Logitech MX Master 2S Grafiet - Reviews

Specificaties Radiogestuurde muis en 4.000dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Logitech MX Master 2S Grafiet Review

joepsel 8 mei 2018, laatste update op 14 mei 2018, 529 views Product gekocht

Logitech MX Master 2S Grafiet

Topmuis. Degelijke bouwkwaliteit en unieke en goed uitgewerkte functionaliteit. De bijbehorende software is echter ondermaats en past niet bij een muis van deze (prijs)klasse.

Pluspunten

• Degelijke bouwkwaliteit
  • Premium look & feel
  • Veel minder futuristisch en bulky als op de "reclame" foto's
  • SmartShift! (automatisch schakelen tussen vaste en vrije scrollmodus)

Minpunten

• Matige software (Logitech Options)
  • Bijgeleverde USB-laadkabel past niet

Logitech Performance MX
Voor op mijn werk was ik op zoek naar een vervanger voor mijn Logitech Performance MX. Die heb ik in oktober 2013 gekocht en tot nu, mei 2018, gebruikt. Ik ben heel erg tevreden over de Performance MX, maar na bijna 5 jaar is ie wel versleten:
  • linkermuisknop: laat soms spontaan "los" bij drag & drop (dat levert best verrassende vervelende resultaten op bij het slepen van mailtjes of bestanden.
  • scrollwheel schiet soms een stukje door; bijzonder irritant bij het rustig scrollen/lezen van een webpagina
  • het gedeelte waar de muis (het lichaamsdeel) van de hand rust, is echt fysiek versleten en voelt ruw aan, dat is niet erg comfortabel
Performance MX slijtage
Wensen en eisen
Mijn wensen en eisen voor een nieuwe muis waren als volgt:
  • infinite/vrije scroll (Logitech only dus)
  • extra functieknoppen, o.a. om eenvoudig snelheid/gevoeligheid aan te kunnen passen
  • bij voorkeur bedraad
  • degelijke bouwkwaliteit, moet weer 5 jaar meegaan
Op basis daarvan kwam ik uiteindelijk op de volgende shortlist:
  • Logitech M500 (bedraad)
  • Logitech G502 (bedraad)
  • Logitech MX Master 2S (draadloos)
Doorslag
Na lezen van vele reviews is de M500 voor mij afgevallen. Ik begon te twijfelen over de bouwkwaliteit en er zitten minder knoppen/functies op. Ik zou er dus op achteruit gaan t.o.v. de Performance MX.

De G502 heeft als voordeel dat ie bedraad is, maar ik twijfelde over de gaming-uitstraling die het apparaat heeft. Ik heb er weinig zin in om aan iedereen die aan mijn bureau komt uit te leggen waarom ik zo'n hippe/rare/nerdy muis heb.
Dat, in combinatie met het prijsverschil van ¤ 14,00 (zakelijk gekocht, dus ik heb exclusief btw vergeleken) waarvoor ik een aantal unieke functies erbij kreeg t.o.v. de G502 maakte mijn keuze definitief: het moest de Logitech MX Master 2S worden.

Unboxing

Tsja, unboxing is wel leuk natuurlijk, maar ik vind het niet echt noemenswaardig om daarover te schrijven.
Echter... toen ik al even met de muis aan de gang was en ik nog eens in het doosje keek viel mijn oog ergens op:

"Huh? Waarom zit die reservebatterij op zo'n vreemde plaats geplakt? Voor hetzelfde geld had ik het doosje al weggegooid..."

Ik haalde de batterij eruit en liet 'm aan mijn collega zien. "In zo'n muis zit toch niet zo'n klein batterijtje?"

OEPS! Dat was dus het magneetje voor het klepje van de verpakking...

Aansluiten en configureren

Voor de Performance MX had ik al een Logitech Unifying-ontvanger in gebruik, dus ik kon de nieuwe muis eenvoudig koppelen. Daarna gaf Logitech Setpoint (de configuratiesoftware voor de Performance MX) aan dat voor deze muis andere software nodig was. Logitech Options moest dus geļnstalleerd worden.

Omdat ik toch nieuwe software moest installeren en ik me afvroeg of de nieuwe Unifying-ontvanger misschien nog verbeterd was, heb ik toch maar de nieuwe ontvanger gebruikt.

Hier zie je nog de verschillen tussen de oude (Performance MX) Unifying-ontvanger en de nieuwe:

// deze review gaat de komende dagen nog verder aangevuld worden

// Aanpassing gedaan in Minpunten: n.a.v. de reactie van iAdema heb ik een Minpunt verwijderd. Ik kon in eerste instantie nergens de batterij-status terugvinden, maar die wordt wel degelijk weergegeven. Hier kom ik later nog op terug.

Heb jij ook een Logitech MX Master 2S Grafiet?

Je opmerking over geen batterij-indicatie is niet correct. Zodra de muis aangezet wordt of bewogen wordt na een tijdje niet te zijn gebruikt geven de drie groene lampjes aan de zijkant het batterijniveau weer. Verder is dit uiteraard terug te vinden in de Logitech Options applicatie (die bij mij prima werkt)
Je hebt gelijk! Dankjewel. Ik heb de tekst aangepast.
Ik ben meteen na het uitpakken van de muis begonnen met het schrijven van de review...

[Reactie gewijzigd door joepsel op 9 mei 2018 10:41]