Iiyama G-Master GB2488HSU-B3 Zilver, Zwart

Specificaties 24" • 1920x1080 (Full HD) • 144Hz • TN • 1ms - Bekijk alle specificaties

Iiyama G-Master GB2488HSU-B3 Zilver, Zwart Review

Lord_Dain 5 mei 2018, laatste update op 9 mei 2018, 1.590 views Product gekocht

Iiyama G-Master GB2488HSU-B3 Zilver, Zwart

De GB2488HSU-B3 is een monitor welke zeer veel waar voor je geld is als je op zoek bent naar een instap 1080p monitor met Freesync met zeer goede kleurstelling.

Pluspunten

• Freesync range 120Hz->144Hz
  • Goede kleuren ná calibratie
  • Bouwkwaliteit
  • Instellingsmogelijkheden
  • Moderne features aanwezig
  • Kabels aanwezig
  • Prijs kwaliteit

Minpunten

• Kleur out-of-the-box slecht (te licht afgesteld)
  • Geen gaming crosshair
  • 'het is geen IPS'

Iiyama G-Master GB2488HSU-B3 review

Achtergrond
Ik was al een tijdje op zoek naar een gaming monitor met FreeSync om te gebruiken in combinatie met mijn RX Vega 56 GPU. Na 3 verschillende (dure!) 27" 1440p schermen (AOC TN, MSI VA en Acer IPS modellen) te testen, heb ik uiteindelijk besloten om het voorlopig bij een 24" 1080p scherm te houden tot er betere 1440p schermen uitkomen met hoog FreeSync bereik.

Mijn primaire doel met dit scherm is gamen, web browsen en af en toe wat beheer werk in geval ik thuis werk (ik ben ICT netwerk beheerder dus dit betekent af en toe een CLI, RDP sessie of een web GUI interface gebruiken).

Na enig uitzoekwerk ben ik bij de IIyama uitgekomen. Hier was online niet veel over te vinden maar ik gebruikte al jaren een oud TN Iiyama scherm en ben hier altijd tevreden over geweest. Daarnaast heeft een goede kennis ervaringen met het 27" 1080p TN model en dus was de keuze, zeker met de huidige prijs, snel gemaakt.
Uiterlijk en bouwkwaliteit
Direct bij uitpakken van de monitor blijkt dat Iiyama duidelijk voor een no nonsense benadering kiest. De monitor die te voorschijn komt uit de doos lijkt heel veel op zijn ruim 7 jaar oudere broertje op mijn buro en heeft een zeer sobere, bijna zakelijke uitstraling. De bouwkwaliteit van de behuizing is indrukwekkend en oogt robuust. Geen fancy smalle bezels maar what you see, is what you get.
Montage en Instelbaarheid
De monitor is heel eenvoudig op de voet te monteren en biedt voor het afstellen op jouw situatue de 'gebruikelijke' instelmogelijkheden voor monitoren in dit prijs segment: De monitor is in hoogte verstelbaar, je kan het scherm pivotten, om de as draaien en ze is roteerbaar om in portrait mode te werken in bv. een multi monitor setup of omdat dit je voorkeur heeft.
Beeldkwaliteit en kleuren
Out of the box was het even schrikken en mijn eerste reactie was: dit scherm mag snel weer de doos in en terug. Het scherm had namelijk een zeer witte afstelling en deed pijn aan de ogen. Blijkbaar kan er voor dit geld geen calibratie af. Iets wat helaas eerder de norm is tegenwoordig met deze schermen dan uitzondering.

Ik heb het scherm daarom een calibratie laten ondergaan m.b.v. een Colormunki Display colorimeter i.c.m. Displaycal en dan blijkt dat het scherm tot zeer goede kleurafstelling in staat is! Mijn doel hierbij, gamma op 2.2 met 6500K kleur temperatuur.

Hardware matige instellingen op de monitor gebruikt voor deze calibratie:
  • Contrast: 52

Gamma

RGB Gray balance

FreeSync en gaming
Met behulp van CRU is de FreeSync range te vergroten van 120hz naar 144hz:

Aanpassen van de FreeSync range werkt naar behoren en tot op heden heb ik geen artifacts of problemen ervaren, dus ik vermoed dat het gebruikte paneel dit standaard aankan en ook in andere 144Hz gaming monitoren gebruikt wordt, maar dat Iiyama om een of andere reden heeft besloten de range te beperken tot 120hz.

FreeSync werkt zoals het hoort, ik heb dit getest door de nodige uurtjes in CS:S en Witcher 3: Wild Hunt door te brengen en FreeSync biedt een zeer vloeiende speel ervaring, waarbij het ook nog mogelijk is om Overdrive in te stelle om evt. ghosting te reduceren. Ghosting die ik amper tot niet kan zien op dit scherm bij de stand 'Overdrive=0' dus ik laat de monitor voorlopig zo ingesteld zijn.
Kijkhoeken
Kijkhoeken is toch, helaas, een klein beetje een zwak punt zoals wel te verwachten is/was bij een TN scherm. Nu valt het alleszins mee omdat dit een 24" scherm is en ik op ca. 70cm /armslengte afstand van het scherm zit. Het wordt het meeste zichtbaar als ik onderuit zak in de stoel, wat ik tijdens actief gebruik niet doe. Echter het is op 't randje, wel acceptabel, i.v.m. 27" TN schermen die ik getest heb.
Features, OSD
Het scherm is voorzien van de nodige features, denk hierbij aan: Overdrive, Advanced Contrast, ECO mode, Black Tuner, X-Res (scherpte instelbaarheid, vooral vanaf blijven :) ). Tevens beschikt het scherm over de mogelijkheid de power led aan en uit te zetten, anti flicker en Blue Light reducer.

Het OSD is ietwat 'ouderwets' en vooral in een donkere kamer is het even wennen omdat er geen fysieke knoppen op zitten maar een soort van 'touch' knoppen in het scherm zitten, welke overigens goed werken en de OSD navigatie is redelijk eenvoudig onder de knie te krijgen. ;)

Het enige wat ik echt mis is een crosshair functie, welke bv. wel aanwezig is bij de concurrent (bv. LG) echter voor mij geen showstopper, het is toch een beetje vals spelen hè ;) .
Één ieder die wil instappen in de wereld van (AMD) FreeSync en zijn / haar eerste FreeSync monitor wil aanschaffen doet met deze monitor een goede koop. Zeker voor de huidige prijs (229€ bij het schrijven van dit review) is het echt een no-brainer!

Let wel op dat je bereid bent om het scherm goed af te stellen (dit kan ook handmatig), wil je een scherm wat direct out of the box te gebruiken is en ben je erg kritisch, dan zou ik verder kijken. Mocht je vragen hebben over de instellingen van de monitor die ik heb gebruikt voor deze resultaten, stel ze gerust.

Mvg,
Lord Dain

Heb jij ook een Iiyama G-Master GB2488HSU-B3 Zilver, Zwart?

Hoi,

Bedankt voor je review!

Toevallig heb ik recent een BenQ Zowie XL2411P (met Color Vibrance) gekocht en schrok echt van de kleuren out of the box. Na wat research online en wat YouTube video's werd het wel wat beter, maar kon er niet aan wennen. Daarna de Iiyama G-Master GB2488HSU-B3 besteld en de kleuren uit de box waren echt al stukken beter, maar twijfel nog steeds. Ik gebruikte hiervoor een Dell Ultrasharp U2414H en dat is echt een wereld van verschil. 144hz is fijn, maar komt wel met een prijs.

Groet,
Yellowking
Hoi, panelen kunnen verschillen natuurlijk maar zo goed als die Dell wordt het sowieso niet. Het is dan de keuze tussen die freesync vs. Het scherm.

Ik kan je mijn icc profiel sturen + de instellingen van het scherm hardware matig. Als onze schermen dezelfde revisie zijn grote kans dat je verbetering ziet.

Of je moet zelf al een colorimeter hebben natuurlijk of over een niet windows os beschikken.

[Reactie gewijzigd door Lord_Dain op 8 mei 2018 12:24]

Ja graag stuur maar door. Thanks!
Een top review, ik heb het zelfde monitor. Maar nu heb ik de zelfde calibratie als in jou review :)
Nice! Mocht je mijn icc/icm profiel voor ook willen hebben, stuur me dan je email adres.
Ben er zelf (nog steeds) zeer tevreden over!
Hee Lord Dain,

Super goeie review naar aanleiding hiervan en andere reviews overweeg ik momenteel deze monitor aan te schaffen. In je review schrijf je dat je de v sync range omhoog hebt gezet naar 144. Is dit iets wat makkelijk aan te passen is en zijn er mogelijk nadelige gevolgen hier aan?
Hey Diederik. Nee er zijn voor zover bekend bij mij geen nadelige gevolgen aan het gebruik van CRU (custom resolution utility). Het is ook redelijk eenvoudig aan te passen.

Hier kan je de tool vinden en hier kan je ook vinden hoe je het aanpast. Lukt het niet of heb je er vragen over, kan ik je wel helpen!

PS. Ik ben nog steeds supertevreden met deze monitor, is zeker aan aanradertje.

[Reactie gewijzigd door Lord_Dain op 13 juni 2018 23:53]

Ok heel erg bedankt voor je reactie ik ga hem bestellen!

Ik zal het laten weten als ik nog vragen heb, erg bedankt voor je hulp tot nu toe.
Hey Lord Dain

inmiddels het scherm ontvangen. De hardware matige instellingen die je op de monitor gebruikt hebt voor deze calibratie:

Contrast: 52
Brightness: 13
Red: 99
Green: 95
Blue: 100

Zijn dit de definitieve waarden die je hebt gebruikt en zijn er nog andere dingen die je hebt gedaan om de kleur te verbeteren? (ik zag hierboven iets over een icc/icm profiel? Weet niet precies wat dat is)

Alvast weer bedankt voor je informatie.

groetjes Diederik
Hoi, ik heb helaas een probleem met mijn PC (moederbord lijkt overleden!) dus kan even niet kijken in de instellingen. Kom er hopelijk snel op terug :)
Dat is mooi balen voor je!

Voorlopig blij met het scherm al in ieder geval, wilde alleen even de puntjes op de I zetten.

Succes met je PC
-foute plek-