Logitech G603

Specificaties Radiogestuurde muis en 12.000dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Logitech G603 Review

COMPUTERFREAKED 29 april 2018, laatste update op 17 december 2019, 238 views Product gekocht

Logitech G603

Zowel de prijs als de muis zijn aan de stevige kant. Hij ligt goed in de hand maar is zeker met 2 batterijen aardig zwaar.

Pluspunten

• Voelt degelijk aan
  • Ontvangst
  • Werkt zelfs op glazen tafel

Minpunten

• Alleen Windows en Mac software support. Geen Linux.
  • Quick start guide
  • Na 4 maanden gebruik begint het "G" logo al te slijten

Wat zit er in de doos?

In de doos vind je natuurlijk de muis zelf, 2 Duracell AA batterijen, een USB verlengkabel, de USB receiver, quick start guide en informatie omtrent garantie etc.

Installatie

Volgens de quick start guide echt eenvoudig. Verlengkabel in de pc, USB receiver in de verlengkabel zodat de receiver op je bureau kan liggen. Batterij(en) er in doen et voila.
Verbinden via Logitechs eigen receiver
Ik vond de guide een beetje onduidelijk, als je niet oplet lijkt het alsof je de Bluetooth knop 3 seconden in moet houden om de muis te koppelen met de Logitech ontvanger echter hiermee schakel je Bluetooth in en zodra je Bluetooth inschakelt vervalt de eigen Logitech verbinding en lijkt de muis dus niet te werken. Op de 1 of andere manier kreeg ik de muis eerst niet terug in de normale modus, de LED bleef blauw (Bluetooth) in plaats van wit (Logitech verbinding).
Verbinden via Bluetooth
Ik heb dit even snel op mijn telefoon geprobeerd toen ik de muis niet direct op de PC aan de praat kreeg en zover ik kan zien werkt dit goed. Je schakelt Bluetooth in op de muis en op je telefoon kan je de muis koppelen.

Je kan de muis niet met 2 devices tegelijk pairen via bluetooth. Maw als je 2 besturingssystemen hebt in dualboot en je paired de muis in 1 van beide, doet hij het in het andere systeem niet. Pair je hem in het andere systeem, dan doet hij het na een reboot in het eerste niet en moet je hem opnieuw toevoegen (en de oude verwijderen).

Software

Firmware update
De firmware update kan niet via Bluetooth gedaan worden maar alleen over de eigen Logitech verbinding. Ik vond dit wel vrij lang duren maar ja hoe vaak moet je dit nou doen. De update is hier te vinden. http://support.logitech.c...ss-gaming-mouse/downloads
Configuratie software
Er is alleen configuratiesoftware voor Windows en Mac. Met de software kan je kiezen de instellingen op de muis op de slaan (1 setting voor alles) of te laten beheren door de Logitech gaming software (per applicatie verschillende settings).

Je kan de polling rates instellen voor de high setting (125/250/500/max 1000) en 5 DPI sensitivity levels. Er is ook een mogelijkheid om een knop in de stellen voor DPI shift command. Hiermee wordt tijdelijk 1 van de vooraf gekozen DPI instellingen gebruikt bijvoorbeeld om tijdelijk de muissnelheid te verlagen.
Hoge DPI instelling
Als je bijvoorbeeld met de maximale DPI setting van 12.000 werkt dan schiet je mousepointer over het scherm en zul je in je OS de snelheid moeten verlagen. In Windows was voor mij de laagste instelling net voldoende.

In Ubuntu 16.04 was de laagste instelling die je via de GUI in kan stellen niet voldoende. Je kan hier vinden hoe je de snelheid nog verder verlaagd. https://patrickmn.com/asi...nsitivity-in-ubuntu-9-10/

Hardware

De muis voelt stevig aan maar is wel wat aan de zware kant, zeker als je 2 batterijen gebruikt.

De polling rate kan je instellen op LO (125) en HI (software setting).

De DPI level switch is niet heel makkelijk bereikbaar vind ik, je moet je hand echt van muis halen om hem in te drukken. Dit heeft natuurlijk weer als voordeel dat je hem niet makkelijk per ongeluk indrukt. Een multicolor LED geeft aan welke DPI gevoeligheid actief is als je wisselt en gaat na een paar seconden weer uit.

Volgens de quick start guide moet de ontvanger op 20cm afstand liggen van de muis. Een snelle test laat zien dat line of sight de muis het op tenminste 3 meter ook nog doet en als ik de USB ontvanger direct in mijn computer onder mijn bureau heb werkt de muis ook nog prima.

Als je de muis via Bluetooth verbindt kan je de USB ontvanger in de muis plaatsen die overigens makkelijk te openen is.

Het scrollwheel is mooi stil maar de knoppen hebben een tikje luide klik bij het indrukken. Mij stoort het niet maar ik kan me voorstellen als je een kantoor vol hebt met deze muizen dat dat storend kan zijn.

Heb jij ook een Logitech G603?