Palm Z22 Review

Phobophile 30 december 2005, 1.048 views

Palm Z22

Pluspunten

• uiterlijk (subjectief natuurlijk),
  • compactheid,
  • prijs,
  • accuduur,
  • overzichtelijke agendasoftware,
  • gebruikersvriendelijk,
  • geen dataverlies bij lege accu,
  • gering gewicht (96 gram).

Minpunten

• zeer beperkte featureset,
  • zeer beperkte uitbreidingsmogelijkheden,
  • lage schermresolutie.

Veelzijdigheid Score: 1
Deze PDA moet het met veel minder doen dan veel andere soortgenoten; er zit geen bluetooth op, geen WLAN, het apparaat kan niet voor GPS-navigatie gebruikt worden, de resolutie van het scherm is maar 160x160, het geheugen kan niet uitgebreid worden en mp3 afspelen behoort niet tot de mogelijkheden.
Voor mensen die dat ook allemaal niet zoeken, zoals ondergetekende, is dat echter helemaal geen probleem. Ik betaal liever niet voor functionaliteit die ik toch niet gebruik. De Z22 heeft mij ¤110,- gekost en dat is aanzienlijk minder dan andere PDA's.
Ik gebruik de Z22 als elektronische agenda, kladblokje en boodschappenlijst. Af en toe speel ik er ook een spelletje op. Voor de agendasofware heb ik twee commerciële alternatieven uitgeprobeerd (Agendus en Datebk5), maar uiteindelijk ben ik toch weer terug gegaan naar de standaardsoftware. Deze biedt me alles wat ik nodig heb en is het overzichtelijkst.
Voor bovengenoemde functies is de lage resolutie van het scherm geen probleem. Bepaalde software zal echter vanwege de te lage resolutie niet draaien op de Palm Z22.
Het uithoudingsvermogen van de accu is dik in orde. Ik heb in de reviews gelezen dat de deze het ongeveer een week uithoudt. Dit heb ik zelf niet kunnen vaststellen omdat de accu opgeladen wordt wanneer je de sync-kabel aansluit (opladen kan ook gewoon met het bijgeleverde snoer voor het stopcontact). Mocht de accu wel leeg raken is er nog geen man overboord overigens, want de Z22 'onthoudt' alles ook met een lege accu.
De behuizing van deze Palm is van plastic. Mijn vader, die metalen behuizingen gewend is, vond dit wat goedkoop aanvoelen.
Resumerend: de Palm Z22 kan in vergelijking met andere PDA's niet zo veel. Wie genoeg heeft aan de mogelijkheden die het apparaat wel biedt, heeft voor deze prijs m.i. een zeer goede koop en zal niet teleurgesteld worden.

N.B. Bij het geven van een algemene beoordeling, heb ik uiteraard rekening gehouden met de prijs van het apparaat.

• Sitecom USB to fast irDA Adapter
  • Windows XP

Heb jij ook een Palm Z22?

Hij is ook waardevast, want ik betaalde er nu in sept. 2008 nog 99 euro voor ;-)

Zojuist stopte ik hem in het stopcontact met bijgeleverde adapter uiteraard, op de usb poort, alles volgens beschrijving, de 1e maal 3 uur opladen voor je er iets mee doet, maar niets laat zien dat hij word opgeladen, klopt dit?

(Op de pc zal je het wel zien denk ik?)