die onzekerheid had ik niet verwacht bij een Android One toestel, maar wellicht had ik me nog beter moeten inlezen of zo.

Nu beweer ik niet dat het slecht is of dat Xiaomi geen goede rede zou hebben om Google niet de touwtjes in handen te geven... ik vind het gewoon weer eens vaag, en dat associeer ik toch echt met Android.

Heb jij ook een Xiaomi Mi A1 64GB Zwart?