Wacom Bamboo Pen & Touch Review

Mlancee 6 maart 2010, laatste update op 9 maart 2010, 2.495 views

Wacom Bamboo Pen & Touch

Pluspunten

• Navigatiegemak
  • Precisie
  • Voldoende oppervlak
  • Zowel links- als rechtshandig
  • Software (aanpasbaarheid)
  • Extra penpunten

Minpunten

• Draad aan zijkant
  • Gestures met vingers kunnen soepeler
  • Geen penhouder meer erbij
  • Vertraging klikken/gestures met vingers

Aangezien mijn oude Bamboo na anderhalf jaar wat kuren begon te vertonen, ben ik het internet af gaan zoeken of er inmiddels een nieuw model was te vinden. Het antwoord was bevestigend. Vijf nieuwe modellen, waarvan ik in deze review het waarschijnlijk meest populaire model zal bespreken, de Bamboo Pen & Touch.

Ergnonomie

Voor mij het meest van belang is de ergonomie. De reden dat ik anderhalf jaar geleden ben overgestapt op een tablet heeft alles te maken met flink irriterende RSI. Sindsdien wil ik niet meer anders. Niet alleen heeft het de RSI klachten verminderd, het is ook een veel fijnere manier om te navigeren.

Het bewegen van de cursor gebeurt door de pen boven het tablet te bewegen. Je hebt hierdoor geen last van wrijving. Om te klikken tik je met de pen op de tablet. Wanneer je hierbij ook nog de bovenste penknop ingedrukt houdt, krijg je een rechterklik. De onderste penknop gebruik je voor scrollen; deze houdt je ingedrukt wanneer je de pen naar boven/beneden over het tablet beweegt. De knoppen op de pen zijn makkelijk bereikbaar. De duim rust standaard op de onderste knop (scrollen). Door de duim een klein stukje te kantelen kun je gebruik maken van de rechterklik.

De tablet zelf heeft ook een viertal knoppen, die naar hartelust zijn te programmeren. De software van Wacom werkt hierbij prima. Je kunt een flink aantal opties aanpassen, ook wat betreft het navigeren met de pen en vingers. Een verbetering aan de tablet t.o.v. van het oude model is dat de randen van het werkbare gedeelte nog een klein stukje doorlopen. Hierdoor kun je met je pen gemakkelijk de hoek van je beeldscherm bereiken.

Navigatie gaat erg soepel. Met de pen kun je de meeste handelingen sneller uitvoeren dan wanneer je dit met een muis zou doen. Ik maak zelf gebruik van Opera browser en de gestures hier zijn meer dan welkom. Windows zelf biedt ook een aantal gestures, maar deze werken wat minder fijn en gebruikt ik dan ook niet. Navigatie met de hand werkt ook fijn, als aanvulling. Het mooie is vooral dat als je vooral met het toetsenbord bezig bent en 'eventjes' de tablet nodig hebt, je niet eerst de pen hoeft op te pakken. Verder kun je met je vingers ook allemaal handelingen uitvoeren, links- en rechtsklikken kan op verschillende manieren, je kunt zoomen, draaien, scrollen, bladeren. Waarschijnlijk zul je over het algemeen de pen gebruiken, maar af en toe is het met de vingers net iets makkelijker. De verschillende bewegingen verlopen bij mij alleen helaas niet altijd vlekkeloos, en er zit een vertraging op elke klikhandeling en gesture die je uitvoert van ongeveer een halve seconde, omdat de tablet dan moet bepalen wat je bedoeling was met die handeling (klik op gesture).

Bouwkwaliteit

De tablet voelt solide aan. Hij is zowel voor links als rechtshandigen te gebruiken, waardoor de draad zich aan de zijkant bevindt. Voor linkshandigen draai je het bord namelijk 180 graden, en een draad die aan de bovenkant zit zou anders aan de onderkant komen te zitten. Het nadeel van deze keuze is wel dat de draad misschien een beetje in de weg zit, tegen je toetsenbord aan als je een klein bureau hebt (of groot toetsenbord).

De knoppen van de tablet zijn wat verbeterd t.o.v. het oude model. Ze klinken minder hol en voelen fijn aan. Het geluid dat ze produceren is niet storend als je ze af en toe gebruikt, maar het klikt uiteraard niet zo lekker als een goede Logitech muis o.i.d. Heel fijn trouwens dat ik net voor de review de knoppen nog even in wilde drukken, waarna ik een scherm terug schiet en mijn review opnieuw kon |:( Maar aangezien ik zo tevreden ben over mijn aankoop, toch nog een poging om mijn enthousiasme met jullie te delen.

De tablet heeft verder een stoffen lusje aan de zijkant van de tablet om je pen te bewaren. Dit werkt prima en gebruikt weinig ruimte. Ik heb zelf nog wel wat plaats over op mijn bureau en gebruik daarom de standaard van mijn oude Bamboo om mijn pen op te bergen. Ik heb niet het idee dat veel mensen elke keer hun pen in het lusje stoppen als ze klaar zijn.

Overigens een klein puntje van kritiek bij mijn tablet, aan de onderkant van het werkbare oppervlak heb ik een zeer lichte bolling, waarschijnlijk een productiefoutje. Het heeft echter verder geen enkel effect, dus ik ben er niet meer terug gegaan.

Vormgeving

Over smaak van niet te twisten, en de foto's kunnen jullie allemaal zelf wel vinden. Misschien leuk om te vertellen is dat er een lampje aan de linkerkant zit, tussen de twee middelste knoppen. Deze is normaal gesproken wit. Zodra je met je vingers de tablet aanraakt, licht hij verder op. Zodra je met je pen in de buurt komt, kleurt het licht oranje. Het voegt niet heel veel toe, maar het is toch wel aardig.

De tablet is de prijs meer dan waard. Ik heb verschillende muizen en trackballs geprobeerd, maar van alle invoerapparatuur is de tablet toch wel het fijnst. Voor 70 euro vind je een prachtig exemplaar dat werkt zoals elk product zou moeten werken. Hoewel ik al veel plezier heb beleefd aan mijn oude Bamboo, vind ik het fantastisch dat ze bij Wacom toch weer een aantal verbeteringen hebben kunnen aanbrengen. Ook een pluspunt, er zaten extra penpunten bij! Bij het vorige exemplaar moest je deze er los bijkopen en dat kon toch wel wat kosten. Erg mooi dus. Ik heb het idee dat Wacom goed naar zijn gebruikers heeft geluisterd.

Heb jij ook een Wacom Bamboo Pen & Touch?

Wat ik nogal een minpunt vind aan dit tablet, hoewel het een zij-effect is, is dat de drivers bij mij soms opeens verdwijnen en ik dus ook niet meer in het controlepaneel kan, dat ik mijn gratis PS Elements niet kan downloaden, dat in Photoshop de cursor in de linkerbovenhoek blijft steken, dat (nog steeds!) mijn drukgevoel in Photoshop opeens niet meer herkend wordt en dan heb ik nog steeds niet alles opgenoemd denk ik. Met het tablet zelf is niets mis, maar met de software en de compatibiliteit met third party programma's is genoeg mis. Ook Wacom's klantenservice is hier ook niet heel actief - de oplossingen die ze geven op www.GetSatisfaction.com werken niet voor mij of de problemen raken nooit definitief weg.

En nu kan ik hem dus niet gebruiken voor school omdat ik er niet meer goed mee kan tekenen, en dat is net wat ik wil/moet doen :X Heel jammer want het tablet zelf is een mooi stukje hardware. Misschien zal het helpen als ik Windows 7 op mijn pc zet in plaats van Vista, want Vista staat ook niet bekend om goede compatibiliteit met drivers... Ik kan Photoshop ook reinstallen, maar die kreeg ik gratis bij mijn pc en ik weet niet hoe ik hem dan weer legitiem kan installeren...
Ik heb zelf geen van de door jou genoemde problemen kunnen ontdekken (onder Vista). Ik gebruik zelf de tablet vooral om te navigeren, niet specifiek voor photoshop, maar ook hier werkt hij bij mij prima (CS4). Geen probleem met de linkerbovenhoek en de drukgevoeligheid werd automatisch herkend. Verder zou ik niet weten waarvoor ik andere drivers zou willen hebben, aangezien de standaard software prima werkt.

Erg jammer dat jij er zoveel problemen mee hebt.