LG 27UK850-W Zilver

Specificaties 27" • 3840x2160 (4K) • 60Hz • IPS • 5ms - Bekijk alle specificaties

LG 27UK850-W Zilver Review

RooieduvelTestpanel 16 mei 2018, laatste update op 3 juli 2019, 2.490 views Testpanel

LG 27UK850-W Zilver

Op zoek naar een betaalbaar HDR scherm met USB Type-C ondersteuning? Dit scherm biedt beiden. Games zien er beter uit met HDR, maar Windows ondersteuning hiervoor is minder. Goede kijkhoeken, heeft dunne randen en prima te verstellen, maar heeft wel last van wat backlight bleeding. Kortom: prima scherm!

Pluspunten

• 4K monitor
  • HDR
  • USB Type-C aansluiting die als docking gebruikt kan worden
  • Pivot functie en in hoogte verstelbaar
  • Fijne dunne randen
  • FreeSync
  • IPS paneel

Minpunten

• Wat backlight bleeding
  • Externe adapter
  • Scherm kan niet naar links of rechts draaien

Op 14 Maart hield LG een evenement om de nieuwste producten te tonen die in 2018 op de markt worden gezet. Bij Waterfront in Naarderbos had LG een arsenaal aan apparaten uitgestald staan, verdeeld over vier categorieën: TV's, telefoons, monitoren en witgoed. Het evenement werd goed bezocht, aangezien veel bedrijven die in Nederland spullen verkopen van LG uitgenodigd waren. Ook Tweakers was van de partij en zij gaven 20 mensen de gelegenheid deze producten allemaal te bekijken en vragen hierover te stellen. Een gezellige avond, voorzien van een hapje en een drankje! (Nogmaals bedankt Tessie en Ginz)

Deze mensen mochten in het kader van het testpanel aangeven wat voor product ze wilden testen van LG: een telefoon, televisie, monitor.... in mijn geval had ik gekozen voor een monitor, een productgroep die ik nog niet eerder behandeld had. Uiteindelijk kreeg ik vanuit Tweakers deze LG 27UK850-W opgestuurd, een 4K IPS monitor met ondersteuning voor USB Type-C en HDR10. Ervaring met een 4K monitor had ik al in de vorm van mijn IIyama scherm, maar HDR is toch een nieuwe ervaring voor mij.

Het scherm staat op dit moment op Tweakers voor een prijs vanaf €600. De prijs ligt dus een stukje hoger dan die van de instapmodellen. Is deze monitor de prijs ook waard? We gaan het zien!

Voordat we een blik gaan werpen op het scherm (natuurlijk niet echt, is het scherm te prijzig voor), eerst even een overzicht van de specificaties en features van dit scherm.

Meer informatie is terug te vinden op de website van LG
Nemen we even de tijd om een paar features van dit scherm te bekijken.

HDR wordt steeds populairder op televisies. Echter zien we dit nog niet zoveel terug bij computers. In de pricewatch staan 37 schermen die HDR ondersteuning hebben, waarvan 24 stuks HDR aan kunnen. Een deel is dan ook nog eens groter dan 32 inch, waardoor het meer op een televisie begint te kijken dan een computerscherm. Windows 10 heeft wel ondersteuning voor HDR, maar echt perfect is het nog niet. De buren hebben laatst een artikel geplaatst wat je nodig hebt voor HDR en hoe je het kunt gebruiken. Dit scherm ondersteunt in ieder geval wel HDR 10 en heeft de mogelijkheid om SDR te voorizen van een HDR effect.

Het scherm is voorzien van een IPS paneel, wat 99% van het sRGB spectrum bedekt. Hiermee is het scherm prima geschikt voor foto- en videobewerking. Dit vanwege de bijna perfecte kleurweergave.

Verder bevat deze monitor nauwelijks randen aan drie van de zijdes, iets wat we verderop in de review terug zullen zien. Het feit dat er bijna geen randen te zijn is alleen maar prettig, vooral wanneer je meerdere monitoren naast elkaar gaat gebruiken. Zo sluiten de schermen bijna exact aan op elkaar.

Iets wat we hopelijk meer gaan zien in de toekomst: USB Type-C op een scherm. Met deze connector is het mogelijk om beeld door te geven, tablets en telefoons op te laden en te dienen als USB hub. Zelfs een laptop opladen is mogelijk, als de laptop niet al te zwaar is. Dat allemaal via één kabel. Vooral handig als je een laptop gebruikt. Zo heb je geen docking station meer nodig om een extern scherm en toetsenbord/muis combinatie te gebruiken.

Doosjes uitpakken is hetgeen waar ik echt van houd. De doos is niet helemaal netjes meer, aangezien dit sample al een paar keer verstuurd is. Ook staat mijn naam er ook op geschreven, zodat Tweakers wist waar deze monitor naar toe moest.

Aan de voorkant van de doos zien we duidelijk het merk terug en dat het hier gaat over een 4K monitor. Uiteraard mag het typenummer niet ontbreken. Ook zien we een afbeelding van het scherm terug op de verpakking. Op de achterkant zien we een compleet plaatje van het scherm, samen met wat features die dit scherm mee heeft gekregen. Aan de onder- en bovenkant zitten handvaten om het scherm makkelijk te kunnen vervoeren.

Als je de doos open maakt en de twee grote flappen weg slaat, vind je op de kleine flappen nog tekeningen terug. De ene flap laat zien hoe het scherm kan draaien, de andere flap laat zien hoe je de monitor in elkaar zet. Wel zo handig, scheelt weer een handleiding doorbladeren.

Slaan we alles open, dan zien we alle spullen liggen die LG meelevert met het scherm. De voet, de beugel, de adapter en de kabels liggen allemaal in aparte vakjes. Onder de kabels liggen ook wat handleidingen en een cd met wat software.
Als we alles bij elkaar leggen, krijgen we het volgende plaatje:
  • Adapter
  • Stroomkabel
  • HDMI kabel
  • Displaypoort kabel
  • USB Type-C kabel
  • Handleidingen
  • Driver/Manual DVD

De adapter is van eigen makelij en levert 140 Watt aan vermogen aan het scherm. Het is wel een vrij forse jongen. Leggen we hem naast een GTX 970, dan zien we dat hij bijna de helft zo groot is als de videokaart. Je zult de adapter toch ergens moeten laten. Het snoer is wel lang genoeg om hem eventueel onder het bureau weg te stoppen, maar het blijft een redelijk blok om weg te werken.

Verder zien we de voet en de stang in de doos zitten. Deze worden los van elkaar geleverd, maar kunnen makkelijk in elkaar gestoken worden. Draai de schroef aan de onderkant goed vast, zodat het scherm stevig blijft staan. Aan de buis zit nog een klem om de kabels mooi bij elkaar te houden. Zo houd je alles netjes bij elkaar.

Onder het piepschuim vinden we dan het scherm terug, keurig verpakt in het folie. Het scherm ziet er strak uit en randen zijn niet echt te zien, behalve aan de onderkant. In het midden vinden we ook het logo terug van LG.

Draaien we het scherm om, dan zien we in het midden een inham terug waar we straks de standaard in monteren. Onder de inkeping zit een knop om het scherm weer los te maken van de beugel. Rechts van de inham zien we de aansluitingen terug. Onderop zijn de speakers te vinden, samen met een joystick. Hiermee navigeer je door de menu's van het On Screen Display. Daar later meer over. Als laatste zien we een inkeping om het scherm vast te zetten met een Kensington slot, zodat het scherm niet weggehaald wordt.

Het scherm vastzetten gaat heel eenvoudig. Hang de beugel in de inham aan de achterkant en druk daarna het onderste deel van de plaat in het scherm. Nu kan het scherm rechtop gezet gaan worden en gebruikt worden.

Het scherm staat heel solide en je krijgt nooit het gevoel dat het scherm op omvallen staat. De witte achterkant is wel wat apart en niet iets wat je vaak ziet. Normaal gesproken is dit namelijk zwart. Hoe snel dit vuil wordt, hangt natuurlijk van het gebruik af en of je het vaak schoon maakt.

Het scherm is op drie manieren aan te passen. Het scherm kan ten eerste in hoogte versteld worden. Het hoogteverschil tussen het laagste en het hoogste punt is 11 centimeter, dus iedereen kan een prima hoogte instellen.

Het scherm is ook te kantelen. Vanuit de rechte stand kan het scherm 5 graden naar beneden of 20 graden naar boven gedraaid worden. Het is maar net hoe je zelf naar het scherm wilt kijken.

Als laatste is het ook mogelijk om het scherm in portret stand te zetten. Dit is handig als je grote tekstbestanden of internetpagina's wilt bekijken. Voor de meeste werkzaamheden zal dit echter niet van toepassing zijn. Wat wel op valt, is dat het scherm niet naar links of rechts te draaien is. Om dat voor elkaar te krijgen, zul je het hele scherm inclusief voet moeten gaan draaien.

Als we kijken naar de aansluitingen op de achterkant, dan zien we daar de volgende varianten terug:
  • USB Type-C ingang
  • Displaypoort 1.2 aansluiting met ondersteuning voor HDR
  • 2 x USB 3.1 Gen 1 aansluitingen
  • 2 x HDMI 2.0 poorten
  • Hoofdtelefoon aansluiting
  • Voedingsaansluiting
Prima dat deze aansluitingen aan de achterkant zitten, alleen is het wel lastig als je monitor tegen de muur aan hangt. Nu zul je in de praktijk niet zo snel kabels gaan wisselen, maar het feit dat de hoofdtelefoon aansluiting ook aan de achterkant zit is niet handig voor het gebruik hier van. Daardoor moet je wel elke keer achter je monitor zijn.

Tijd om het scherm aan te sluiten en te zien hoe het scherm er uit ziet als het ook daadwerkelijk aan staat.

De kijkhoeken zien er goed uit. Zowel van links als van rechts is het zicht op het scherm nog steeds prima en alles is netjes te lezen. Ook wanneer het scherm gekanteld is, is het scherm erg goed te zien.

De randen van dit scherm zijn echt dun, zoals te zien is op de foto's. Dit helpt wel als je meerdere schermen naast elkaar wilt gaan gebruiken.

Wanneer er een wzart beeld getoond wordt op het scherm, zie je wel iets van backlight bleeding terug op het scherm. Op het moment dat het scherm geen signaal meer detecteert, is er helemaal niets meer waar te nemen. Dit komt uiteraard omdat de LED verlichting uitgeschakeld wordt.

Een duidelijk On Screen Display (OSD) is altijd fijn om te hebben. Deze is op te roepen door op de joystick aan de achterkant te drukken. Daarmee verschijnt het eerste menu van dit scherm, waarin vijf opties in staan: Power Off (om het scherm uit te zetten), Game (om verschillende instellingen aan te passen voor wat betreft gaming), Input (waarmee je de ingang kunt kiezen) en Settings. Als laatste is er Exit, waarmee je het menu weer verlaat.

Bij het Input selectiescherm zijn er vier keuzes mogelijk. Er zijn immers ook vier ingangen. Kies de ingang die je nodig hebt en bevestig dit door de joystick in te drukken.

Met de Game Mode kunnen de instellingen aangepast worden die betrekking kunnen hebben op het gamen. Via Game Mode kan er gewisseld worden tussen verschillende presets voor RTS, FPS of Gamer modus. Met de Black Stabalizer is het mogelijk donkere plekken in games lichter te laten worden. Eigenlijk past dit gewoon het gamma aan van de monitor, maar het kan handig zijn om snel in te stellen. Freesync zorgt er voor dat, wanneer je een AMD kaart hebt, je screen tearing kunt voorkomen. Met Response Time zorg je er voor dat de snelheid van het veranderen van de pixel aangepast kan worden. Of dit echt effect heeft, is niet echt duidelijk.

Wanneer er voor Settings gekozen wordt, zien we aan de rechterkant vijf verschillende opties verschijnen: Quick Settings, Input, Picture, Sound en General. Even kort door deze menu's...

Bij Quick Settings zijn de helderheid, het contrast en het volume snel aan te passen. Ook is het mogelijk om de MaxxAudio optie aan of uit te zetten. Bij Input kan de aansluiting gekozen worden en hoe het beeld weergegeven moet worden. Bij Sound pas je het volume aan en kan wederom de MaxxAudio veranderd worden. Bij General kan bijvoorbeeld het Power LED ingeschakeld worden, de taal aangepast worden of de grootte van het OSD. Ook kunnen hier alle instellingen gewist worden en de informatie van het scherm opgevraagd worden.

Onder de kop Picture is wellicht nog het meeste in te stellen. In Picture mode kan uit een complete lijst met instellingen een keuze gemaakt worden, waarmee het scherm helemaal aangepast wordt aan die sfeer. Denk aan Photo, Reader of Cinema. Bij Picture Adjust kan de helderheid, contrast en scherpte zelf ingesteld worden, mocht je dat willen. Bij Game Adjust is het mogelijk de Black Stabilizer aan te passen of FreeSync aan te zetten. Color Adjust zorgt er voor dat je de kleurweergave naar je hand kunt zetten, maar mocht je dit niet willen, pak dan een van de voorgeprogrammeerde instellingen.

Als er één trend is binnen tv-land in 2018, dan is het wel HDR. Bijna alle nieuwe tv's ondersteunen dit protocol. HDR moet er voor zorgen dat beelden nog mooier en realistischer weergegeven worden. Dus waarom zien we dit nog niet terug in computerland, zou je zeggen. Het antwoord daarop: de ondersteuning is nog verre van ideaal. Het wordt officieel pas ondersteund sinds de Fall Creators update van Windows 10 en die is pas een half jaar op de markt. En als je de optie op dit moment inschakelt, krijg je geen mooi beeld. Het beeld verandert van mooi helder naar een grauwe omgeving. Ook moet je de juiste hardware hebben voordat je er gebruik van kunt maken. Zelfs wanneer je dit hebt, dan zijn de programma's er nog niet op voorbereid. Zelfs Adobe Premiere Pro is er nog niet geschikt voor.

Overigens is het wel mogelijk om te zien welke kleurdiepte het scherm gebruikt en welk formaat.

HDR mag dan geen toevoeging zijn voor de Windows omgeving zelf, maar voor games kan het zeker een toevoeging zijn. Er zijn nu nog een handje vol spellen die HDR ondersteunen, maar hopelijk worden dit er snel meer. Om het verschil te zien tussen wel of geen HDR heb ik twee opnames gemaakt van een F1 2017 benchmark: de eerste zonder HDR ingeschakeld, de tweede met HDR aan.

Het verschil is goed te zien. De benchmark met HDR ingeschakeld ziet er qua contrast veel beter uit en alles wordt veel beter weergegeven. Overigens heb ik ook Battlefield 1 geprobeerd te testen met en zonder HDR, alleen werd het spel daar heel vreemd weergegeven. Het scherm gaf aan dat er HDR gebruikt werd, maar de resolutie kwam niet hoger dan 2560 x 1080, wat toch vreemd is op een 4K monitor.

Tevens is het mogelijk een Chromecast Ultra aan te sluiten waarmee je HDR content kunt afspelen op je scherm. De HDMI poorten zouden dit moeten ondersteunen. Bij het kiezen van een film kun je zoeken op HDR.

Ook dit ziet er gewoon goed uit, alleen films kijken op een kleiner scherm dan een grote tv is wellicht niet echt wat je wilt. (of je moet de ruimte niet hebben)

Op deze monitor zijn ook speakers geplaatst. Deze bevinden zich aan de "onderkant" van het scherm en richten zich daardoor iets naar beneden. Uiteraard geeft dit minder duidelijk geluid dan wanneer de speakers naar voren gericht zijn.

Het geluid klinkt over het algemeen niet slecht, maar super geluid is het natuurlijk niet. Er wordt wel gebruik gemaakt van Maxxaudio wat er voor moet zorgen dat het bastonen wat voller klinken en de hoge tonen goed zuiver zijn. De speakers doen redelijk hun werk en voor af en toe een videootje of muziekje zijn ze prima. Wil je echt films gaan kijken of de hele dag muziek gaan luisteren, is het toch handiger een aparte set speakers aan te schaffen.

LG levert met dit scherm ook een DVD mee met software om wat instellingen aan te passen. Dan moet je natuurlijk wel nog een DVD speler in je systeem hebben zitten. Deze software is gelukkig ook van de internetpagina van LG te downloaden.

Op het moment dat je de DVD op start, is het mogelijk een regio te kiezen. Heb je dat gedaan, dan kan er een land gekozen worden. Zodra dat gedaan is, komt er een overzicht op het scherm waar vier keuze opties staan: Software, Windows Software, Mac Software en Document.

Met Software wordt het stuurprogramma geïnstalleerd voor het scherm, mocht deze niet herkend worden.

Met de Windows / Mac software is het mogelijk instellingen aan te passen die ook via het scherm aan te passen zijn. Sommige andere dingen zijn dan weer handigheidjes. Bijvoorbeeld Screen Split, waarbij het scherm naar eigen wens ingesteld kan worden. Tevens behoort Picture in Picture tot de mogelijkheden, zodat je twee apparaten naast elkaar kunt bekijken. bij Monitorinstellingen is het mogelijk de helderheid en het contrast aan te passen. Ook is het mogelijk een firmware update uit te voeren.

Met My Application Preset kunnen er speciale instellingen opgeslagen worden voor specifieke programma's. Mocht je een andere instelling willen gebruiken voor het bewerken van foto's, dan is dat gewoon mogelijk. Bij de Spelmodus instellingen kan de response tijd en de black stabilizer aangepast worden. Ook is hier Freesync in te schakelen, maar daarvoor moet je wel een AMD videokaart hebben natuurlijk.

Bij de instellingen staan nog een paar opties die aangezet kunnen worden, namelijk of het programma automatisch gestart moet worden en of deze zichzelf automatisch moet bijwerken. Ook het instellen van de lettergrootte is mogelijk, maar deze optie zit al in Windows zelf natuurlijk.

Tijd om dit scherm eens na te lopen. Voor deze test maak ik gebruik van Displaycal in samenwerking met een Datacolor Spyder 5 Pro. Dit is wel de eerste keer dat ik bezig ga met het calibreren van een scherm. In de tijd die ik had voor deze review, heb ik goed moeten kijken hoe ik dit aan heb moeten pakken, maar het blog van Frozen (thanks!) heeft mij enigszins op weg geholpen. Toch was het met de nieuwste software wel even kijken wat waar precies zat. Op het scherm zelf heb ik niets aangepast, deze is voor de test terug gezet naar fabrieksinstellingen.

Na het puzzelen kreeg ik inderdaad een overzicht met resultaten en een lijst met informatie. Dat zag er als volgt uit:

De instellingen lijken er netjes uit te zien. De brightness klopt aardig met de specs, alleen was het contrast niet helemaal op orde. Dit is uiteraard wel te corrigeren op het scherm zelf of vanuit de Windows software. Voor een volgende scherm review zal ik mij nog meer moeten verdiepen in deze materie. :)

Het lijkt erop dat 2018 het jaar moet gaan worden van HDR ondersteuning op monitoren, iets wat we nu al terug zien op televisies. Steeds meer schermen zullen uitgerust worden met deze techniek, maar dat maakt de schermen wel meteen een stuk duurder. LG is wel een fabrikant die vol op HDR lijkt te gaan zitten. Een groot gedeelte van de HDR monitoren in de pricewatch zijn van LG. Dat is natuurlijk mooi om te zien, maar voor echt computergebruik word je wel een beetje weggezet als beta tester voor wat betreft HDR. Dit is niet echt de schuld van LG, maar meer vanwege het feit dat amper programma's zijn die HDR ondersteunen. Zelfs Windows ondersteunt het pas net en daar werkt het ook nog niet zoals het hoort. Maar de games die wel HDR ondersteunen, zien er meteen een stuk beter uit! Zorg wel dat je de juiste gear in huis hebt.

Qua aansluitingen zit het wel goed met dit scherm. Twee keer HDMI, een keer Displaypoort en zelfs USB Type-C is prima voor een scherm anno 2018. Via de Type-C aansluiting is het zelfs mogelijk het beeld van een laptop op het scherm te toveren, de laptop op te laden (tot 60 Watt) en de USB poorten te gebruiken die op het scherm zitten. Als je hier een toetsenbord en muis op aan sluit, hoef je geen docking station meer te kopen. Let er wel op dat een laptop die een wat hoger verbruik heeft, dus niet zal opladen en daardoor toch leeg gaat trekken. Wat mooi is om te zien, is dat LG wel voor elke aansluiting een kabel mee levert. Je kunt dus meteen aan de slag met je scherm.

Het scherm kan aangepast worden in hoogte en kantelen is ook prima mogelijk. Ook kan het scherm in portretstand gezet worden om internetpagina's of lange documenten makkelijker te lezen. Minpunt is wel, dat het scherm niet gedraaid kan worden. Het OSD zit inventief in elkaar en je kunt elke instelling makkelijk wijzigen. Ook het geluid is hierin aan te passen, maar verwacht geen wonderen. Ondanks de aanwezigheid van MaxxAudio blijven het kleine speakers die wel redelijk geluid geven, maar nooit een speakerset zullen vervangen.

Het scherm verwisseld van eigenaar voor een prijs van €600,-. Dit is wellicht vrij veel geld, aangezien er ook 4K schermen zijn van €300,- Echter voor een scherm wat HDR ondersteunt is het een van de goedkopere opties en de goedkoopste als je de Type-C ondersteuning mee telt.

Heb jij ook een LG 27UK850-W Zilver?

Goed geschreven, weer wat dingen geleerd over mijn nieuwe LG monitor de LG 32UD99.
Klopt het dat dit scherm niet werkt met Nvidia gpu's?
Nope, klopt niet. Scherm is namelijk getest met een Nvidia videokaart. :)
Zal volgende keer de specificaties van de testopstelling erbij zetten. :)
Thanks! Zag inderdaad niet je specs, vandaar de vraag ook (zag op andere sites dat freesync niet zou werken i.c.m. Nvidia). Welke kaart heb je en weet jij hier meer over wanneer dat dan wél van toepassing is?
Freesync werkt inderdaad niet met Nvidia. Maar dat betekent niet dat het scherm niet zou werken.
AMD FreeSync is een technologie voor monitoren die haperende frames tegengaat. Deze werkt alleen met AMD kaarten. Sluit je geen AMD kaart aan, werkt Freesync niet. Maar het scherm werkt wel als een gewone monitor op 60Hz.

Ik gebruikte in deze test een GTX1060.
Mooie review. Ik ga deze scherm kopen, Ook één van de weinige schermen die tegelijk een Xbox one X, gamepc en Macbook pro op aangesloten kunnen worden. Bij deze scherm schijnt dat Freesync over beide DP en HDMI werkt. USB-C daar kan je dan de macbook op aansluiten. En hopelijk komt er dit jaar nog een dikke AMD videokaart, zodat ik de GTX1080 kan vervangen.
Thanks! Was echt een leuk scherm om te testen. Moest helaas wel terug.