1 review

TP-Link 300Mbps Wireless N Outdoor Access Point EAP110-Outdoor

Specificaties Access Point, WiFi max. 300Mbps - Bekijk alle specificaties

TP-Link 300Mbps Wireless N Outdoor Access Point EAP110-Outdoor Review

Racer89 16 mei 2018, laatste update op 17 januari 2019, 1.228 views Product gekocht

TP-Link 300Mbps Wireless N Outdoor Access Point EAP110-Outdoor

Prima outdoor AP, prijs/kwaliteit is prima in orde. Echt een aanrader !

Pluspunten

• Stevige behuizing
  • RVS buis klem
  • Muur bevesteging
  • Goed bereik

Minpunten

• POE Adapter zonder muur bevesteging
  • Geen firmware update vanuit webinterface ( handmatig )

Beheerbaarheid Score: 5

TP-Link EAP110 Outdoor

Inleiding;
Geruime tijd was ik al aan het zoeken naar een Acces point voor in de tuin, aangezien ik deze AP zag op tweakers. Deze AP ondersteunt alleen 2.4 Ghz, Waarom kies ik deze dan? Ik zit met het feit dat bijvoorbeeld sommige telefoon modellen geen 5.0 Ghz ondersteunen. En aangezien 5.0 Ghz ook redelijk snel signaal verliest op afstand heb ik voor deze gekozen. Hierbij kwam natuurlijk ook de prijs.
Tevens zag ik ook dat er nog geen review was over deze AP en ik al een tijd geen review meer heb geschreven. Leek het me leuk om tevens weer een review te schrijven en te testen natuurlijk.

Zo gezegd zo gedaan, AP besteld via CoolBlue voor 49 euro. De dag erna kwam deze netjes binnen.

Wat zit er bij?
- AP via POE
- POE adapter met stroomkabel
- Muurplaat
- RVS buisklem
- 2x Antenne

Monteer mogelijkheden;
De AP kan zowel aan een buis/paal worden bevestigd als ook tegen de muur. Persoonlijk vind ik het wel en nadeel dat de AP maar met één klem kan worden vast gezet tegen een buis en of paal. het nadeel hiervan is dat deze makkelijk kantelt. Het was beter geweest dat deze 2 punten had gehad voor een klem of montagebandje / tyrap.

Wat hierbij ook nadelig is bij montage is dat de POE adapter niet te monteren is tegen de muur. Je moet deze dus al ergens los neer leggen of met een tyrap vast maken. Dit heeft Ubiquiti beter opgelost door er een plaatje achter te maken die je vast kunt schroeven tegen de muur.

Aansluiten en instellen;
Wat mij persoonlijk hierbij opviel is het feit dat je direct word verplicht bij het eerste inloggen om de standaard gebruikersnaam en wachtwoord te wijzigen.

Want je ziet dat dit vaak niet gebeurd, en de apparaten gewoon bereikbaar zijn voor iedereen. Afhankelijk van situatie en inzet.

Standaard krijgt de AP een IP adres via DHCP, deze is makkelijk te vinden via een IP scanner. Zelf heb ik mijn AP voorzien van een statisch ip adres. Dit is dus makkelijk in te stellen in de web interface;

Vervolgens krijg je een overzichtelijk scherm voor de wifi in te stellen;

Wat ik verder ook tegen kwam is dat je een schema kunt maken wanneer de AP actief moet zijn en wanneer niet. Dit heb ik nog niet ingesteld maar hier ga ik binnenkort mee aan de slag. Dit zal ik dan later nog bij de review toevoegen.

Wat ik vaker ook als min punt zag bij andere reviews, is dat er wordt aangehaald om de ledjes uit te zetten. Nu heeft deze AP maar een klein groend ledje aan de rechter kant. Deze is via de web interface aan en uit te zetten.

Dit zijn de standaard instellingen die standaard nodig zijn om de AP te gebruiken. Ik zal in de loop van de tijd dit nog verder uitbreiden. Wat ik hierbij nadelig vind is dat je niet vanaf de web- interface de firmware kunt updaten. Je moet dit dus nog altijd handmatig doen met een bestand, wat je moet downloaden via de TP-Link site.
Wat maakt er verbinding ?
Hier een kleine opsomming van de apparaten waarmee ik verbinding maak;

- Samsung S8
- Samsung S6
- Samsung J5
- Asus laptop
- Dell laptop
- Fujitsu laptop
Speedtest/ Snelheid / Bereikbaarheid
Ter info over de tuin, deze is ongeveer 20 meter diep en 10 meter breed. Eerste meting is ongeveer op 2 meter afstand en de tweede meting op 15 meter. Er zit nagenoeg geen snelheidsverlies in. Helaas is de tuin niet groter om te testen.

Ter aanvulling, mijn pakket wat ik afneen is 80 / 8 mb.

Vandaag er achter gekomen, dat ik nog redelijke wifi verbinding binnenhuis heb vanuit de tuin. Dit signaal zitten 2 muren tussen en een afstand van ongeveer 5 meter. En toch haal ik nog een redelijke snelheid;

Afsluiting
Al met al zeer tevreden over deze AP. mochten er vragen of opmerkingen zijn hoor ik het graag. De AP heb ik tijdelijk aan een regenbuis gemaakt. Zodat ik niet extra gaten hoef te boren. Aangezien er nog een afdak komt volgens jaar. En ik de AP nog zal verplaatsen op dat moment. Zoals de AP er bij hangt op dit moment.

Edit; Meting binnenshuis toegevoegd.

Update 2019-01-17;

Onlangs de nieuwe firmware nog op de AP gezet, sindsdien heeft hij een uptime van inmiddels 164 dagen. Nog altijd werkt hij zonder problemen. Tot nu toe zeer tevreden over deze outdoor AP.

Heb jij ook een TP-Link 300Mbps Wireless N Outdoor Access Point EAP110-Outdoor?

In de nieuwe variant zit er wel een montage plaat voor de PEO unit, ze hebben schijnbaar je review gelezen!
Haha zou je denken. Of ze hebben het bij unifi afgekeken. Daar zitten ze wel standaard bij.
Ik heb een switch die de 802.3af PoE standaard ondersteunt. Dan hoef ik de PoE adapter niet te gebruiken toch?
Nee als het goed is niet.