Asus ROG Crosshair VII Hero (WiFi)

Specificaties Socket AM4 • ATX • AMD X470 chipset - Bekijk alle specificaties

Asus ROG Crosshair VII Hero (WiFi) Review

Foritain 25 april 2018, laatste update op 18 december 2018, 3.906 views Product geleend

Asus ROG Crosshair VII Hero (WiFi)

Een voor de meeste mensen feature overcompleet, degelijk en keurig afgewerkt high-end bord. De echte meerwaarde boven de concurrentie zit in uitgebreide OC opties en extra headers voor custom water builds; voor de meesten overkill, maar voor die doelgroepen is dit het ultieme Ryzen 2 / X470 bord.

Pluspunten

• Dikke stroomvoorziening
  • Goede bouw en afwerking
  • Ruim aantal fan-, RGB- en USB opties (zeker achterop...)
  • RGB sync softwareervaring hoger niveau dan concurrentie
  • BIOS opties uitgebreider dan concurrentie (Vooral op extreem OC gebied)
  • Integrated I/O shield 4tw.
  • 2x M.2, 6x SATA
  • Keuzevrijheid tussen versie met/zonder WiFi

Minpunten

• Extra interne USB 3.0 header had gemogen.
  • Extra RGB effectje on-board had gemogen, zoals het verlichte ROG M.2 shield op de Maximus X Hero
  • Meerprijs boven mainstream borden significant (maar niet onredelijk)
  • Geen 10Gbps- of dual-LAN als je dat zoekt.

ASUS ROG Crosshair VII Hero review

- Inleiding
- Testmethode
- Prestaties
- Verlichting
- Conclusie

AMD heeft net zijn 2e generatie AMD Ryzen processoren uitgebracht, uiteraard zijn de moederbord boeren er als de kippen bij om ons van nieuwe moederborden te voorzien. Overigens hoeft dat niet, want de nieuwe generatie Ryzens werken ook gewoon in 300-serie AMD moederborden (mits voorzien van de juiste bios update), maar we gaan er gemakshalve vanuit dat binnen afzienbare tijd de X470 modellen de X370 serie borden volledig uit de markt hebben gedrukt.

Op het moment dat we hoorden dat de nieuwe Ryzen processors onderweg waren wisten we het zeker: Asus zou een nieuwe Crosshair Hero uitbrengen. Eén van onze favoriete borden in de X370 generatie in de eerste plaats omdat Asus met die oorspronkelijke aankondiging van een heus high-end bord liet zien dat de AMD Ryzen launch serious business was. Dat klinkt nu vanzelfsprekend, maar laten we niet vergeten dat AMD van ver moest komen en niet iedereen had verwacht dat het zou gebeuren. Goedkoop was hij niet, maar wel compleet en bracht de features die de echte high-end kopers, custom water gebruikers en overclockers, graag wilden hebben.

Nu dus aan de zevende iteratie van de Crosshair Hero om ons te overtuigen. De WiFi variant zal voor zo’n 300 euro over de toonbank gaan, de non WiFi variant die verder gelijk is zal rond de 270 euro kosten.

Specificaties

De features en specs van de Asus productpagina:

CPU
AMD AM4 Socket AMD Ryzen™ 2nd Generation/Ryzen™ with Radeon™ Vega Graphics/Ryzen™ 1st Generation/7th Generation A-series/Athlon X4 Processors
* Refer to www.asus.com for CPU support list

Chipset
AMD X470

Memory
AMD Ryzen™ 2nd Generation Processors
4 x DIMM, Max. 64GB, DDR4 3600(O.C.)/3466(O.C.)/3400(O.C.)/3200(O.C.)/3000(O.C.)/2933(O.C.)/2800(O.C.)/2666/2400/2133 MHz Non-ECC, Un-buffered
Memory *
AMD Ryzen™ with Radeon™ Vega Graphics/ Ryzen™ 1st Generation Processors
4 x DIMM, Max. 64GB, DDR4 3400(O.C.)/3200(O.C.)/3000(O.C.)/2933(O.C.)/2800(O.C.)/2666/2400/2133 MHz Non-ECC, Un-buffered Memory *
AMD 7th Generation A-Series/Athlon X4 Processors
4 x DIMM, Max. 64GB, DDR4 2400/2133 MHz Un-buffered Memory
Dual Channel Memory Architecture

Multi-GPU Support
AMD Ryzen™ 2nd Generation/Ryzen™ 1st Generation Processors
Supports NVIDIA® 2-Way SLI™ Technology *1
Supports AMD 3-Way CrossFireX™ Technology
AMD Ryzen™ with Radeon™ Vega Graphics/AMD 7th Generation A-Series/Athlon X4 Processors
Supports AMD CrossFireX™ Technology

Expansion Slots
AMD Ryzen™ 2nd Generation/ Ryzen™ 1st Generation Processors
2 x PCIe 3.0/2.0 x16 (x16 or dual x8) *2
AMD Ryzen™ with Radeon™ Vega Graphics /7th Generation A-Series/Athlon X4 Processors
1 x PCIe 3.0/2.0 x16 (x8 mode)
AMD X470 chipset
1 x PCIe 2.0 x16 (max at x4 mode)
2 x PCIe 2.0 x1

Storage
AMD Ryzen™ 2nd Generation/ Ryzen™ 1st Generation Processors :
1 x M.2 Socket 3, with M key, type 2242/2260/2280/22110 storage devices support (SATA & PCIE 3.0 x 4 mode)
1 x M.2 Socket 3, with M key, type 2242/2260/2280 storage devices support (PCIE 3.0 x 4 mode)
AMD 7th Generation A-Series/Athlon X4 Processors : *3
1 x M.2 Socket 3, with M key, type 2242/2260/2280/22110 storage devices support (SATA mode)
6 x SATA 6Gb/s port(s),
Support Raid 0, 1, 10

LAN
Intel® I211-AT, 1 x Gigabit LAN Controller(s)
Anti-surge LANGuard

Bluetooth
Bluetooth V4.2*4

Audio
ROG SupremeFX 8-Channel High Definition Audio CODEC S1220
- Impedance sense for front and rear headphone outputs
- Supports : Jack-detection, Multi-streaming, Front Panel Jack-retasking
- Optical S/PDIF out port(s) at back panel
- Sonic Radar III
- Sonic Studio III

USB Ports
AMD Ryzen™ 2nd Generation/ Ryzen™ with Radeon™ Vega Graphics/ Ryzen™ 1st Generation/7th Generation A-Series/Athlon X4 Processors :
4 x USB 3.1 Gen 1 port(s) (4 at back panel, blue)
AMD X470 chipset :
1 x USB 3.1 Gen 2 front panel connector port(s)
AMD X470 chipset :
6 x USB 3.1 Gen 1 port(s) (4 at back panel, blue)
AMD X470 chipset :
5 x USB 2.0 port(s) (2 at back panel, , 3 at mid-board)
ASMedia® USB 3.1 Gen 2 controller :
2 x USB 3.1 port(s) (2 at back panel, black+red, Type-A + USB Type-CTM)

ROG Exclusive Features
Mem TweakIt

UEFI BIOS features :
- Tweakers' Paradise
- ROG SSD Secure Erase
- Graphic Card Information Preview
ROG RAMDisk
Extreme Tweaker
USB BIOS Flashback

Special Features
ASUS Dual Intelligent Processors 5-Way Optimization by Dual Intelligent Processors 5 :
- 5-Way Optimization tuning key perfectly consolidates TPU, EPU, DIGI+ VRM, Fan Expert 4, and Turbo App
Gamer's Guardian:
- SafeSlot
AURA :
- Aura Lighting Control
- Aura RGB Strip Headers
- Aura Addressable Strip Header(s)
ASUS Exclusive Features :
- AI Suite 3
- Ai Charger
ASUS EZ DIY :
- ASUS CrashFree BIOS 3
- ASUS EZ Flash 3
ASUS Q-Design :
- ASUS Q-Code
- ASUS Q-LED (CPU, DRAM, VGA, Boot Device LED)
- ASUS Q-Slot
- ASUS Q-DIMM
- ASUS Q-Connector

Back I/O Ports
1 x PS/2 keyboard/mouse combo port(s)
1 x LAN (RJ45) port(s)
2 x USB 2.0 (one port can be switched to USB BIOS Flashback)
1 x Optical S/PDIF out
1 x Clear CMOS button(s)
1 x USB BIOS Flashback Button(s)
1 x ASUS Wi-Fi GO! module (Wi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac and Bluetooth v4.1)
5 x Gold-plated audio jacks
8 x USB 3.1 Gen 1 (blue)
1 x USB 3.1 Gen 2 (red)Type-A
1 x USB 3.1 (black)USB Type-CTM

Internal I/O Ports
2 x Aura Addressable Strip Header(s)
2 x RGB Header(s)
1 x M.2 Socket 3 with M key, type 2242/2260/2280/22110 storage devices support (SATA & PCIE 3.0 x 4 mode)
1 x M.2 Socket 3 with M key, type 2242/2260/2280 storage devices support (PCIE 3.0 x 4 mode)
6 x SATA 6Gb/s connector(s)
1 x CPU Fan connector(s)
1 x CPU OPT Fan connector(s)
3 x Chassis Fan connector(s)
1 x AIO_PUMP connector
1 x H_AMP fan connector
1 x W_PUMP+ connector
1 x 8-pin EATX 12 V Power connector
1 x 4-pin EATX 12 V_1 Power connector(s)
1 x 24-pin EATX Power connector(s)
1 x Front panel audio connector(s) (AAFP)
1 x 5-pin EXT_FAN(Extension Fan) connector
1 x Slow Mode switch(es)
1 x Thermal sensor connector(s)
1 x Reset button(s)
1 x LN2 Mode switch(es)
1 x ROG extension (ROG_EXT) header(s)
1 x Safe Boot button
1 x W_FLOW header
1 x Start button
1 x USB 3.1 Gen 2 front panel connector
1 x Speaker connector
1 x USB 3.1 Gen 1 connector(s) support(s) additional 2 USB 3.1 Gen 1 port(s)
1 x USB 2.0 connector(s) support(s) additional 2 USB 2.0 port(s)

Accessories
User's manual
4 x SATA 6Gb/s cable(s)
2 x M.2 Screw Package
1 x Supporting DVD
1 x ASUS 2T2R dual band Wi-Fi moving antennas (Wi-Fi 802.11a/b/g/n/ac compliant)
1 x SLI HB BRIDGE(2-WAY-M)
1 x ROG big sticker
1 x Q-Connector
1 x Extension Cable for RGB strips (80 cm)
1 x Extension cable for Addressable LED
1 x ROG coaster(s)

BIOS
256 Mb Flash ROM, UEFI AMI BIOS, PnP, WfM2.0, SM BIOS 3.0, ACPI 6.0, Multi-language BIOS,
ASUS EZ Flash 3, CrashFree BIOS 3, F11 EZ Tuning Wizard, F6 Qfan Control, F3 My Favorites, Last Modified log,
F12 PrintScreen and ASUS DRAM SPD (Serial Presence Detect) memory information, Secure Erase, User Profile, F4 AURA ON/OFF, F9 Search

Manageability

Operating System
Windows® 10 64-bit

Form Factor
ATX Form Factor
12 inch x 9.6 inch ( 30.5 cm x 24.4 cm )

Note
*1 Due to CPU limitation, NVIDIA® 2-Way SLI™ Technology is not supported for AMD 7th Gen A-series/Athlon™ Processors.
*2 The PCIE_x8/x4_2 slot shares bandwidth with the M.2_2 slot.
*3 M.2_2 is unsupported for these processors.
*4 Support for the Bluetooth specification depends on the Windows version. Win7/8.1 support up to Bluetooth 4.0.
*5 Due to limitations in HDA bandwidth, 32-bit/192kHz is not supported for 8-Channel audio and due to Windows 7 limitations, 32-bit playback is unavailable for Windows 7.

Kort samengevat wat erg opvalt: Heel veel USB poorten, fanheaders en RGB headers, en specifiek de nodige opties voor custom water builds en overclocking.

Wat missen we? Geen dubbele LAN poort of 10 Gbps LAN als je dat zoekt, en een tweede interne USB 3.0 header voor behuizingen met vier USB 3.0 headers zou leuk zijn. Los daarvan? Er…

Uitpakken

ROG doosje he, dan verwachten we wat moois en Asus stelt ons zoals gebruikelijk niet teleur. Mooie doos, mooie presentatie, een berg onnodige maar toch gewaardeerde extra’s zoals sticker vellen en kabellabels, SLI bridge, handig q-connector voor je case kabels, SATA kabels en twee kabels om een RGB strip en addressable RGB strip te verlengen. En een onderzetter voor een drankje, maar het is een vrij basic viltje dus verwacht geen jarenlang plezier van je onderzetterteje. Externe antennes voor WiFi chips altijd een plus.

Bouw en features

Ook de X470 variant van de Crosshair Hero laat weer eens zien dat Asus verdomd goede, net afgewerkte PCBs neer kan zetten. Je ziet het wellicht niet op de foto, maar het niveau van afwerking is hoog, zeg maar gerust echt top. Zoals de Hero benaming doet vermoeden is het ook best een ‘dikke’ variant zonder te overdrijven. Wel I/O covers en een veel aandacht voor de uitstraling an sich, maar niets echt over the top en hij is geheel kleurneutraal.

Inhouldeijk ook geen issues hier. Stroomvoorziening staat als een huis en is eveneens strak afgewerkt, dito voor de chipset heatsink en feitelijk het hele moederbord.

Een rondje langs alle aansluitingen. We beginnen links onder en gaan tegen de klok in. Zie de specs voor het complete overzicht. Zoals we al zeiden: vooral veel voor de hele luxe builds met o.a. custom water (8 fan headers, flow sensors, thermal sensor headers, extra M.2 fan connector) als overclockers. Hou er rekening mee dat dit bord zowel een 8-pin als 4-pin aansluiting voor de CPU heeft.

Mid-board zitten twee M.2 sloten. Beide ondersteunen PCIe 3.0 x4 en één van de twee ook SATA; klinkt redelijk. Wel zouden we denken dat voor dit soort bedragen beide wel van een M.2 shield voorzien zouden kunnen zijn; de onderste is ‘vrij’ in het zicht. Nu zien we onze Samsung NVMe drives graag, maar een extra luxe optie kan altijd.

Achterop eerst even kudos voor het geintegreerde I/O shield want dat is heel fijn en scheelt moeite (en risico van kwijtraken later). Het is niet echt een Asus exclusive meer, maar als fabrikant die het concept naar ons bracht geven we ze wel de credits. Twaalf USB poorten waaronder een USB 3.1 Gen 2 Type-A en Type-C worden gewaardeerd, met als optical out en een bios switch feature. Dual bios 4tw en het is één van de onderscheidende features met bijvoorbeeld de goedkopere Strix.

UEFI

Eigenlijk zien we van de grote vier binnen Nederland geen slechte biossen meer. Zoeken naar functionaliteit die de meeste mensen echt missen mist is een zinlose exercitie, de meeste spreken ook wel voor zich, en de laatste keer dat ik een issue had met het flashen of iets anders kan ik mij niet bijhalen. Maar dan toch weet Asus net even die X-factor in te zetten. En dan hebben we het niet over het feit dat Asus onder ‘Tweakers paradise’ heel veel meer opties lijkt te bieden, de meerwaarde van die soms bizarre opties is beperkt voo iedere niet extreme overclock nerd, maar het is hier en daar gewoon nipt intuïtiever, en af en toe heb je zo’n detail waarvan we toch weer kunnen stellen dat ze net even een stapje verder zijn. Het overzicht van exact welke aanpassingen je op het punt staat te maken bij het opslaan van je bios is daar een uitstekend voorbeeld van.

Een ander voorbeeld zijn wat recent toegevoegde features zoals het kunnen delen van je bios profielen (export naar USB drive), het op functie kunnen zoeken met de zoekfunctie (in het Engels). Ook de recent toegevoegde stealth mode (lees: RGBs off) is voor sommigen vast fijn.

Staat deze vooruitstrevendheid de aanschaf van welk van de andere grote moederbordbakkers in de weg? Ik denk het niet. Maar met de onderlinge verschillen alsmaar kleiner en verder in detail te zoeken tellen die details waar Asus het normaliter goed doet des te harder.

Voor de Crosshair ligt de nuance natuurlijk ietsjes anders, want Asus richt dit specifiek op overclockers. Even een vlotte overclock lukt met alle borden wel, maar ga je echt de grenzen opzoeken dan zijn de opties zo gek nog niet.

Testmethode

AMD X470 moederborden worden getest met een AMD Ryzen 7 2700X: 8 Cores en 16 Threads aan compute powerrrr

De voeding is afkomstig uit de stallen van Seasonic in de vorm van een Focus Titanium 850W. Waar de Focus Gold en Gold Plus de mainstream knallers zijn is de Prime de wat luxere serie van seasonic. Met 850 Watt hebben we genoeg power om zowel de processor als GPU op hun staartje te trappen, en dan nog wat...

Geheugen komt van G.Skill in de vorm van 16 GB SniperX 3400 MHz (let op: het is mogelijk dat je op eerdere foto’s ander geheugen ziet, het testen doen we met consequent dezelfde kit maar soms gaan producten op de foto terwijl een ander aan het testen is, en de voorraad is niet oneindig).

Omdat de AMD Ryzen 7 2700X geen integrated GPU heeft maken we gebruik van een losse videokaart, de MSI Radeon RX 580 Gaming X (XTR versie)

Voor opslag maken we gebruik van Samsung hun 960 EVO PCIe SSD.

Alle systemen worden met een schone Windows 10 Pro x64 installatie getest op onze trusty Cooler Master test bench zoals je hieronder ook zal zien.

We maken gebruik van de laatst beschikbaar gestelde bios op moment van testen. Om eventuele invloeden van 'handige' snelheidsverhogende features tegen te gaan, vrijwel elke fabrikant biedt iets van een multi-core verbetering, gaan we uit van optimised default instellingen met de baseclock en core multipliers vastgesteld volgens AMD spec, en het XMP profiel op het geheugen. We willen tenslotte de onderliggende verschillen ervaren.

Voor prestaties richten we ons primair op Passmark en Cinebench 15, twee populaire en vooral ook consequente benchmarks. Binnen Cinebench kijken we naar multicore en single core performance en de invloed van de tuning van het moederbord daarop , en bij Passmark primair naar de CPU en Memory benchmarks. Die laatste test weliswaar het geheugen, maar bij een vast profiel kunnen we wel de invloed van het moederbord op de geheugenprestaties vaststellen.

Daarnaast kijken we naar een aantal verschillende AIDA64 benchmarks. Binnen deze zien we veelal iets meer schommelingen bij herhaaldelijk testen, maar met meerdere runs per benchmark balanceert het aardig uit. Feitelijk gaat voor alle benchmarks op dat we pas echt conclusies kunnen trekken als de prestaties meer dan een procent of twee, en dan consequent tussen benchmarks, afwijken. Per benchmark run zelfs op een enkel moederbord is een dergelijke afwijking per run niet meer dan gebruikelijk.

De render test (Blender, BMW benchmark) waarbij alle cores hard aan het renderen gezet worden geldt ook als een pittige CPU belasting en bij gelijke CPU en RAM weegt dan geheel op het moederbord; een praktische, zwaar wegende test. Hier meten we ook het stroomverbruik onder load.

Wat betreft dat verbruik kijken we ook naar idle, oftewel wat verbruikt het systeem als je deze simpelweg aan laat staan, op onze Voltcraft 450PRO.

Prestaties

Resultaten van de benchmarks:

In praktisch elke review noemen we deze resultaten saai, waarbij de prestaties vaak weinig verschillen en als het al wat verschilt het vaak nog weinig zegt. Het enige waar we eigenlijk op kunnen hopen wat vermaak betreft is dat een bord gewoon grote fouten maakt of in rook opgaat of iets dergelijks, maar dat komt niet vaak voor.

In deze vergelijking zien we de ASRock X470 Taichi Ultimate iets achter blijven, maar dat zegt vermoedelijk meer over de vroege bios en de geheugentimings dan over het bord zelf.

Een overzichtje met de prijzen van bovenstaande modellen op dit moment. Gezien we op launchday zitten nemen we die met een korrel zout, maar het geeft een indicatie.

De belangrijkste leer die we eruit willen trekken is dat het vanuit het praktische perspectief weinig uit maakt voor de prestaties wanneer je een moederbord met gelijke settings. Een luxer moederbord koop je dus voor features, of voor looks, niet voor direct meer prestaties, tenzij die features oc georiënteerd zijn zoals hier, al vereist dat natuurlijk wel dat je daar dan mee aan de slag gaat.

Het energieverbruik dan. We zien opvallend genoeg de meest complete Crosshair wat zuiniger zijn in idle, maar veel ontloopt het elkaar allemaal niet. Hoe dan ook, iets zuiniger vinden we altijd mooi

Verschillen zagen we voorheen soms ook bij de geluidskwaliteit, maar ook hier moeten we wel opmerken dat geen van de borden die we hierboven in de grafiek zien staan gekke dingen doen. Geen van deze X470 borden is een echte budget unit, en allemaal komen ze met iets van een Realtek ALC1220 implementatie waardoor we ook nauwelijks, althans praktisch beperkt, verschil kunnen zien in de audio prestaties, laat staan horen. Asus voegt aan dit model echter een bekende ESS Sabre chip toe en een Texas Instruments RC4580 op amp zodat je ook hoofdtelefoons met zeer hoge weerstand aan kan sturen.

Let wel op dat los van de gebruikte chips ook de extra’s kunnen verschillen. So hebben sommigen extra software functionaliteiten en soms zien we een dubbele chip (voor een onafhankelijke output van voor- en achterzijde). Zo biedt Asus bijvoorbeeld een ‘Audio Radar’ die op je beeld laat zien waar het geluid vandaan komt.. of ongeveer toch. Klein extratje, kan geen kwaad.

Verlichting

Voor de fanatiekere volgers zal de LED actie van de Hero geen verrassing meer zijn. Beetje in het I/O deel en wat onder de chipset koeler, al mist de verlichting onder het bovenste M.2 slot hire helaas wel. Dat is jammer want met een stevige GPU en/of waterkoeling zie je dat stuk in de meeste behuizingen namelijk wel. Dat we zelf te spreken zijn van de redelijk bescheiden implementatie zal inmiddels ook geen verrassing meer zijn.

In de zevende iteratie van de Crosshair Hero, en laten we de tien generaties Maximus Hero er ook maar even bij betrekken, zien we dat Asus hun vaste Hero-danspasjes wel aardig onder de knie heeft. Loop je al wat langer mee en ken je de Hero modellen uit het verleden dan vereist dit bord verder geen tekst en uitleg. Ben je aan een kleine opfrisbeurt toe dan kunnen we het heel makkelijk samenvatten voor je: het is een dijk van een bord, met een hele dikke stroomvoorziening, top-end audio, een berg fan-, rgb- en addressable rgb-headers plus met de nodige opties en extra’s voor overclockers en custom water bouwers; opties die verder gaan dan de concurrentie. Oh, en wil je veel USB poorten? De Crosshair VII Hero heeft er meer dan elk ander X470 bord, inclusief USB 3.1 Gen 2 in Type-A en Type-C uitvoering, voor- en achter.

De Crosshair is zeker niet goedkoop, en kent rond zijn prijs concurrentie vanuit bijvoorbeeld de Gigabyte Aorus Gaming 7 als we puur naar verlichting en header aantallen kijken (en dikkere WiFi en extra M.2 shield) wat genoeg mensen aan het twijfelen zal brengen, maar als we naar custom water builds en (fanatieke) overclockers kijken dan is de Crosshair VII Hero toch weer de vanzelfsprekende keuze tussen de twee. Of je WiFi erbij wilt of niet kan je zelf kiezen, want de Crosshair komt in beide smaken met een meerprijs voor de WiFi variant.

We ‘missen’ 10Gbps LAN maar dat zeggen we in de wetenschap dat die feature vooralsnog veel geld kost en voor een nog kleinere niche dan overclockers en waterkoelers interessant is, en even goed zal lang niet iedereen wakker liggen van het feit dat er ‘slechts’ één LAN port op zit. Voor 10 Gbps LAN heeft ASRock de Taichi ultimate a 299 euro, maar die komt op bijna alle andere vlakken niet aan deze Asus. Het echte klagen blijft dan bij twee kleine nitpicks: we vinden het jammer dat het RGB element onder het Republic of Gamers logo in het M.2 shield is verdwenen, en als je een behuizing hebt met vier USB 3.0 Type-A poorten mis je één interne header.

Kijken we naar de lastiger te kwantificeren elementen als de bios en de meegeleverde (o.a. RGB) software geven we Asus ook de win mee, iets wat een vrij structureel Asus price premium snel verzacht als je daar verwacht tijd mee door te brengen. Ook kleine details zoals het geïntegreerde I/O shield blijft mooi, al zien we dat inmiddels ook bij wat concurrenten. De bouw en afwerking van dit bord is echter gewoon top, iets wat je niet in een build ziet en meer in de zoomins, maar we geven er toch kudos voor.

270 a 300 euro afhankelijk van je WiFi wensen blijft best geld, maar zoals afgelopen generaties is ook deze Hero het label topmodel meer dan waardig. Overkill voor de massa, maar een prachtig bord voor de fanatieke overclocker, custom waterkoeler, RGB-syncer, USB veelvraat of de Asus vast niet onbekende “alleen high-end is goed genoeg” fanaat.

Feedback op de review of vragen? Laat gerust een reactie achter!
tweakers - nomineer voor review van de maand

Enkele hogere res fotos voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

Overzicht Ryzen 2000-serie reviews / artikelen. Wordt geupdate met werkende links zodra ze online staan.
- Deel 1: AMD Ryzen 7 2700X review en kooptips
- Deel 2: AMD Ryzen 5 2600X review en kooptips
- Deel 3: Gigabyte X470 Aorus Gaming 7 WiFi review
- Deel 4: ASUS ROG Strix X470-F Gaming review
- Deel 5: Opinie: Objectief testen terzijde, onze subjectieve kijk op AMD Ryzen
- Deel 6: ASUS ROG Crosshair VII Hero review
- Deel 7 en verder: TBD.

Heb jij ook een Asus ROG Crosshair VII Hero (WiFi)?

Geeft het wifi antenne ook wifi hotspot of pakt hij alleen wifi van de router?
Goede vraag, geen idee eigenlijk. We doen hier ook redelijk wat WiFi testing (routers, WiFi systems) en ik leg zelf alles aan de kabel als het maar even kan. Volgens mij waren er echt maar één of twee uitzonderlijke modellen die als hotspot konden functioneren.

Ik kan het mij bijna niet voorstellen dat ze daar specifieke support voor hebben ingebouwd. Maar waarom zou je dat sowieso willen?
Omdat bij mijn verdieping de verbinding niet zo goed is terwijl de router/modem letterlijk onder is
Maar je hebt wel een kabel naar de verdieping?
Ja maar heb zegmaar een soort ethernet plug in de muur volgens mij cat 5e dacht ik met een 1gbps netwerk switch

[Reactie gewijzigd door WesstrikeX2000 op 25 april 2018 18:09]

Pak dan eender welke basic router, prik die stekker uit de muur daar in, prik je pc daar in, en gebruik die router als extra access point voor je kamers boven? :P Of zeg ik wat vreemds.
Kun je het wat simpeler verwoorden als het kan?
Je hebt bekabeling naar jouw verdieping lopen? Eén of twee poorten in de muur?
En waar de aansluiting vandaan komt (benenden), is dat familie of zijn dat derden (studentenflat oid)
beneden bij een familie huis
Maar moet jouw netwerk gescheiden zijn van die familie, of moeten ze bij elkaar (bijv ivm gedeelde printer ofzo)
Nee heb ze voor mn pc en mn ps4 en in de toekomst misschien nog eentje
Ik bedoel, is het jouw familie, of zijn het derden waarvan je niet wilt dat ze binnen jouw netwerk vallen?
Ik zou dan een router uitzoeken. Als die een 'access point' modus heeft prik je de stekker uit de muur in de WAN poort. Heeft 'ie geen access point modus in één van de vier LAN poorten. Prik je PC in één van de LAN poorten en gaan met die banaan :D

Kan je in de router zelf nog kiezen of je daar een andere netwerknaam ingeeft als beneden of dat je dezelfde instellingen (naam, wachtwoord, maar ander kanaal) kiest als beneden of gewoon je 'eigen' hot-spot kiest met andere naam :)
Top review wederom + 3 _/-\o_ Nog even afwachten en reuze benieuwd naar deel 4 :D
Thanks VECTOR :D En hah, sorry, ik haal ze inderdaad een beetje door elkaar heen. Vergeef mij... morgen? :D Of is dat een ROG overdosis? :D
@Foritain jullie zijn er maar druk mee :D
Altijd, je moet wat he. We doen ook verzoekjes als je nog wat bedenkt.
Je bent lekker op dreef met al die bordjes! kutgw :D
Ik heb besloten om de onderste M.2. aansluiting te gebruiken voor mijn Samsung SSD i.v.m. de afgifte van eventueel hitte van de videokaart en ik kon de heat spreader gewoon verplaatsen. Nu heb ik echter ook een kleine PCIe Wi-Fi insteekkaart in het tweede PCIe 2.0 x 1 slot. Heeft dit nog enig negatief effect op de performance van mijn SSD, of wordt de onderste M.2. aansluiting gedeeld met het meest onderste PCIe 2.0 x 4 slot?

Overigens staat het onderste M.2 slot in de handleiding ook omschreven als de M.2_1 en de bovenste als M.2_2. Dus de onderste lijkt mij het beste?