Land Rover Explore Zwart

Specificaties 5" • 1920x1080 (Full HD) • 64GB (uitbreidbaar) - Bekijk alle specificaties

Land Rover Explore Zwart Review

Heilige KaasTestpanel 16 mei 2018, laatste update op 7 juni 2018, 1.774 views Testpanel

Land Rover Explore Zwart

Hij kan tegen een stootje, is waterdicht en zit goed gevuld met functies en accessoires gericht op de buitensport. Geen goede camera en hij is ook niet compact, maar voor een outdoor enthusiast misschien wel dé perfecte telefoon, mits je bereid bent om te betalen.

Pluspunten

• degelijk
  • accessoires
  • mooi scherm
  • adventure pack
  • glove mode
  • waterdicht!
  • geluidskwaliteit
  • ruime opslag

Minpunten

• flashlight werkt niet onder de 15%
  • trilfunctie erg luid
  • minimale helderheid te hoog.
  • geen vingerafdrukscanner
  • aardig aan de prijs

Ik was een van de gelukkigen die de Land Rover Explore introductiedag mocht bijwonen. Tijdens deze dag zijn wij op een leuke manier in aanraking gekomen met de telefoon, wij hebben allerlei stoere sporten gedaan en konden hierbij ook de telefoon aan de tand voelen. Het winnende team kreeg de Land Rover Explore mee naar huis om te testen! Bekijk de video voor een indruk van de dag en de telefoon.

In deze review lees je mijn ervaringen. Ik heb nu bijna een maand de Explore als daily phone gebruikt. Het is mijn eerste ervaring met Android én mijn duurste telefoon ooit. Ik heb Windows Phone gehad (Lumia 1020) en iOS (iPhone se).

Als eerste vertel ik wat er allemaal bij de telefoon zit. Vervolgens vertel ik wat over de telefoon zelf en uiteindelijk over het mooiste, de accessoires en het gebruik van de Explore in de buitenlucht.

De doos

Je krijgt een strakke witte doos die voor een telefoon vrij groot is. Na het openmaken wordt meteen duidelijk waarom. Naast de telefoon ligt meteen de ‘adventure pack’. Een accessoire die je beschikking geeft over een extra goede gps-antenne en wat extra sap in de vorm van 3620mAh.

Hieronder vind je nog meer leuks. Er zit een dik en stevig hoesje bij die om je telefoon en adventure pack past. In dit hoesje zit een uitsparing waarmee je de telefoon kan bevestigen aan de meegeleverde carabiner. Verstopt in een doosje onder een quick start en garantie boekje zit ook nog een voucher code voor de app Viewranger waarmee je een van de premium kaarten op je account kan zetten!

Daarnaast werd er los nog een bike mount meegeleverd en een hoesje voor enkel je telefoon. Ik weet niet of deze ook standaard worden meegeleverd. Ze passen in ieder geval niet in de doos.

Later in de review ga ik uitgebreid in op het gebruik van de deze accessoires.

De telefoon

De telefoon oogt degelijk en stoer. Bij het vastpakken valt al meteen op dat de telefoon zwaar is. Hij heeft flinke bezels. In het bovenste deel van het scherm zit een notificatie led, lichtsensor, speaker en front camera. In de bezel onder zit een fraai vormgegeven speaker met daaronder de tekst land rover. Het is prettig dat het geluid van voren komt echter neemt de speaker lang niet alle ruimte in van de grill, wellicht was er dus ruimte voor nog een speaker of een vingerafdrukscanner. Die scanner is wel echt een gemis wanneer je dit gewend ben. Ik heb de telefoon nu gebruikt zonder beveiliging omdat ik te lui ben geworden van de scanner in mijn andere telefoon.
De bovenkant bevat een 3.5mm jack en een mysterieus gaatje.
De rechterzijde herbergt de slot waar plek is voor een simkaart en een micro sd-kaart, óf twee simkaarten. Het is dus niet mogelijk 2 simkaarten en extra geheugen te installeren. Echter is dat met 64 gb interne opslag ook niet persé nodig.
De linkerzijde heeft de volume/camera knoppen en de aan/uit knop.
De onderzijde herbergt de nieuwe USB-C aansluiting.
Op de achterkant vind je linksboven de camera met daaronder de led flits, rechts zie je het landrover logo. Ook op de achterkant zit weer een mysterieus gaatje. Het meest opvallen van de achterkant zijn de contactpunten. Er zitten twee rijen van 4 contacten op waarmee de telefoon verbinding maakt met de Adventure Pack.

De telefoon houdt stevig vast. Hij is niet glad en je laat hem dus niet heel snel vallen. Echter kan ik de telefoon amper met 1 hand besturen. Whatsapp openen lukt nog wel maar voor het besturen van de android interface of het typen van berichten is één hand niet voldoende. Allerlei capriolen uithalen om het met mijn kleine handjes alsnog te doen maakt het toestel wel weer valgevaarlijk.
Scherm
Het scherm heeft een uitstekende kwaliteit. Het is full-hd en heeft goede kleuren. Een serie kijken is prettig. Standaard vind ik het scherm een iets te hoog contrast hebben en een veel te sterk aanwezig sharpening effect. Binnen de instellingen kan je de volgende opties aanpassen: Contrast; Saturatie; Helderheid; Sharpening en Kleurtemperatuur.
De maximale helderheid is goed maar niet geweldig. In de volle zon kan je zonder enige problemen je telefoon aflezen, al heb ik ook wel fellere schermen gezien. Waar ik meer een probleem mee heb is de minimale helderheid. Deze is eigenlijk te hoog. Ik hou van een donker scherm en als je ’s nachts rondloopt of in bed ligt zet ik hem het liefst lager dan hij kan. Voor de gewenning van je ogen is het ook niet prettig. Speciaal voor nachtelijke activiteit is er een functie ingebouwd die je scherm een amber of rode tint geeft. Dit om je ogen gewend te laten aan het donker. Een welkome toevoeging voor als je ’s nachts in het bos loopt of de sterren bekijkt. Echter is zelfs mét deze functie het scherm naar mijn mening nog te helder.
Ook is de automatische helderheid onprettig. Ik merk dat ik vaak aan de slider moet zitten terwijl dit bij mijn iPhone nooit het geval was. Daarnaast is het avondlicht niet echt goed geïmplementeerd. Hij springt simpelweg aan in plaats van dat het vloeiend gebeurt.
Ik heb een spyder3 hier liggen, mocht iemand weten hoe dan kan ik wel het scherm doormeten.
Benchmarks en prestaties
Het apparaat voelt snappy aan. Niets is langzaam. Ondanks dat de interface van android langzamer aanvoelt dan iOS is de Explore sneller dan mijn iPhone SE. Na een korte vergelijking blijkt het openen van apps en websites net wat sneller.
Waar ik mij nog het meest over verbaas zijn de wifi, netwerk en bluetooth prestaties. Mijn zelfbouw bluetooth speaker heeft geen antenne waardoor het bereik zo rond de 60-100cm komt te liggen, echter krijg ik het met de Explore voor elkaar om op 1,5-2 meter nog muziek te kunnen spelen. De wifi is ook uitstekend (5ghz!). In de uiterste hoek van mijn huis is de wifibalk nog maar half vol, echter haal ik nog steeds 36Mbps met 8 ping. Lan is 46Mbps met 7 ping. Het internet via het netwerk is nog het snelste. Ik gebruik KPN sim-only. Ik heb diverse metingen gedaan, het langzaamste is 77Mbit/s en de snelste een whopping 157 Mbit/s down en 35 up! De ping ligt steeds rond de 22 en de jitter is 2-5 ms.
Accuduur
De accu is goed maar ik had er meer van verwacht. De Explore presteert goed en heeft een mooi scherm. Maar dit is misschien wel te goed voor de accu, want als ik veel met het toestel bezig ben dan red ik heel krap aan de dag. Dit is wel met constant gebruik. Dus zeer veel screentime, spelen van spelletjes en algemeen geëxperimenteer met de nieuwe telefoon.
Met gebruik van de batterijbesparing en zonder spelletjes kom ik wel tot een geweldige batterijduur. Ik ben laatst 2 nachten van huis geweest. De eerste dag was een dag normaal gebruik. Een schooldag, dus ik zit redelijk veel op mijn telefoon, whatsapp en internet. De tweede dag ben ik gaan kamperen. Hier heb ik de telefoon gebruikt om te communiceren met de mensen die later kwamen, heb ik foto’s gemaakt en de kaart bekeken, de derde dag had ik nog 15% te besteden. Met deze 15% heb ik (tijdens het werk, dus veel standby) nog uren gedaan.
Vooral screentime heeft een enorme invloed op je accu, als je dus bewust je telefoon gebruikt kan je er erg lang mee doen, en je kan hem dan nog steeds gebruiken om af en toe op de kaart te kijken of je goed loopt, te filmen en foto’s te maken van al het schitterende wat je onderweg ziet.
Camera
Niet slecht, niet goed. De scherpte is wel redelijk, maar dat gebeurt alleen als de foto niet is bewogen. Dit gebeurt namelijk af en toe weleens. Prestaties in het donker zijn zeer slecht en ook het dynamisch bereik is erg slecht. Dit betekend dat lichte delen snel wit zijn en donkere delen snel zwart.
Verder kan je manual alles instellen behalve het scherpstellen, dit vind ik persoonlijk wel een gemis voor macro fotografie. Je kan in RAW schieten, als is het met deze kwaliteit niet echt de moeite waard om veel tijd in nabewerking te steken. Standaard staat sharpening te hoog, dit heeft een grote invloed op je foto’s en ze komen er niet beter uit te zien. De foto’s zijn 4 tot 8mb groot, dit is echt onnodig groot.
Op APS-C komt de beeldhoek ongeveer overeen met 16mm. Dat is 24mm voor fullframe.

Je kan alle niet prive foto's die ik tot nu toe heb gemaakt zien op flickr.

Video heb ik nog niet. De video die ik tot nu toe heb opgenomen heeft een scherpstelprobleem die ondertussen verholpen lijkt te zijn. Ik heb vandaag video opgenomen in 4k, maar dat kan niet worden geopend op de computer.
Dit zijn veruit de beste opnames. De meeste andere zijn een stuk minder goed.
Audio
De speaker was initieel erg schel maar naar een paar uur is bijna al dit schelle eigenlijk wel verdwenen. Nu heb je een speaker met een zeer hoog volume van acceptabele kwaliteit.
De 3.5mm jack is verassend goed. Bij gebruik van mijn pricewatch: Philips Fidelio S2 (Goud, Zwart) is het geluid zeer ruimtelijk en warm. Erg onder de indruk, ik heb deze oortjes nog nooit zo goed gehoord zelfs. Bij gebruik van de pricewatch: Philips Fidelio X2 (Zwart) is het geluid nog steeds goed, maar deze koptelefoon accepteert vrijwel iedere bron. Pas bij gebruik van de Hifiman HE-4xx viel mij iets op. De Explore had wat moeite met het aansturen van deze planar magnetic. Echter leek hier het geluid ook iets vervormt. Ik weet het niet zeker of het komt doordat de koptelefoon gewoon niet zo goed wordt aangestuurd of niet, maar het lijkt alsof er een soort subtiel ‘surround’ effectje in het geluid zit.

Als de telefoon ondergedompeld is geweest duurt het even voor het geluid weer terug is naar hoe het hoort te zijn. De speaker is bijna niet te horen wanneer de telefoon doorweekt is. Na een paar minuten is het alweer voor 50% terug en na een minuut of 20 is het weer zoals het was.

Outdoorprestaties

En dan het mooiste deel van de review, hoe presteert deze telefoon in het echte buiten zijn? Ik heb de telefoon een aantal keer mee naar buiten gehad, ben er mee wezen kamperen en heb er een hoop fietstochtjes mee gemaakt.
Flinke stortregen, maar toch even een foto willen maken? Check!
Goed je navigatie willen volgen tijdens het fietsen? Check!
Je telefoon op de stenen laten vallen zonder zorgen? Check!
Software
Explore Hub: Een appstore waarin je een verzameling van outdoor/travel gerelateerde apps kan vinden. Fitness apps, tripadvisor achtige apps, kaarten apps, het weer en allerlei andere apps gericht op allerlei sporten. Leuk om dit soort interessante apps overzichtelijk bij elkaar te hebben.
Night light: Een functie die het scherm van je telefoon een amber of rode tint kan geven zodat je ogen gewend blijven aan het donker.
Dashboard: Een van de leuke dingetjes van deze telefoon is de zogeheten Dashboard. De naam is goed gekozen, dit is namelijk de plek waar je allerlei gegevens kan lezen die relevant zijn voor de outdoor activiteit die jij aan het doen ben. Standaard staan er al enkele profielen geïnstalleerd, maar je kan ze ook aanpassen of zelf toevoegen. De verschillende tools kan iets zijn wat gebruik maakt van de hardware, zoals de barometer, zaklamp of gps locatie. Maar het kan ook snel inzicht geven in het weer. Windsnelheid voor als je op zee zit, kans op sneeuw voor tijdens het skiën, de vrieshoogte voor tijdens het hiken bijvoorbeeld.
In de praktijk gebruik ik de app vooral om te weten wat het weer doet, maar ook voor fotografie is het handig.
Hardware
De telefoon zelf bevat ook wat spannende gadgets en functies. Zo zit er een barometer in die je hoogte kan lezen. Zorg dat je hem regelmatig kalibreert met een bekende hoogte. Ik heb deze slechts kort gebruikt dus kan weinig zeggen over de precisie.
Verder heb je nog glove mode, wat een hele handige functie is! Als je deze activeert verhoogt het de gevoeligheid van het scherm. Zo kan ik mijn telefoon nog prima besturen met mijn waterdichte Goretex winterhandschoenen, zelfs als ze vochtig zijn. Ik denk dat echte poolhandschoenen niet meer gaan, maar had al niet verwacht dat het met deze zou werken. Deze functie lijkt mij bijzonder prettig als je met -10 in de sneeuw rondloopt. Hiervoor is schijnbaar wel het vanuit de fabriek geïnstalleerde beschermglas nodig.
Ook is het scherm nog uitstekend te besturen als het nat is. Gebruik tijdens de regen is ook geen enkel probleem.
Accessoires
Bij de telefoon zit een rijk palet aan accessoires. Het zijn ook serieus nuttige accessoires die ik vaak gebruik.
Adventure pack: De belangrijkste is eigenlijk wel de adventure pack. Een extra batterij die met een magneet vastklikt aan je telefoon. Daarnaast bevat de adventure pack een ceramic patch gps. Deze moet nauwkeuriger zijn. In de praktijk heb ik dit ook zo ervaren. Tijdens het fietsen volgt de gps zeer precies het pad op de kaart. Als je zelf routes in kaart brengt is het prettig dat deze zo goed mogelijk klopt maar als je alleen routes volgt is dit minder belangrijk en zie ik niet zo’n meerwaarde. Al zal het mij wel een veilig gevoel geven als ik de telefoon gebruik in de bergen. Zonder de pack is de opgenomen route wat ‘springerig’ hij loop vaak ook net iets naast de route.
De accu is erg handig en gebruik ik vaak. Telefoon niet vol? Klik hem er even op en je kan weer door. Helaas is het geen echte verdubbeling van je batterij. Ik kom van 0 ongeveer tot 60%. Als je de telefoon intensief gebruikt tijdens het opladen met deze pack wordt de telefoon/pack ook nog eens erg warm, dit is veel verloren energie.
carabiner: De carabiner kan je gebruiken om je telefoon aan je broek of tas te hangen, bijvoorbeeld tijdens het klimmen. Zo heb je snel de telefoon bij de hand. De bevestiging is zeer stevig en valt er niet zomaar uit.
bike mount: Ik ben groot fan van de bike mount. Het is erg leuk om je mobiel op je fiets te hebben tijdens het sporten, je merkt echt dat je meer geeft als je daarmee je gemiddelde snelheid omhoog ziet lopen. Je kan hem hiermee ook als soort action cam gebruiken, je kan de mobiel in de mount naar voren richting en zowel verticaal als horizontaal gebruiken.
beschermhoesjes: Deze zijn essentieel als je de bike mount of carabiner wil gebruiken. Er zijn twee hoesjes, eentje voor met de adventure pack, en eentje voor de losse mobiel. De hoesjes zijn dik en lomp, maar het ziet eruit alsof je de mobiel dan in een ravijn zou kunnen gooien.

Overige dingetjes

De led flits is zeer fel. Dit is prettig als je je telefoon wil gebruiken in de tent of tijdens het lopen ’s nachts. Er zit alleen één feature op die écht niet kan voor een outdoor phone. Wanneer je batterijduur minder is dan 15% kan je de flits niet meer gebruiken. Dit lijkt mij potentieel zelfs gevaarlijk. Ik vermoed dat dit simpelweg iets softwarematigs is en hoop dan ook dat dit wordt verbeterd.

De telefoon is met grofweg 650 euro een prijzig ding. Gezien de functionaliteit en de accessoires is het echter een prima te overwegen telefoon voor de échte outdoor enthusiast. 650 is meer dan ik ooit zou uitgeven aan een toestel maar met toestel prijzen van boven de 1000 is dit nog best te overzien. Je krijgt waar voor je geld, ik geloof best dat je een beter scherm en camera kan krijgen voor hetzelfde bedrag, echter mis je dan de degelijkheid, waterdichtheid en de mogelijkheden waar het je tot in staat stelt.

todo:
- Meer foto’s!!
- Video toevoegen

Heb jij ook een Land Rover Explore Zwart?

Mooie review!

Jammer dat de kwaliteit van de camera niet geweldig is te noemen.
Jou ervaring met de helderheid van het scherm vind ik ook opvallend. Tijdens de Land Rover Explore introductiedag zag ik juist bijna niks op het scherm met de volle zon erop. Misschien heeft het aan de instelling gelegen.

Als ik je ervaring met de accuduur lees ben ik toch wel een beetje teleurgesteld over de prestaties van de telefoon. Zodanig dat ik van: 'Ja, deze ga ik kopen!' naar 'Hmm.. denk er nog even over' ben geschoven.

Je schrijft dat je weinig ervaring hebt met reviews schijven, dat is niet te zien aan de kwaliteit ervan. Echt netjes uitgelicht en goed getest! Alleen het 'outdoor' gedeelte zou best uitgebreider mogen voor mij.
Klopt! Ik zag ook weinig die dag, maar ik vermoed dat het voor een deel kwam doordat de slider gewoon niet op zijn felst stond. Nu is het wel te lezen, feller had alsnog wel gemogen.

Ik neem de telefoon volgende week mee naar een dagje veldwerk. Het is een monitoringsproject waar ik een route van een uur of twee moet lopen in een natuurgebied. Hier kan ik de prestaties nog een beetje extra aan de tand voelen. Ik ga dan ook de batterij even in de gaten houden want sinds de laatste update van een week of twee geleden lijkt dit namelijk wel wat verbeterd.
Nu bijna een jaar verder.
Ik ben reuze benieuwd hoe je ervaringen het afgelopen jaar zijn geweest.
Kun je hier met ons nog iets over delen?

Thumbs Up
Helaas niet, ben overgestapt op iPhone. Soms mis ik de telefoon wel. Praktisch alles was er beter aan dan mijn iphone se (op het OS na). Maar ik móet een telefoon met 1 hand kunnen gebruiken en dat is bij een deze grote telefoon niet het geval (en heb ook nog eens kleine handen). Ik heb hem toch een tijd met plezier gebruikt en raad hem aan als je een degelijke outdoor telefoon zoekt die betaalbaar is en leuke functies heeft.
Je vraag kan je wellicht beter stellen bij een andere reviewer, iemand die hem een geruime tijd gebruikt.

Dingen die ik het meest mis.
-De mount op mijn fiets, telefoon erin klikken en klaar, je kan fietsen met een kaart, zelfs in de regen.
-Kunnen gebruiken in de regen. Het scherm van de iphone reageert waardeloos bij een paar druppels regen, daar komt bij dat als het iets harder gaat regenen je nog moet uitkijken omdat hij niet waterdicht is.
-Goed scherm. Al heeft het merendeel van de telefoons wel prima schermen, iphone se heeft gewoon een oud brak scherm.
-De magneten voor de powerbank achterkant zijn zo sterk dat je je telefoon op ieder ijzer/stalen object kan 'plakken'
-Zit nu hele dagen veldwerk te doen en werk in de bergen. Soms kom je dingen tegen waarvan je de locatie wil opslaan. De betere gps ontvanger is hier zeker prettig. Scheelt achteraf zoekwerk.
Hoi Heilige Kaas,

Super dat je zo snel en uitgebreid reageert.
Ik neem dit mee in onze keuze.

Hartelijk dank! _/-\o_
Heb je opmerkingen, zie je graag nog iets of heb je een algemene tip? Laat het maar weten! :) Ik ben niet erg ervaren met het schrijven van reviews dus iedere tip is welkom.
Leuke review, ik vermoed dat er nog wat kinderziektes uit de software gehaald moeten worden. Zo te lezen ga ik iig geen spijt krijgen van mijn bestelling :)
Heel veel plezier er mee! Ben wel benieuwd. Ken jij de telefoon door Tweakers of heb je er ook elders van gehoord?
Erg leuke review, leest lekker weg.

Tipje: Het dashboard ;)