Bosch TCA5201 Review

dikkevingers 5 maart 2010, laatste update op 5 maart 2010, 4.371 views

Bosch TCA5201

Pluspunten

• Lekkere koffie
  • Sterkte koffie instelbaar
  • Kan als espressomachine gebruikt worden

Minpunten

• Geluidsproductie is erg
  • 1 kopje per keer
  • Alleen koffie, geen espresso etc.
  • Gemalen koffie zwerft door het apparaat

Algemene beoordeling
Het koffiezetapparaat ziet er mooi uit en de koffie is erg lekker (ik had voorheen handgezette koffie en Senseo dark roast). Afhankelijk van de sterkte verbruikt het apparaat redelijk wat koffie. Een kilo koffie is met een maand op (sterke maling, 6 koppen per dag). De bouwkwaliteit is redelijk, alleen de geluidsproductie is erg storend. Zoals bij de Prijs staat ‘uiteindelijk gaat het om de koffie die door het apparaat gezet wordt’ en dan is de kwaliteit goed.

Bouwkwaliteit en afwerking
Het koffiezetapparaat is van een degelijke kwaliteit. Praktisch alles is van plastic. Het rooster en de mechanische onderdelen zijn van metaal. Het apparaat is van zwart glanzend plastic (volgens Bosch: piano black) en na een flink aantal kopjes koffie is dit een grote vlekkenbende. Beetje poetsen en het is weer zo mooi als een piano :) Al met al een mooi apparaat.

De functies zijn beperkt. Er kunnen twee sterken koffie gekozen worden. Normaal en sterk. Er is geen optie voor espresso, cappuccino, late machiato, etc.. Wel kan de hoeveelheid water nog aangepast worden waardoor het apparaat continue espresso zet. De grofheid van de maling kan ingesteld worden, zodat de koffie naar je eigen smaak ingesteld kan worden. Afhankelijk van de het merk/soort bonen krijg je heerlijke koffie. Dat is een kwestie van uitproberen. Je kunt overigens maar 1 kopje per keer zetten.

De afwerking van het apparaat is redelijk. Er zijn geen scherpe randen te ontdekken op de gangbare plekken (buiten en binnen). Dus voor de vingers lijkt het wel veilig. Twee nadelen die een gevolg zijn van de bouwkwaliteit zijn dat de maling wellicht niet vers is en dat de maling door het hele apparaat gaat zwerven. Bovenin wordt de koffie gestort. Direct daaronder zit de molen en via een gootje komt de maling in de koffiezetter. Er blijft koffie voor wel zeker een kopje in het gootje liggen, waardoor ik me afvraag of de koffie wel vers is. Verliest de maling hierdoor niet zijn smaak? Maar goed ik zet voldoende koffie om het niet oud te laten worden. Tijdens het onderhoud en stevig te tikken onder het gootje (in het apparaat) komt de koffie eruit. Deze maling komt ook op de raarste plekken in het apparaat. Hierdoor gaat het apparaat vreemd genoeg resoneren en maakt nog meer kabaal dan normaal. Tijdens een grote schoonmaakbeurt kwam het tussen de vaste zijpanelen en kieren vandaan. Hier had ik de koffie niet verwacht. Na het schoonmaken was het geluidsniveau weer verbeterd.

Bij 6 koppen koffie per dag, moeten de stortbak en het bakje met koffieprut dagelijks schoongemaakt worden. Ook het waterreservoir (1,8 liter) dient dan bijgevuld te worden. Een kilo koffie is bij dit gebruik (sterke maling) met een maand verbruikt. Een kilo koffie geeft bij normale maling en 6 koppen per dag bijna twee maand koffie.

Geluidsproductie
Het apparaat maakt enorm veel herrie. Een televisie die op normaal volume staat, wordt volledig overstemd. Een normaal gesprek tijdens het malen of het zetten (compressor) is nauwelijks mogelijk. Dit is de grootste ergernis van het apparaat.

Het apparaat reinigt zichzelf na 10 minuten nadat er koffie mee is gezet en de stand-by stand weer geactiveerd wordt. Dit geeft nog een keer herrie van de compressor. Over de geluidsproductie ben ik niet te spreken.

Ondersteuning door fabrikant
Ik heb geen gebruik gemaakt van de ondersteuning. De website van de fabrikant biedt allerlei, zeer dure onderhoudsmiddelen die ‘specifiek’ voor dit model ontwikkeld zijn. Ik denk dat met een reinigingsmiddel voor koffiemachines voldoende is om het apparaat in topconditie te houden. Verder valt hier weinig over te zeggen.

Uiteindelijk gaat het om de koffie die door het apparaat gezet wordt. In die vergelijking is het zeker een goede prijs/kwaliteit verhouding. Vergelijk ik het met een professioneel apparaat bij de DE-winkel, dan vind ik de koffie (sterke maling) uit de Bosch net zo lekker. Een duurder apparaat wat meer functies kunnen hebben en wellicht wat stiller zijn. Rond de 300 euro is een goede prijs voor het apparaat.

Heb jij ook een Bosch TCA5201?