Logitech G213 Prodigy RGB Gaming Keyboard (Qwerty US)

Specificaties Bedraad Qwerty met Membraan toetsen - Bekijk alle specificaties

Logitech G213 Prodigy RGB Gaming Keyboard (Qwerty US) Review

Jochemd13 10 mei 2018, laatste update op 10 mei 2018, 1.204 views

Logitech G213 Prodigy RGB Gaming Keyboard (Qwerty US)

De Logitech G213 heeft een fijne toetsaanslag en voelt daarbij ook zeer stevig aan, hij maakt wellicht wat meer geluid dan een rubber dome toetsenbord maar dat went. Naast de full-size layout zijn er nog eens mediatoetsen aan de rechterkant van het toetsenbord, en RGB maakt het verhaal compleet.

Pluspunten

• Het toetsenbord heeft een fijne en stevige toetsaanslag
  • RGB geeft dit toetsenbord echt een goede toevoeging in het 'RGB tijdperk'
  • De polssteun en de toetsen zijn allemaal van goed materiaal gemaakt
  • Spatwaterdicht, wie wit dat nou niet?
  • Naast de full-sized layout zijn er ook nog mediatoetsen aanwezig

Minpunten

• Maakt veel geluid bij toetsaanslagen
  • Het materiaal van de G213 is erg vlek- en stofgevoelig
  • RGB 'maar' in 5 groepen instelbaar

Logitech G213 review

Bij iedereen staat het merk wel bekend, Logitech! Met zijn G Gaming series richt het merk zich volledig op gamers met een gemiddeld budget waar kwaliteit zeker geen compromis moet zijn. Het Zwitserse bedrijf produceert al sinds 1981 computermuizen, toetsenborden, luidsprekers en webcams en blijft naar mijn idee voldoende innoveren om met de hedendaagse markt mee te komen. Al sinds ik klein ben heb ik al een Logitech muis en een bijbehorend toetsenbord, en het werkt nog steeds. Kwaliteit zit veelal dus wel goed bij dit merk, en de verwachtingen zijn dan ook hoog.

Met de toch nog vrij nieuwe G213 heeft Logitech een relatief goedkoop toetsenbord geïntroduceerd met een aantal leuke functies zoals RGB-verlichting, snelle respons en een strak uiterlijk. De mediatoetsen zijn ook een handige aanvulling waar verder geen onnodige dingen zijn toegevoegd om het toetsenbord toch op een mooie prijs (€65) te houden.
Specificaties

Er zijn honderden toetsenborden te koop, toch is er geen één hetzelfde. De Logitech G213 heeft niet zeer bijzondere specificaties, zoals hieronder te zien, maar met zijn relatief lage prijs maakt dit hem toch nog een interessante optie.

Overige specificaties zijn overig te lezen op Logitech.com
Ziet er netjes uit, al zeg ik het zelf. Op naar het uitpakken!
Uitpakken en algemene bouwkwaliteit

Wat Logitech naar mijn idee zeer goed doet, is het maken van de verpakkingen die horen bij de producten die ze maken. Eenvoudig maar toch is alle belangrijke informatie zo af te lezen. Op de achterkant zien we dat er een reactietijd is van 2ms, 16,8 miljoen kleuren mogelijk zijn, er mediatoetsen zich bevinden op het toetsenbord én dat hij ook nog eens spatwaterdicht is. Wat wil je nog meer?

Als we vervolgens het toetsenbord uit de doos halen zien we een mooi strak vormgegeven design zonder onnodige features, simpel maar doeltreffend. Misschien wat te serieus voor de gamers onder ons maar daarvoor is natuurlijk de RGB-functie waardoor het hele toetsenbord in alle kleuren zal oplichten, daarover verderop meer. De Logitech G213 is vrijwel volledig van kunststof gemaakt wat gezien zijn prijs geen wonder is, het is gelukkig wel zeer stevig en je zal dit toetsenbord niet snel kapot krijgen. Tenzij je hem echt als ramplank gaat gebruiken zullen er geen gekke dingen gebeuren, en zal je vele jaren met dit toetsenbord overweg kunnen.

Als we wat dichterbij kijken zie je al snel wat er gebeurd na zo’n 2-3 weken in gebruik, hij wordt wat vlekkerig. In normaal licht zal je dit niet heel snel zien, maar met de Bresser studiolampen die ik sinds kort gebruik kan je hier vrijwel niet omheen. Ook is stof vrij goed zichtbaar in fel licht, hou hier rekening mee mocht je het toetsenbord willen gebruiken in een vrij stoffige ruimte. Verder ziet het er gewoon goed en mooi uit, op naar nog meer foto’s.

Een normale USB 2.0 aansluiting is gebruikt voor dit toetsenbord, allemaal prima. De kabel is zeer stevig en stug, hoewel dit kwalitatief erg goed is zorgt het er wel voor dat je de kabel moeilijk in bepaalde bochten kan vormen. Als je echter de tijd er voor neemt kan je hem alsnog goed verbergen.
De polssteun is overigens vastgemaakt in het ontwerp en is ook van kunststof gemaakt, misschien is dit niet altijd even comfortabel maar dat is slechts een kwestie van gewenning.

Verder gaan we even naar de achterkant van het toetsenbord, hier zitten de uitklapbare pootjes om zo het toetsenbord een flink stuk hoger te zetten. De voetjes zijn erg stevig en kunnen flink wat gewicht hebben, je kan er flink op leunen zonder dat hij ook maar iets doorbuigt.

Een persoonlijke vereiste zijn mediatoetsen, zonder is het zeer onhandig om je muziek te bedienen wanneer je bijvoorbeeld Spotify niet binnen het beeld hebt en je graag een nummer over wilt slaan. De toetsen zitten rechtsboven en geven een goede ‘feel’ bij aanraking. Hierbij zijn ze ook erg makkelijk te bedienen wanneer je het zicht er niet goed op hebt, ze hebben namelijk een bepaald reliëf waardoor je de volumeknoppen en de stopknop eenvoudig van de anderen kan onderscheiden op de tast. Op mijn vorige Sharkoon Skiller had ik vrijwel elke keer het probleem dat ik per ongeluk het volgende nummer aanklikte terwijl ik het volume harder wilde zetten, met de Logitech G213 is dit verleden tijd, kudo’s dus voor de mediatoetsen.

Aangezien ik mijn nieuwe Bresser studiolampen een keer goed wil gebruiken zijn er nu wat foto’s, gewoon voor de leuk, om het toetsenbord wat vanaf dichtbij de bekijken met de juiste belichting. De toetsen hebben namelijk een duidelijk lettertype en het verlichte G logo is een leuke toevoeging.

Prima toetsenbord dus, kwaliteit en degelijkheid zijn goed in orde. Nu komt het leukste deel, de RGB-verlichting.
RGB verlichting

Het is deze dagen gewoon ondenkbaar: toetsenborden zonder RGB-verlichting! Logitech begrijpt het gelukkig en heeft de G213 uitgerust met 16,8 miljoen kleuren instelbaar in vijf zones. Er zit een knop in de buurt van de mediatoetsen waarmee je eenvoudig het licht kan in- en uitschakelen, het is verder instelbaar via de Logitech G Gaming software.

Gelijk valt op dat er sprake is van een hele goede verdeling van het licht, de toetsen geven heel mooi egaal licht op een goede lichtsterkte. Helaas was de lichtsterkte niet hoog genoeg om goed te kunnen zien met de daglichtlampen, dus zijn de foto’s iets donkerder. Zelf ben ik wel erg overtuigd dat het goed werkt, het ziet er namelijk gewoon heel erg goed uit. Het verlichtte logo geeft nog het extra Logitech accent al is het wel jammer dat hij niet apart instelbaar is.

Onder donkerdere lichtscene’s ziet het er gewoon heel mooi uit, wanneer je de regenboog modus hierbij gebruikt zie je de overgangen tussen de toetsen erg goed, en vallen de instelbare zone’s vrijwel niet op.

Het RGB-gedeelte is goed uitgevoerd, de kleuren komen goed over en in een gemiddelde gaming set-up zal het toetsenbord zeker niet misstaan. Naast dat het gewoon goed werkt is er maar een klein nadeel, en dat is dat het licht alleen in zone’s te verdelen is. Het is geen groot probleem en voor de prijs moet je ook geen wonderen verwachtten, maar als de toetsen net iets meer in elkaar konden overlopen met de statische kleuren zag het er nog net iets meer ‘premium’ uit. Alsnog is het een leuke functie en alleen perfectionisten zullen hier hinder ondervinden.
Software

Wat Logitech goed doet is het maken van software bij zijn producten. De G213 heeft uiteraard zijn eigen programma waarmee je vrijwel alles kan bedienen van verlichting tot gedrag van de F1 tot en met F12 toetsen. Zo heb ik bijvoorbeeld ingesteld dat F10 plakken is en F12 kopiëren, bij gebrek aan G-toetsen is dit een leuke functie. Dit kan je ook per profiel aanpassen, wanneer de software bijvoorbeeld herkent dat je een game aan het spelen bent zal de software zich ook veranderen naar dat profiel. Per profiel kan je instellen wat de F toetsen doen en welke verlichting er wordt toegepast. Erg leuk om mee te spelen en voor gevorderde gebruikers kan dit ook zeer nuttig zijn, omdat ik niet de grootste gamer ben heb ik weinig mee kunnen spelen maar ik geloof zeker dat dit vaak goed te pas kan komen.

Naast de verlichting en het gedrag van de F toetsen instellen kan je ook een paar andere ‘handige dingen’ doen met de software van Logitech. Zo kan je bijvoorbeeld ook nog instellen welke toetsen vervallen bij bepaalde profielen en je kan een soort heat-map maken van de veel gebruikte toetsen. De heat-map functie is niet erg praktisch gezien je zelf een sessie moet starten mocht je je toetsengedrag bij willen houden, leuke gimmick, maar stiekem overbodig. Voor een aantal instellingen is de Logitech software gewoon eenvoudig en praktisch in gebruik.

Om tot een conclusie te komen wat betreft dit mooie gaming keyboard. De Logitech G213 heeft een fijne toetsaanslag en voelt daarbij ook zeer stevig aan, hij maakt dan wel iets meer geluid dan een standaard (rubber dome) toetsenbord maar persoonlijk vind ik het goed klinken. Naast de full-size layout zijn er nog eens mediatoetsen aan de rechterkant van het toetsenbord, wat naar mijn idee een zeer goede toevoeging is. Onder andere het volume is hiermee heel eenvoudig aan te passen tijdens het gamen waardoor je weinig gedoe hebt mocht het huidige muzieknummer je niet goed bevallen. Hierbij is de RGB-functie ook een leuke toevoeging, het geeft het toetsenbord namelijk net die extra uitstraling wat veel gamers aan zal trekken, RGB-verlichting komt namelijk nog (te) weinig voor in zijn prijsklasse naar mijn idee. Wat natuurlijk ook belangrijk is, is de bouwkwaliteit, en dit toetsenbord zit prima in elkaar, de polssteun en de toetsen zijn allemaal van goed materiaal gemaakt dus ik verwacht hier geen problemen mee.

Helaas zijn er ook een aantal punten die iets minder bevallen, zo is het materiaal van de G213 erg vlek- en stofgevoelig. Hou daarom altijd stofdoeken of dergelijk in de buurt want je gaat het nodig hebben. Ook is de RGB-verlichting in ‘slechts’ 5 groepen te verdelen en niet per-key instelbaar, al is dat zeldzaam bij meer betaalbare borden. Als laatste minpunt heb ik de kabel, die is vrij stug en in mijn situatie lastig weg te werken; had flexibeler gemogen.

Een mooi cijfer voor deze Logitech G213 Prodigy gaming keyboard is toch wel een 8,5. De prijs is goed in verhouding met zijn prestaties en ben na een paar weken nog steeds zeer tevreden met wat dit toetsenbord allemaal brengt: RGB-verlichting, een fijne toetsaanslag, media keys en bescheiden prijs.

Heb je genoten van deze review? Ik zou het erg waarderen als je hem via onderstaande knop kan nomineren voor review van de maand, alvast bedankt!

Enkele hogere res fotos voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

Heb jij ook een Logitech G213 Prodigy RGB Gaming Keyboard (Qwerty US)?

Jemig! Ten eerste: Sorry voor de late reactie maar ik wil je dit nog gewoon even melden

Ik dacht hier zowaar eventjes dat ik een review van Foritain aan het lezen was, wat een nette layout!
Haha thanks! Toevallig schrijf ik ook voor de website van Foritain (Techtesters.eu) sinds kort :P
Ben momenteel ook aan het kijken voor een nieuw toetsenbord en kwam je review tegen. Ik lees er alleen geen gebruikerservaring in terug. Je plus- en minpunten in de samenvatting worden beperkt tot niet toegelicht. Ik snap ook niet waarom je in je conclusie dit toetsenbord de cijfer 8,5 geeft. Behoorlijk random.
Zo random als jouw reactie? Wss niet, wat mis je specifiek in de review, buiten mijn bevindingen om?
In welk opzicht is mijn reactie random, aangezien het een reactie is op jou review - maak dan geen review - dan krijg je ook geen 'random' reacties?

Aangezien het een toetsenbord is verwacht ik iets te lezen over de toetsen. Hoe het zich verschilt met andere toetsenborden en/of hoe jij dat ervaart. Hoe handig/onhandig het is dat de kleuren maar per 5 zones ingesteld kunnen worden. Het gegeven dat de kleuren in de 5 zones volgens jou niet in elkaar kunnen overlopen, maar de officiële product foto iets anders laat zien - wat behoorlijk tegenstrijdig is.

Verder is op het internet te lezen dat de kleurinstellingen niet bewaard blijven op het toetsenbord maar dat dit pas ingesteld wordt nadat de Logitech software is opgestart. Wat misschien behoorlijk vervelend of handig kan zijn bij een multi boot systeem?

Dat soort zaken verwacht ik te lezen vanuit een gebruikersreview.
Minpunten zou ik nog toe willen voegen, geen usb hub, geen audio jack out, stroeve arrow keys terwijl een g110 van 10 jaar oud dat allemaal wel hebt maar slecht typed dat dan weer wel.
Ik kan ook bijna geen monitors vinden met usb hub's, behalve de IIyama's of dell's.
Weinig muizen behalve chinese met stille muisklikken.
Koptelefoon met oorclips zoals Philips SHS4700/10.

[Reactie gewijzigd door Hooligom op 26 februari 2020 01:04]

Het is ook niet voor niks een budget toetsenbord.. Je hebt muggenziften, en je hebt muggenziften.
Koptelefoons, muizen en GPUs zijn niet van belang in een toetsenbord review?
Zeer zeker niet van toepassing, mij boeit het niet of een koptelefoon beter is voor hetzelfde geld of een gpu die minder watt gebruikt als ik naar een toetsenbord opzoek ben. Tussen 90 euro en 50 euro zit ook wel een verschil qua "budget" . Wat je 10 jaar geleden had dat heb je nu ook niet op de nieuwere modellen. Daarom is er zat keuze en als jij er minpunten ook over benoemd waarbij ook andere producten (die er geen hol te maken met hebben) worden betrokken, dan is dat jouw probleem. Jochem doet wat hem wordt gevraagd, en eind van de dag gaat het daar om.

Jochem, hele nette review jongen! ;).
Wat een taal ook weer.. Beetje op je pik getrapt vriend? Jij zit hier een hoop shit bij tehalen en dan ineens ben ik de debiel. Word eens wat positiever en zit hier niet uw gore gal te spuwen onder deze jongen zijn review?
"uw" "muggen zitten" Volgens mij is er maar 1 debiel in deze conversatie :/
Mierenneuken, ook wel muggenziften, chicaneren, haarkloven, kommaneuken, of spijkers op laag water zoeken (Van Dale) is het vitten op kleine foutjes en het actief zoeken naar de geringste aanleiding om kritiek te uiten.
Nog zo'n idiot die zonder te lezen en na te denken reageert.
Ik ben uitgepraat met jullie, weinig positiefs te vinden hier, daar kunnen we het wel over eens zijn.
De groeten!
Hahahhahahaahhahaahha, jij durft te praten over positiviteit .