HDI Dune HD Base 3.0 Review

Whaa 19 maart 2010, 6.541 views

HDI Dune HD Base 3.0

Pluspunten

• ondersteunt een hoop media formaten
  • geluidloos

Minpunten

• slechte ondersteuning
  • bediening onhandig
  • functies werken niet altijd
  • geen thumbnails (kan wel via omweg)
  • betrouwbaarheid van de functies, kopplingen

Geluidskwaliteit Score: 4
Dune Base 3.0.

Test Setup
  • philips 32PF9976/12, HD ready TV
  • QNAP TS439 pro, met 4 maal 1Tb in Raid 5
  • Switch Cisco 2950/24p
  • Dune Base 3.0, firmware: 091229_1411_beta
Getest
  • DVD iso's, prima, start sneller dan DVD schijf in player. Menu's werken naar behoren, hetzelfde geld voor video TS folders.
  • foto's zien er goed uit en worden geschaald, min punt is dat de Dune niet in staat is om previews te geneneren met thumbnails, iets wat de veel goedkopere en simpelere WD live wel doet (als ik het goed heb).
  • HD MKV, deze wordt gedownscaled naar DVD formaat ziet er ook goed uit. Ook de 5.1 stream wordt omgezet naar PCM, althans ik heb geen DTS/5.1 etc. Het geluid kwam gewoon over de TV speakers.
  • AVI filmpjes van mijn Canon Ixus crahst de speler op, reboot.
  • AVI films van digitale videocamera, geen beeld wel geluid.
  • audio, werkt wanneer je op play drukt wordt er 1 nummer afgespeeld, gebruik je de enter toets dan wordt er een playlist gemaakt van de nummers. De geluidskwaliteit kan ik niet beoordelen, hoor het alleen over de TV. Aan mijn stereo heb ik een Sonos ZP90.
De Ervaring
  • De speler is stil, geen bewegende delen.
  • Bediening eenvoudig, maar zou intuitiever kunnen
  • Starten gaat snel, duurt ongeveer 1 minuut
  • Firmware updates
Toelichting
De speler:
Het fannetje dat er in zit is uitgezet door DIVXplayer. HDI adverteerd met de mogelijkheid dit via een setting in de firmware uit te zetten, helaas die optie zit er niet in.

Tevens heeft DIVXplayer er systemstorage in geplaatst. Dit heeft het probleem met afspelen verholpen. Heb inmiddels genoeg bekeken zonder dat de stream stopte op willekeurige momenten. De netwerk link ging dan overigens niet down. System storage zit er niet standaard in, wel in de Prime. Maar is kennelijk toch nodig om het goed te laten functioneren. DIVXplayer vertelde dat men er van uit gaat dat in de Base een HD geplaatst wordt.

Bediening:
De bediening van het apparaat is niet al te intuitief. Als de speler start kom je in een hoofdmenu, hier kan je kopelingen maken naar mappen op de netwerk drive. Dit werkt helaas niet goed. Ik heb 1 koppeling werkend, wilde een tweede helaas deze wil het niet doen. Voor de koppelingen kan gekozen worden uit NFS of SMB. Heb alles combinaties geprobeerd krijg het niet aan de praat. Terwijl link naar andere map werkt.
Dan biedt de optie netwerkbrowsen de oplossing, hiermee kan je via SMB naar de NAS en dan alles bekijken. Via deze weg kan ik dan dus wel bij de gewenste map, is alleen hoop klikken meer.
Probleem hierbij is dat mijn werkgroep niet altijd gevonden wordt, als dit het geval is dan helpt alleen een reboot. Werkgroep kan je ook niet instellen, default heeft het een werkgroep DUNE. Hier kan je ook niets aan wijzigen.
Wordt de wergroep wel gevonden dan is er de mogelijkheid om te browsen op de NAS of te connecten aan de mediaserver (Twonky). Dit werkt wel. Doordat de shortcuts/links in het start scherm niet correct werken is het een hoop geklik voor je de betreffende film folder hebt en kan beginnen met spelen.

Firmware
Helaas zijn de firmware updates niet al te snel, de laatste beta is van eind december, en hier zijn meerdere problemen mee, zie ook mpcclub.

Overig
  • De afstandsbediening is niet al te stevig en heeft van die rubber knopjes.
  • Via software als bijvoorbeeld Mymovies kan je er wel voor zorgen dat je thumbnails krijgt bij de media. Zie link voor meer mogelijkheden artwork alternatieven
  • Voor foto's van de Dune Base 3.0 kijk eens op mpcclub.com, daar zijn foto's te vinden van de binnenkant.
Gekocht bij DIVXplayer.nl. Levering duurde langer dan vermeld op de site. Tevens is de klachten afhandeling ver beneden van wat je mag verwachten.

*** UPDATE ***
Op 8 maart is er een nieuwe beta firmware beschikbaar gekomen, versie 100307_2100_beta.
  • De AVI bestanden, de Canon Ixus files doen de speler niet meer crashen. De video camera bestanden nog steeds alleen geluid.
  • De koppelingen in het hoofdmenu werken nu wel, er is en optie toegevoegd om tijdens het browsen van de mappen op de NAS deze als link in het hoofdmenu te plaatsen. Zeer goede verbetering.
  • Nog geen optie om de fan uit te zetten
Gisteren nog 2 typen bestanden geprobeerd:
  • een WMV file, hierop crashte de speler en deed een restart.
  • een aantal 3GP bestanden van mijn mobiele telefoon, beeld ziet er voor de kwaliteit die de telefoon levert goed uit. Helaas geeft de Dune het geluid niet weer. Als ik in de info tijdens afspelen kijk dan geeft de Dune aan dat er geen audio spoor is. Speel ik deze filmpjes af op mijn PC dan heb ik het geluid wel.
EDIT: schrijffouten/layout
EDIT: 12/03/2010, indeling, nieuwe firmware, test AVI bestanden.
EDIT: 19/03/2010 added test WMV & 3GP

Heb jij ook een HDI Dune HD Base 3.0?

Hoe heb je deze aangesloten? Aangezien je tv geen hdmi heeft, en 720p zou moeten snappen maar dit niet doet :P? (hier zelfde tv..)

Je kan wel van hdmi naar dvi gaan, maar dit doet de tv ook niet fatsoenlijk (zwart randen al om).
TV zit gewoon met een scart aan de Dune vast.
Wacht nog op de 9705H dan kan het via HDMI.

De TV zou 720P moeten ondersteunen inderdaad, maar weet niet hoe dat aangesloten moet worden. Heb ook geen idee welk formaat ik nu kijk. Ziet er in ieder geval beter uit dan de kabel (Ziggo - Analoog).
er staat weer nieuwere firmware en er is een hoop gefixed.

Aan de tester, kan je deze eens proberen en je review herzien ?

laatste firmware is van datum 2010 07 06
Ik heb deze firmware geladen. De automatische update functie die bij de voor laatste firmware toegevoegd is werkt prima!!
Met de laatste firmware zijn er voor mij geen veranderingen. De bestanden die ik niet afgespeeld krijg doen het nu ook nog niet. Nog steeds geen thumbnails. Ik merk geen verschil met opstarten, of het starten van een film, gaat niet sneller zoals beschreven in de featurelist van de laatste firmware.
Heb nog niet met de webbrowser gespeeld.
Als het goed is, komt er elk moment een nieuwe firmware aan. Zal hopelijk een hoop problemen oplossen.
Tja dat hoor ik al een paar weken, maar we geven de moed nog niet op ;)