Specificaties Radiogestuurde muis en 16.000dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Razer Mamba + Firefly HyperFlux Review

Foritain 14 juni 2018, laatste update op 14 juni 2018, 2.413 views

Razer Mamba + Firefly HyperFlux

De meest begeerlijke 'forever wireless' implementatie die we tot dusver hebben gezien. Chique muis, keurig afgewerkte muismat, RGB all over, en vanwege het ontbreken van de accu is het ook de lichtste draadloze gaming muis die we hebben gehad. Heel mooi spul allemaal, maar wel met een extreem prijskaartje

Pluspunten

• Uitstekende implementatie draadloos muizen. Supercap werkt goed en houdt de muis licht.
  • Uitstekende muis: top sensor, switches, nette afwerking
  • Uitstekend afgewerkte muismat met keuze tussen zachte en harde pad.
  • RGB in muismat in tegenstelling tot Logitech en Corsair
  • Softwareervaring uitstekend
  • Meerprijs boven Logitech Powerplay en Corsair QI implementaties zien we ook het nodige voor terug.

Minpunten

• Prijs. Om 279 niet 'veel geld' te vinden moet je wereldvreemd zijn. Meerprijs boven Powerplay snappen we nog wel, maar de meerprijs boven 'soms aan het draadje' alternatieven is gewoon fors.
  • Verplichte registratie software nghhhghghh
  • Beperkte muis/muismat keuze. Nog geen XXL muismatten, of andere muizen dan de Mamba (Linkshandigen of liefhebbers van veel muisknoppen hebben dus pech)

Razer Mamba + Firefly Hyperflux review

Draadloze gaming muizen bestaan natuurlijk al langer, maar lange tijd waren die net niet zo snel als bedrade modellen. Dat probleem is sinds de introductie van de Logitech G900 zo’n 2 jaar terug geen issue meer; binnen de kortste keren had praktisch elk merk een dergelijk snel alternatief. Snel en draadloos had echter weer een consequentie: met een typische consumentenmuis kan je maanden werken, maar om de snelle eisen van gamers aan te kunnen verbruikte zo’n snelle muis veel meer stroom. Met regelmaat moest je de muis dan toch even aan de kabel hangen.

De volgende stap vooruit lag natuurlijk voor de hand: draadloos opladen. En het tijdperk van muizen die zichzelf al gamend in gang houden hebben we inmiddels bereikt. Logitech beet de spits af met hun Powerplay mat, een muismat die je (compatible) muis al gamend op weet te laden, en inmiddels hebben Corsair en Razer hun concurrenten daarvoor uitgebracht. Corsair volgt het idee van Logitech, zij het in iets meer basale vorm: ben je niet aan het gamen dan leg je de muis op een specifieke plek op de mat waar hij dan wordt opgeladen.

En zo komen we bij de Razer Mamba + Firefly Hyperflux uit. Een combinatieproduct van muis en muismat die het ‘forever wireless’ concept op een hele andere manier aanpakt.

Goedkoop zijn ze geen van allen, maar met 279 voor de Mamba muis plus Firefly Hyperflux mousepad is Razer wel net de duurste van de drie. En voor de goede orde: ook wij vinden dat best veel geld. Laten we maar kijken wat we er voor krijgen.
What the (Hyper)flux?

Zoals we zeiden pakt Razer het concept altijd draadloos op een andere manier aan. Tot dusver was er altijd één ding hetzelfde in alle draadloze oplossingen: de muis had een accu. Een accu brengt wat overwegingen mee: denk aan levensduur, maar vooral het extra gewicht is voor de liefhebber van snelle games soms een punt. Razer heeft voor deze Mamba besloten om de accu achterwege te laten, en de muis van een super capacitor te voorzien. Veel lichter, in theorie in elk geval duurzamer, en in staat om genoeg energie vast te houden voor normaal gebruik zelfs als je een actieve muis lifter bent; een tel of 10 van de muismat is geen punt, soms langer.

Kijken we naar de features en specs dan zien we natuurlijk veel mooie woorden, maar waar het vooral om gaat is dat deze Mamba ondanks de draadloze feature onder de 100 gram blijft. Voor een medium (of zelfs iets groter dan dat) palm grip muis is dat opvallend licht.

Andere specs zijn wat we van een high-end unit mogen verwachten: PWM336X sensor met bijbehorende indrukwekkende specs als primaire basis, en omdat het Razer is natuurlijk ook RGB. Klinkt logisch anno 2018, maar het is belangrijk aan te stippen dat de Razer Firefly muismat RGB rondom heeft terwijl de concurrenten dat niet hebben. Logitech heeft enkel een verlicht logo, Corsair skipt de RGB volledig.
Uitpakken

Even de unboxing. High-end Razer pakt eigenlijk altijd goed uit, en dat is hier ook zeker niet anders. Chique doos, nette presentatie van producten, en een goed gevoel. Intern zien we een muis, USB kabel, handleiding, en de Firefly muismat.

De Mamba muis

Als gamer met een stevige hand en een hybrid-palm grip (palm, iets opgetrokken vingers tijdens gamen) is de Mamba een model dat prima in de hand valt, en dat kleur de mening uiteraard wat. Echter ook objectief is het een indrukwekkende muis. Hij is enerzijds licht, maar toch aan alle kanten stevig en uitstekend afgewerkt. Vormgeving is bedoeld voor ‘een handje vol’, en aangevuld met zaken als inkepingen in de knoppen dat je vingers vanzelf in het midden liggen helpt een natuurlijke pasvorm een beetje. De Mamba is ongeveer zo toegankelijk als een typische palm grip muis kan zijn, en we zouden enkel een kanttekening plaatsen voor mensen met grotere handen dan ik (21cm+) die echt een volledige palm grip willen, met uitgestrekte vingers. Van 16 t/m 21 centimeter vinden we hem goed vallen.

Rubberen grips aan de zijkanten hoeven van mij niet, maar voelen desondanks prettig.

Eén ding dat Razer vrij consequent goed in orde heeft, en ook hier, zijn de knoppen en het scrollwiel. Die voelen strak afgesteld en hebben een goede feedback, ook de duimknoppen zijn top. We weten niet wat we meer zouden wensen. Naast duimknoppen overigens een profile switch knop, voor je verschillende profielen in de software.

De Firefly muismat

Where the magic happens! Al moeten we je teleur stellen als je denkt vonken te kunnen zien, of spectakel; de Firefy is een redelijk bescheiden aangelegenheid. Kwalitatief netjes, afwerking netjes, geen kritiek hier. Of we al voelen dat het een bijna 300 euro kit is is een andere vraag, maar het oogt en voelt keurig.

De toplaag is omkeerbaar, waarbij je kan kiezen tussen een harde of zachte mat. Zelf ben ik een voorstander van het laatste, en we moeten het Razer ook geven: De zachte kant is ook echt fluweel zacht. Voelt heerlijk onder de pols, en glijdt als een malle.

De meegeleverde kabel gaat normaliter in de muismat, de mat zit dus wel altijd aan een kabeltje vast. Je kan de kabel overigens in de muis doen mocht je de muis een keer willen gebruiken zonder de Firefly mat. Daar draait dit product niet om, maar het is desondanks fijn dat de optie er is. Kan mij voorstellen dat je de mat bijvoorbeeld niet naar een LAN party mee wilt nemen.

Het is een stevige, en subjectief fijne muismat in gebruik. Met 355mm x 283mm is het ook een best aardig afgemeten unit, maar liefhebbers van XXL muismatten vallen dus wel buiten de boot; zij zullen dit te gemiddeld vinden. De afmetingen zijn echter niet significant anders dan die van Logitech of Corsair.
Software

Met een paar Razer reviews in recente geschiedenis voelt het alsof we onszelf constant zitten te herhalen. Razer software is goed, heel erg goed, maar het feit dat je verplicht bent te registreren is friggin’ bs. Voordeel is dat ik nu geregistreerd ben en dat je daarna gewoon alles in kan pluggen, maar toch. Inhoudelijk echter geen klagen. Software is vlot zat, intuitief, biedt alle typische features die je verwacht van performance instellingen tot macro’s en RGB opties, en ik kan mij niet herinneren dat ik er ooit problemen mee heb gehad.

In de praktijk

We moeten het Razer geven: de praktijkervaring hebben ze toch verdomd goed voor elkaar. Muizen zijn door de jaren heen duidelijk hun sterke kant geweest en dat laten ze hier ook weer zien. Het concept werkt niet alleen goed, maar de ervaring is die van muizen op het hoogste niveau. En dan hebben we het niet over e-sports niveau, maar luxe niveau. Het materiaal van de muismat voelt zachter op de hand dan elke andere die we kennen, de muis glijdt fantastisch, het super capacitor concept werkt uitstekend en tijdens normaal gebruik houdt hij inderdaad consequent zijn spanning vast. Zelfs FPS games met actief liften vormt geen probleem, mits je normaliter gewoon binnen de randen van de muismat blijft natuurlijk.

Aan opmerkingen komen we bijna niet toe, tenzij we aan zaken proberen te denken die we eerder hebben gezien die hier niet in zitten, of andere randzaken. De Mamba vorm ligt ons hier uitstekend, maar het is wel een setje dat je koopt; je hebt (vooralsnog) geen vrije muiskeuze of kleurkeuze. Mocht jij toevallig net een zwaarder model willen dan heb je ook gewoon pech. En we weten van een wat oudere Mamba (Mamba 5G) dat daar een ‘adjustable click force’ op zat, iets wat ik zeker kon waarderen maar hier dus ontbreekt. We zouden kunnen stellen dat voor 279 euro wat meer features leuk waren geweest.

Ook zijn we natuurlijk niet wereldvreemd, en onthouden we dat dit 279 euro kost. Nu is het draadloze concept heel erg aantrekkelijk, maar onlangs hadden we ook de Razer Naga Trinity in handen, een muis die liet zien dat een hele soepele kabel ook wonderen doet. Combineer dat 100 euro monster met een hele luxe muismat, en je hebt ook een hele goede muis ervaring. Misschien marginaal minder fancy-pants dan dit, maar we zullen zeker niet zeggen dat je met een paar goede investeringen die totaal rond de helft van dit model uitkomen ook niet heel ver komt.

Wellicht overbodig, maar je kan je telefoon er niet mee opladen.
RGB!

Voor we afsluiten nog wat RGB pics. Iets wat ze toch ook weer goed voor elkaar weten te krijgen.

We kunnen heel lang om de prijs heen praten, maar de realiteit is dat die dermate hoog is dat dit product, hoe mooi, hoe aantrekkelijk en hoe goed uitgevoerd dan ook echt alleen voor een lucky few, of hard working few, of vermoedelijk vooral hele slimme few is weggelegd. De ervaring is echt top, die wordt hooguit evenaard door een paar producten maar zeker niet voorbijgegaan, maar we hebben het hoe dan ook over een product waarbij potentiele kopers geen twee tellen stil hoeven te staan bij die prijs, danwel doelbewust per sé het duurste willen hebben.; ja, we weten dat jullie er zijn. Velen zullen daar als concept bezwaar tegen hebben, en daar hebben we begrip voor, maar het is niet onze taak om te bepalen op welk prijspunt een muis toch echt 'te duur' is.

Bij zo’n extreem product is het voor ons in eerste plaats cruciaal dat die ervaring van begin tot eind verzorgd is, en dat is het geval: van het uitpakken, de bouwkwaliteit, de afwerking, de software, het functioneren, de switches en sensor van de muis, het materiaal van de muismat: dat plaatje klopt echt. Er zit geen één puntje op of aan waarvan we zeggen ‘dit is niet goed genoeg’ of ‘dit is niet echt top-end’. Dat past ook een beetje bij het idee achter dit product, waarbij (volgens Razer) de gedachtegang is geweest om gewoon te doen wat ze willen en achteraf te zien wat het dient te kosten, in plaats van de voor de meeste mid-range producten meer gebruikelijke aanpak om toch tot een bepaald prijspunt te komen waarbij dan ook wat kostendrukkende afwegingen gemaakt moeten worden.

Opmerkingen die we kunnen maken hebben vooral te maken met de keuze die je op dit moment hebt. De Mamba muis is toegankelijk wat vorm betreft (mits rechtshandig), maar smaken verschillen. Wil je meer knoppen, wat groters of kleiners, wil je wat zwaarders, een andere kleurstelling of een nog grotere muismat? Dan heb je pech: vooralsnog moet je het met de Medium-Large afgemeten Firefly en toegankelijke gemiddeld afgemeten palm grip Mamba doen. Ongetwijfeld dat dit slechts de eerste stap is en dat meer varianten zullen volgen, maar voor nu is dit het pakket wat je kan kopen.

Het is overigens niet dat de prijs echt uit de lucht komt vallen, want de Mamba was nooit goedkoop, en de Firefly RGB muismat ook niet. Daarbij is de Logitech G903 en Powerplay mat ook gewoon 249 euro, of G703 Powerplay ‘kit’ 210 euro. Dat is minder, maar nog altijd serieuze centen het is dus niet zo dat Razer 2x meer vraagt voor iets wat al lang en breed bestaat. In vergelijking met Logitech is de Mamba luxer dan de G703 (de G903 is ook heel chic maar die is wat vorm heel anders), en de Firefly muismat is niet alleen flink chiquer om te zien dankzij nettere afwerking maar heeft ook RGB rondom wat Logitech mist. Corsair’s MM1000 Qi en Dark Core combinatie zit ook rond de 200 euro, maar ook die muismat mist RGB en de muis laadt enkel op in rust wanneer je hem in de hoek van de mat parkeert; de Razer implementatie is dan toch minsters een stap eleganter. En vergeleken met de twee concurrenten is de Mamba heerlijk licht vanwege de ontbrekende accu, wat voor FPS gamers een fijne zaak is. Draadloos, degelijk en toch uitzonderlijk licht is een unieke combinatie. Of dat allemaal meteen 80 euro meer waard is valt prima over te discussiëren, zeker als we dan nog even de 'meestal draadloos' G403/G703 Wireless in de ring gooien (icm een standaard mat), maar we zien dus wel wat opmerkingen bij de alternatieven waar de Razer product inhoudelijk vrij van kanttekeningen blijft.

En tot op zekere hoogte vinden we dat eigenlijk ook belangrijker. Iets mag best een hele stevige prijs hebben, maar dan verwacht je ook wel iets uitzonderlijks en/of iets dat nagenoeg perfect is. De Mamba + Firefly Hyperflux moeten we beide titels ook geven. We zien Razer met regelmaat een price-premium vragen, en met regelmaat zetten we er kanttekeningen bij, maar we moeten het ze ook geven dat als ze toch echt met uitzonderlijk toffe dingen komen als ze het concept ‘budget’ bijna geheel loslaten; juist in de echt prijzige high-end muizen zien we Razer op hun best. Hyperflux is nog niet voor iedereen, deels vanwege de beperkte keuzevrijheid wat muis vormen en muismat afmetingen betreft en grotendeels vanwege die hoge prijs, maar het is wel een heel bijzonder en inhoudelijk sterk product met een nog sterkere ‘want’ factor dan welke 'forever wireless' implementatie we tot dusver hebben gezien.

Feedback op de review of vragen? Laat gerust een reactie achter!
tweakers - nomineer voor review van de maand

Enkele hogere res fotos voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

Heb jij ook een Razer Mamba + Firefly HyperFlux?

Dat niet alleen.

Als je de licentie doorleest sinds GDPR is ingevoerd is het of de licentie accepteren, of geen Razer software. Check maar 'ns in de licentie wat ze zoal verzamelen. M'n mond viel open. Ik heb geen idee hoe ik zonder die software de firmware bij kan houden.

Dus je betaald en veel voor het product en je bent ook nog 'ns het product! Da's net zoiets als dat Apple geld zou verdienen aan jouw privacy-gerelateerde data.

Ik vind dat, als EU burger, ronduit belachelijk en ik wens dit soort bedrijven daarom dan ook te boycotten (helaas heb ik aardig wat Razer gear). Het is wachten op ePR. Gelukkig is dit nu wel aan het licht gekomen dankzij de GDPR.

(Ook is het irritant dat die Razer software bepaalde Razer software en features aan probeert te smeren.)
Ik vind het belangrijk dat het besproken wordt (overigens weet ik niet de ins en outs van de hele licentie, call me a sheep :D) maar de keuze om het wel of niet te doen ligt bij de koper. Jij zegt het zelf al: je wilt het wel boycotten, maar je hebt de gear wel gekocht (en die forced reg is niet nieuw), ik vermoed dan ook dat het aantal mensen dat hier een princiepekwestie van maakt voor Razer niet significant is. Ik vind het ook een onnodig gebrek, maar pak vervolgens bijvoorbeeld wel de Kiyo camera omdat het gewoon een goed product is. Ook deze Mamba is inhoudelijk gewoon de top van dit moment, dan slik je dat soort dingen toch wel eens.

Ik had onlangs het genoegen om een vragenvuurtje te openen op wat Razer folk, en het zal niemand verbazen dat zij dezelfde feedback vaker te horen krijgen. Wat ik ook weet (overigens al wist) is dat het hele onderwerp van verplicht registreren echt een (West) Europees ding is en dat de rest van de wereld het geen ene pepernoot kan schelen. Dat laatste helpt eventuele verandering ook zeker niet. Ik heb ook al aangegeven dat in mijn beleving van de gdpr hun huidige beleid (wat feitelijk neerkomt op een niet functioneel product tenzij je data / persoonsgegevens deelt) daar niet aan lijkt te voldoen, maar (en dat kan ik mensen die het beleid niet maken ook lastig kwalijk nemen) het zal wederom ook niemand verbazen dat antwoord op dat soort vragen uitblijft. Het is wachten op jurisprudentie op dit vlak, iets wat vermoedelijk eerder uit een zaak tegen Apple zal komen dan een kleinere organisatie als Razer, of op iemand die hier Razer specifiek op wil aanpakken. Ik denk stiekem dat ze groot genoeg zijn dat als wat ze doen echt niet mag (let op, ik zeg "als") dat dat echt wel een keer opgepakt zal worden.

[Reactie gewijzigd door Foritain op 14 juni 2018 20:23]

Toen ik de Razer producten aanschafte wist ik niet dat er zoveel werd bewaard. Ik wist in 2010 ook niet hoeveel er werd bewaard. Ook bij Facebook wist ik dat niet precies. Het mag of kan misschien best ergens staan, maar dat betekent nog niet dat ik het wist.

Met name in Duitsland zijn ze erg gesteld op privacy. Heeft te maken met WWII en de Koude Oorlog waarin "Duitsland" in beide een hoofdrol speelde.

Apple is wmb niet het probleem in het GDPR verhaal. Ze zijn v/d grootste altijd al een van de braafste jongetjes van de klas mbt privacy. Bij Apple betaal je een premium prijs, maar je betaalt niet met je privacy.
Yep, ook Tweakers.net denkt dat ze aan de GDPR voldoen. We zullen zien wat ePV aan de boel gaat veranderen.

Dat gedoe met die lichtjes bij Razer (en div. concurrenten) begrijp ik ook niets van. Maar mijn muismat is dan ook eentje van onder de 20 EUR (een heel grote, van Sharkoon, zonder poespas zoals logos of lichtjes). Denk niet dat ik de doelgroep ben mbt dit produkt; maar wel mbt andere Razer produkten. M'n huidige Razer produkten worden vervangen, en dan niet door Razer produkten. Overigens vind ik de kwaliteit van Razer produkten qua duurzaamheid vies tegenvallen, en da's niet iets dat je makkelijk kunt reviewen.

EDIT: Oh, voor Linux zijn er wel manieren om iig je Razer devices te configureren. Of je daarmee ook de laatste firmware kunt installeren is een goede vraag.

Openrazer https://github.com/openrazer/openrazer
Qt5 frontend https://github.com/z3ntu/RazerGenie
Gtk3 frontend https://github.com/GabMus/razerCommander

[Reactie gewijzigd door Jerie op 14 juni 2018 23:21]

Duitsers en Nederlanders inderdaad, de braafste jongetjes van de klas :D Maar goed dat -iemand- er aandacht voor heeft I guess.

Om maar een beetje advocaat van de duivel te spelen: het hele avg/gdpr gebeuren is ook gewoon een berg bullshit geweest. De wetten zitten vol bijna onmogelijke eisen aan de ene kant, en een berg vage opmerkingen aan de andere kant. Pas zodra er wat harde uitspraken zijn zullen we leren wat nu echt wel/niet door de beugel kan, ik denk zelf niet dat de aggressieve interpretatie van een aantal moraal-ridder-consumenten het onder de streep gaat halen, even goed als dat een aantal bedrijven met hun twijfelachtige verdediging van hun avg/gdpr beleid het gaan redden. Time will tell I guess :D

As for RGB... tja. Ik vind het leuk, ik heb er wat voor over. Als je je pc puur functioneel wil benaderen dan zijn die Sharkoon muismatten e.d. natuurlijk gewoon een hele redelijke aanschaf.

As for duurzaamheid. Dat is altijd de truc he. Er zijn meer mensen te vinden die klagen over hun Razer muis dan over hun Sharkoon muis, maar laten we niet vergeten hoeveel meer Razer (of Logitech bijv, waar ook veel klachten over zijn en ik al jaren heel blij mee ben) echt heel veel meer verkopen. Ik heb in de jaren nog niets kunnen ontdekken waarmee ik aan zou geven dat het kwalitatief minder is. Zelf vind ik garantie belangrijker (want alles -kan- kapot), en daarin zijn ze in mijn ervaring (en van wat ik hoor) weer erg netjes.
+3 , Dikke review, Wil Ik Hebben !! :Y)
Haha daar kon ik vergif op innemen Mr Razer :D

Wel de kit met de hoogste 'want' factor volgens mij :D
Prijs zeker hoog, te hoog....

maar is deze set bv beter als de logitech of corsair variant ?

of betaal je nog steeds voor kamp zwart/groen(inmiddels RGB)
Sensor technisch maakt het niet uit. Ik wacht nog op de Corsair kit overigens, wel benieuwd naar. Maar deze is iig netter afgewerkt dan de Powerplay mat + RGB in muismat = oogt gewoon een hele bak netter. Muis vorm lijkt veel op de G703, maar de Mamba is gewoon chiquer uitgevoerd. Wel 80e meer, maar het zit zeker niet enkel in de naam.

De accu vs supercap discussie is m.i. ook niet echt iets wat beter/slechter is. Beide heeft zn voor- en nadelen.

[Reactie gewijzigd door Foritain op 14 juni 2018 10:27]

Holy moly, wtf
Inderdaad, wel een hoog hebben gehalte.
Echter die prijs...

Razertastisch!!
Thanks ewoud! :D

En het is er.. zeker niet binnen bereik van de massa. De vraag is natuurlijk: wat geeft iemand nu maximaal uit aan een muis/muismat? :D

[Reactie gewijzigd door Foritain op 14 juni 2018 10:01]

Denk mensen, die letterlijk zwemmen in geld en van de gekkigheid niet meer weten wat ze daar mee moeten doen. Oke: inkoppert. Wij kunnen zo een hoop goede doelen opnoemen ;)
Of zulke fanatieke gamers, die alleen voor het beste van het beste van het beste willen hebben.
Ik zit er ook wel een beetje mee hoor, tis gewoon veel geld. Anderzijds als ik om mij heen kijk en zie waar mensen met gemak hele grote bedragen aan uitgeven dan valt zelfs de meest luxe pc setup nog erg mee. Maar goed, een paar k voor een luxere velgen optie zal gevoelsmatig makkelijker slikken zijn dan een dikke game pc, laat staan 'honderden euro's' voor randapparatuur :D
Ziet er weer goed uit! :) +3
Thanks man :D

En hey.. jij bent rustig aan aan het doen :P
Yes, erg druk met andere zaken de laatste tijd. Maar komt binnenkort weer wat aan :)
Valt nie mee he :D:D Wacht maar tot je straks met 3 of 4 bent.. pffff :D
Gave review over een imo te dure Razer Mamba + Firefly HyperFlux set :) maar wel mooi natuurlijk :D
Thanks Vector, hij die ongetwijfeld de mening van velen verwoord :D
Keurig weer! Door jou koop ik veel te snel spullen die nog niet aan vervanging toe zijn :) .
Kan iemand mij uitleggen waarom overpriced spul als dit nog steeds gemaakt (en blijkbaar) verkocht wordt? Alsof je met een " hyperfluxmaxsensitivepowerloopontheflyfortexextremewarphole" weet ik wat voor muis een betere gamer wordt? Puur eye candy.

Speel al jaaaren competitief op een good old G3 Laser van Logitech (en beter worden ze niet meer gemaakt) op default settings en en kom nog steeds prima mee.. Zelfs nog op hoog niveau COD2 gespeeld met een ouderwetse " balletjes muis" en een spijkerbroek als muis mat.

Ooit 1 keer een Razer muis incl. mat gekocht n.a.v. alle hype en die ligt nu nog steeds op het dak van de garage nadat ik die in een rage bui met kabel en al stuk trok en uit het dakraam gooide :D. sindsdien geloof ik er niet meer in.
Eens dat het grotendeels eye candy is, maar of het ook meteen gek is? Denk van niet, HYPERFLUX of who-gives-a-flux naamgeving terzijde, inhoudelijk is het gewoon een bijzonder beestje. Ze doen iets heel anders, en daar zit veel tijd en geld in wat ze er niet heel snel uit zullen halen (waarbij er vast een handige kerel heeft uitgerekend wat ze over zouden houden als 'ie voor 200 over de toonbank gaat). Als het je puur en enkel gaat om een betere gamer te worden dan pak je een willekeurige muis in de voor jou geschikte vorm/gewicht met een 336X sensor (Zoals hier ook in zit), die je vanaf een tientje of 5 kan vinden (G403 bijv) en waar tussen de 50-100 euro tientallen opties te vinden zijn. Dit gaat om wat anders, stukje RGB eye candy, stukje feit dat het relaxed is als ie draadloos is, stukje afwerking van product wat je niet krijgt bij je 50 euro muis, etc. Als iemand daar geld voor over hebt prima toch? Zolang het product maar wat bijzonders is, en dat staat m.i. niet ter discussie.

Sowieso is wireless charging / permanent wireless gaming mice een early adopter stage, bij Logitech/Corsair kost het ook veel (inhoudelijke verschillen worden besproken). Voor de massa zal het nog een jaartje of 2 duren gok ik.
Nee prima, ieder zijn of haar ding natuurlijk. Echter zie ik achter dergelijke producten weinig marketing waarde (lees: terugverdienen van je investering). Voor stukken minder geld heb je al zat keus in RGB eye candy, draadloze muizen (wees eerlijk: gaat het je puur om competitief gamen dan is draadloos sowieso een no go) en worden er ook degelijke producten aangeboden.
Ik ben dan ook echt benieuwd naar welk type consument men hier dan ook probeert te bereiken. Mensen die van de ellende niet meer weten wat ze met hun geld moeten doen of puur willen flashen op LAN Parties denk ik dan maar. :)

[Reactie gewijzigd door yinnemans op 18 juni 2018 09:42]

Of het is om te flashen naar anderen weet ik niet, ik vermoed gewoon flashen naar hunzelf? Niet dat het uit maakt, wat iemand wil :D

Achter redelijke producten zit ook genoeg 'marketing' overigens hoor, of ze worden in elk geval ook stevig gepushed wanneer ze uitkomen (vergeet niet: mainstream gaming randapparatuur is marge spul voor fabrikanten). Ik denk niet dat Razer de overtuiging heeft dat als ze hard genoeg roepen over dit ding mensen even 280 eur aftikken :D Dit is meer een showpiece, het zullen de Deathadders zijn die het hardste lopen.
Mooie review. Ik mis wel een stukje techniek over de muis. Volgens mij gebruikt Razer nog steeds dezelfde bagger sensor namelijk :(
Thanks :D

Met 'dezelfde bagger sensor' bedoel je neem ik aan de PTE? Hier zit 'gewoon' hun PWM336X optical implementatie in ;) (Staat (Toegegeven wat kort) vermeld bij het specs gedeelte).

Oftewel, gewoon top optical.