Specificaties 37" Full HD LCD TV met 1 tuner - Bekijk alle specificaties

Philips 37PFL5604H Zwart Review

BUR 17 maart 2011, laatste update op 17 maart 2011, 4.147 views

Philips 37PFL5604H Zwart

Pluspunten

• Beeld met "Analoog-coax" signaal is goed.(op 4,5 meter)

Minpunten

• Afwisselend Scherp/onscherp beeld bij SCART aansluiting.
  • Onduidelijk geluid
  • Horizontaal afstellen TV is lastig.
  • Gigntisch ghosting bij FullHD beeld
  • Bewegingsonscherpte

Beeld
-------------------
De kwaliteit van het beeld "COAX-analoog" is goed voor breedbeeld uitzendingen, kijk afstand is ongeveer 4,5 meter. Alleen bij voetbal een zie ik heel klein randje ghosting bij de voetbal. Maar daar zie op 4 meter weinig van.

Digitale TV (via Common interface card in de TV):
Jippie dacht ik heerlijk full HD TV kijken.. helaas is de ghosting bij full HD tv kijken gewoonweg verschrikkelijk. Als je de bal bij voetbal bekijkt zit er bij een flinke bewegende bal aan n kant een zwarte "schaduw". Ook veel last van bewegingsonscherpte.
Bij rustige plaatjes is het beeld spatje zuiver. Ik begrijp waarom er in de reklame voor HD TV word gezegt: H hij heeft zijn rechter lens niet in!
Gelukkig is de keuze voor fullHD TV een extra optie bij Ziggo, en zijn de problemen minder zichtbaar bij "Gewoon" digitale TV. Bij de installatie van het Ziggo digitale kaartje verliep de "authentication" van het kaartje pas goed n het installeren van de update van de TV. Phillips en Ziggo konden het niet eens worden over de CI+ codec... dus de werking van de ingebouwde CI+ decodeer kaart in de 2009 modellen van Phillips is niet gegarandeerd. Gelukkig werkt het na de update van de TV dus wl!

Beeld via SCART-aansluiting (3 SCART-ingangen aanwezig)
De DVD speler is via SCART aangesloten. Het valt mij op dat de TV moeite heeft om het scherpte van het volledige beeld te bepalen. Als ik goed kijk word het hele beeld ietsje scherp/onscherp om de 1,5 seconden. Dit is overdag zichtbaar.

Beeld via VGA aansluiting (1 VGA -ingang aanwezig)
De compter met windows 7 draait netjes op het scherm. Standaard gaat het beeld naar 1 op 1 beeld. Je kan via de afstandbediening de schaal aanpassen, bijvoorbeeld het beeld laten uitrekken over het hele scherm. Het val mij op dat bij het "1 op 1 beeld" er van dichtbij erg scherp is! Mooi hoor!!

Ik kijk via mijn oude laptop (win XP-pro), en de VGA kabel, naar rtlgemist.nl. Fullscreen zijn de programma's prima te bekijken. Die stream heeft een veel groter beeld dan uitzendinggemist.nl.

Beeld via de tulp aansluitingen (1 VIDEO-ingang aanwezig)
Ik speel met de Wii op de RBG tulp ingang. Ik heb bij voorbaat alle beeld verbeteraars uitgezet op die "video"kanaal en dan heb ik totaal geen problemen met traagheid o.i.d..
Nadeel is dat iets verzonken aan de zijkant van de TV is geplaatst.
Update:06-2010
Heb een Wii-HD kabel gekocht. Dan kan je de wii 480p naar de TV laten sturen via een heleboel tulp verbindingen die je achter op de TV kan aansluiten. Het beeld is zeker scherper maar misschien vind ik het zachte beeld via de video-ingang toch mooier. Ik zit nu wel heel erg naar de blokjes te staren. Mischien kan ik nog wat instellingen aanpassen om een zachter beeld te krijgen. (..heb de kabel pas nt geprobeerd)

Beeld via HDMI
Blu-rayspeler (LG-BD370) aangesloten. Oeps! wat een bewegings onscherpte bij full HD beeld.
Het is even wennen maar uiteindelijk wen je er wel aan. (Ik zal wel moeten.. ga niet zomaar weer een andere TV kopen! )

Bouwkwaliteit
-------------------
De TV zit met 4 grote schroeven vast aan de tafelstandaard. Het horizontaal rechtzetten van de TV is een gerommel.. met 4 schroeven.

Ter verduidelijking: Ik heb de TV plat op een zacht oppervlak gelegt bij het monteren van de tv-standaard. Als ik de schroefgaten aanhoud f ik druk de standaard tot max in de TV. Het eindresultaat blijft scheef..

Geluid (D reden waarom ik deze review schrijf..)
-------------------
De speakers zitten onderaan de achterkant en het geluid is "onduidelijk" te noemen. Ook na uitgebreid rommelen met de geluidsinstellingen. edit: het geluid klinkt plastic-achtig.

De tv staat c.a. 50 cm vanaf de wand op een tv-meubel.

Ik het geluid word iets beter als ik direct achter de speakers een plaatje plaats.

Als het de bedoeling is om de tv uitsluitend aan de wand te monteren.. waarom leveren ze de tv dan met een standaard vraag ik mij af??

Mijn advies aan meneer Phillips: de speakers van een nieuwe serie tv's weer aan de voorzijde plaatsen, want direct geluid klinkt een stuk beter!! Het is tevens een idee om een 8/16 bands equalizer in de instelling te bouwen? Dan kan het geluid van de tv misschien iets beter worden ont-naggelend.

De alternatieve extern te plaatsen speakers+basbox (Soundbar) van Phillips klinken trouwens erg slecht.. De standaard 5 instellingen ontbeerd een Customize instelling waarbij ik met een 8/16 equaliser het geluid kan ont-naggelen. De bas die de basbox van de Soundbar voorbrengt is zo gigantisch (in lle 5 settings) dat je er iemand mee kan reanimeren als je hem erop legt..

Nog een min-puntje van de Soundbar. Deze werkt in tegenstelling tot mijn verwachting maar 1 kant op met de HDMI-kabel d.w.z. lles (COAX blu-ray etc..) moet worden aangesloten op de soundbar om geluid te krijgen uit die bak. Ik had dus verwacht dat de geluid-stream ook van de TV naar de Soundbar mogelijk was. Je kan dus alleen maar het volume aanpassen met je TV-remote via de HDMI-kabel.

Ik heb tot op heden dus nog geen externe speakers om het geluid fatsoenlijk te laten klinken.

Ik ben inmiddels wel aan het slechte geluid gewend...

Reactie op vermeend gezoem van de voeding (review lgrijsen): ik hoor geen gezoem.
Quote lgrijsen: "Soms vind ik het lawaai/gezoem van de voeding wel iets te luidruchtig. Dat is jammer, maar het geluid harder zetten lost het vaak wel op."

Excuus voor de halve review. Ik heb de goede en slechte eigenschappen even in deze review naar voren geschoven.

Link naar updatefile voor deze TV:

• LG BD370
  • Philips Soundbar HSB2313/12
  • Windows 7 x64

Heb jij ook een Philips 37PFL5604H Zwart?

Ik ga me aansluiten bij de reactie van BillsGate hierboven. De 5 serie is de budget lijn van Philips en beschikt NIET over de extras die bijvoorbeeld de 9 serie wel heeft (subwoofertjes). Verder gaat de speakers aan de voorkant plaatsen niet echt helpen voor het geluid. Ook LCD tvs die dat wel hebben, hebben last van slecht geluid. Je mist gewoon een klankkast in een LCD tv. Dat het geluid matig is, ligt dan ook in de lijn der verwachting. Verder, zijn de soundbars inderdaad ook maar blikkerig, maar goed, dan heb je wel weer 'design'.

Daarbij valt het me op dat je zegt dat beeldkwaliteit op analoog signaal goed is. Ik zou bijna zeggen, probeer eens digitaal te kijken.. Zelfs op een 9 serie 32 inch model vind ik het beeld op 3-4 meter matig. Jouw model is groter, en zal dus nog waziger zijn als dat op 32".

Daarbij is de TV een stuk makkelijker te monteren als je hem plat op een zacht oppervlak legt, in plaats van probeert te installeren terwijl dat ding omhoog gehouden moet worden..
Mag ik deze Quote even tegenspreken: "Verder gaat de speakers aan de voorkant plaatsen niet echt helpen voor het geluid."

Jij draait je boxen toch ook niet naar de muur toe? Daar word het geluid echt niet beter door... met name de hoge tonen hoor je dan minder goed. Laat dt nou net het probleem zijn van deze TV!!! ;-)

Omdraaien naar de muur is wl de truc om een gitaar versterker die te veel schetterd (teveel hoog geluid) beter te laten klinken. Dit terzijde..
De 3000 serie is volgens mij de echte buget lijn.

Verder heb ik ongeveer € 650 betaald. c.a. € 800 vind ik wel de max voor een TV, dus koop ik geen 9000 serie (c.a. € 1300)

En nu blijkt dat zelf die 9000 serie ook geen goed geluid heeft? 8)7

[Reactie gewijzigd door BUR op 5 maart 2010 12:55]

650?? Dat is toch een grapje hoop ik of niet. Nog nooit de pricewatch hierboven ontdekt??

pricewatch: Philips 37PFL5604H

Voor 650 had je een 7000-serie kunnen halen die VEEL beter beeld heeft (oa 100hz) en veel beter geluid.
Als je in de prijs-history kijkt staat er bij Dec2009 gemiddeld 600 nogwat...

En ik heb hem niet online maar in de winkel gekocht.. had erg dringend een andere TV nodig. Dus toen kwam ik op 650 eurie uit..

Ik ben sinds 2000 bekend met tweakers.net en de daarmee verbonden "Pricewatch'". Maar toch bedankt voor de hint... :)

Veel beter beeld met 100Hz? DVD's en andere formaten zitten op 25 tot 30 frames per seconde. LCD werkt plaatje ver plaatje in tegenstelling tot het "Flikkerende" effect van oude beeldbuis-TV's. Dus theoretisch heb je niks aan hogere Hertz TV's in dit geval.

Deze TV is volgens mij 60Hz o.i.d. maar daar heb ik met films of TV kijken geen last van.
Alleen bij voetbal een zie ik heel klein randje ghosting bij de voetbal. Maar daar zie op 4 meter weinig van. Waarschijnlijk is het bal-probleem niet echt ghosting, en zal het met Digitale TV minder zijn, omdat de TV minder pixels er bij hoeft te "verzinnen".
Digitale TV via de kabel is volgens mij tot op heden nog niet Full-HD maar iets van 720p o.i.d. dus zal de TV toch nog wat pixels erbij moeten verzinnen.

Hoe weet jij dat de 7000 serie een vl beter geluid heeft? Volgens Ruud2009 "mis je gewoon een klankkast in een LCD tv. Dat het geluid matig is, ligt dan ook in de lijn der verwachting"

[Reactie gewijzigd door BUR op 5 maart 2010 16:13]

Als je de tv uit de doos pakt, zou deze horizontaal toch al recht moeten zitten? Of staat je tv-meubel scheef?
De tv staat c.a. 40 cm vanaf de wand op een tv-meubel.
...
40cm is ook wel aan de royale kant. Zet hem eens 15-20cm van de muur af.

Toegegeven: Philips staat in haar lcd-tv's niet bekend om een denderende geluidskwaliteit, maar hou hierbij wel twee aspecten voor ogen:

- Door de dikte van lcd-tv's hebben veel fabrikanten hier problemen mee;

- Je koopt een tv uit de 5000-serie. Wat vooronderzoek had opgeleverd dat dit de semi-budgetserie van Philips is. De kans dat het geluid van het 7000-model (of zelfs het 9000-model) beter was geweest, is natuurlijk heel reel, maar daar is de prijs dan ook naar.

Weet je zeker dat het geluid niet veroorzaakt wordt door een defect? Is het eventueel op te lossen door een firmware-update?
Ik bedoel dat de TV kan "wobbelen" dus deze staat niet per definitie recht als je hem zo op de standaard prikt. Uit de doos zit ie namelijk niet vast aan de standaard.

Dus de gedachtte: "Als je de tv uit de doos pakt, zou deze horizontaal toch al recht moeten zitten." is helaas niet het geval. Vandaar dat ik dat in de review zet.

Ik heb net pas gelezen dat update misschien mogelijk zou zijn dus dat ga ik binnenkort doen... Eureka er is een update beschikbaar:

Versie: 000.026.070.000, Zip-bestand, 32.80 MB, Publicatiedatum: 2010-02-24

Mijn gehoor is iets meer getraind dan de gemiddelde luisteraar. Dus met een 8 band equalizer zou ik het geluid wel kunnen opleuken. Hopelijk is die mogelijkheid er met een nieuwe update! :-)

Mijn kast staat al 20 cm van de muur dus dichter op de muur word lastig. Tevens zijn de bank, TV en TV meubel niet linear opgesteld t.o.v. de muur achter de TV. Als ik de TV nog dichter bij de muur plaatst valt dat op. (Meubel en muur zijn wit)

[Reactie gewijzigd door BUR op 5 maart 2010 15:16]

Het beeld is (analoog) een stuk mooier dan de phillips plasma tv van mijn buurman. (Zelfde diameter) Ik heb verder geen vergelijking met een digitaal signaal op mijn TV.

Over het geluid: "subwoofertjes" heb je niet nodig voor een duidelijk geluid. Het "duidelijke" gedeelte van menselijke stemmen zitten namelijk hoger in de frequentieband. Dus dat zou niet het probleem oplossen.
Ik heb geen probleem met de hoeveelheid bas die de TV produceerd.

De bas die de apart aan te schaffen Soundbar voorbrengt is zo gigantisch (in lle 5 settings) dat je er iemand mee kan reanimeren als je hem erop legt..

Natuurlijk heb ik de TV plat op een zacht oppervlak gelegt bij het monteren van de tv-standaard. Als ik de schroefgaten aanhoud f ik druk de standaard tot max in de TV. Het eindresultaat blijft scheef.. Dat vind ik wel belangrijk onderdeel van de review.

[Reactie gewijzigd door BUR op 5 maart 2010 14:39]

Ten eerste de beelden die door Ziggo verstuurd worden zijn niet Full HD 1920*1080p maar HD ready 1366*768p ofwel 720p. Die beelden worden door je tv of je decoder geupscaled. zoals Bur reeds aangaf.

Zelf vind ik met name bij voetbalwedstrijden het analoge signaal niet om aan te zien, maar is het normale digitale signaal goed en De HDready zenders schitterend.

Ik neem aan dat je de Blueray speler met een hdmi-kabel hebt aangesloten anders had je wel bij een dvdspeler kunnen blijven. Dat heeft met de handshake te maken en super Full HD of upscaled beeld.

Overigens geldt altijd hdmi is in principe beter alleen composite (of was het component) komt er in de buurt.

Heb zelf een samsung tv (40A552) en decoder + een philips blue ray en ik heb de verscheidene opties geprobeerd en moet zeggen het scheelt bij mij nog al wat en het lijkt er op dat jij hier last van hebt.

Overigens is er soms nog een sport, spel of film modus op deze tv te vinden dat kan ook nog wel eens schelen.
De HD zenders van Ziggo zijn wel degelijk full HD. 123 HD is gratis de andere zenders worden niet in HD maar in een iets minder formaat gestreamed. Ik moet zeggen dat de niet HD zenders er prima uitzien op de TV. ronduit toppertje. allen dus last van ghosting bij het kijken naar de voetbal en andere witte bewegende objecten. Verder kijk het prima!!

Ik zit nu op 6 meter de ondertitels te lezen en dat gaat erg makkelijk!

[Reactie gewijzigd door BUR op 8 juli 2010 22:15]

1080i is geen Full HD, in weze is 720p beter
Ik heb nog geen ervaring met reviews plaatsen maar "Waardering 2sterren"?

Ik beschouw deze review (mijn eerste) als buiten gewoon nuttig al zeg ik hetzelf. :P

Het lijkt mij handiger echte ervaringen in de review te zetten i.p.v. plaatjes en tekst te plaatsen die strookt met de info op de site van de producent van het apparaat...

[Reactie gewijzigd door BUR op 5 maart 2010 15:07]

Het valt mij ook op, dat als je zoveel mogelijk benchmarks en plaatjes erin zet, je altijd een hoge review score krijgt. Denk dat sommige mensen dat liever zien, dan ervaringen, omdat het er mooier uit ziet. Hoe vaak zie je niet in een reactie dat je er wat plaatjes bij moet zetten? Terwijl iedereen die gewoon zelf even kan zoeken.

Geef mij maar ervaringen. Daar heb je meer aan dan gegevens die weinig zeggen.

btw. Erg verstandige keuze zo'n philips. Die is bij het "normale" tv kijken (zowel analoog als digitaal) toch wel 1 van de beste. Een stuk beter dan mijn Sony iig. Maar de philips laat het weer afweten bij games. De response tijd is erg traag bij philips. Dus spellen die aankomen op reactiesnelheid, zoals Street Fighter, zijn niet te spelen op een philips (tenzij je de game modus aanzet, maar dan heb je weer geen 100Hz en alle andere beeldverbeteraars) En aangezien ik veel game, ben ik voor de sony gegaan.
Verder zijn de HD zenders en blu ray is ook wat minder, maar niet zo heel erg. Philips heeft wat meer last van artefacts (ook in games trouwens).
Maar als je die (bijna) nooit speelt, is philips een zeer goede keus.
Ik speel met de Wii op de RBG tulp ingang. Ik heb alle beeld verbeteraars uitgezet op die "video"kanaal en dan heb ik totaal geen problemen met traagheid o.i.d..
Het is natuurlijk maar een hele lage resolutie die uit wordt uitgesmeerd over het hele beeld. Maar toch geen probleem wat mij betreft

Misschien hang ik binnekort mijn verse laptop er wel aan via HDMI.
pricewatch: Sony Vaio VPCEC1M1E/WI

Dan ff Quake3 runnen en kijken hoe het beeld is. Ik heb wel een computer al eens via de vga aangesloten en dat zag er toch echt spatje zuiver uit. Dus ik hoop ook dat snelle beeld het goed doen.

[Reactie gewijzigd door BUR op 29 april 2010 16:10]

Veel benchmarks zijn leuk in theorie, maar geven niet het beeld uit de praktijk weer (bij televisies). Dat dat geen toegevoegde waarde heeft, ben ik met je eens.

Maar eigen foto's (dus niet van die product-studio-shots van de fabrikant) vind ik ook altijd wel aardig om te zien.

Ondanks dat ik in het begin wat kanttekeningen bij je review heb geplaatst, vind ik hem qua review zeker meer dan twee sterren waard.

Je behandelt diverse onderwerpen die je scheidt met duidelijke kopjes, onderwerpen komen uitgebreid aan bod en, bovenal, je bent eerlijk in je ervaring. Dit, in tegenstelling tot veel fanboy-reviews die inderdaad hoger scoren.
Als trotse eigenaar van een eerder model van dit type wil ik je het volgende niet onthouden:

De 37 inch LCD is eigenlijk te groot voor analoog signaal, daarom kun je het best een analoog signaal wat kleiner weergeven, dat komt dan namelijk de beeldkwaliteit erg ten goede.

Daarnaast heb ik mijn 37 inch 5603 gekocht omdat deze, ten opzichte van andere merken en types, analoog signaal out-of-the-box al veel beter weergaf.
(analoog+lcd=bekend probleem)

Je kan dit verder optimaliseren tot je de kwaliteit van digitaal met zo'n 80 procent benaderd.

Hiervoor dient je weergave kleiner te zijn dan full-screen. De helderheid en contrast dien je te verkleinen tot ongeveer.50/55 procent. De diverse filters en ruisonderdrukking dien je in de meeste gevallen uit te zetten. Wanneer je deze optimalisaties uitvoert heb je een beeldkwaliteit met analoog signaal die veel beter is dan waarmee je begon.

De geluidskwaliteit is imho erg goed voor een midden klasse TV.

Dat je voet icm de TV scheef staat / wiebelt is niet goed. Ik heb zelf de 5603 en die is zo stabiel als een huis. Probeer in ieder geval de bevestiging nog een keer opnieuw.

Heb je nog vragen stuur me een maltje via 1 van mijn advertenties.

Veel kijk en luister plezier met de TV
Ik kan bij het bekijken van het analoge TV signaal (via coax-kabel) niet het beeldweergave aanpassen naar 50 procent.
Ik heb dan de keuze uit 3 beeldformaten "Breedbeeld" "Ultimate breedbeeld o.i.d." en nog 1 soort (maar die weet ik ff niet uit mijn hoofd).

Ik kan dus niet 50 procent van het beeld Analoge TV kijken!!

Misschien is dat wl mogelijk als ik via een HDMI-player TV kijk, maar daar heb ik nog geen ervaring mee.

[Reactie gewijzigd door BUR op 3 mei 2010 14:49]

warlord01: "heb de verscheidene opties geprobeerd en moet zeggen het scheelt bij mij nog al wat en het lijkt er op dat jij hier last van hebt."

Bedoel je daarmee instellingen op de TV of van de Blu-ray?

Ik heb wel op het kanaal van de Wii alle "intelligentie" uitgezet. Maar dan nog steeds last van een ghost bij snel bewegende objecten.

Ik denk niet dat de bewegingsonscherpte weg is te krijgen met het aanpassen van instellingen. Hoogstends kan het gehele beeld wat geblurred worden waardoor het wat minder opvalt. Ik zal het eens gaan proberen.

Heb jij een losse decoder aangesloten via HDMI? Of gebruik je de interne decoder van de TV(als die er is)?

[Reactie gewijzigd door BUR op 29 juni 2010 15:20]