Lenovo IdeaPad 510S-13IKB (80V0005PMH)

Specificaties 13,3" • 1920x1080 • 256GB • Intel Core i3 - Bekijk alle specificaties

Lenovo IdeaPad 510S-13IKB (80V0005PMH) Review

jrswgtr 10 mei 2018, laatste update op 12 mei 2018, 239 views Product gekocht

Lenovo IdeaPad 510S-13IKB (80V0005PMH)

Goede balans tussen prijs, prestatie en draagbaarheid. Mijn model heeft geen i3 maar een i5-7200U.

Pluspunten

• Compact en licht
  • Goede prestaties
  • Relatief goed geluid
  • Verlicht keyboard
  • Goede beeldkwaliteit
  • UTP aansluiting

Minpunten

• Helderheid van scherm kon beter
  • WiFi ontvangst is niet geweldig

Ik heb dit product inmiddels ongeveer een jaar.
Het formaat
Ik neem de laptop iedere dag mee in mijn rugtas. Daarom heb ik gekozen voor een 13.3 inch model. Met zijn 1,5 kilo is de laptop erg licht en compact. Het toetsenbord is natuurlijk wel klein. Op mijn werk en thuis heb ik een extern scherm en toetsenbord / muis, dus dat is voor mij geen probleem. Als ik hem onderweg eens nodig heb vind ik het geen probleem omdat ik dan toch meestal niet uren aan het werk ben.
Bouwkwaliteit
De buitenkant van de laptop is van kunststof en voelt redelijk stevig aan. De afdekplaat in de binnenkant (waar het toetsenbord in zit) is van aluminium. Dit geeft een "premium" gevoel als je je handen er op legt. Het scherm blijft stevig overeind staan en beweegt niet tijdens het gebruik. Het toetsenbord voelt een beetje kwetsbaar aan. Ik ben nogal een harde typer en ik ben bang dat als ik te vaak te hard typ, de toetsen stuk gaan. Ik moet me daarom maar een beetje inhouden en zoveel mogelijk met een extern toetsenbord werken.
Prestaties
De laptop gebruik ik vooral voor programmeren en de overige dingen zoals browsen, mailen, tekstverwerken en soms eens (YouTube) video's kijken. Video's kijken op 1920x1080 gaat zonder problemen. Zware IDE's zoals IntelliJ, PhpStorm en Android Studio werken snel, ook met meerdere vensters open. Bij intensieve taken zoals compileren / builden gaat de ventilator wel flink blazen.
Opslag
In de laptop zit een SSD van 250GB. Hij wordt geleverd met een installatie van Windows 10 en een herstelpartitie. Ik werk zelf met Linux en heb Windows daarom meteen verwijderd. De herstelpartitie neemt ongeveer 50GB in beslag. Dat is dus 20% van de hele SSD. Die heb ik dus ook maar verwijderd.
Beeldscherm
Omdat het een klein scherm is, is hij met 1920x1080 pixels behoorlijk scherp. De kleuren worden mooi weergegeven. De backlight lekt wel een beetje langs de randen, maar daar heb ik in de praktijk geen last van. Het scherm is mat, ik vind dat persoonlijk prettiger dan glanzend. De maximale helderheid valt me een beetje tegen. Helemaal in een ruimte met veel (dag)licht is dat nadelig. Het scherm kun je 180 graden openvouwen. Ik doe dat echter nooit.

[img]J2Cw8bxu[/img]
De batterijduur
Ik gebruik Ubuntu als besturingssysteem. Omdat Windows 10 beter geoptimaliseerd is voor laptops gaat de batterij met Ubuntu iets minder lang mee. Ik heb de laptop nu ongeveer 1 jaar en de batterij gaat bij normaal gebruik ongeveer 4 uur mee. Voor mij is dat genoeg, ik ben nooit langer onderweg dan 2,5 uur.
Connectiviteit
De laptop heeft 1 HDMI aansluiting. Ik had er achteraf nog graag een (mini) displayport bij gehad. Dan had ik met twee externe schermen kunnen werken. Met de UTP aansluiting ben ik erg blij. Met het up en downloaden van veel en/of grote bestanden bewijst UTP zich een stuk sneller en stabieler te zijn dan WiFi. Dat laatste is ook meteen belangrijk, want de WiFi ontvangst is een stuk slechter dan bijvoorbeeld mijn smartphone (Samsung Galaxy S8).
Na een jaar intensief gebruik heb ik nog steeds geen spijt van mijn aankoop. De laptop is niet geschikt voor gaming, maar daar heb ik hem niet voor gekocht. Ik denk dat dit een goede keuze is voor iemand die op zoek is naar een balans tussen mobiliteit, prestaties en prijs.

Heb jij ook een Lenovo IdeaPad 510S-13IKB (80V0005PMH)?