Specificaties 15,6" (1366x768), 500GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Acer Aspire 5940G-724G50BN Review

Avdo 5 maart 2010, laatste update op 8 maart 2010, 1.974 views

Acer Aspire 5940G-724G50BN

Pluspunten

• Verlicht toetsenbord (met name in donker *doah*)
  • Vingerafdruk lezer
  • USB/eSATA combi-port
  • Veel rekenkracht, prima voor gaming
  • Lucht in-/uitvoer aan voor-/achterkant, dus niet meer onder

Minpunten

• Standaard 4400 mAh batterij is matig

Geschiedenis van mij en de 59x0 series
2 jaar geleden kwam Acer met de Aspire 5920, wat toen een geweldig apparaat was en nog steeds is. Op de zaak hebben er er 3 en er zijn eigenlijk nog nooit problemen geweest.

Vorig jaar kwam Acer met de upgrade van de 5920: de 5930. Gezien we nog al eens nieuwe laptops aanschaffen was ik de 'gelukkige' om mijn 5920 in te mogen ruilen voor een 5930.

Hoewel de specificaties veelbelovend leken was deze machine één groot verdriet. Minder robuust, minder mooi en minder praktisch design (naar mijn mening)... De processor was op een nieuwer, kleinere procedé gebakken met dus een lagere TDP. Hetzelfde gold voor de videokaart. Vermoedelijk heeft Acer hierom besloten ook een ventilatiegat minder te maken, met als resultaat een ongelooflijk instabiele bak die eigenlijk nooit deed wat 'ie hoort te doen als het er op aan komt.
De chipset(s) waren ook goedkoper, waardoor deze laptop dan ook beduidend goedkoper (800¤) was dan de originele aanschafprijs van de 5920 (1200¤).

De 5940
Nu een jaar later heb ik een 5940 weten te bemachtigen.

De hardware van de 5940 leek veelbelovend, en met een prijs van 1200 euro (november 2009) hoopte ik dezelfde vreugde binnen te halen als met mijn 5920.

Wat opvalt is dat er een harde plastic laag over het scherm zit waar ook de webcam onder is gebracht. Voordeel is dat het veel makkelijker schoon te maken is dan een normaal Scherm. De resolutie van 1366x768 is niet denderend, maar voor het 'laptopwerk' wel prima.
Voor programmeerwerk gebruik ik toch liever een extern scherm en toetsenbord/muis, simpelweg omdat je veel meer overzicht hebt, maar daar is een 15.6" laptop dan ook niet voor gemaakt.

Hoewel ik niet meteen door had waar de lampjes onder het toetsenbord voor dienen, werd het al gauw duidelijk toen het wat donkerder werd: er zit een heus verlicht toetsenbord in.

De touchpad ondersteunt multi-touch, voor zoomen enz., maar ik maak er eigenlijk geen gebruik van.

Ik heb de standaard batterij van 4400 mAh ongeveer een dag gebruikt voordat ik eentje van de aspire 5920 er in heb gezet (met 4800 mAh). Met de laatste houdt hij het bij 'normaal' gebruik zon 3 tot 3½ uur uit.. Ik vermoed dat de originele batterij rond de 2½ uur zit.

De quadcore, die door MultiThreading als een octocore gezien wordt door het OS kan genoeg verwerken om zonder problemen meerdere virtuele machines naast elkaar te draaien. Het geheugen van 4GB beperkt je helaas wel in het aantal VM's wat je zou kunnen draaien.
Bij het draaien van SuperPI wordt de in de i7 ingebouwde turbo boost geactiveerd waardoor de snelheid van 1 core flink wordt opgeschroefd. Het hoogste wat ik zelf heb gezien lag rond de 2250 MHz, maar wat ik begrepen heb is dat dit tot 2.4 zou moeten kunnen oplopen.

Harde schijf lees/schreef in den beginne rond de 80MB/s sequentieel.

De Mobility Radeon HD4650 is een middenmoter, maar zorgt er voor dat hedendaagse spellen op middel tot hoge instellingen gespeeld kunnen worden. Bij het gamen wil hij wel vrij heet worden.
Gelukkig heb ik geen last meer van terugclockende GPU wanneer de laptop heet word, iets wat het spelen op de 5930 onmogelijk maakte.

ik concludeer dan ook dat ze bij Acer zich wel achter de oren hebben gekrabd na het uitbrengen van de 5930 (die overigens ook maar 2 maanden op de markt verkrijgbaar was). Met de 5940 maken ze het wat mij betreft meer dan goed. Ik heb vernomen dat er een 5942 op komst is met een Radeon uit de 5xxx serie, dus mocht je overwegen de 5940 te kopen, misschien is het de moeite waard nog even te wachten. Ik kan echter niet beloven dat de 5942 ook werkelijk in Nederland uitgebracht zal worden.

Al met al zou ik iedereen die een berg rekenvermogen nodig heeft of zo af en toe een spelletje wil spelen deze laptop absoluut aanraden.

Heb jij ook een Acer Aspire 5940G-724G50BN?

Het eerste plaatje geeft de core snelheid aan onder stress van superPI, standaard is het dus 1600

[Reactie gewijzigd door Avdo op 5 maart 2010 19:54]