Specificaties 13,3" (1366x768), 320GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Lenovo ThinkPad Edge 13 (NUD2EMH) Review

lordMocro 17 maart 2010, laatste update op 5 april 2010, 2.715 views

Lenovo ThinkPad Edge 13 (NUD2EMH)

Pluspunten

• beste chicklet toetsenbord ooit gemaakt!
  • trackpoint
  • bouwkwaliteit
  • 3g ingebouwd
  • gps reciever (vergt wel wat handelingen om het aan te krijgen, niet in de review behandelt)
  • goede webcam

Minpunten

• geen optical drive
  • geen firewire of e-sata connectie
  • glossy display
  • duur (als je puur kijkt naar price/performance)

--- KORTE REVIEW ---

De thinkpad edge 13 inch is bedoeld voor "small businesses". Het heeft een zakelijk uiterlijk, dit model heeft geen glossy "lid" (achterkant van het scherm is gewoon mat). Het beschikt over 4gig werkgeheugen en een SU7300 CPU. De CPU is zeker geen krachtpatser, maar is meer dan genoeg voor officewerk en het afspelen van HDfilms. Het behoort tot de snellere ULV processoren op het moment van schrijven (1080p youtubeflash en 1080p normaal hapert, ik heb de hardware acceleration nog niet aan de praat kunnen krijgen).

Positief:
- mobiliteit: lichte laptop en zeer robuust gebouwd voor een laptop van 500-700 euro. Geen ene laptop onder de 800 euro kan zo ver ik heet weet aan de bouwkwaliteit van deze thinkpad edge tippen. Enige plek waar noemingswaardige "flex" te bespeuren is, is het beeldscherm zelf.
- keyboard: De beste (chicklet) keyboard ooit gemaakt. En dit is geen overstatement. Geen flex in de keyboard zoals we van de duurdere thinkpads gewend zijn, zelfs niet voor deze budget serie. Ik heb op vele chicklet keyboards getypt (alle macbooks, dells, asus UL30 etc etc) en het verschil met de thinkpad edge is serieus dag en nacht te noemen. Ongelooflijk.
Je kunt de positie van de "FN" en "CTRL" toetsen in de BIOS omdraaien, wat een groot pluspunt kan zijn voor sommigen.
- trackpoint: ik haat alle touchpads (m.u.v. de macbook touchpads). De trackpoint werkt gewoon zoals we van de thinkpads gewend zijn, goed dus.
- geen glossy behuizing: kwestie van smaak.
- design is discreet maar zeker niet saai/lomp: nogmaals, dit is een smaak kwestie. Mijn zusje vindt deze laptop oerlelijk. :]
- webcam: kwaliteit is bovengemiddeld, het kan beter omgaan met licht in het donker.
- ingebouwde 3G: dus geen USB dongle nodig voor mobiel internet.
- kijkhoek van het scherm is bovengemiddeld.

Negatief:
- batterijduur is gemiddeld voor een ULV laptop. 5-6 uur met brightness op 70% + surfen + wi-fi aan.
- fans hoorbaar, maar niet al te storend. Fans zijn tot nu toe alleen maar hoorbaar geweest als ik op bed surf, in een drukke ruimte is de geluidproductie van de fan te verwaarlozen.
- geen firewire en e-sata connectie.
- geen mat scherm.
- het schermcontrast en de maximale helderheid is beneden gemiddeld.

Voila, dit was een hele korte review van de Thinkpad Edge. Mensen die nog vragen hebben, ik zal ze proberen te antwoorden bij de commentaren.

Heb jij ook een Lenovo ThinkPad Edge 13 (NUD2EMH)?

Ik kan mij goed in de conclusies van de reviewer vinden, maar zou nog wel een paar opmerkingen willen plaatsen.

Ik vind de ingebouwde GPS ook tot de goede eigenschappen behoren, hoewel het aan de praat krijgen hiervan dan weer toch de slechte eigenschappen lijkt te behoren.

Daarnaast kan wat mij betreft bij de slechte eigenschappen ook nog het glossy scherm genoemd worden. Ik had wat dat betreft toch liever een mat scherm gezien.

Als ik aan het surfen ben hoor ik de fan nauwelijks. Wat wel opvalt is dat deze soms helemaal stopt en dan een paar seconden later weer start, hetgeen dan wel weer duidelijk hoorbaar is door een klein jankgeluidje wat de fan bij het starten produceert. Soms begint de fan ook spontaan iets harder te blazen terwijl dat op dat moment niet nodig lijkt.

De bouwkwaliteit is goed, alleen bij mijn exemplaar lijkt, als je vanaf de achterkant kijkt, het stukje aan de linkerkant van de scharnier iets krom te staan, waardoor je aan die kant wanneer het scherm dichtgeklapt is, een paar milimeter speling ziet, die er aan de rechterkant niet is. Hier is een foto van wat ik bedoel: http://i39.tinypic.com/9fpky8.jpg
Wat betreft het afspelen van 1080p video hangt het er vanaf hoe je deze afspeelt. Een mkv die ik afspeel met VLC player hapert als een gek. Als ik dezelde mkv daarentegen met WMP afspeel (na eerst shark007 codecs ge´nstalleerd en geconfigureerd te hebben) loopt deze wel vloeiend.

Het keyboard en de trackpoint zijn wat mij betreft fenomenaal. Voor mij had er geen touchpad (met multitouch) op hoeven zitten, ik heb deze dan ook meteen uitgeschakeld.
Staat er bij, alleen niet in de kolom onderaan de review "- geen mat scherm." Wat ik ook zal aanpassen is dat dit model blijkbaar wel een GPS reciever heeft.

En ik heb gekeken bij mijn exemplaar maar kon geen "fout" ontdekken zoals aangegeven op de foto.
Ik gebruik zelf nog een oude T43. Hierop kun je de instellingen van de fan regelen met TPfancontrol. Scheelt enorm in geluid en systeem blijft koel genoeg.

Heb geen idee of dit op nieuwere thinkpads werkt, maar is volgens mij het proberen waard als je het geluid als storend ervaart.
ik ervaar het niet als storend, maar het is wel hoorbaar als er geen omgevingsgeluid is.
Voor dit specifiek model is het standaard (Lenovo Thinkpad Edge 13 (NUD2EMH)).

Of de 500 euro AMD thinkpad edge 13 het ook heeft weet ik niet, gewoon mailen naar webshops die ze verkopen.
De AMD versie die ik heb aangeschaft (NUE2MMH) heeft in ieder geval geen ingebouwde 3G.
ingebouwde 3G: dus geen USB dongle nodig voor mobiel internet
Vraagje: was dat een optie, of leveren sommige winkels dat standaard? Kan het in de specs voor dit modelnummer niet terugvinden... Thanks!
Als je op zoek bent naar een vervanger van dit systeem die wat krachtiger is, vooral op grafisch gebied, kan ik je de Alienware M11x aanraden. Deze laptop heeft dezelfde processor als jouw Thinkpad, maar 2 GPU's. Namelijk een Nvidia GT335M en een Intel GMA 4500HD (deze zit ook in je Lenovo). Dus dan kan je kiezen tussen power en accuduur.
Ik krijg de mijne als het goed is eind deze week binnen, dus als jij (of iemand anders) vragen hebt... leef je uit.
Volgens mij heeft de M11x dezelfde form-factor als deze Lenovo.
Het leukste aan je review vind ik de mening van je zusje!
"- iets duurder dan andere ULV laptops met vergelijkbare performance. Maar dit is (voor mij) ruimschoots goed gemaakt door de bouwkwaliteit, de trackpoint en de keyboard die naar mijn mening de beste die ooit gemaakt is."

Ik bedoel dat het relatief gezien wat duurder is.
Dat is een heel goed punt wat je daar hebt.