MSI B360 Gaming Pro Carbon

Specificaties Socket 1151 • ATX • Intel B360 chipset - Bekijk alle specificaties

MSI B360 Gaming Pro Carbon Review

GOTD 7 mei 2018, 207 views Product geleend

MSI B360 Gaming Pro Carbon

De MSI b360 Gaming Pro Carbon is een moederbord met vele extra’s maar met een simpele chipset. Het bord ziet er erg mooi uit en met de Mystic light app kun je iedere computerkast omtoveren in een RGB kanon.

Pluspunten

• Mystic light app
  • 7x fan headers
  • 2x M.2 en 6x SATA aansluitingen
  • Bord heeft een mooi design

Minpunten

• CPU overclock niet mogelijk
  • EZ debug led kan uitgebreider

Layout Score: 4

Na een drukke periode op het werk is er eindelijk weer wat tijd voor een review. Ditmaal de MSI B360 Gaming Carbon Pro. De B360 chipset is de budget versie van de Z370 die ruim een half jaar geleden al op de markt kwam. Het heeft even geduurd, maar nu kunnen de liefhebbers van een budget PC aan de slag om een zo goedkoop mogelijke PC in elkaar te schroeven. Toch lijkt de B360 Gaming Carbon Pro zich niet te richten op deze doelgroep. Het prijskaartje is op het moment van schrijven toch €127 wat zeker niet budget te noemen is. Zeker als je kijkt naar andere borden die onder de €100 duiken. De vraag voor deze review is dus: Wat rechtvaardigt de hogere prijs voor een B360 moederbord?

Eerst maar even de overeenkomsten en verschillen op een rijtje zetten. Wat laat je nu eigenlijk liggen in vergelijking met de Z370 chipset? Als allereerst kun je niet overclocken met de B360 chipset. Voor veel gebruikers zal dit niet een groot gemis zijn. Hierdoor kun je ook alle K processors links laten liggen. Dit scheelt je bij de Intel I7-8700 processor al snel €60. Een mooie besparing!

Verder moet je het doen zonder RAID support. RAID lijkt steeds minder populair te worden bij de consument. In mijn jonge jaren had ik nog 2 HDD’s in RAID 0 staan voor wat extra snelheid. Tegenwoordig koop je daar gewoon een SSD voor. RAID 1, 5 en 10 zijn met de opkomst van cloud services ook niet meer nodig. Een backup maken voor extra veiligheid is ook iets uit het verleden.

Andere verschillen zijn eigenlijk verwaarloosbaar. Zo is het aantal maximum USB poorten iets kleiner bij de B360 chipset in vergelijking met de Z370. Voor veel consumenten zal dit echter geen probleem zijn aangezien de meeste borden toch niet meer dan 8 USB poorten hebben.

Specificaties

Met de B360 chipset kun je de 8e generatie CPU’s van intel gebruiken. De CPU maakt gebruik van de LGA v2 socket. Simpel gezegd alle chips die beginnen met een 8 kunnen op dit bord. Ook de K versies kunnen gewoon op dit bord gebruikt worden, maar deze kun je dan niet overclocken. Het ligt dus voor de hand dat je een non-K versie gebruikt.

Het bord heeft 2x PCI-E 3.0 x16 slots. Hiermee kun je in principe 2-way Crossfire doen maar dit is niet aan te raden. Voor gamers maakt een tweede videokaart vaak geen nuttig verschil, zeker niet als je kijkt naar de huidige prijzen voor videokaarten. Het eerste slot is weer voorzien van PCI-E steel armor. In mijn reviews heb ik hier al vaker aandacht aan besteed. Dit armor zou er voor moeten zorgen dat je PCI-E slot iets verstevigd is en dus niet snel zal buigen. Ik vraag mij af of dit kleine stukje ijzer nu echt een verschil maakt.

Op het bord kun je 4 DIMMs kwijt in groepjes van 2. Dit met een maximale snelheid van 2666Mhz. Ook hier is weer de DDR4 boost aanwezig zoals we gewend zijn van MSI. Nog steeds is de marketing afdeling het woordje BOOST niet zat. Het staat overal maar een echte functie kun je het niet noemen. Als je naar de benchmarks van verschillende grote sites kijkt, zie je duidelijk dat het bord van MSI bijna hetzelfde scoort op het gebied van memory als alle andere borden.

Je kunt je favoriete natuurfilmpjes op twee manieren opslaan op dit bord. Als eerste kun je dit doen via de standaard SATA 6GB/s poorten waarvan er 6 aanwezig zijn. Let wel op: deze kunnen dus niet in RAID maar zullen als afzonderlijke schijven worden gezien. Als je niet wilt worden tegengehouden door de SATA poorten kun je ook kiezen voor M.2 aansluiting. Hiervan zijn er op dit bord twee te vinden. De bovenste M.2 aansluiting zit tussen de CPU en GPU in. Dit is niet een ideale positie aangezien er weinig airflow is en dit zorgt voor warmte. In wat kleinere krappe kasten zou dit kunnen zorgen voor aardig wat thermal throttling. Het tweede slot zit helemaal onderaan het bord. Zolang je geen twee videokaarten gebruikt, is dit een betere positie omdat de M.2 SDD hier meer lucht krijgt.

De LAN chip op dit moederbord is van Intel, namelijk de Intel I219-V. Hiermee kun je snelheden behalen van maximaal 1 Gbps. Het is altijd moeilijk om een precieze test te doen met deze chips. Wel kan ik vertellen dat ik nooit last heb van lag tijdens het gamen.

Daar is het woordje BOOST weer, ditmaal is het de audioboost. Onder het kapje zit de Realtek ALC1220 chip. Deze geluidschip staat bekend om zijn hoge kwaliteit, de vraag blijft wel of je het verschil gaat horen met de gemiddelde headset of boxen die de meeste van ons gebruiken voor de PC.

Aan de achterkant zijn de verschillende aansluitingen te vinden. Als eerste valt het oeroude PS/2 aansluiting op. Daarnaast zitten verschillende USB types. Alleen de USB 3.1 Gen2 type is echt bijzonder te noemen. Voor het beeld zijn er ook verschillende aansluitingen, er is een Displayport aanwezig maar ook een HDMI. Helaas is de HDMI maar de 1.4 versie waardoor je bij 4k beelden niet 60Hz zal halen.

Op dit bord is ook weer de EZ Debug LED aanwezig. Hiermee kun je makkelijk zien als er iets fout gaat met je computer. Een lichtje geeft aan waar het probleem zit. Helaas is dit nog steeds niet de combinatie van cijfers en letters zoals je bij sommige andere modellen ziet.

Grondige inspectie is nodig.

Waar enkele maanden geleden de apps van MSI nogal brak en sloom waren, lijkt het nu steeds beter te gaan. Nu kun je de MSI app manager downloaden. Dit is een app waarmee je makkelijk andere apps kunt downloaden die horen bij het moederbord. Een van die apps is de Gaming Lan Manager. Hiermee kun je verschillende software voorrang geven op ander netwerkverkeer. Ik heb hiermee een klein beetje gespeeld, maar niet direct een groot voordeel kunnen vinden. Mijn ping blijft ongeveer hetzelfde. Het lijkt er daarom ook op dat het vooral handig is als je verschillende dingen tegelijk doet. Bijvoorbeeld iets downloaden en gamen. Je kunt dan voorrang geven aan het gamen zodat je geen lag hebt.

Het meest interessante voor dit moederbord is de Mystic light. Waar deze app enkele maanden geleden nog erg stroef liep is dit al een stuk verbeterd. Met deze app kun je gemakkelijk alle RGB LEDS aansturen. Er zit een functie in die er voor zorgt dat bijvoorbeeld je muis en toetsenbord dezelfde kleuren hebben als je videokaart. Het is wel jammer dat sommige grote merken ontbreken of maar een deel van de hardware ondersteunen. Zo is Logitech niet terug te vinden en heeft Steelseries alleen een muismat waaruit je kunt kiezen. Mijn persoonlijke muis en toetsenbord werken dus niet met deze software.

Belangrijker is misschien wel de leds die je kunt aansluiten op het moederbord. Zo kun je een 12v 5050 RGB aansluiten. Helaas wordt deze niet bij het moederbord geleverd wat wel weer erg jammer is. Gelukkig had ik nog een strip liggen en ben ik ermee aan de gang gegaan.

FOTOS

UEFI

De UEFI is hetzelfde als we zien bij vele andere MSI moederborden. Het ziet er goed uit en is erg overzichtelijk. Helaas bevat de B360 chipset geen mogelijkheid tot overclocken van de CPU en is veel sleutelen in de UEFI dus ook niet nodig.

De MSI B360 Gaming Pro Carbon is een moederbord met vele extra’s maar met een simpele chipset. Zo kun je met dit bord de CPU niet overclocken en kun je jezelf dus een dure CPU besparen. Toch is dit moederbord voorzien van erg veel luxe. Op het bord zijn 6 SATA aansluitingen en 2 M.2 SSD aansluitingen te vinden, wordt er gebruik gemaakt van de hoog aangeschreven Realtek ALC1220 chip en heb je maarliefst 7 fan headers. Dit geheel wordt afgewerkt met een mooi design. Toch betaal je wel aardig wat geld voor dit bord namelijk €126. Dit is veel geld zeker als je het vergelijk met borden die onder de €100 zijn met dezelfde chipset of Z370 chipset borden die ongeveer even duur zijn. Het punt wat dit bord toch zijn geld waard maakt, is het design samen met de Mystic light. Met de Mystic light app kun je makkelijk van je saaie computerkast een RGB kanon maken.

Heb jij ook een MSI B360 Gaming Pro Carbon?

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Apple