Denon HEOS Bar

Specificaties Soundbar met 4x HDMI-in - Bekijk alle specificaties

Denon HEOS Bar Review

Flbderks 27 april 2018, 1.906 views Product gekocht

Denon HEOS Bar

Voor mij geen DENON HEOS meer, jammer kans gemist. Begrijp me niet verkeerd, ik denk echt dat ze een juiste weg in stappen enkel TE vlug alles in de schappen hebben gezet zonder aan te geven wat (nog) niet optimaal werkt.

Pluspunten

• Design
  • Geluid
  • Bluetooth

Minpunten

• Geluidstoringen
  • Niet af / Niet uit ontwikkeld
  • Zeer omslachtige app
  • Geluid via WIFI
  • Buggy
  • Wegvallend geluid

Geluidskwaliteit Score: 2
Na 5 maanden "try and error" godzijdank terug ingeleverd en gekozen voor een ander merk.

Ik heb de volgende volledige set gekocht:
  • HEOS BAR
  • HEOS SUB
  • 2 X HEOS1HS2 + Accupack
Voorbereiding:
Ik heb lang onderzoek gedaan naar welke keuze ik moest maken, twijfel was vooral tussen de SONOS setup en de Denon HEOS variant, uiteindelijk gaven de functionaliteiten de doorslag bij de aankoop ( meerdere poorten in de Soundbar en opties in de app) De HEOS Soundbar heeft diverse aansluitingen ( 4 xHDMI, Optisch, USB, Bluetooth etc). Groot pluspunt is Bluetooth tov SONOS.
Netwerk opstelling
Heos heeft de keuze gemaakt om alles via het WIFI van de eindgebruiker te laten werken. Alvorens ik deze set aan heb geschaft heb ik het eigen IT netwerk geüpdatet zodat ik problemen uit de weg zou gaan ( TPlink Switch + Asus RTC68U Router) prima configuratie tot dus ver.
1e Indruk aankoop
Na aankoop de producten binnen gekregen ( mooi kerstcadeau) verpakking laat direct zien wat je koopt. Persoonlijk ivm verzending had ik liever neutrale dozen gezien maar dit terzijde. Alles zit prima ingepakt en overal een keurige korte handleiding toegevoegd
Installatie Hardware
Op zich de setup wijst zichzelf, echter het instellen met de mobiel is toch echt een gepriegel, ik heb meerdere keren de volledige set moeten toevoegen/verwijderen in de HEOS app voordat ik daadwerkelijk alles op elkaar aangesloten werkend kreeg. De app vraagt vervolgens voor het updaten van de hardware dit gaat prima maar duurt wel erg lang, tijdens deze periode van updates heb je geen geluid.
Geluid
geluid is erg goed, hier valt totaal niets slechts over te zeggen. Wat ik lees van anderen kan ik beamen de subwoofer is een echte toevoeging aan de set. Voor onze opstelling waren de HEOS1HS2 setjes prima. Geluid in zijn totaal is prima toereikend.
App
De app werkt maar is heel omslachtig, je kunt je boxen door te swipen met elkaar connecten, echter de helft van de keren dat je dit doet krijg je een foutmelding en lukt dit niet. Zodra je muziek aanzet kun je niet doorspoelen ( erg kwalijke zaak) en de app loopt ook gedurig vast, gewoonweg zonde. Je moet in allerlei menu’s gaan zoeken voordat je iets vindt, alle opties zitten erin hoor maar een logische volgorde zie ik niet
Problemen
De problemen begonnen eigenlijk met knisperend geluid via de HEOS1HS2 speakers icm de totaalopstelling via de TV. Zodra ze alleen werden aangestuurd via de app dan is het geluid prima, maar icm de bar&sub kregen wij zo nu en dan een knisperend geluid ( alsof je vroeger je mobiel bij een box hield). Via de supportdesk van HEOS kregen we de informatie dat dit een “bekend” probleem was en dit verholpen zou worden in de eerstvolgende update. Auw dit doet pijn. Je koopt een totaalset van +/ 1700 euro waarin je verwacht dat je een prachtige dolby surround oplossing hebt en vervolgens is er een geluidsprobleem wat optreed wat een “bekend” probleem is.
Na 2 maanden gewacht te hebben heeft inderdaad deze update het probleem verholpen, TOP. Hierna kwam echter het volgende probleem tevoorschijn. Zodra we de TV inschakelde was er geen geluid. Na verloop van tijd werkte het geluid weer, dit probleem kwam structureel terug. Wederom contact met de SupportDesk , allerlei zaken getest ( andere TV, ander WIFI punt, andere kabels, updaten, downgraden etc) geen oplossing. Opgestuurd en gerepareerd. ( mainboard vervangen)
Probleem ook weer verholpen. Geluid was weer helder en prima. Echter tot onze verbazing kwam het volgende probleem tevoorschijn ( enkel in totaal dolby opstelling) zodra je voor de achterste boxen loopt ( opstelling HEOS1HS2 op dressoir achter de bank) merkte we wegvallend en wederom ruis in het geluid. Het lijkt alsof de verbinding vanuit de HEOS Bar richting de HEOS1HS2 setjes niet stabiel is. De boxen op 1 meter geplaatst van de HEOS Bar maar ook hier gewoon ruis en storingen in het geluid. Zodra je de HEOS1HS2 als setje los verbind is het geluid prima zonder ruis. Na contact zou dit ook verholpen worden met een volgende update. Toen was voor ons de maat wel vol. Gelukkig heeft de leverancier + HEOS dit prima opgelost door creditering, zoals het hoort.
Niet af
Daar komt het grootste en belangrijkste minpunt van DENON HEOS, het lijkt alsof ze een prima start hebben voor een TOP product maar dit TE vroeg in de markt hebben gebracht en daardoor gewoonweg klanten mislopen ( in ieder geval mij) de functionaliteiten zijn divers en groter dan SONOS maar het begint toch allemaal met een belangrijk ding, wat je maakt moet GOED werken, prima als je een paar bugjes hebt in je app maar het hoofdproduct ( geluid) moet op zich zelf goed zijn. De app is buggy, loopt vast en is niet soepel, niet af.
Ik heb maanden research gedaan voordat ik HEOS aangeschaft heb maar hiervan uiteindelijk spijt gekregen vanwege het niet (juist) werken van zijn hoofddoel: optimaal geluid ten allertijde. Daarnaast zie je in veel zaken dat ze nog in de kinderschoenen staan.

Heb jij ook een Denon HEOS Bar?