Medion Erazer X1000 Mixed Reality Headset

Specificaties Geschikt voor PC - Bekijk alle specificaties

Medion Erazer X1000 Mixed Reality Headset Review

Neverfor 5 mei 2018, laatste update op 5 mei 2018, 1.396 views Product gekocht

Medion Erazer X1000 Mixed Reality Headset

Nam me 10 minuten om uit te pakken/bekijken en 15 minuten om te installeren: sluit bril aan je pc en krijg meteen een VRM home met SIMPELE installatie instructies. Kamer in kaart brengen is simpel. Tracking is uitstekend. Beeld kwaliteit is prima (hangt van hoe goed de spelkamer gemapt is).

Pluspunten

• Goede sensoren/tracking
  • Goed beeld kwaliteit, niets van wazigheid op de randen gemerkt
  • Controllers werken op AAA batterijen - makkelijk om te vervangen om meteen door te kunnen spelen
  • Hoe strakker je bril op je hoofd zit - hoe beter het beeld die je krijgt
  • Werkt fijn met games zoals Doom VR en Eternity Warriors op gtx1050 4GB

Minpunten

• 4m draad is genoeg, maar 5m zou beter zijn
  • Hoe strakker je bril op je hoofd zit - hoe beter het beeld die je krijgt
  • Geen echte instelling om performance aan te passen.
  • De prijs van 350 (aanbieding) is alsnog te veel... Weet dat het import product is, maar weet ook dat het 200€ kost tijdens de aanbiedingen in de US Store

Design & bouwkwaliteit Score: 5
HTC Vive en Oculus werken niet op mijn redelijk goedkope Acer laptop met gtx1050 4GB (niet gtx1050Ti).
De brillen worden gewoon niet herkend/gezien door de laptop. In de minimum requirements van Oculus zie je ook tegenwoordig 1050Ti/1060 staan...

Installatie nam letterlijk 15 minuten. Daarna volgde een simpele interactieve introductie/handleiding in Ide wereld van VR (namelijk het gebruik van je controllers). Ik hoefde ook mijn plafond niet te boren of hoge plek voor de HTC Vive externe sensoren te vinden. Ook het zoeken voor meer ruimte voor de Oculus sensoren was niet nodig: alle sensoren zitten in de controllers en de bril zelf.

Mixed Reality bril ging meteen werken en met uitstekend kwaliteit!
Ik maakte me veel zorgen over de beeldkwaliteit (gtx1050 is een zeer standaard en goedkope card en wordt niet eens als bodem voor het gebruik van Oculus Vive gezien). Maar de ervaring was echt goed!

Hieronder is een lijstje met games:

Prima beeld:
Doom VR (Steam)
Eternity Warriors
The Lab
Sprac

Wazig beeld:
Guns 'n Stories Preface

Ik neem aan dat Guns 'n Stories Preface is gewoon anders gemaakt (gebuikt wazigere textures en modellen). Doom heeft VEEL meer details en was haarscherp. Zelfde telt voor Eternity Warriros. Sprac en The Lab hebben niet zo veel details.

Tip: Als je wazig beeld krijgt, dan heb je je spelruimte verkeerd in kaart gebracht. Reset je ruimte en breng het opnieuw in kaart. Zorg dat je start punt niet te dicht is bij de laptop/desktop. Eerste keer kreeg ik een wazig beeld. Toen ik mijn ruimte goed in kaart bracht werd beeld haarscherp.

De bril is goed te combineren met Steam Link. Iedereen kan dan zien wat de speler ziet. Start het alleen niet in de Big Picture mode (dan wordt het lastig om je laptop te gebruiken). WIndows herkent wanneer de bril op je hoofd zit en blokkeert je muis. Als je wil iets aanpassen door je muis/toetsenboord te gebruiken, dan klik Win + Y en focusseer je game (met je muis) aan het einde.

Korte samenvatting van overige ervaringen:
Het heeft een LCD screen. Ik wou liever een OLED screen hebben, maar de beeldkwaliteit is zeer netjes, dus je merkt niet veel verschillen met Oculus/HTC Vive.

De bril heeft ook een realistischer gevoel dan Sony PlayStation bril. Weet niet of het beter dan HTC Vive is (heb het voor het laatst een jaar gelden geprobeerd), maar de kijkhoek is prima.

Mensen met de normale brilen hadden geen probleem tijdens het gebruik van VR MR bril.

Het was makkelijk om met Steam werkend te krijgen: Download een Mixed Reality programma uit de Steam Store (gratis) en je kan Steam Games runnen met je Mixed Reality Bril :)

Had geen last gehad met de controllers. De tracking is uitstekend. Je hoeft ook niet continu richting je laptop staan te kijken - beweeg door de kamer, duik, spring, draai je om - alles werkt prima.

Een zeer goede bril met uitstekend sensoren (en geen externe sensoren). De prijs kan naar mijn gevoel wat lager worden... Ik zag het makkelijk 200 en minder bereiken tijdens de Black Friday deals en andere aanbiedingen in de US Microsoft Store... 150-250 meer voor je bril te betalen, voelt niet fijn.

Toelichting prijs gezeik (:P):
Ik zie dat medion bril staat niet meer te koop in de US store, maar hieronder is een screenshot te vinden met de huidige aanbiedingen in de US Store (gemaakt op 5 mei 2018). Kijk goed naar de hp bril.

Dat soort aanbiedingen kon je zien voor Acer en Dell brillen. 230$ is ongeveer 190€. Zelfde HP bril In Nederland kost 350€ tijdens de aanbiedingen en 399€ is de normale prijs...

Microsoft wilde VR toegankelijk maken voor de gemiddelde gebruiker. Het is gelukt: je hoeft niet meer een dure video card te gebruiken.

De bril zelf kost ook veel minder dan Oculus en Vive, maar alleen in US :(

Review: 5 mei 2018.

Heb jij ook een Medion Erazer X1000 Mixed Reality Headset?