Specificaties 5.1-set met een totaal vermogen van 48 Watt RMS - Bekijk alle specificaties

Logitech X-530 Review

HondakeesNewbie 1 februari 2006, 1.642 views

Logitech X-530

Pluspunten

• leuk design
  • redelijk goedkope 5.1 set

Minpunten

• korte bekabeling
  • bij het aan en uitzetten moet je de speaker vasthouden anders duw je het hele geval van het bureau af.
  • volumeregeling bass zit op de baskist (die dus meestal weggestopt is onder de tafel)
  • Hoofdtelefoonuitgang niet regelbaar met volumeknop speaker.
  • Elke keer als er een schakelaar in huis wordt omgezet, dan klinkt er een harde plop in het geluid.

Mid- en hoogweergave Score: 4
Basweergave Score: 3
Film/gameweergave Score: 4
Muziekweergave Score: 3
Dit is mijn eerste 5.1 setje. Een analoge, gekregen voor kerstmis. Ik gebruik de ingebouwde soundcard van het moederbord (Asus).

De afwerking van het setje is goed, de 5 speakers zien er allemaal hetzelfde uit. Door de steun om te draaien zijn ze ook gemakkelijk aan de muur te bevestigen (behalve de centerspeaker). Bij het opstellen van de speakers kwam ik er al snel achter dat de snoertjes van de achterluidsprekers wel kort zijn. Gelukkig zijn het tulpstekkers dus je kunt ze gewoon verlengen met een signaalkabel. Ook hadden de kabels van de overige speakers wat langer gemogen, het gaat allemaal net. Deze set heeft de versterker en voeding in de subkist ingebouwd. Daar moet je dus ook alle speakers aansluiten. De aansluiting van de geluidskaart (middels 3 jackpluggen) op de set loopt via de rechter luidspreker voor.

Bediening

De aan/uit en volumeknop zitten op de rechter luidspreker voor en de regeling voor de bass zit op de subkist.

Geluidskwaliteit

Wat me opvalt is dat de speakers vrij helder klinken. Zolang je de bassweergave niet te hoog instelt, klinkt deze ook niet hol. Als je het allemaal wat harder zet, dan merk je toch wel dat de 7W per luidspreker wat tekort schiet, maar echte vervorming treedt niet op. De voorspeakers staan naast de monitor, de center op de monitor en de achterluidsprekers staan ongeveer 2m verderop. Ik hoor ze achter vrijwel niet. Ik heb het volume voor wat lager gezet, maar toch kunnen ze achter niet echt erg goed meekomen.

Update 01-02-06: Ik heb een nieuwe geluidskaart gekocht (Audigy 2 eX) en het verschil is duidelijk merkbaar! De speakers komen nu veel beter tot hun recht. Bas gaat veel dieper en over het gehele bereik is de kwaliteit verbeterd. Niet gedacht dat het zoveel uit zou maken. Bij oa. het afspelen van de soundtrack van LOTR hoor je een gigantische verbetering. Games heb ik nog niet gespeeld, maar bij muziekweergave zijn de achterluidsprekers nutteloos, ook voor het ruimtelijke effect.

De plopjes en soms radioontvangst over de luidsprekers (???) zijn toch wel een erg groot minpunt. Ik snap niet dat ze dat zo kunnen verkopen. Moch ik ooit nog een Creative setje kopen, dan laat ik m in de winkel wel testen op die plopjes.

Heb jij ook een Logitech X-530?

Ik zou wel een soundblastertje in je pc zetten om het setje aan te sturen. De geluidskwaliteit van de onboard aansluitingen van Realtek op de Asus-mb's vind ik (en anderen met mij) vrij belabberd.
zo te zien heeft logitech een groot probleem met de plopjes, het is niet alleen de z-5500 maar ook de 5400 en nu de ook de x-530. En dat terwijl de oude setjes prima functioneren (heb hier een z-640 staan...)
ik heb deze set ook, best een leuk setje, alleen idd irritant dat als je hem uit wilt zetten de speaker verschuift
Zie mijn post over de plopjes bij de bovenste Review van de X-530, daar staan een paar oplossingen in.
Achter is ie idd wat zacht, die plop valt hier niet te horen, en je duwt hem ook van je bureau af ja..