Eizo Flexscan EV2785 Zwart - Reviews

Specificaties 27" • 3840x2160 (4K) • 60Hz • IPS • 5ms - Bekijk alle specificaties

Eizo Flexscan EV2785 Zwart Review

Foritain 14 mei 2018, laatste update op 14 mei 2018, 4.380 views
De reviewer ontving een beloning voor het schrijven van de review, bijvoorbeeld korting op de aanschaf.

Eizo Flexscan EV2785 Zwart

Een prachtig scherm, zowel inhoudelijk als wat instelbaarheid betreft. Bouw is uitstekend, dunne bezels ogen uitstekend, en extra lange garantie is altijd een plus. Voornaamste 'puntje' is een hele hoge prijs waarmee hij ook concurreert met grotere schermen of opties met andere pluspunten.

Pluspunten

• Zeer dunne bezels en een geheel gladde afwerking zorgt voor een bloedmooi scherm op je bureau.
  • Top IPS paneel met een uitstekende afstelling uit de fabriek. Verder calibreren relevant enkel voor print pro's.
  • Eizo-magic. Niet eenvoudig in grafiekjes te tonen, maar de subjectieve ervaring van dit scherm is gewoon subliem. Zaken als backlight bleed bijv gewoon afwezig.
  • Extreem verstelbare en degelijke (doch zeer compacte) poot.
  • Extreem bereik helderheid, zowel hoge max als zeer laag minimum.
  • Type-C integratie mooi voor laptop werkers.
  • Voor zakelijke omgevingen de optie om kleurprofielen grootschalig te implementeren.
  • 5 jaar on-site garantie met tijdelijk (gelijkwaardig/beter) scherm gedurende evt herstel

Minpunten

• Uniformiteit niet beter dan een 'gewoon goed' scherm (in beide gevallen merk je daar echter niets van). Voor op uniformiteit afgestelde modellen ben je echter nog meer kwijt.
  • Stevige meerprijs voor 'ultiem 27" 4K sRGB IPS scherm zet hem in de prijsklasse van menig ander scherm met sterke pluspunten. Denk aan grote Ultrawides (meer werkruimte) of AdobeRGB opties. Je moet wel heel bewust een top-end 27" / 4K optie zoeken.
  • Meerprijs boven "zeer goede" 27" schermen eveneens erg stevig, voor 500 euro zijn er goede 27" 1440p schermen of prima 4K schermen te koop; 'beter' kost dus stevig geld.

Eizo EV2785 review

- Inleiding
- Specificaties
- Uitpakken
- In de Praktijk
- Prestaties
- Kijkhoeken
- Conclusie

Onze review van de Eizo Flexscan EV2750 is inmiddels al weer bijna twee jaar geleden, en het scherm staat hier dus ook alweer grofweg dezelfde tijd niet meer. Vraag mij wat we verder twee jaar geleden reviewden en ik zou het vermoedelijk niet meer weten, maar de EV2750 als ervaring blijft ons nog altijd goed bij. Zoals vaker bij Eizo was het prijskaartje weliswaar fors, maar was het beeldscherm niets minder dan fenomenaal.

Vandaag staat de soort-van opvolger voor onze neus, of eigenlijk de iets hoger gepositioneerde EV2785. Nog altijd een 27” model met IPS scherm en een focus op verstelbaarheid, design, top beeldkwaliteit en dergelijke, maar dan met 4K resolutie en een Type-C connector. Je weet wel, zo’n moderne aansluiting waarmee je met één kabel je laptop aan je scherm verbindt niet alleen om beeld weer te geven, maar ook om je laptop op te laden en eventueel randapparatuur te verbinden. Dag dock.

Prijskaartje: ca 1100 euro, met een paar shops die iets goedkoper zijn. De EV2785 is beschikbaar in zowel witte als zwarte kleurstelling

Specificaties

De specs en features volgens Eizo:

Uitpakken, bouw en features

Van de doos hoef je bij Eizo niet meer dan ‘stevig’ te verwachten, weinig verklapt dat hier een luxe paardje in zit verborgen. Het scherm zit er geheel klaar voor gebruik in, dus je hoeft geen voet zelf vast te schroeven of iets dergelijks. Als consument denk je wellicht ‘ach, die paar minuten’, maar mocht je dit in een grote omgeving op willen zetten is het wel fijn. We krijgen een nette line-up aan kabels: stroom, HDMI, DisplayPort en USB Type-C.

Het design is ten opzichte van de EV2750 nagenoeg niet verandert, en dat is helemaal geen schande. Het lijkt een recht toe recht aan met weinig spannende elementen, en dat is tot op zekere hoogte ook zo, maar kom je wat dichterbij dan zie je dat de bouw van dit beest toch echt uitstekend is, zo ook de afwerking. De bezels zijn heel erg dun, maar zoals vaker zien we dat het paneel niet direct naast de bezel begint; er zit toch iets ruimte in. Maar niet getreurd, echt beter komen we niet snel tegen. Van de EV2750 hadden we overigens de witte variant, dus voor een redelijke indicatie van wat je van de witte EV2785 mag verwachten op visueel vlak zou je die review kunnen naslaan.

De voet is zeer compact, wat praktisch een voordeel is, en zonder dat het ten koste van de stabiliteit gaat. Ook hier: geen poespas.

Aan verstelbaarheid zijn deze Flexscans overtuigende toppers, van stevig in de hoogte tot praktisch tegen de tafel aan, draaibaar, kantelbaar, of in feitelijke welke twijfelachtige hoek te draaien. Ultiem verstelbaar.

Achterop ook weinig gekkigheid, enkel een zichtbaar Eizo logo; volgens mij iets wat je toch best wilt laten zien. We zien dat de verstelbaarheid van de pot als consequentie heeft dat het mechanisme uit verschillende lagen bestaat. Kabelmanagement kan via de standaard aanwezige clip, maar ze leveren er ook een iets langere dichte cover bij, waarbij de kabels tot aan de tafel worden verborgen. Aan de linker kant zien we twee USB 3.0 poorten en een 3.5mm audiojack.

Andere aansluitingen: standaard stroomkabel met fysieke knop, twee HDMI’s, een Displaypoort, en de Type-C connector.

OSD

Met eenvoudige bescheiden puntjes op de voorzijde heb je toegang tot het OSD. Een klassieke aanpak, maar wel één die werkt. Het OSD is wat we van een chique monitor verwachten: duidelijk, overzichtelijk, geen fratsen. Toegang tot enkele profielen zoals een paper-reading modus, sRGB stand, etcetera, maar uiteraard ook met handmatige aanpassingen van basics zoals gamma, kleurtemp, en uiteraard contrast en helderheid.

Ook vinden we daar de EcoView opties. Standaard past het scherm zich automatisch aan aan de helderheid van de omgeving bijvoorbeeld. Dit gaat niet in brutus dynamisch contrast modus dat je er gek van wordt, maar gaat zeer soepel en geleidelijk over de dag heen. Voor een typische gebruiker in onze optiek iets wat echt wat toevoegt, al verandert het niets aan het feit dat wij graag volledige controle zelf houden. Gelukkig kan het dus ook gewoon uit, maar het is zeker het bekijken waard.

Backlight bleed en kijkhoeken

Backlight bleed is voor losers toch? Nul, niks. Op maximale helderheid, zelfs wanneer we het in de nacht nog een standje donkerder hebben: niets. En we tellen de 'activeer je Windows' melding op de test bak maar even niet mee, ahem.

Kijkhoeken: uiteraard iets van een helderheid afname wanneer je de hoek vergroot, maar nagenoeg geen verkleuring of andere aantasting van het beeld. Simpelweg uitstekend.

Prestaties

Niet onverwacht laat Eizo op beeldkwaliteit weinig steken vallen. De standaard afstelling is erg goed, en potentieel (en laten we ervan uit gaan dat iemand die dit scherm voluit wil benutten sowieso zelf zal calibreren) is nog wat beter. Voor de goede orde: kalibreren is voor het gros van de gebruikers met deze prestaties echt niet nodig.

Contrast is met iets meer dan 1200:1 uitstekend, gamma is erg goed, grijswaardes zijn perfect, en ook de kleurweergave is erg goed. We zien echter wel een kleine oververzadiging in de rode en groene delen maar neem een blik op de gekleurde vakjes in de grafiek en vertel mij gerust als je echt verschil tussen de linker- en rechter helft weet te zien. Links is wat het moet zijn, rechts is wat wordt gemeten. Kleurtemperatuur is standaard ook gewoon perfect: 6542K make us happy.

Maximale helderheid is met 380 cd/m2 ook uitstekend voor zeer lichte omgevingen, en zoals we bij de EV24xx en EV2750 ook zagen is het scherm extreem dimbaar voor de meest donkere omgevingen: op 1% helderheid komen we op een minder dan 1 cd/m2 meting en zelfs in het pikdonker zien we dan praktisch niets meer op het scherm. Extremer dimbaar komt het niet.

We moeten uiteraard niet vergeten dat de meerprijs van dit model boven de EV2750, of de Philips 272B7Q best fors is, en dat we daar ook uitstekende testresultaten zagen. Daarbij is het ook nog niet perfect: sRGB gamut blijft net onder de 100% hangen (97%), en ook de uniformiteit is met 88% weliswaar goed, maar wellicht niet zo perfect als je verwacht. Dat wel met de toevoeging dat als je een op uniformiteit afgesteld scherm wilt hebben met deze capaciteiten je nog wel wat dieper in de buidel mag tasten.

Overige zaken

Wat andere zaken die het bespreken waard zijn: Er zitten speakers in, en zoals vaker is het daar wel mee gezegd. Het is niet zo krakkemikkig als we soms zien, maar het blijft puur ‘zakelijk’ functioneel: soms is het handig dat je een stukje video of audio kan luisteren, maar ga er niet mee gamen, films kijken, of gebruik het aub niet als 24/7 radio voor de achtergrond.

Ok, niet helemaal de setup die je verwacht bij dit scherm ;)

Gamen is wel een puntje wat het bespreken waard is. Een goede beeldkwaliteit brengt games natuurlijk ook goed voor de dag, maar niemand zal dit scherm primair voor gamen overwegen. Om de proef op de som te nemen heb ik vrouwlief hier wat uurtjes Far Cry 5 op laten spelen (als referentie, zij speelt normaliter op 144Hz schermen), en ze vond het er prima mee doorkunnen. Het is aan te raden je overdrive even naar wens af te stellen, want hoewel voor ons ‘standaard’ de voorkeur heeft kan het zijn dat een ander ‘off’ of juist in de maximale stand beter over komt.

Hoe dan ook: een incidenteel spelletje is geen punt.

Net als bij de EV2750 laat Eizo met de EV2785 zien dat ze echt prachtige schermen kunnen maken. Wat we gaandeweg ook aan lof of kanttekeningen hebben geschreven laten we even voor wat het is: Ga je hier mee werken dan zie en ervaar je dat dit een uitzonderlijk goed scherm is. Het beeld is niet alleen objectief goed, maar subjectief ook erg aangenaam en waar het verschil met menig ander goed of zeer goed scherm soms zit kunnen we niet altijd in een grafiekje aanwijzen.

Het is niet zo dat alles perfect is, en dat dient Eizo ook te weten waar nog verbeterd kan worden, maar het scherm is heel erg goed op heel veel fronten: denk naast de beeldkwaliteit aan de extreme verstelbaarheid, uitstekende bouwkwaliteit, en de extra uitgebreide garantie. 5 jaar garantie waarbij ze het scherm niet alleen bij je ophalen, maar ook een vergelijkbaar (of beter) scherm achter laten zodat je door kan werken is wat waard zelfs in de wetenschap dat monitoren normaliter best lang mee gaan.

Nogmaals, de beeldkwaliteit is subjectief geweldig en objectief erg goed. Grijswaardes, kleurweergave, gamma, contrast, witbalans, allemaal zaken die out of the box praktisch perfect zijn. Het scherm kent een uitstekende maximale helderheid en extreme dimbaarheid, maar de uniformiteit is niet echt beter dan flink goedkopere units en ook de gamut is niet extreem. Praktisch gezien geen zaken die roet in het eten gooien, maar het zijn wel ‘typische’ resultaten in een a-typische monitor. Kijkhoeken zijn verder echt ongeveer zo uitstekend als kijkhoeken kunnen zijn en backlight bleed kent dit model in zijn geheel niet; gewilde aspecten in een luxer scherm. Automatische helderheid via EcoView hebben we ook nog nimmer zo aangenaam gezien en zien we meerwaarde in, ondanks dat wij het zelf toch liever uitschakelen.

Ook wat verstelbaarheid betreft kennen we weinig schermen die hier aan kunnen tippen, enkel in hun eigen EV line-up zien we zo’n flexibiliteit terug, en dat terwijl de monitor toch zeer solide op de minimaal kleine voet blijft rusten: indrukwekkend en een dergelijk capabele voet is ook meer waar dan enkel een ‘mooie’. Wat aansluitingen betreft missen we ook niets overigens, zowel in aantallen als variatie, en vooral de Type-C optie zal voor de verwende doelgroep met mooie USB Type-C laptop toch echt aanspreken. Met de ingebouwde lader kan je een laptop met één kabel aan je scherm verbinden.

Die ene kabel laadt je laptop ook nog eens op en aan het scherm gekoppelde randapparatuur kan je ook direct gebruiken; één kabel dus voor je hele opstelling. Voor de mobiele werker die een top schermpje thuis wil hebben is dit wel heel chic, en zonder dat je een dock nodig hebt (wat een stevige besparing kan zijn afhankelijk van de laptop). De enige domper hier voor ons is de 60 Watt beperking op het laden, want hoewel Eizo het over ‘high-end’ laptops heeft zijn er genoeg die wel degelijk meer dan dat nodig hebben bij zwaar gebruik. Met een zware laptop zal het wel werken, maaar bij zware belasting is de kans aanwezig dat de laptop toch langzaam ontlaadt. Wat ons betreft had Eizo hier de deur open kunnen zetten voor nog zwaardere laptops met bijvoorbeeld een 95W voeding, want die Type-C integratie is toch echt één van de grote focuspunten voor producten als dit. Het is raadzaam even te checken wat het verbruik van jouw laptop is alvorens je een video rendering powerhouse aan het werk zet op die enkele kabel (of dat je toch nog een laadkabel nodig hebt).

Geen van de genoemde aspecten zal je de flinke meerprijs, en daar hebben we het toch over, in één keer goed laten praten. Echter tel het bij elkaar op, plus wees bewust van het feit dat dit scherm inhoudelijk als luxe creativiteitsscherm thuis geen steken laat vallen (althans niets wat de ervaring beïnvloedt) en we hebben toch een uitstekend totaalplaatje dat ontegenzeggelijk ‘beter’ is. Het is een scherm wat velen maar al te graag zouden willen hebben, en waarbij het onder de streep toch echt enkel vooral de prijs is die dit scherm uiteindelijk slechts in een select aantal huishoudens zal doen belanden. Ik zou zelf ook niets liever willen (of liever dan de EV2750 op dat moment, de 1440p variant zonder Type-C integratie welke voor ons ruimschoots voldoet), maar moet ook toegeven dat bij mijn eigen laatste aanschaf de prijs toch ook een grote horde was en er een stuk goedkoper en maar marginaal minder presterend product bij is gekomen. Het is echter niet ongebruikelijk dat producten die kwaliteit gevaarlijk dicht tegen de ‘diminishing returns’ zone drukken stevige prijskaartjes kennen, en het is dan aan jou als koper om je af te vragen of je dat er voor over hebt. Ietsjes minder luxe kan voor flink wat minder geld, maar het staat niet ter discussie dat voor zij met de liquide middelen om dit moeiteloos aan te schaffen er ook echt iets heel knaps, net even wat mooiers voor terugkrijgen. Zeg maar gerust een ultiem ‘wannahave’ 27” 4K IPS scherm, in de veronderstelling dat dat precies is wat je zoekt cq nodig hebt.

tweakers - nomineer voor review van de maand

Enkele hogere res fotos voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

Terug naar boven

Heb jij ook een Eizo Flexscan EV2785 Zwart?

Gave review! Wie weet switch ik toch ook naar een 4k scherm.
Mag ik ook een compliment uitdelen over jouw Aorus set-up? Het scherm past er naadloos bij!

[Reactie gewijzigd door lonny0182 op 17 mei 2018 23:42]

Thanks! :D Overigens blijf ik erbij dat 1440p op 27" een prima resolutie blijft, heb je iets als de EV2750 wat goed is en een stuk goedkoper etc.

En dank ook, al vind ik die Aorus setup wel wat te gamey voor een non-game scherm, maar hey, wij gamen nu eenmaal graag :D
Thnx voor de tip!
Maaar als een èchte gamer, mis je dan geen g-sync, 144hz etc? Ik ging van een 32' samsung tv naar een XB271HU en dat was toch wel een sprong van heb ik jou daar.
Als gamer wel, jep, maar er is geen game scherm met deze andere capaciteiten. FS2735 is uitstekend, en tot zover mogelijk het beste van beide werelden, maar zonder gaming wens is dit gewoon nog beter.
Persoonlijk doe ik thuis grafisch werk op mijn PC en wil ik ook lekker kunnen gamen, dus zou ik toch graag zien dat Eizo een scherm als dit een keer richting de 144Hz brengt :) Dat werkt zelfs tijdens desktop-klussen merkbaar fijner, minder ghosting tijdens het bewegen van dingen (muis, schermen, scrollen, etc.)

Top review, wel. Dikke +3!
Heb je wel eens naar de FS2735 gekeken? Daar werk ik dagelijks op. Kost een stevige stoot centen, maar is zowel een uitstekende 144Hz gaming monitor als gewoon een damn good IPS scherm voor all-round creatieve dingen. Hij loopt inmiddels 2 jaar mee, maar op 27"/1440p gebied nog altijd een prachtig scherm.
Oh dat is wel een goede! De voet is niet zo mooi maar dan zou ik d'r direct een goede arm bij kopen :) Bedankt voor de tip!
Graag gedaan :D

Heb net mn 43" op een mega Ergotron arm gezet, jeeeezuusssss :D Wel vet :D
Mooie en duidelijke review!
Zelf ben ik al een tijdje in het bezit van de EV2750 en ik vroeg mij af of de overstap naar de EV2785 de moeite waard is? 1440p op een 27" scherm is fijn maar nu ik er eenmaal aan gewend ben merk ik dat ik soms wat meer "beeldschermruimte" ofwel pixels mis in de werkzaamheden die ik doe (CAD, Sketchup, Photoshop, Illustrator, webdesign, spreadsheets, etc.). Dan is het de vraag of 27" voldoende is of juist een maatje groter maar daardoor nog veel duurder...
Ik moet zeggen dat ik de Eizo schermen erg fijn vind en eigenlijk geen andere zou willen hebben.
Kortom: heb je veel verschil gemerkt in 4K tegenover 1440p? Zit er verder ook verschil in beeldkwaliteit tussen de EV2750 en EV2785?

[Reactie gewijzigd door ASF86 op 17 mei 2018 10:36]

Thanks! :D

Als je al een EV2750 hebt staan vind ik de upgrade lastig te verdedigen. 4K is anders en heeft voordelen (ook nadelen afhankelijk van wat je doet en of het schaalt), en je pakt die Type-C hub optie mee. Het 4K verhaal is gewoon subjectief. Ik mis het zelf niet, ik vind 1440p fijn omdat het ook voor gaming goed te doen is met een degelijke GPU, maar als jij profiteert van meer pixels dan ben jij de enige die dat moet bepalen.

Het is wel een ander paneel, maar ik zou zeggen dat beide grofweg op hetzelfde niveau van kwaliteit zitten. Heb ze niet 1:1 naast elkaar gehad, maar ik heb er een hard hoofd in dat die ervaring een ander soort 'uitstekend' is.

Wat je ook al zegt, 'groter' zal mooi zijn, maar dan kom je bij Eizo weer in een 'iets andere klasse' uit :D
Bedankt voor je reactie!
Ik heb inderdaad gelezen over het schalen en dat dat nogal een dingetje is...
4K lijkt mij fijn maar dan moet Windows en de meeste software het wel goed ondersteunen met schalen. Een maatje groter naar 32" vind ik eigenlijk dan weer teveel van het goede. Het mooie zou zijn als er een 29-30" variant in 4K zou komen (als die er ooit komt...). Ik ga nog even broeden op deze keus en blijf intussen genieten van de EV2750! :)
Het wodt alsmaar minder een probleem (scaling), mn eerste 4K scherm een paar jaar terug merkte ik het regelmatig, nu merk ik er zelden wat van. Toch blijft de meerwaarde m.i. beperkt op deze resolutie en m.i. vooral iets voor mensen die weten dat ze die pixels echt kunnen gebruiken (wat jij natuurlijk aangeeft).

32" went overigens snel hoor ;) Alleen voor gaming merk ik dat mn ogen nog te veel 'zoeken' voorbij (en soms zelfs -op) 27".

En geen stress idd, je hebt al een prachtig scherm staan. De eerste keer dat ik die EV2750 hier had was kneiterhard kwijlen!
Wow wat een scherm :) zie er goed uit, en een mooie review ook! Deze zou ik wel willen gebruiken voor Lightroom en Phtoshop werk :D (wie niet?! ). Hopelijk worden de prijzen nog iets aantrekkelijker in de toekomst.
Dank u Nemm :D

Dit is wel mooi voor dat soot werk inderdaad. Prijstechnisch zou ik niet te veel wonderen verwachten, misschien dat hij op termijn eens naar de 999 gaat ofzo, maar Eizo hun prijsbeleid staat meestal net zoals de poten die ze gebruiken :D
Eizo; nog steeds HET merk als je aan beeldbewerking doet!
Schermtastische review!
Thanks dude :D

En idd, zitten wij hem een beetje in een gaming setup te proppen xD
Kunnen we even stilstaan bij deze prachtige stockphoto photoshop?

"Karin kan je je muziek eens uitzetten?"
"Nee :D "

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 17 mei 2018 09:19]

Rofl, heb goed gelachen toen ik het zag man, sleeeecht :D
Pracht van een review, wederom!
Mag ik vragen waarmee u de metingen heeft uitgevoerd? Hoe heet deze software die je hiervoor hebt gebruikt? Alvast bedankt!
Dank je wel :)

Ik gebruik Dispcal, je kan ook Calman gebruiken. Plan alvast wat uren in om het te leren, en daarna leer je nog elke keer wat nieuws :)
Ziet er uit als een prachtig scherm, al is de prijs er ook wel naar!

Wat ik persoonlijk wel storend vind is dat op de promotieplaatjes het scherm echt bijna strak tot de rand van de monitor komt. In andere plaatjes zag ik al een kleurverschil aan de rand en inderdaad, zoals jij ook in je review schrijft komt het scherm echt niet helemaal tot de rand.

Beter vind je waarschijnlijk niet snel, maar dan nog... geef het dan ook eerlijk weer.
Thanks! :)

Dat bezel verhaal is inderdaad 'universeel' jammer. Het ziet er nog beter uit zo natuurlijk, maar idealiter beginnen de pixels nog dichter bij de rand. Dat lijkt vooralsnog een te lastig iets om goed uit te voeren. Ik probeer even naar die promotieplaatjes te kijken, maar zo gek lijkt het verschil niet. Ik zou zeggen 'iets' mooier dan het is? Tis sowieso allemaal gerenderd ipv dat men fotos gebruikt.