Land Rover Explore Zwart - Reviews

Specificaties 5" • 1920x1080 (Full HD) • 64GB (uitbreidbaar) - Bekijk alle specificaties

Land Rover Explore Zwart Review

gkipTestpanel 14 mei 2018, laatste update op 28 mei 2018, 747 views Testpanel

Land Rover Explore Zwart

Ben je iemand die graag de natuur in duikt om sportieve activiteiten te doen, dan kan je echt meerwaarde uit deze telefoon halen. Als je een sublieme camera op je telefoon wilt, een ultra dun model of een randloos scherm is dit niet de telefoon voor jou.

Pluspunten

• Stevig
  • Software voor outdooractiviteiten
  • Fietsmounts en klimhaak

Minpunten

• Zwaar
  • Dik
  • Adventure pack verschuift soms waardoor af en toe connectie wordt verbroken

1. Inleiding
Donderdag 19 april was een mooie dag. Niet alleen omdat het weer erg mooi was maar ook omdat ik een van de gelukkige was die de nieuwe telefoon van Land Rover mocht testen. Allemaal stoere outdoor-activiteiten stonden op het programma zoals quad rijden, 4x4 rijden in de nieuwe Land Rover Discovery, RIB-boot varen, mountainbiken en tokkelen. Tijdens deze activiteiten zouden we de Land Rover Explore telefoon testen. Uiteraard deden alle deelnemers actief mee maar als extra stimulans kreeg het team dat de meeste punten verzamelde de telefoon een paar weken op proef om uitgebreider te testen. Mijn teamleden en ik waren dan ook dol enthousiast toen we te horen kregen dat wij de meeste punten hadden gehaald en de telefoon mochten testen en aansluitend houden. In deze review schrijf ik mijn ervaringen van de telefoon.
2. Ontwerpkeuzes, ontgrendeling en behuizing
In het ontwerp van de telefoon is uiteraard rekening gehouden met de vereisten die bij een outdoor telefoon horen. De telefoon voelt stevig en robuust aan, hij moet tenslotte ook een val van 1,80 meter overleven.
Een nadeel van dit robuuste model is dat de telefoon wel vrij zwaar is. Zonder bijgeleverde Adventure Pack of mounts weegt de telefoon ongeveer 230 gram. Met Adventure Pack wordt dit ongeveer 350 gram en met de beschermhoes en klimhaak is dit zelfs 415 gram. Details over de Adventure Pack en bijgeleverde mounts beschrijf ik in de paragraaf “Outdoor prestaties”.
Op de voorzijde staan de woorden Land Rover met daarboven een inkeping in het scherm wat mij doet denken aan een grille van een auto. Dit geeft de telefoon een stoere look. Boven het 5 inch FHD scherm is een ruimte voor een speaker, frontcamera en een sensor. Aan de bovenkant zit een uitgang voor een koptelefoon en aan de onderkant zit de oplaadpoort voor USB-C. Aan de linkerzijkant zijn drie knoppen, één voor het ontgrendelen van de telefoon en twee volumetoetsen. Deze toetsen voelen zeer stevig aan en hebben een geribbeld patroon om grip te bevorderen. De rechterzijkant van de telefoon heeft geen knoppen maar kunnen twee simkaarten en een extra geheugenkaartje geplaatst worden. De achterzijde is tenslotte ook naar mijn mening erg stoer door de opvallende camera, het Land Rover logo en de vier contactpunten waar de Adventure Pack via magneten geplaatst kan worden.
3. Scherm
Het scherm is goed voor de doeleinden waar de telefoon voor is gemaakt. Een 5 inch FHD scherm dat niet van rand tot rand loopt is tegenwoordig misschien niet meer het beste of mooiste dat te krijgen is maar voldoet voor mij. Dagelijks reis ik met de trein naar het werk en kijk dan graag een serie op Netflix. Het beeld heb ik wel eens mooier gezien maar is zeker niet slecht. De helderheid is goed, zelfs met veel zonlicht is de telefoon vrij goed af te lezen. Tijdens een hike met veel zon had ik echter wel moeite om het met een zonnebril op perfect te zien. Zonder zonnebril was het scherm wel goed leesbaar. Ook is er de mogelijkheid om het scherm met rood of oranje tinten weer te geven wat prettiger kan zijn tijdens de avonduren of als je in donkere ruimtes bent. Tijdens de presentatie op 19 april werd genoemd dat dit bijvoorbeeld handig kan zijn voor het spotten van het noorderlicht. Als je dan op je scherm met volle belichting kijkt, hebben je ogen weer een paar minuten nodig om aan het donker te wennen. Hoewel ik dit waarschijnlijk bijna nooit gebruik kan het handig zijn om zo’n functie te hebben.

Belangrijker vind ik de functie die je aan kunt zetten om de telefoon te gebruiken met handschoenen aan. Dit lijkt me ideaal tijdens wintersport. Tenslotte is de telefoon waterdicht en zelfs met een zeer nat scherm is het scherm goed te gebruiken. Hoewel het scherm dus niet spectaculair oogt voldoet het wel aan de eisen die ik het stel.
4. Hardware en camera
Zoals beschreven bij de specificaties is de telefoon uitgerust met een Deca-core 2.6GHz 64 bit MTK Helio X27 chipset. Ik ben niet technische onderlegd genoeg om te weten wat dit precies inhoudt, dus ik zal hier niet al te veel over schrijven. Op de achterkant zit een 16 MP camera met 4x digitale zoom. Tijdens het fotograferen heb ik wel gemerkt dat inzoomen niet een sterke kant van de telefoon is aangezien de foto dan veel details verliest. Zonder zoom maakt de camera redelijke goede foto’s. Als vergelijk heb ik een aantal foto’s gemaakt en vergeleken met een Samsung Galaxy S7 die ik ook thuis heb.

S7

Naar mijn mening maakt de Samsung S7 mooiere foto´s omdat ze wat helderder zijn maar dit kan smaak gebonden zijn. Tevens zijn de foto´s op de auto-stand genomen en variabelen zoals helderheid kunnen worden aangepast.
Bij het maken van foto’s is het mogelijk om ze in RAW-formaat te nemen. Op deze manier zijn de foto´s achteraf nog beter te bewerken. Op de voorzijde van de telefoon is een 8MP camera. De foto’s van de frontcamera zijn zoals je kan verwachten iets minder dan de foto’s van de camera op de achterkant maar goed genoeg voor een simpele selfie.
5. Accuduur
Van een outdoor telefoon verwacht je dat de accu lang mee gaat. Wanneer je een weekend gaat kamperen op een plaats waar geen stroom is, verwacht je dat je de telefoon zonder problemen dit weekend door komt. De normale telefoon zonder Adventure Pack heeft een capaciteit van 4000mAh. Hiermee kom je de dag met redelijk intensief gebruik door. Wat ik onder ‘redelijk intensief gebruik’ reken is een aantal uren navigeren, altijd de wifi, bluetooth en NFC aan, volledige helderheid etc. Op het eind van de dag is de accu dan wel leeg. Op dit moment komt echter de Adventure Pack goed van pas. Deze biedt je 3650mAH aan extra capaciteit. Dit is dus ongeveer 90% van de normale accu.
Je kan de Adventure Pack ook op een volle telefoonaccu aansluiten, in dit geval blijft de accu van de telefoon opgeladen totdat de Adventure Pack leeg is. Ik heb gemerkt dat dit wel sneller gaat dan ik had verwacht. Met slechts enkele uren navigeren was de Adventure Pack al leeg en moest ik mijn hike afmaken met de normale accu. Deze heeft het voor mijn ééndaagse hike uiteraard prima volgehouden, maar een weekend weg zou hij niet hebben gered zonder de telefoon en Adventure Pack opnieuw op te laden.
Het opladen gaat echter wel redelijk snel. Net iets minder dan 1% per minuut. Een volledige lege telefoon was met 127 minuten opgeladen, waarbij de laatste 10% aanzienlijk langzamer ging dan de eerste 10%. Een overzicht van de laadtijden heb ik onder bijgevoegd, met intervallen van 20 minuten.

6. Software
De telefoon draait op Android ‘Nougat’ en zal over enige tijd overgaan op ‘Oreo’. Alle handelingen gaan lekker snel en soepel en ik zie geen vertragingen bij het switchen van apps of dergelijke. Eén van de beste Software die erop zit is ViewRanger. Tot een maand geleden kende ik het niet maar dit is echt fantastisch. Kort gezegd kan je hier zeer nauwkeurige topografische kaarten inladen die veel meer wegen en details laat zien dan bijvoorbeeld Google Maps heeft. In de paragraaf Outdoor prestaties komen enkele voorbeelden hiervan terug. Als je de telefoon voor het eerst opstart zal je merken dat er weinig onnodige apps voorgeïnstalleerd zijn. Dit zorgt ervoor dat veel van het 64 GB geheugen over blijft om zelf te gebruiken.
7. Outdoor prestaties
In dit segment staat misschien wel het belangrijkste van deze review. Deze telefoon blinkt namelijk uit in de outdoor prestaties. Als je een sublieme camera op je telefoon wilt, een ultra dun model of een randloos scherm is dit niet de telefoon voor jou. Ben je echter iemand die graag de natuur in duikt om sportieve activiteiten te doen kan je echt meerwaarde uit deze telefoon halen.
Waar ik onder de paragraaf Software al de ViewRanger noemde wil ik hier op basis van een paar schermafbeeldingen laten zien waarom dit zo’n geweldige integratie is op dit toestel.

Niet alleen staan er veel meer wegen op die je anders niet op je telefoon zult zien, ook is er de optie om de route letterlijk voor je uit te laten stippelen. Dit maakt het volgen van een route heel makkelijk zodat je niet moeilijk met kaarten of slechte GPS aan het stoeien bent.
Een ander fijn softwareprogramma is de mogelijkheid profielen weer te geven of aan te maken die belangrijke informatie geven omtrent jouw type activiteit. Als voorbeeld heb ik een sneeuwprofiel en een kanoprofiel in de review staan. Het sneeuwprofiel zal ik bijvoorbeeld willen gebruiken tijdens snowboarden en zegt me onder andere waar de vorstgrens is en wat de kans op sneeuw is. Het Kanoprofiel geeft daarentegen informatie over de watertempratuur, golfhoogte en wanneer het eb en vloed wordt. Naast een aantal standaard profielen kan je ook zelf nieuwe profielen samenstellen. Erg handig als voorbereiding op een sportieve activiteit.

Tenslotte is er nog een ander belangrijk element dat dit een goed outdoor telefoon maakt. Standaard wordt de Adventure Pack en verschillende hoesjes en mounts bijgeleverd. De Adventure Pack is een soort extra accu die je aan de achterkant van de telefoon kunt plaatsen. Hiermee krijgt je direct 3650mAH extra accu en een nog betere GPS. Omdat je de telefoon niet altijd voor outdoor gebruikt maar ook mee naar werk of school wilt nemen is het handig dat dit als extra element toe te voegen is en niet standaard aan de telefoon vast zit. Dit maakt de telefoon namelijk wel extra dik en zwaar en op normale werk/schooldagen heb je de extra accucapaciteit en GPS niet nodig. De standaard hoesjes en mounts bieden je een mogelijkheid om de telefoon makkelijker mee te nemen als je op pad bent. Met name de klimhaak vind ik erg handig. Niet alleen tijdens klimmen komt dit erg handig van pas, maar ook bij de meeste andere sporten is het handig dat je de telefoon aan een tas, jas of iets anders kan vastklikken. Een puntje van kritiek is wel dat soms de telefoon de Adventure Pack niet herkent als deze een klein beetje verschoven is, dit kan ook gebeuren als die in zijn hoesje zit. In dat geval moet je de telefoon uit zijn hoesje halen en zorgen dat de magnetische koppeling weer precies goed aansluit op de contactpunten aan de achterkant van de telefoon. Geen groot probleem maar wel het noemen waard.

Concluderend kan ik zeggen dat de telefoon erg geschikt is voor outdoortypes. Als je van buiten sporten houdt en een telefoon wilt die betrouwbaar is kan deze telefoon echt een uitkomst voor je zijn.

Heb jij ook een Land Rover Explore Zwart?

Dank voor je review, met name het niet goed aansluiten van de extra accu vind ik opvallend om te lezen! Misschien is dit best iets om als minpunt te noemen in je overzicht plus en minpunten toch?

Veel plezier met de telefoon!
Graag gedaan.

Goed idee, ik zal het in het overzicht met minpunten verwerken.

Dankjewel
Mooie review over de foto's om maar aan te geven hoe persoonlijk het is, vindt ik die van de S7 minder mooi kleuren zijn niet natuurlijk over gesatureerd (software matig de kleuren sprankelender maken. Die verschillen zie je ook bij gewone camera's.
Dankjewel! Ja foto's zijn inderdaad smaakgebonden. Voorheen heb ik altijd Samsung telefoons gehad dus volgens mij ben ik gaan wennen aan die gesatureerde foto's. Ik kan me goed voorstellen dat andere minder felle foto's mooier vinden. Bedankt voor je reactie