Microsoft Surface Pro (2017) Core i5, 8GB ram, 256GB ssd Zilver

Specificaties 12,3" • 2736x1824 • 256GB • Win 10 Pro - Bekijk alle specificaties
256GB ssd Zilver

Microsoft Surface Pro (2017) Core i5, 8GB ram, 256GB ssd Zilver Review

Trommelrem 28 april 2018, laatste update op 28 april 2018, 5.275 views Product gekocht

Microsoft Surface Pro (2017) Core i5, 8GB ram, 256GB ssd Zilver

Hello Surface, goodbye WiFi. Met de Surface Pro 2017 heb je nooit meer WiFi nodig. Dankzij het dual-sim LTE modem met zeer hoge prestaties, kun je als mobiele werker ook met je Surface overal aan het werk.

Pluspunten

• Dual sim LTE modem
  • Zeer snel LTE modem
  • Zeer goede LTE prestaties bij slecht bereik
  • Fanless
  • Wordt niet heel warm

Minpunten

• Geen grotere storage opties, behalve zonder LTE
  • Geen USB-C

Ondanks dat mijn Surface Pro 3 een antieke 4e generatie i5 heeft, was hij voor mij nog snel genoeg. Ik had hem al geupgrade met een Pro 4 toetsenbord en een Pro 4 pen, dus hij voelde ook niet ouderwets aan.

Toen de Surface Pro 2017 uit kwam, twijfelde ik daarom nog even. Waarom iets upgraden als het huidige nog voldoet? LTE gaf de doorslag. Ik had er genoeg van om steeds met dongles te klooien om te kunnen internetten. De i5 versie heeft een LTE modem ingebouwd. De i7 heeft geen LTE, omdat de ruimte van het LTE modem nodig is voor het koelsysteem.

Dus heb ik de i5 aangeschaft. En ik ben aangenaam verrast. Ik heb door de jaren heen veel LTE modems versleten. Het LTE modem van de Surface is een van de beste LTE modems die ik ooit heb gebruikt. Waar een gemiddelde Huawei bij een magere 50 MBit/s down wel ophoudt, is 100+ MBit/s op de Surface geen uitzondering. Maar zelfs een iPhone die er naast ligt, haalt bijlange na die 100 MBit/s niet. Als het bereik zeer matig wordt, dan komt een dongle of telefoon niet eens aan de 2 MBit/s. De Surface blijft dan gewoon lekker doorbeuken met minimaal het tienvoudige. Websites reageren ook veel sneller dan via een dongle. Bovendien krijg je op een Surface gewoon direct een public IP. Een Huawei dongle moet je eerst hacken.

De vergelijking van de LTE prestaties is natuurlijk niet helemaal eerlijk, omdat de antenne van links naar rechts loopt (achterzijde, bovenste iets donkerder gekleurde balk is de antenne). Een 4G dongle of een iPhone heeft een mini antenne. Wil je overigens echt op volle snelheid downloaden, dan moet je een raam openzetten of buiten staan. Het is echt leuk om te zien dat je snelheid nog verder omhoog schiet als je een raam open zet.

Wat helaas niet wordt geadverteerd en wat mijns inziens wel een grote plus is, is dat de Surface Pro 2017 dual-sim is. Als je in het buitenland bent, dan kun je gewoon via de Microsoft Store een plan aanschaffen (zie foto). Je hoeft dus nooit meer een lokale winkel te zoeken en een sim kaart aan te schaffen. Je hoeft alleen maar de eSIM te selecteren en via de Store koop je een plan voor je Surface. Dit gedeelte van de Store staat gewoon open over LTE, dus je hebt hiervoor geen WiFi verbinding nodig. Ideaal als je naar het buitenland gaat.

Wat wel jammer is, is dat de i5 geen grotere storage opties heeft. Ik werk zakelijk veel met Azure, dus ik haal weleens een VHD file binnen of ik upload er weleens eentje (127 GB). Vandaar dat ik zo blij ben met de snelle LTE. Ik kan echter hooguit een VHD file opslaan, of ik moet trage MicroSD kaarten gebruiken. MicroSD komt voorlopig niet eens in de buurt van de snelheid van de interne storage.

En ik heb een kleine performancetest gedaan. Hoewel ik geen gamer ben, heb ik het Rockstar account van mijn broertje even misbruikt om de GTA 5 performance te testen. Over WiFi kost het een eeuwigheid om GTA 5 te downloaden (60 GB). Over LTE kost het nog wel wat tijd, maar geen eeuwigheid (zeker niet als je het raam open zet ;) ). GTA 5 is speelbaar in de laagste resolutie. Ook wordt de Surface wel warm, maar niet heet. De Surface is duidelijk geen apparaat voor de gamer, maar voor de mobiele werker. Maar als je incidenteel een potje GTA 5 wilt spelen: Het kan.

Anyway, ik ben blij met mijn nieuwe Surface Pro 2017.

Misschien dat ik in het vliegtuig nog gebruik zal maken van Wireless Fidelity, maar voor de rest: Doei Wireless Fidelity!

Hello Surface, goodbye WiFi.

Heb jij ook een Microsoft Surface Pro (2017) Core i5, 8GB ram, 256GB ssd Zilver?

Hey maar hoe is de LTE ? :+

Nee maar even serieus, paar foto's zouden leuk zijn. De veranderingen wat meer afzetten tegen je oude unit. Is gewoon leuk om te weten. Wat zijn de mindere punten verder ?

[Reactie gewijzigd door Jelle Brolnir op 29 april 2018 17:19]

Mwah, echt vernieuwend is de Pro 2017 niet. De Pro 3 met Pro 4 toetsenbord en pen loopt niet echt achter t.o.v. de Pro 2017. Wel zijn er veel technische verbeteringen, zoals NVME i.p.v. mSATA en betere (en passieve) koeling.
Leuke review om te lezen! En waar mag de oude surface pro 3 voor weg? ;)
Tot nu toe heb ik al mijn oude Surfaces en ultrabooks weggegeven. Het heeft weinig zin om ze zelf te bewaren en marktplaats vind ik een vergaarbak van wankers die alleen maar zeuren. Zolang het nog courante modellen zijn kun je ze het beste weggeven en krijg je er superblijdschap voor terug. Zo kwam ik er laatst achter dat een vriend van mij nog een antieke iPhone 5S in gebruik heeft die ik hem 3 jaar geleden heb gegeven. Hij is er mega blij mee.
Heb hem sinds kort ook voor het werk. Enige irritante vind ik dat je de Sim steeds dient te ontgrendelen (wel logisch..).

Verder een snel device met redelijk prettig toetsenbord. Na 2 uurtjes werken wel even de polsen en vingers rust geven doordat je positie op het toetsenbord wat schuin naar binnen is.

De facial recognition is een stuk sneller als op de SP4 in mijn ervaring. Hoewel ik daarvan de M3 versie had en dit een I5 is.. maar ik verwacht niet dat het daardoor komt.

Leuk om te lezen dat je zo positief bent :)
Sim PIN code heb ik verwijderd vanuit een telefoontoestel. Ik zie het nut van zo'n PIN niet echt in eigenlijk :)

Wat ik grappig vind, is dat Windows Hello zelfs werkt als je een zonnebril op hebt, ook al is hij alleen ingetraind met een normale bril.

[Reactie gewijzigd door Trommelrem op 1 mei 2018 20:12]

Ik heb ook de LTE versie, maar krijg de Mobile Apps app niet zover dat hij mobiele abonnementen laat zien. Ik krijg de melding:
quote: Mobile Plans
To buy a cellular data plan with this app, you'll need to have a supported SIM.
Ik heb regio US ook ingesteld gehad, maar krijg dan ook dezelfde melding. Sim2 staat geselecteerd en geeft 'No service' wat natuurlijk logisch is.
In de VS werkt het nog niet. Transatel zou een roamingovereenkomst met T-Mobile moeten hebben, maar het werkt helaas niet. Echter heb ik het vermoeden dat T-Mobile z'n netwerk niet volledig openstelt aan andere aanbieders. Nederlandse T-Mobile simkaarten gaan ook niet hoger dan 4G, terwijl de native T-Mobile simkaarten wel gewoon op LTE gaan. Probleem is dat je met een Nederlandse sim niet altijd even goed bereik hebt, terwijl de Amerikaanse simkaarten zowel op LTE kunnen, als op AT&T kunnen middels roaming.
LTE is 4G. Of bedoel je dat hij niet hoger kan dan 3G/UMTS?
LTE is inderdaad 4G, maar 4G is niet LTE.
Roamingklanten gaan in de VS vaak niet hoger dan 4G, terwijl de eigen klanten gewoon op LTE kunnen.
Ja oké ik snap je. De Amerikaanse providers noemende UMTS ook 4G, terwijl dat bij ons 3, 5G is.

Maar je bedoelt dus dat hij alleen UMTS kan hebben dan.
LTE is volgens mij 4,25G. LTE-A is 4,5G. 4G is 4G. De roamingpartners van T-Mobile in de VS mogen niet hoger dan 4G, maar dat betekent dus ook dat het bereik minder is, omdat het LTE netwerk soms verder reikt.
Mag ik vragen hoe je LTE werkend gekregen hebt? Ik heb mijn vodafone simkaart in de surface gedaan, maar krijg geen verbinding met internet.
Bij T-Mobile heb ik handmatig de APN moeten aanpassen van "smartsites.t-mobile" naar "internet" omdat je anders geen IP adres krijgt (hooguit een NAT adres). Wellicht kun je Vodafone bellen om te vragen welke APN er bij jouw plan hoort.

[Reactie gewijzigd door Trommelrem op 20 januari 2019 13:12]

Ahh, oke. Bedankt voor de reactie!

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite