Honeywell EvoHome colour 4-zone radiator aan/uit

Specificaties Aan/uit radiatorthermostaat + app - Bekijk alle specificaties

Honeywell EvoHome colour 4-zone radiator aan/uit Review

Atomstar 29 april 2018, laatste update op 11 november 2019, 596 views Product gekocht

Honeywell EvoHome colour 4-zone radiator aan/uit

Ik ben recent verhuisd en heb 4 maanden geleden de Honeywell gekocht en aangesloten op stadsverwarming. Het instellen is niet ingewikkeld, maar je moet er wel even de tijd voor nemen. Eenmaal geïnstalleerd heb je er geen omkijken meer naar en werkt het systeem erg goed.

Pluspunten

• Zone-verwarming
  • Werkt offline (zonder centrale server)
  • Kan online werken
  • Werkt ook zonder dat alle radiatoren slimme knoppen hebben
  • Batterijduur ±17 maanden
  • Knoppen makkelijk te installeren

Minpunten

• Basisstation uit dock instabiel
  • Prijzig

Kwaliteit Score: 5

Voordelen

• Zone-verwarming: je kunt per zone een dagelijks programma instellen, en je kunt kiezen welke radiator(knoppen) onderdeel van welke zone zijn
  • Werkt offline: in tegenstelling tot Tado werkt dit systeem volledig offline, dus als Honeywell failliet gaat kan ik door gaan. (referentie)
  • Kan online werken: Als je wilt kun je dit systeem ook online gebruiken middels een app
  • Werkt ook als je een deel van de radiatoren slim hebt gemaakt: de overige radiatoren schakelen dan met de hoofdklep mee.
  • Slimme radiatorknoppen zijn makkelijk te installeren met bijgeleverde adapters. Het verwijderen van de oude knoppen was lastiger dan het vastschroeven van den nieuwe.

Nadelen

• Mijn basisstation is wat instabiel: als ik hem uit de dock haal crasht hij met 50% kans, en, maar na een reboot van een paar minuten werkt alles weer. Verder begint het basisstation altijd te klagen over lage batterijspanning als ik hem 5 minuten uit de dock heb (ondanks dat deze er al 24 uur in stond). Ik heb hier echter weinig last van, meestal draait het station gewoon probleemloos in de dock.
  • Het systeem is prijzig in aanschaf, voor onze 7 radiatoren waren we ±650 euro kwijt

Foto's

1. Voorbeeld van radiator unit (HR92)
2. Basisstation uit de dock (na reboot ;))
3. Docking station
4. BDR91 draadloze kleprelais
5-8: verschillende screenshots van de basisunit

Update Juni 2019

De alkaline batterijen in de eerste radiatorknop zijn na ±17 maanden op. Er zitten nu eneloop pro's in, als die het ook ongeveer zo lang volhouden zou dat mooi zijn.

Slaapkamer-1: 17 maanden (Dec 2017 - Juni 2019), 2x GP Alkaline (meegeleverd)
Woonkamer-1: 19 maanden (Dec 2017 - Aug 2019), 2x GP Alkaline (meegeleverd)
Woonkamer-2: 21 maanden (Dec 2017 - Oct 2019), 2x GP Alkaline (meegeleverd)
Slaapkamer-2: 21 maanden (Dec 2017 - Oct 2019), 2x GP Alkaline (meegeleverd)
Slaapkamer-3: 22 maanden (Dec 2017 - Nov 2019), 2x GP Alkaline (meegeleverd)
Woonkamer-3: 22 maanden (Dec 2017 - Nov 2019), 2x GP Alkaline (meegeleverd)

Update Nov 2018

Ik heb de evohome nu ±10 maanden en alles werkt nog naar behoren. De meegeleverde batterijen doen het nog steeds op alle knoppen, en de verbinding tussen basisstation en de knoppen is erg stabiel (nog nooit problemen gehad, in tegenstelling tot bijv Hue).

Als tip voor stadsverwarming kun je het aantal schakelmomenten per uur verhogen zodat het systeem sneller reageert, dit is standaard 6x/uur, maar kan ook op 12x/uur. Ik denk dat deze frequentie relatief laag is om CV ketels niet kapot te maken (door bijv elk minuut te schakelen), maar voor stadsverwarming is dit gewoon een klep en maakt dat niet (minder) uit.

Referenties

Evohome offline
Will my thermostat still work if I lose my internet connection?

Yes, your thermostat will keep working with the schedule it has stored in its memory.

However you will not be able to remotely control your heating system until an internet connection is restored.

Bron: https://getconnected.honeywellhome.com/en/evohome-support
Tado offline
Als Tado offline is kun je nog wel de temperatuur aanpassen, maar het programma gaat volgens

Bronnen:

Heb jij ook een Honeywell EvoHome colour 4-zone radiator aan/uit?

Hoi Tim,

Leuke review, en geweldig spul die Evohome, ik heb het thuis ook en werkt echt heel goed.
Heb je ook al aan de app van IFTTT gedacht? misschien dat je daar eens naar kan kijken, kan je leuke extra's bieden.

Je geeft aan dat je de batterijen wil vervangen van de radiatoren als deze leeg zijn met Eneloops, maar ik denk dat dit niet nodig zal zijn, bij mij doen de standaard batterijen het ongeveer een jaar, wellicht kan je die batterijen beter in het basis station gebruiken, want deze (ook bij ons) is altijd snel leeg als je deze niet op het dock laat staan.

Ik wens je veel plezier van je Evohome.

PS de huisbeveiliging werkt ook goed samen met je Evohome als je dat zou willen.

grtz.
Hugo.
Bedankt voor je feedback! Weet je zeker dat je niet voor Honeywell werkt? ;)

IFTTT heb ik nog niet gebruikt, maar zie op dit moment nog niet de meerwaarde in, waar gebruik jij het voor?

Eneloops zijn inderdaad misschien niet nodig als ze na een jaar leeg zijn, goed punt. Welke batterijen gebruik jij? Ik heb er namelijk wel gelijk 14 nodig, dus wil het liefst goede batterijen kopen.
Hahaha,

Nee echt werk niet voor Honeywell, maar ben er wel helemaal weg van, iets duurder in aanschaf maar werkt gewoon goed zonder gezeur.

Welke batterijen ik erin heb gedaan
Industrial by Duracell niet duur en doet het prima.
IFTTT kan je geofence mee schakelen, maar d8 dat dit ook al in de app zit.
Ik weet niet of de app ook kijkt hoeveel telefoons er in huis zijn.
IFTTT kan ik instellen indien de laatste het huis verlaat, dan verwarming lager zetten.

kijk maar eens en nogmaals veel plezier en comfort ervan!!