Tweakers zegt: 8,5

Huawei P20 Pro (dual sim) Blauw

Specificaties 6,1" • 2240x1080 • 128GB - Bekijk alle specificaties

Huawei P20 Pro (dual sim) Blauw Review

michaelw1998Testpanel 23 april 2018, laatste update op 23 april 2018, 934 views Testpanel

Huawei P20 Pro (dual sim) Blauw

Een vlot toestel, met goed geoptimaliseerde software. De notch die steeds weer mijn aandacht weet te vestigen, ik vind het zó cool uitzien! Bovendien heeft de P20 Pro één van de beste camera’s die je op dit moment in een telefoon kunt vinden, vooral bij gebruik in de avond/nacht...

Pluspunten

• Accuduur
  • Camera
  • Snelheid
  • Oplaad snelheid

Minpunten

• Huawei's eigen ecosysteem
  • AI voor iedere foto
  • Geen alert slider

De Huawei P20 Pro, misschien wel een van de beste smartphones van 2018. Tweakers zocht een 7e tester die de telefoon uitvoerig mocht reviewen en daarna mag houden. Ik ben de gelukkige winnaar! Ik moet wel eerlijk toegeven dat dit mijn eerste uitgebreide review is.
In de doos
In het doosje tref je het volgende aan:
  • De Huawei P20 Pro mét bijgeleverde screenprotector.
  • Een USB-C kabel.
  • Een adapter voor het stopcontact.
  • 3.5mm naar USB-C adapter.
  • Oordopjes met USB-C aansluiting.
  • Een transparant hoesje (bij mijn review toestel niet meegeleverd).
  • Gebruiksaanwijzing.
  • Simkaart pin.

Algemene beoordeling

Ik ga de P20 Pro vergelijken met mijn huidige telefoon, de Oneplus 5. Dé telefoon die mij vorig jaar toch wel kriebels bezorgde toen ik eindelijk een nieuwe telefoon mocht uitzoeken. Oneplus die vooral gaat voor goede specificaties, voor een degelijke prijs.

Maar toen kwam de Huawei P20 Pro… Deze telefoon overtrof het gevoel dat ik kreeg van mijn Oneplus. Een vlot toestel, met goed geoptimaliseerde software. De notch die steeds weer mijn aandacht weet te vestigen, ik vind het zó cool uitzien! Bovendien heeft de P20 Pro misschien wel één van de beste camera’s die je op dit moment in een telefoon kunt vinden, zeker als je kijkt naar gebruik in de avond of nacht.. De speciale nachtmodus is zeker een optie dat ik, nu ik eenmaal een telefoon heb met deze optie, wel vaker terug wil zien. Tot slot het belangrijkste; de accu! Ik merk het zelf nog altijd zodra ik op zoek ben naar een nieuwe telefoon; “gaat ‘ie wel lang genoeg mee?”. Wat de P20 Pro betreft… Ja! De accu gaat voor mij zo’n andere halve dag mee met veelzijdig gebruik.

Ondanks enkele kleine dingen die ik zal gaan missen aan mijn OP5 zal de Huawei P20 Pro zeker mijn “oude” telefoon gaan vervangen. Hieronder meer.

Featureset

Huawei legt met dit toestel veel nadruk op de camera. Dit is zeker niet te missen met 3 sensoren op de achterkant. 3 sensoren die ook nog eens ondersteund worden door een speciale chip in het toestel voor Artificial Intelligence (AI). Het gaat hier om een 40-megapixel RGB camerasensor, een 20-megapixel monochrome camerasensor en een 8-megapixel RGB camerasensor. De lenzen van de camerasensoren zijn van het merk Leica, een merk dat zich in de fotografiewereld in het topsegment bevindt.

Dankzij de 3 verschillende sensoren is de Huawei P20 Pro instaat om tot wel 3x optisch in te zoomen, waarbij er zelfs een mogelijkheid is om tot 5x in te zoomen doormiddel van de software. 5x inzoomen waarbij volgens Huawei geen kwaliteit verloren gaat. In praktijk lijkt dit aardig te kloppen, maar er moet wel voldoende licht aanwezig zijn. In het donker zul je zien dat de camera ook echt stand weet te houden. Normaal neem je foto’s in het donker met behulp van een lange sluitertijd en daarbij gebruik je dan een statief om zo min mogelijk te bewegen bij het maken van een foto. Met de P20 Pro heb je geen statief nodig. De AI zorgt voor een langere sluitertijd en corrigeert daarbij de bewegingen die je met je telefoon maakt. Wel is het een kwestie van oefenen in het begin. De sluiter van de nachtcamera staat 5 seconden open, waardoor de foto steeds “lichter” wordt. Soms zelfs te licht. Daarom veranderd de knop om de foto mee te maken in een stop knop, zodat je de sluiter al eerder kunt sluiten als je vind dat je foto goed genoeg belicht is.

Tijdens het maken van verschillende foto’s merk je altijd dat de AI bijspringt om je te helpen. Maak je buiten een foto met veel bomen of gras in beeld, zul je zien dat de AI dit aangeeft met “Groen”, waarbij de kleur groen zeker naar voren wordt gehaald. Ik wilde een foto maken van mijn hond, ook dit werd herkend door de AI met in beeld een melding “Hond”. Op school foto’s maken van een tekst document? Geen probleem! De AI herkent dit en past het resultaat hierop aan, in beeld zul je “Tekst” of “Document” te zien krijgen om te laten zien dat ook hier de AI de foto speciaal voor je aanpast.

Aan de voorzijde tref je een 24 megapixel camera aan. Mijn selfies op snapchat zijn dan ook haarscherp. Echter merk je ook hier weer dat de AI om de hoek komt kijken met bepaalde “beautyfilters”. Zo lijken foto’s van je gezicht nogal een “soft” effect te krijgen. Vooralsnog is er nog geen optie aanwezig om deze filters uit te kunnen zetten, of om deze iets minder sterk te laten werken.

Verder zit er in het toestel een krachtige processor (Kirin 970, 2,4 GHz quad-core + 1,8 GHz quad-core) met 6GB RAM, IP67 rating, een OLED-scherm met Full-HD+ resolutie (1080 x 2240 pixels), 128GB aan opslagruimte, een vingerafdrukscanner aan de voorzijde en de mogelijkheid tot gezichtsherkenning. Wat wel ontbreekt is een 3.5mm jack. Ook Huawei heeft ervoor gekozen om de 3.5mm jack te vervangen door de USB-C aansluiting. In het doosje vindt je dan ook oordopjes met USB-C i.p.v. 3.5mm aansluiting. Het probleem hierbij is dat je je telefoon niet kunt opladen tijdens het luisteren naar muziek, echter drukt dit de pret voor mij niet omdat ik gebruik maak van een Bluetooth headphone (Bose QC35 II). Wel krijg je in het doosje een USB-C – 3.5mm adapter zodat je je “ouderwetse” oordopjes toch nog kunt gebruiken.

Wat ook nog ontbreekt is een extra geheugenslot om een SD-kaartje in te kunnen stoppen. Je zult het dus moeten doen met de 128GB die je krijgt. Wel heeft het toestel Dual-Sim, dus mocht je het toestel zowel voor privé als werkgelegenheden willen gebruiken zit je goed.

Bereik

Over het bereik kan ik kort zijn. Ik heb tot nog toe geen problemen ondervonden met het bereik van de P20 Pro op het netwerk van T-mobile. Zowel binnen- als buitenshuis heeft de telefoon een prima 4G+ verbinding met het netwerk. Ook WiFi door het huis heen is in orde.

Ook met bellen ondervindt ik geen problemen en merk ik geen ruis.

Accuduur

De Huawei P20 Pro komt met een accu met daarin 4.000mAh. Als je kijkt naar concurrenten zie je dat dit nog niet heel vaak voorkomt. Je zult de telefoon dan ook zeker weten 1 dag mee krijgen, in mijn geval soms zelfs 2 dagen.

Mocht je telefoon toch leeg zijn kun je gebruik maken van de bijgeleverde Super Charger om de telefoon op te laden. In totaal duurde het bij mij 1 uur, 20 minuten en 30 seconden om de telefoon van 5% naar 100% op te laden. Vervolgens ging de telefoon zo’n 1.5 dag mee, met een screen-on-time van 6 uur, 13 minuten en 35 seconden. Verder merk ik dat op schooldagen, waar de telefoon niet veel gebruikt wordt, er nog een batterijpercentage van iets meer dan 50% is op moment van thuiskomst.

Zodra de telefoon het batterijpercentage van 2% bereikt zal deze aangeven dat de telefoon over 30 seconden uitgeschakeld wordt. Gelukkig kun je dit annuleren door de telefoon snel nog even in het stopcontact te steken.

Kortom: zoek je een telefoon met goede accuduur? Dan zit je met de P20 Pro op het juiste adres!

Gebruiksgemak

De Huawei P20 Pro draait op Android 8.1. Eigenlijk werkt het precies zoals ik al gewend was van Android. Het enige dat iets verschilde was het installeren van de telefoon. Behalve het standaard Google aanmeldscherm krijg je ook een aanmeldscherm te zien voor het eigen ecosysteem van Huawei; Huawei ID. In dit ecosysteem vindt je o.a. Huawei Cloud, Huawei AppGallery, Huawei Backup, Huawei Portemonnee en nog meer. Uiteindelijk kon ik via een app van Huawei, genaamd PhoneClone, de data en apps van mijn vorige telefoon overzetten.

Een groot pluspunt dat zeker benoemd kan worden: Project Treble! De P20 Pro heeft ondersteuning voor Project Treble. Dit zorgt hopelijk voor snellere updates van het systeem.

Verder heeft Huawei een eigen “skin” erover heen gelegd; EMUI. Het enige puntje dat ik tot nu toe heb kunnen vinden is dat de indeling van instellingen soms een beetje raar is en het vooral zoeken is onder de verschillende categorieën. Gelukkig zit er wel een zoekfunctie in de instellingen. Verder heb ik geen gebruik gemaakt van de standaard launcher. Ik gebruik namelijk al tijden Nova Launcher Prime; je hebt d.m.v. een backup heel snel de indeling van je homescreen bij de hand, ideaal!

Het openen en sluiten van verschillende apps gaat zonder haperingen, zo wissel ik tussen verschillende apps zoals Facebook, Instagram, Snapchat en Twitter zonder ook maar even te moeten wachten. Zo zie je dat de P20 Pro het RAM geheugen goed benut, je merkt niet dat de telefoon een app tijdens het wisselen opnieuw moet opstarten.

De P20 Pro heeft slechts een vingerafdrukscanner die ook functioneert als homeknop. Er zijn geen knoppen aanwezig. Wel kun je instellen dat de vingerafdrukscanner multifunctioneel is: 1x aanraken om terug te gaan, inhouden om naar je homescreen te gaan, naar links of rechts vegen voor de lijst met recente apps en naar boven of beneden vegen voor Google. Verder kun je on-screen buttons aanzetten en instellen. Tot slot heeft Huawei een optie, genaamd “Navigationdock”. Dit houdt in dat je een bolletje op het scherm ziet dat fungeert als homeknop en terugknop. Dit bolletje kun je zelf verslepen over het hele scherm.

Scherm

Een OLED scherm met een resolutie van 1080 x 2240 pixels, niets op aan te merken. Het scherm is overdag erg helder. Ook in de zon weet het scherm nog bij te benen, maar ik denk dat het voor iedereen een persoonlijke smaak is of het helder genoeg is bij gebruik in de zon.

Verder is het contrast zeker in orde, hier is niets op aan te merken. Dat verwachtte ik ook niet anders van een high-end toestel.

Design

Het eerste dat opvalt aan deze telefoon is dat het dankzij de notch, ook wel inkeping, op het eerste gezicht erg veel lijkt op een iPhone X. Voor mij zeker geen nadeel, de notch is iets wat een grote aantrekkingskracht heeft als je het mij zou vragen. Dankzij deze inkeping nemen o.a. notificaties, tijd en netwerkinfo geen ruimte in van je scherm. Het scherm wordt dus in principe volledig gebruikt, terwijl de notch zorgt voor het “wegwerken” van bovengenoemde. Mocht je hier toch niet zo blij mee zijn kun je de notch altijd uitzetten via de instellingen van de telefoon. De notch zal dan een zwarte achtergrond krijgen, maar de icoontjes blijven wel op dezelfde plek staan.

Met notch

Zonder notch

Bouwkwaliteit en afwerking

De Huawei P20 Pro heeft een prima afwerking. Het toestel heeft een glazen voor- en achterkant. Minpuntje van de glazen achterkant is dat deze nogal erg gevoelig is voor vingerafdrukken en daarbij komt ook nog dat de achterkant erg glad aanvoelt. Ik raad je zeker aan om een hoesje te bestellen als je deze telefoon wilt aanschaffen. Het zou natuurlijk zonde zijn als de telefoon uit je handen glijdt.

De camera’s op de achterzijde steken uit. De randen zijn prima afgewerkt, maar wel is dit een plek waar stof zich al snel wilt gaan ophopen. Ik heb de telefoon op moment van schrijven 3 dagen in gebruik en ik zie nu al dat er wat stof rond de rand van de camera’s zit.

Stabiliteit en betrouwbaarheid

Over stabiliteit en betrouwbaarheid kan ik kort zijn: tip top in orde. Tijdens het gebruik merk ik geen haperingen of andere problemen. Het enige probleem dat ik ervaar is dat bij het maken van een snap op Snapchat ik geen tekstbalk zie. Ik kan wel typen, maar zie geen tekstbalk. Zodra ik een screenshot maak of de snap verstuur zie ik deze wel in de screenshot. Echter ga ik er van uit dat dit een bug is dat Snapchat zal moeten verhelpen, Huawei staat hier los van.

Beeldkwaliteit opname

Aan de beeldkwaliteit ga ik verder geen woorden vuil maken. Het beste om de beeldkwaliteit te laten zien is natuurlijk door het tonen van enkele foto’s.

Enkele foto's overdag

(5x zoom)

(3x zoom)

Nachtstand (22 april, 20:47. Na zonsondergang)
Normaal

Nachtstand (22 april, 20:50. Na zonsondergang)
Normaal

De telefoon kost nieuw zo’n €900. Zelf zou ik zoveel geld niet over hebben voor een telefoon. Zeker als student zijnde is het makkelijker om het toestel op afbetaling te kopen inclusief abonnement, ook al weet ik dat dit op het einde misschien iets duurder is.

Mocht je de telefoon inclusief abonnement willen; ik zag dat deze op moment van schrijven i.c.m. een Tele2 abonnement te krijgen is voor €40 per maand.

Ik ben zeer te spreken over de Huawei P20 Pro. De P20 Pro zal dus ook zeker mijn Oneplus 5 gaan vervangen. Wel mis ik de alert slider. Eenmaal een alert slider gehad op een Oneplus toestel wil je eigenlijk niet meer anders. Gelukkig heeft de Huawei veel voordelen; de accu en de camera. De accu van een Oneplus 5 gaat gelukkig ook lang mee, mijn keuze voor de Huawei komt vooral vanwege de goede (nacht)camera.

Ik hoor graag wat jullie van mijn eerste review vonden. Uiteraard hoor ik het ook graag als je vragen hebt!

Heb jij ook een Huawei P20 Pro (dual sim) Blauw?

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite