Logitech G PRO Gaming Headset (981-000721)

Specificaties Bedraad met 3.5mm - Bekijk alle specificaties

Logitech G PRO Gaming Headset (981-000721) Review

Foritain 6 juli 2018, laatste update op 6 juli 2018, 1.646 views

Logitech G PRO Gaming Headset (981-000721)

Je ziet het er niet direct aan af, maar de Logitech G Pro Gaming headset is geweldig. Geluid top, degelijke bouw, pasvorm toegankelijk voor praktisch iedereen, en de (condenser) microfoon zet praktisch elke 'gaming headset' mic te kijk. Je levert wel USB/software features in, en verwacht geen flamboyante verschijning.

Pluspunten

• All-round uitstekend geluid, vooral in populaire esports games erg overtuigend (wait, mooie fabrikantverhalen die kloppen? wut)
  • Bouw- en afwerking keurig in orde
  • Microfoon ontzettend goed voor een gaming headset; veel detail, nul ruis op een schone lijn.
  • Goede designkeuzes pasvorm. Flexibel en verstelbaar genoeg om van maatje S tot XXXL te voorzien. (Let op: wel redelijk clampy)
  • Complete levering: keuze tussen fake leather en textile pads, losse (dus vervangbare) kabels, splitter kabel en afneembare mic.
  • Analoog dus breed compatible (PC, Consoles, mobiel). In-line remote ook prettig klein.
  • No nonsense uitstraling zullen we geen nadeel noemen.
  • Uitstekend gebalanceerd pakketje voor 99 eur.

Minpunten

• Uitstekend maar er zijn wel kapers op de kust, denk aan modellen met een USB/software feature, of zelfs draadloze opties voor een paar euro meer die zo hun eigen 'plusjes' kennen. Je moet zelf afwegen wat je belangrijk vindt in een headset.
  • Condenser mic is erg gevoelig voor zowel slechte lijnen als omgevingsgeluid. Profiteert van een goede geluidskaart en is in staat kleine geluiden uit de omgeving op te pakken (airco bijv), vereist soms dus wat tweaken om eruit te halen wat er wel in zit.
  • Wij hadden liever een volumewiel / muteknop op de scherm gezien ipv in-line.

https://www.techtesters.eu/pic/00MENU/line2.png https://www.techtesters.eu/pic/LOGITECHGPROHEADSET/320.jpg

Logitech G Pro Gaming Headset review

- Inleiding
- Uitpakken
- Specificaties
- Inbouwen
- Test en resultaten
- Conclusie

Bijna elke nieuwe headset die uitkomt gaat gepaard met een vergelijkbare aankondiging. “Zeer goede audio” “premium materialen” “enemy footsteps” en je kan er vergif op innemen dat er ergens iets van Esports of Pro wordt genoemd. Nu zien we zelden slechte headsets, maar jezelf onderscheiden valt niet mee.

Ook de nieuwe Logitech G Pro Gaming headset die we vandaag bekijken komt met dergelijke claims waar we dus niet al te lang bij stil stonden. We hebben Logitech echter goede dingen zien doen met o.a. de ‘G Pro’ muis en de G933 is nog altijd één van onze favoriete gaming headsets of all time dus de jongste broer in die familie wilden we wel graag testen. Wat zullen we zeggen: niet alles is wat het lijkt.

Prijs? We gaan uit van zo’n 99 euro.

In de doos

Het doosje is opvallend klein, en verder eigenlijk weinig sprekend. Logitech gaat voor de ‘less is more’ approach aan de buitenkant, met een eenvoudig plaatje en enkel het woordje ‘Pro’ die het moet doen. De samenvatting van specs op de achterzijde in reflecto-uitvoering is wel leuk.

In de doos zien we: De headset, een korte handleiding, een extra setje (zachte) earpads, een afneembare microfoon, een 3.5mm splitter (compatible dus met devices die één 3.5mm aansluiting voor geluid en mic hebben en devices met losse aansluitingen daarvoor) en een losse gevlochten kabel met volgens mij de kleinste in-line connector die we hebben gezien. Klein is fijner in onze optiek, maar prefereren zelf de knoppen op de oorscherp en een ‘vrije’ kabel.

Bouw en features

Het is niet de meest flamboyante headset die we ooit hebben gezien, mogelijk zelfs de minst opvallende. We zien veel bekende elementen van eerdere Logitech Gaming headsets, maar zodra we hem vastpakken is het toch echt een ander beestje. Hij voelt licht aan, maar steviger met meer staal dande recente modellen als de G533 bijvoorbeeld die er op een afstandje toch vergelijkbaar uit ziet. De afwerking is in tegenstelling tot dat model mat wat wel wat vingers oppakt maar die we ook eenvoudig weer schoonvegen, dat gaat bij matte materialen meestal minder makkelijk.

“Less is more” komt weer in ons op, want los van een klein logotje (zonder RGB), een kleine PRO print, en een mat zwarte G in de hoofdband is het allemaal onopvallend. Maar: alles voelt steviger aan dan welke eerdere Logitech Gaming headset tot dusver. Opvallend goed zelfs.

Het is een bedrade headset maar zowel de kabel als mic zijn afneembaar (en daarmee vervangbaar).

Aan flexibiliteit geen gebrek, kantelt en draait prima naar het hoofd, past op kleine koppies en een stevige knar, en draait ook makkelijk zodat je ze plat om je nek kan leggen. De clamping forse is redelijk gemiddeld; hij zit snug, maar klemt niet. Iets lichter voelt enerzijds wat comfortabeler, maar mid-actie is een ietwat meer gemiddelde grip een logische keuze.

De standaard nep leren pads voelen goed, de onderliggende pads voelen hetzelfde aan als o.a. de G533 en dat is op zich een dikke prima; het geeft goed mee, maar weer niet te veel, goede balans dus. De optie om te kiezen tussen dit materiaal en de zachtere optie is fijn, want de ‘goed aan’ fit gecombineerd met de nep leren variant geeft wel wat warmte met de warme dagen van de afgelopen week. De zachte pads hebben uiteraard wel minder demping van buiten.

Specificaties

Voor de compleetheid, het 'verhaal' van Logitech:

In de praktijk

Toen ik de G Pro in handen kreeg nadat de fotosessie klaar was twijfelde ik hardop over het concept van een basic ogende headset a 99 euro, iets meer dan een paar concurrerende modellen die jarenlang de markt domineren, waarvan ik tot op dat moment weinig meer wist dan dat Logitech hem ‘Pro’ noemt. Het vereist wat ervaring en geduld om met de G Pro in hand om door de ‘is dit het?’ eerste indrukken heen te komen te realiseren dat Logitech de bouw en afwerking heel goed in balans heeft met het gewicht; het is een stuk lichter op het hoofd dan bijvoorbeeld de Void van Corsair om maar één van onze eerdere favorieten aan te halen, en ook vergeleken met de inmiddels klassieke HyperX Cloud voelt de G Pro lichter in gebruik.

De volledige overtuiging kwam zodra ik de eerste games met de G Pro speelde, want hoewel ze het weer over hun “Pro nogwat” driver hebben die we vaker hebben gezien is het geluid en de tuning vermoedelijk net weer even wat aangepast. Ik wist, zonder uitzondering, geen sub 100 headset te bedenken die direct uit de doos beter klonk dan dit model, en gezien het aantal headsets dat we uitvoerig aan de tand hebben kunnen voelen is dat een groot compliment. Hij doet precies wat een gaming headset moet doen: enerzijds genoeg power bieden onderin, anderzijds helder voor de voetstappen waarbij vooral opvalt dat de positiebepaling bovengemiddeld sterk is met een wat breder geluidsbeeld dan gebruikelijk, en de Logitech laat geen punten liggen in de traditioneel onderbelichte mids in gaming headsets.

Ik gaf het geluid zelfs de voorkeur boven de G933, die wat zwaarder / meer bass getuned is, de G Pro is iets meer in balans. Uiteraard wijzen we erop dat de verschillen in geluidskwaliteit tussen de betere headsets in sommige niet extreem groot zijn, meestal niet genoeg om op eigen houtje de doorslag te geven boven bijvoorbeeld specifieke feature wensen, en daar vinden we wel iets van een uitdaging voor de Logitech. Als pure analoge headset in dit prijssegment is hij omringd door modellen met virtual surround USB dongle inbegrepen, software features en zit hij zelfs tegen draadloze modellen aan; features die mensen weten te waarderen en je hier dus inlevert.

Een paar dagen later voelde ik mij geneigd toch wat nuance toe te voegen, want de tuning komt duidelijk het beste tot zijn recht in de games die ik momenteel actief speel zoals Overwatch, PUBG en CS:GO, terwijl in the Witcher 3 (vrouwlief is daar weer actief mee) de G933 nog wel de winst mag pakken wat 'immersion' betreft. Ook kwam intussen Kingston met de Cloud Alpha aanzetten die in games waar immersion belangrijker is dan positiebepaling toch meer balans biedt. Ergens past het bij de G Pro naamgeving en de Esports focus. Die leent zich prima voor all-round gebruik, maar kan niet het beste zijn in alles wat er te spelen valt.

Het brengt de lastige vraag op wat we waardevoller vinden: een draadloze werking, een betere positiebepaling op basis van geluid, of toch de voorsprong wat gewoon all-round geluid betreft. Na een tijd met draadloze headsets te hebben gezeten valt in elk geval op dat het draadje een lager gewicht op je hoofd tot gevolg heeft. Mochten we daar nog even twijfelen zien we wel een nog duidelijker onderscheidende feature: de microfoon. Is de geluidsweergave ongetwijfeld nog op voor discussie, de microfoon behoort gewoon tot de beste wat headset microfoons betreft. Normaliter nemen we genoegen met ‘prima voor discord’ en zijn we al blij als het geluid redelijk natuurgetrouw klinkt, maar de hier gebruikte mini condenser microfoon is helder, biedt dynamiek in de stem voorbij elke door ons geteste sub 200 euro gaming headset, en laat zelfs de Steelseries Arctis 5 makkelijk achter zich. Ook Sennheiser, traditioneel heel sterk met mics, moet met hun GSP 350 hun meerdere erkennen in de microfoon van Logitech.

Ik moet echter wel wat nitpicken over de positie van de mic, die zit redelijk hoog op de schelp en wat meer aan de onderzijde heeft mijn voorkeur dat hij iets meer uit de hoek van je gezichtsveld verdwijnt, maar gezien de prestaties mag ik niet klagen. Mocht je toevallig graag iets van de mic in je ooghoek zien, laat het ons dan even weten, ben benieuwd naar jullie feedback. Een dergelijke ietwat subjectieve opmerking plaatsen we ook bij de in-line controller. Enerzijds is hij licht, zit hij niet te laag en is hij dus goed bereikbaar, en vinden we hem tot zover in-line controllers gaan erg goed, maar een wieltje en mute-knop op de oorschep zelf heeft toch echt onze voorkeur (en dan liever een analoog wiel dan een digitale knop). Thoughts?

Kwaliteiten terzijde, we moeten een cruciale kanttekening met betrekking tot dit type microfoon maken. Er zit inherent in de mic geen ruis, niet eens een klein beetje, maar het is wel een zeer gevoelige microfoon die eenvoudig details oppikt die je niet altijd verwacht, zo komt een airco of mechanische ventilatie veel meer aanwezig over op de opname dan bijvoorbeeld bij die Arctis 5 of Cloud Alpha; iets minder detail is dan al snel fijner dan iets meer detail voorbij 'erg goed'.

Een goede afstelling voor je mond en een minuutje om de gevoeligheid aan te passen is wel een must. Ook viel op dat de microfoon bovengemiddeld gevoelig is voor een matige input. Op een ouder ALC887 bord leek de mic ruiziger dan de meer standaard mic van de Creative H7 headset, terwijl op de luxere ALC1220 (op elk recent ‘beter’ moederbord) en de Creative G5 externe geluidskaart de G Pro loepzuiver klinkt. Ik heb niet de kennis om aan te geven waar dat precies door komt, maar het is opvallend dat we een redelijk betaalbaar gaming product zo duidelijk zien profiteren van een betere audio implementatie. In potentie heeft Logitech de beste microfoon die we tot dusver op een headset hebben gezien, maar er zijn dus nogal wat zaken om rekening mee te houden.

Toen we de doos in handen kregen had ik het niet verwacht, toen ik de Logitech G Pro voor het eerst voor mij zag had ik het niet verwacht, en de eerste momenten dat ik deze headset in handen had en van alle kanten kon bekijken kon ik ook nog niet vermoeden dat dit onze nieuwe favoriete sub 100 euro fps/e-sports gaming headset zou worden wat geluid, vorm en mic betreft. Maar dat is het wel. Het geluid is wat het hoort te zijn in dit segment , zeker wanneer we naar de populaire multiplayer games kijken van dit moment waar ik stiekem ook een beetje hooked aan ben is het echt top (vooral soundstage positiebepaling), de microfoon is uitstekend, en het is een solide en flexibele constructie die je wat aanpasbaarheid aan praktisch iedereen zorgeloos kan aanbevelen.

We kunnen deze Logitech G Pro voorbij de wat ingetogen eerste indrukken niet op inhoudelijk fouten betrappen, en dat is zelfs voor de randapparatuurgigant echt geen vanzelfsprekendheid. Wel moeten we stellen dat de keuze voor dit model niet per definitie een vanzelfsprekendheid is. Vanaf ca een tientje meer zien we de eerste degelijke draadloze headsets het veld betreden (Corsair Void Pro, heel ander beestje overigens) en we kunnen ons voorstellen dat iemand ‘draadloos’ waardevoller vindt dan een mic die beter is dan de typische gaming headset mics die gewoon voldoen voor in-game communicatie.

Geluidstechnisch geven we de 'out of the box' winst aan Logitech wanneer we vergelijken met o.a. de Void Pro, HyperX Cloud, Edifier G4, Creative H7 en Steel Arctis 5, en dat is een extreem pittige line-up, maar we stellen ook dat het verschil niet dermate groot is dat je zelf nog een afweging moet maken tussen de voordelen van elk van die momenten, denk aan een USB feature als jouw moederbord geen chique audio chip heeft (wel handig voor analoge headsets als de G Pro). De voornaamste directe concurrent is de Cloud Alpha, die iets meer all-round balans biedt en iets zachter rond de oren valt ten opzichte van de FPS/e-sports focus van deze Logitech. Beide hebben een top mic, dus daar is het vooral de vraag 'wat speel jij' of dat jij liever de stoffen pads hebt die bij de Logitech zitten.

De puntjes die we graag anders zouden zien halen we wel even aan, maar zijn meer subjectief dan objectief. Zo zien we liever dat de mic uitgang wat meer aan de onderzijde zit dan in je ooghoek, en we vinden een mute-knop en volume scroll op de schelp wat fijner dan in-line, ondanks dat de in-line controller hier de kleinste en daarmee de minst merkbare is die we recent hebben gezien. Graag horen we als mensen daar anders over denken. Wij hopen in elk geval op een on-headset volumewiel en mute knop. Wat de microfoon betreft moeten we ook de kanttekening plaatsen dat hij wel gevoelig kan zijn voor matige inputs en in staat geluiden op te pikken die je met een gemiddelde headset niet hoort, aandacht voor de afstelling is dus wel de moeite. Hou ook wat rekening met een redelijke clamp van deze Logitech, hij zit redelijk strak 'aan'.

Jezelf onderscheiden als fabrikant van een sub 100 euro gaming headset is lastig, maar deze doet dat tot zover we mogelijk achten. Het is een overtuigend sterk model wat betreft geluid, toegankelijke pasvorm en vooral uitstekende microfoon welke makkelijk afzet van de dertien-in-een-dozijn massa. Positief zijn ook de extra's zoals de extra pads zodat je uit stof en nepleer kan kiezen, splitter cable en vervangbare kabels. Verwacht alleen geen fancy visuele flair, want de G Pro ziet er maar basic uit; geen flashy design, geen RGB actie, maar ergens past dit ook meer bij de Zwitsers dan de RGB-beladen G933. Het doet niets af aan de hele positieve indrukken wat bouwkwaliteit betreft, maar het is wel een echte wolf in schaapskleren. Al zien we dat natuurlijk veel liever dan een gemiddeld schaap in een wolvenpakje wat toch iets te vaak voorkomt in ‘gaming’ headsets.

tweakers - nomineer voor review van de maand

Enkele hogere res fotos voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

Tijd over? Hier vind je nog wat andere reviews om je door je werkdag te slepen!

Terug naar boven

Heb jij ook een Logitech G PRO Gaming Headset (981-000721)?

Hele mooie review!
Ik had een vraagje ik twijfel tussen de coolermaster mh752 die je ook heb gereviewed of deze. Welke zou je aanraden?
Thanks!

Beide erg goed. Deze iets beter geluid, wat betere mic (maar beide dik prima voor voice coms en voor echte voice-overs wil je toch een losse mic), maar tegelijk ook wat duurder. Zelf vind ik de MH met zijn zachtere kussens en lagere druk wat comfortabeler. Gezien de eerdere verschillen vrij klein zijn en de MH een stuk goedkoper is vind ik die prijs-prestatie technisch iets interessanter.

But can't go wrong with either ;)